Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii mleczarskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii mleczarskiej
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomođici z zakresu chemii, biochemii, fiyzki i mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wplywającymi na jakość i trwalość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
C-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szczegółowe zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych , regulaminem i przepisami BHP, warunkami zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych2
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego4
T-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego4
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir4
T-L-5Produkcja i ocena masła4
T-L-6Produkcja kazeiny podpuszczkowej4
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznacvzenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu4
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach4
30
wykłady
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa2
T-W-2Jakość i trwałość mleka surowego1
T-W-3Technologia produkcji mleka spożywczego i wpływ obróbki termicznej na jego wartość odżywczą2
T-W-4Technologia produkcji mleka fermentowanego i jego właściwości probiotyczne2
T-W-5Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych2
T-W-6Technologia produkcji koncentratów mlecznych i ch wartość żywieniowa2
T-W-7Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka2
T-W-8Technologia produkcji lodów1
T-W-9Kierunki wykorzystania maślanki i serwatki1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem13
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń17
60
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury2
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D11zcid_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Jest w stanie scharakteryzować podstawowe procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki). Zna zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16C-2, C-1T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-L-4, T-L-3, T-W-4, T-W-6, T-L-8, T-W-3, T-L-7, T-W-8, T-W-7, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D11zcid_U01
Student posiada umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03C-2T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-8, T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-4M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D11zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie przetwórstwa mleka, a także rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, potrafi pracować w zespole i współodpowiadać za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizaxcji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K05C-2, C-1T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-8, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D11zcid_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Jest w stanie scharakteryzować podstawowe procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki). Zna zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich.
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie potrafi rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować niektóre metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić niektóre zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,5Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować niektore metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić niektore zchodzaące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić większość zachodzacych w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,5Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęć stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi zaproponować sposoby ograniczenia niepożądanych zmian.
5,0Student potrafi precyzyjnie zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i bardzo szczegółowo objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania., a także potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D11zcid_U01
Student posiada umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
2,0Student nie potrafi opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebiegu procesow technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Nie potrafi opracować uzyskanych wyników analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
3,0Student potrafi fragmentarycznie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych mleka i jego przetworów bez ich analizowania.
3,5Student potrafi , mało wnikliwie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i częściowo objaśnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących mleka i jego przetworów.
4,0Student potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować i przedstawić w formie prezentacji, informacje dotyczace metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i właściwie zinterpretować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
4,5Student potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować, ocenić krytycznie i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, analizować i uzasadnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
5,0Student potrafi analizować, weryfikować, interpretować, samodzielnie wyciągać wnioski i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebieg procesów obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, zweryfikować, uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów oraz podać przyczyny uzyskania błędnych wartości.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D11zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie przetwórstwa mleka, a także rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, potrafi pracować w zespole i współodpowiadać za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizaxcji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
2,0Ma niewystarczajacą wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Nie rozumie potrzeby stałego poszerzania swojej wiedzy w tym zakresie.
3,0Ma podstawową wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Rozumie potrzebę poszerzania swojej widzy w tym zakresie w bardzo ograniczonym stopniu
3,5Potrafi w ograniczonym stopniu poszerzać wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Nie w pełni rozumie potrzbę poszerzania swojej wiedzy.
4,0Wykazuje aktywną postawę w poszerzaniu wiedzy i umiejętności dotyczacych oceny mleka i jego przetwórstwa. Rozumie potrzebą ciągłego samokształcenia.
4,5Ma wystarczającą i dobrze ugruntowaną wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa Jest otwarty na wszelkiego rodzaju nowości dotyczące tej grupy zagadnień. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia.
