Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia mięsa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia mięsa | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia mięsa powinien znać: podstawy z ogólnej technologii zywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie czynności związanych z ubojem oraz postępowaniem poubojowym z tuszą. |
C-2 | Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat przemian poubojowych mięsa zwierząt rzeźnych |
C-3 | Teoretyczne i praktyczne zapoznanie studentów ze szczegółowymi technologiami produkcji przetworów z mięsa zwierząt rzeźnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń | 3 |
T-L-2 | Rozbiór technologiczny półtusz wieprzowych i wołowych | 3 |
T-L-3 | Charakterystyka mięsa drobnego | 3 |
T-L-4 | Wybrane wady mięsa - ocena; Wykorzystanie mięsa wadliwego | 3 |
T-L-5 | Porównanie metod wytwarzania kiełbas o różnym rozdrobnieniu | 3 |
T-L-6 | Wpływ czynników technologicznych na wskaźniki jakościowe kiełbas | 9 |
T-L-7 | Wpływ rodzaju mięsa i parametrów procesu masowania na jakość wędzonek | 6 |
T-L-8 | Porównanie technologii wytwarzania wyrobów podrobowych | 6 |
T-L-9 | Wpływ rodzaju obróbki cieplnej na jakość mięsa zwierząt rzeźnych | 3 |
T-L-10 | Samodzielne wyprodukowanie i ocena wędlin | 3 |
T-L-11 | Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie ćwiczeń | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. Ubój i obróbka poubojowa; Wychładzanie poubojowe. | 4 |
T-W-2 | Rozbiór i wykrawanie miesa | 4 |
T-W-3 | Przemiany poubojowe; Kształtowanie kruchości, barwy, smakowitości; Wartość odżywcza | 8 |
T-W-4 | Surowce i składniki stosowane w przetwórstwie mięsa | 3 |
T-W-5 | Utrwalanie mięsa | 3 |
T-W-6 | Podział wędlin i ich charakterystyka | 2 |
T-W-7 | Wędliny dojrzewające | 3 |
T-W-8 | Technologia produkcji kiełbas i produktów blokowych | 5 |
T-W-9 | Technologia produkcji wędzonek | 4 |
T-W-10 | Technologia produkcji wędlin podrobowych | 4 |
T-W-11 | Technologia produkcji konserw | 3 |
T-W-12 | Podsumowanie | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 15 |
A-L-4 | Konsultacje | 8 |
A-L-5 | Zaliczenie | 2 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 30 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 13 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 30 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami |
M-3 | Ćwiczenie projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu linii technologicznej wybranego produktu mięsnego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D2tiz_W01 Ma wiedzę w zakresie produkcji miesa kulinarnego i miesa do produkcji przetworów mięsnych oraz przemian poubojowych | TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W19, TZZ_1A_W22 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-3 |
TZZ_1A_D2tiz_W02 Ma wiedze w zakresie wybranych technologii przetwarzania miesa zwierząt rzeźnych, zwłaszcza ze znajomością linii technologicznych | TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W19 | — | — | C-3 | T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-8, T-W-4, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D2tiz_U01 Potrafi dokonać podziału, scharakteryzować i ocenić oraz określić kierunki przetwarzania miesa zwierząt rzeźnych | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U29 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-7, T-L-5, T-L-3, T-L-10, T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TZZ_1A_D2tiz_U02 Potrafi w sposób poprawy zaprojektować proces produkcji, wytworzyć podstawowe rodzaje wędlin i dokonać ich oceny | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U29 | — | — | C-2, C-3 | T-L-7, T-L-5, T-L-10, T-L-8, T-L-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D2tiz_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Mysli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie role społeczną absolwenta. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-7, T-L-5, T-L-3, T-L-10, T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-6, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D2tiz_W01 Ma wiedzę w zakresie produkcji miesa kulinarnego i miesa do produkcji przetworów mięsnych oraz przemian poubojowych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie produkcji miesa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych |
3,0 | Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej z produkcją miesa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień zwiazanych z produkcją miesa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę zakresie produkcji miesa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę związaną z produkcją miesa i jego przemianami oraz potrafi ja kojarzyć | |
5,0 | Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie produkcji miesa kulinarnego i przerobowego oraz w zakresie przemian poubojowych | |
TZZ_1A_D2tiz_W02 Ma wiedze w zakresie wybranych technologii przetwarzania miesa zwierząt rzeźnych, zwłaszcza ze znajomością linii technologicznych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie szczegołowych technologii przetwarzania miesa zwierząt rzeźnych |
3,0 | Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej z przetwarzaniem miesa zwierząt rzeźnych | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień zwiazanych z przetwarzaniem miesa zwierząt rzeźnych | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę zakresie w zakresie technologii przetwarzania miesa zwierząt rzeźnych | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę związaną z produkcją miesa i jego przetworów. Potrafi wykorzystać nabyta wiedze w celach porównawczych i analitycznych | |
5,0 | Student bardzo dobrze opisuje, porównuje i analizuje nabytą wiedzę bez żadnych zastrzeżeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D2tiz_U01 Potrafi dokonać podziału, scharakteryzować i ocenić oraz określić kierunki przetwarzania miesa zwierząt rzeźnych | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z podziałem, charakterystyką i produkcją miesa zwierząt rzeźnych |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z podziałem, charakterystyką i produkcją miesa zwierząt rzeźnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać czynności związane z podziałem, charakterystyką i produkcją miesa zwierząt rzeźnych i opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielka pomocą prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielka pomocą prowadzącego. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny. | |
TZZ_1A_D2tiz_U02 Potrafi w sposób poprawy zaprojektować proces produkcji, wytworzyć podstawowe rodzaje wędlin i dokonać ich oceny | 2,0 | Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z produkcją podstawowych rodzajów wędlin i ich oceną. |
3,0 | Student potrafi częściowo wykonać koniecznych zadań związanych z produkcją podstawowych rodzajów wędlin i ich oceną oraz opisuje wyniki przy duzej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać większosć zadań związanych z produkcją podstawowych rodzajów wędlin i ich oceną oraz opisuje wyniki przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych rodzajów wędlin i ich oceną oraz przedstawic wyniki przy niewielkiej pomocy prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi wykonać samodzielnie i prawidłowo wszystkie zadania związane z produkcją wędlin i ich oceną oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki. | |
5,0 | Wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z produkcją i oceną wędlin. Dokonuje analizy uzyskanych wyników w sposób bezbłędny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D2tiz_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Mysli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie role społeczną absolwenta. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów. |
Literatura podstawowa
- Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
- Prost E.K., Zwierzeta rzeźne i mieso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006
- Varnam A.H., Sutherland J. P, Meat and meat products – technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995, London
- Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
- Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011, 3
- Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
- Pearson A.M., Gillett T.A., Processed meats, Chapman & Hall, New York, 1993
Literatura dodatkowa
- Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły z zakresu technologii mięsa, 2012
- Fleischwirtschaft, 2012
- Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences, 2012