Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Surowce dla przetwórstwa spożywczego (blok):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Surowce dla przetwórstwa spożywczego (blok) | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>, Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl>, Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu "Surowce dla przetwórstwa spożywczego" powinien znać podstawy biologii i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z budową, składem chemicznym, procesami biochemicznymi zachodzącymi w surowcach wykorzystywanych w przetwórstwie spożywczym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | Budowa anatomiczna zasadniczych surowców rzeźnych. | 3 |
T-L-3 | Budowa anatomiczna surowców drobiowych | 3 |
T-L-4 | Właściwości surowców mleczarskich | 4 |
T-L-5 | Właściwości surowców roślinnych | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka surowców mięsnych | 7 |
T-W-3 | Charakterystyka surowców drobiowych | 7 |
T-W-4 | Charakterystyka surowców mleczarskich | 7 |
T-W-5 | Charakterystyka surowców roślinnych | 7 |
T-W-6 | Podsumowanie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 9 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 14 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen uzyskanych z kolokwiów cząstkowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D22zcid_W01 Student posiada wiedzę z zakresu budowy, składu chemicznego, procesów biochemicznychi zachodzących w surowcach wykorzystywanych w przetwórstwie spożywczym | TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D22zcid_U01 Student potrafi sklasyfikować, opisać budowę, skład chemiczny, procesy biochemiczne zachodzące w surowcach wykorzystywanych w przetwórstwie spożywczym | TZZ_1A_U10, TZZ_1A_U17 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D22zcid_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D22zcid_W01 Student posiada wiedzę z zakresu budowy, składu chemicznego, procesów biochemicznychi zachodzących w surowcach wykorzystywanych w przetwórstwie spożywczym | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę z zakresu budowy, składu chemicznego, procesów biochemicznychi zachodzących w surowcach wykorzystywanych w przetwórstwie spożywczym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D22zcid_U01 Student potrafi sklasyfikować, opisać budowę, skład chemiczny, procesy biochemiczne zachodzące w surowcach wykorzystywanych w przetwórstwie spożywczym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi sklasyfikować, opisać budowę, skład chemiczny, procesy biochemiczne zachodzące w surowcach wykorzystywanych w przetwórstwie spożywczym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D22zcid_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Prost E.,K., Zwierzęta rzeźne i mięso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006, 3
- praca zbiorowa pod red. Litwińczuka Z., Surowce zwierzęce. Ocena i wykorzystanie, PWRiL, Warszawa, 2004
- praca zbiorowa pod re. Pikula J., Ocena technologiczna surowców i produktów przemysłu drobiarskiego, AR Poznań, Poznań, 1993
- Praca zbiorowa pod red. Grabowskiego T i Kijowskiego J, Mięso i przetwory drobiowe, WNT, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- czasopismo, Żywność, Nauka, Technologia, Jakość
- czasopismo, Przemysł Spożywczy
- czasopismo, Gospodarka Mięsna
- czasopismo, Mięso i Wędliny