5,0Ma szeroką wiedzę i duże umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Rozumie potrzebę i widzi korzyści wynikajace z ciągłego dokształcania się w tym zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo zagadnienia wybrane t 1 i 2, ART, Olsztyn, 1997
  2. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo t.1, UWM, OLsztyn, 2008
  3. Jasińska M., Dmytrow I., Mituniewicz-Małek A., Technologia Mleczarska - miniskrypt, Maszynopis, Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Obrusiewicz T., Mleczarstwo cz.1 i 2, WSiiP, Warszawa, 1993
  2. Jurczak M.E., Mleko produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szczegółowe zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych , regulaminem i przepisami BHP, warunkami zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych2
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego4
T-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego4
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir4
T-L-5Produkcja i ocena masła4
T-L-6Produkcja kazeiny podpuszczkowej4
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznacvzenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu4
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa2
T-W-2Jakość i trwałość mleka surowego1
T-W-3Technologia produkcji mleka spożywczego i wpływ obróbki termicznej na jego wartość odżywczą2
T-W-4Technologia produkcji mleka fermentowanego i jego właściwości probiotyczne2
T-W-5Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych2
T-W-6Technologia produkcji koncentratów mlecznych i ch wartość żywieniowa2
T-W-7Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka2
T-W-8Technologia produkcji lodów1
T-W-9Kierunki wykorzystania maślanki i serwatki1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem13
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń17
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury2
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11zcid_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Jest w stanie scharakteryzować podstawowe procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki). Zna zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wplywającymi na jakość i trwalość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
Treści programoweT-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa
T-W-2Jakość i trwałość mleka surowego
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir
T-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego
T-W-4Technologia produkcji mleka fermentowanego i jego właściwości probiotyczne
T-W-6Technologia produkcji koncentratów mlecznych i ch wartość żywieniowa
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach
T-W-3Technologia produkcji mleka spożywczego i wpływ obróbki termicznej na jego wartość odżywczą
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznacvzenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu
T-W-8Technologia produkcji lodów
T-W-7Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka
T-W-5Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie potrafi rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować niektóre metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić niektóre zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,5Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować niektore metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić niektore zchodzaące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić większość zachodzacych w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,5Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęć stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi zaproponować sposoby ograniczenia niepożądanych zmian.
5,0Student potrafi precyzyjnie zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i bardzo szczegółowo objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania., a także potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11zcid_U01Student posiada umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego
T-L-5Produkcja i ocena masła
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznacvzenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir
T-L-6Produkcja kazeiny podpuszczkowej
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach
T-W-9Kierunki wykorzystania maślanki i serwatki
T-W-2Jakość i trwałość mleka surowego
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa
T-W-5Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych
T-W-6Technologia produkcji koncentratów mlecznych i ch wartość żywieniowa
T-W-8Technologia produkcji lodów
T-W-7Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka
T-W-3Technologia produkcji mleka spożywczego i wpływ obróbki termicznej na jego wartość odżywczą
T-W-4Technologia produkcji mleka fermentowanego i jego właściwości probiotyczne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebiegu procesow technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Nie potrafi opracować uzyskanych wyników analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
3,0Student potrafi fragmentarycznie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych mleka i jego przetworów bez ich analizowania.
3,5Student potrafi , mało wnikliwie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i częściowo objaśnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących mleka i jego przetworów.
4,0Student potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować i przedstawić w formie prezentacji, informacje dotyczace metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i właściwie zinterpretować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
4,5Student potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować, ocenić krytycznie i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, analizować i uzasadnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
5,0Student potrafi analizować, weryfikować, interpretować, samodzielnie wyciągać wnioski i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebieg procesów obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, zweryfikować, uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów oraz podać przyczyny uzyskania błędnych wartości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie przetwórstwa mleka, a także rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, potrafi pracować w zespole i współodpowiadać za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizaxcji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wplywającymi na jakość i trwalość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
Treści programoweT-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego
T-L-5Produkcja i ocena masła
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznacvzenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir
T-L-6Produkcja kazeiny podpuszczkowej
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach
T-W-8Technologia produkcji lodów
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa
T-W-7Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka
T-W-4Technologia produkcji mleka fermentowanego i jego właściwości probiotyczne
T-W-6Technologia produkcji koncentratów mlecznych i ch wartość żywieniowa
T-W-2Jakość i trwałość mleka surowego
T-W-5Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych
T-W-3Technologia produkcji mleka spożywczego i wpływ obróbki termicznej na jego wartość odżywczą
T-W-9Kierunki wykorzystania maślanki i serwatki
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ma niewystarczajacą wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Nie rozumie potrzeby stałego poszerzania swojej wiedzy w tym zakresie.
3,0Ma podstawową wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Rozumie potrzebę poszerzania swojej widzy w tym zakresie w bardzo ograniczonym stopniu
3,5Potrafi w ograniczonym stopniu poszerzać wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Nie w pełni rozumie potrzbę poszerzania swojej wiedzy.
4,0Wykazuje aktywną postawę w poszerzaniu wiedzy i umiejętności dotyczacych oceny mleka i jego przetwórstwa. Rozumie potrzebą ciągłego samokształcenia.
4,5Ma wystarczającą i dobrze ugruntowaną wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa Jest otwarty na wszelkiego rodzaju nowości dotyczące tej grupy zagadnień. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia.
5,0Ma szeroką wiedzę i duże umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Rozumie potrzebę i widzi korzyści wynikajace z ciągłego dokształcania się w tym zakresie.