Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Surowce rzeźne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Surowce rzeźne | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Surowce Rzeźne powinien znać podstwy biologii, chemii i biochemii |
W-2 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych |
C-2 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z anatomią i histologią zwierząt rzeźnych, składem chemicznym, procesami biochemicznymi zachodzącymi w mięsie |
C-3 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z oceną sanitarno-weterynaryjną mięsa, odchyleniami jakościowymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń | 2 |
T-L-2 | Cechy jakościowe oraz ilościowe zwierząt rzeźnych, mechanizmy dziedziczenia cech. Rasy użytkowe zwierząt rzeźnych | 6 |
T-L-3 | Programy selekcyjne. Krzyżowanie ras | 10 |
T-L-4 | Anatomia narządu ruchu i mechanizm ruchu zwierząt rzeźnych | 2 |
T-L-5 | Charakterystyka układu szkieletowego zwierząt rzeźnych | 2 |
T-L-6 | Charakterystyka układu mięśniowego zwierząt rzeźnych | 2 |
T-L-7 | Struktura tkanki mięśniowej | 2 |
T-L-8 | Anatomia i fizjologia układu pokarmowego zwierząt rzeźnych | 2 |
T-L-9 | Podsumowanie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych | 4 |
T-W-3 | Wykorzystanie czynników genetycznych i środowiskowych do kształtowania pożądanych cech surowców rzeźnych | 9 |
T-W-4 | Ubój i obrót okołoubojowy, klasyfikacja tusz | 2 |
T-W-5 | Podział i wykorzystanie surowców rzeźnych | 1 |
T-W-6 | Anatomia, histologia organizmów zwierzęcych. Struktura tkanki mięśniowej | 4 |
T-W-7 | Skład chemiczny, budowa i funkcje podstawowych składników mięsa oraz przemiany biochemiczne w mięśniach w stanach pre i rigor mortis | 4 |
T-W-8 | Odchylenia jakościowe i wady mięsa | 3 |
T-W-9 | Podsumowanie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-L-3 | Konsultacje | 18 |
A-L-4 | Zaliczenie | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Zajęcia dydaktyczne w ramach prowadzonego materiału | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 12 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami |
M-3 | Ćwiczenia projektowe - projekt, pokaz, dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z 2 kolokwiów |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu |
S-4 | Ocena formująca: ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D1tiz_W01 Ma wiedzę w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych | TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W22 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
TZZ_1A_D1tiz_W02 Ma wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć związanych z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowego składu chemicznego i przemian biochemicznych oraz odchyleń jakościowych i wad mięsa | TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W22 | — | — | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D1tiz_U01 Student potrafi dobrać programy selekcyjne do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zana mechanizmy dziedziczenia tych cech | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U29 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-2 |
TZZ_1A_D1tiz_U02 Student potrafi sklasyfikować surowce rzeźne, rozpoznać elementy układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz zna i rozumie działanie narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych | TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U29 | — | — | C-2, C-3 | T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D1tiz_K01 Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności i konieczności samokształcenia się, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić; potrafi być członkiem lub liderem zespołu; myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozmuie rolę społeczną absolwenta | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-6 | M-3, M-1, M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D1tiz_W01 Ma wiedzę w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych | 2,0 | student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych |
3,0 | student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych | |
3,5 | student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych | |
4,0 | student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych | |
4,5 | student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą wiedzę związaną z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych | |
TZZ_1A_D1tiz_W02 Ma wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć związanych z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowego składu chemicznego i przemian biochemicznych oraz odchyleń jakościowych i wad mięsa | 2,0 | student nie ma podstawowej wiedzy związanej z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa |
3,0 | student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa | |
3,5 | student opanował większość zagadnień związanych z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa | |
4,0 | student opanował podstawową wiedzę związaną z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa | |
4,5 | student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa | |
5,0 | student bardzo dobrze opisuje, kojarzy, analizuje nabytą wiedzę związaną z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D1tiz_U01 Student potrafi dobrać programy selekcyjne do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zana mechanizmy dziedziczenia tych cech | 2,0 | student nie potrafi dobrać programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, nie zna mechanizmów dziedziczenia tych cech |
3,0 | student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech | |
3,5 | student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego | |
4,0 | student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związanez doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech i opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego | |
4,5 | student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech; potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego | |
5,0 | student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech | |
TZZ_1A_D1tiz_U02 Student potrafi sklasyfikować surowce rzeźne, rozpoznać elementy układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz zna i rozumie działanie narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych | 2,0 | student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych |
3,0 | student potrafi wykonać niektóre czynności związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego | |
3,5 | student potrafi wykonać niektóre czynności związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego | |
4,0 | student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego | |
4,5 | student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi dokonać oceny uzyskanych wyników z niewielką pomocą prowadzącego | |
5,0 | student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D1tiz_K01 Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności i konieczności samokształcenia się, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić; potrafi być członkiem lub liderem zespołu; myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozmuie rolę społeczną absolwenta | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów. |
Literatura podstawowa
- Prost E. K., Zwierzęta rzeźne i mięso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006, 3
- Kortz J., Ocena i wykorzystanie surowców rzeźnych, AR Szczecin, Szczecin, 1997
- praca zbiorowa pod red. Litwińczuka Z., Surowce zwierzęce. Ocena i wykorzystanie, PWRiL, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Gospodarka Mięsna, 2011
- Trzoda chlewna, 2011
- Przegląd hodowlany, 2011