Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport żywności

Sylabus przedmiotu Klimatyzacja i wentylacja w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Klimatyzacja i wentylacja w transporcie
Specjalność Transport żywności
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,80,29zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW1 25 1,20,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika
W-2Podstawy wentylacji i klimatyzacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1obliczenia obiegów klimatyzacyjnych14
T-A-2zaliczenie ćwiczeń1
15
laboratoria
T-L-1szkolenie stanowiskowe BHP1
T-L-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji mechanicznej1
T-L-3Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu i wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego PMV, PPD2
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki rurociągu2
T-L-5Wyznaczanie charakterystyki wentylatora2
T-L-6Rozkład temperatur i prędkości oraz zasięg strumienia powietrza2
T-L-7Wyznaczenie sprawności odzysku ciepła z powietrza usuwanego2
T-L-8Badanie nawiewników powietrza2
T-L-9zaliczenie laboratoriów1
15
wykłady
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu1
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów2
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.2
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.2
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.2
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.2
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów3
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.4
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.2
T-W-10Filtrowanie powietrza.2
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji2
T-W-12zaliczenie wykładów1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne rozwiązywanie zadań i przygotowanie do zaliczenia5
20
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęć2
A-L-3opracowanie wyników badań i przygotowanie sprawozdań6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Studiowanie literatury4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań z zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-06_W01
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania wentylacji i klimatyzacji i innych rozwiązań technicznych w obiektach i systemach stosowanych w transporcie
TR_2A_W03C-1T-L-2, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-7M-3, M-1S-3, S-1
TR_2A_D4-06_W02
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji wentylacji i klimatyzacji oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
TR_2A_W04C-1T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-7M-3, M-1S-3, S-1
TR_2A_D4-06_W03
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W10C-1T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-06_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z zakresu wentylacji i klimatyzacji z różnych źródeł, integrować i dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U01C-1T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-7M-1S-1
TR_2A_D4-06_U02
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: w zakresie wentylacji i klimatyzacjii
TR_2A_U13C-1T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-7M-1S-1
TR_2A_D4-06_U03
potrafi planować i przeprowadzać podstawowe pomiary w zakresie wentylacji i klimatyzacji, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_2A_U09C-1T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-3M-3S-3
TR_2A_D4-06_U04
potrafi obliczać podstawowe obiegi klimatyzacyjne
TR_2A_U10C-1T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-06_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K02C-1T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-7M-1S-1
TR_2A_D4-06_K02
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K04C-1T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-7M-3, M-1S-3, S-1
TR_2A_D4-06_K03
Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K07C-1T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-06_W01
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania wentylacji i klimatyzacji i innych rozwiązań technicznych w obiektach i systemach stosowanych w transporcie
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
TR_2A_D4-06_W02
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji wentylacji i klimatyzacji oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
TR_2A_D4-06_W03
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-06_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z zakresu wentylacji i klimatyzacji z różnych źródeł, integrować i dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
TR_2A_D4-06_U02
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: w zakresie wentylacji i klimatyzacjii
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
TR_2A_D4-06_U03
potrafi planować i przeprowadzać podstawowe pomiary w zakresie wentylacji i klimatyzacji, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0Student nie zna podstaw teoretycznych lub nie potrafi dobrać właściwych metod i przyrządów pomiarowych ani wykorzystać ich dla wykonania zadania.
3,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie wykonać zadanie.
4,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu dobrym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,5Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie.
5,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie wraz z przedstawieniem własnych wniosków.
TR_2A_D4-06_U04
potrafi obliczać podstawowe obiegi klimatyzacyjne
2,0Student nie zna sposobu wykonywania obliczeń lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o właściwościach fizycznych substancji ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla wykonania zadania.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych zależności obliczeniowych oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych zależności obliczeniowych oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu dobrym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie wraz z przedstawieniem własnych wniosków.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-06_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
TR_2A_D4-06_K02
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
TR_2A_D4-06_K03
Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Deh U., Klimatyzacja w samochodzie, Komunikacji i łączności, Warszawa, 2005
  2. Gaziński B., Klimatyzacja pojazdów samochodowych, Systherm, Poznań, 2009
  3. Kąkol M., Chlodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich., Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
  4. Maczek K., Schnotale J., Skrzyniowska D., Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
  5. Recnagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  6. Wasiluk W., Wentylacja i klimatyzacja na statku, Morskie, Gdańsk, 1977
  7. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
  8. Zwierzycki W., Bieńczaka K., Pojazdy chłodnicze w transporcie żywności, Systherm, Poznań, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1obliczenia obiegów klimatyzacyjnych14
T-A-2zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1szkolenie stanowiskowe BHP1
T-L-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji mechanicznej1
T-L-3Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu i wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego PMV, PPD2
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki rurociągu2
T-L-5Wyznaczanie charakterystyki wentylatora2
T-L-6Rozkład temperatur i prędkości oraz zasięg strumienia powietrza2
T-L-7Wyznaczenie sprawności odzysku ciepła z powietrza usuwanego2
T-L-8Badanie nawiewników powietrza2
T-L-9zaliczenie laboratoriów1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu1
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów2
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.2
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.2
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.2
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.2
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów3
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.4
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.2
T-W-10Filtrowanie powietrza.2
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji2
T-W-12zaliczenie wykładów1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne rozwiązywanie zadań i przygotowanie do zaliczenia5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęć2
A-L-3opracowanie wyników badań i przygotowanie sprawozdań6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Studiowanie literatury4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-06_W01Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania wentylacji i klimatyzacji i innych rozwiązań technicznych w obiektach i systemach stosowanych w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-L-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji mechanicznej
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-10Filtrowanie powietrza.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań z zajęć.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-06_W02Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji wentylacji i klimatyzacji oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-L-8Badanie nawiewników powietrza
T-L-7Wyznaczenie sprawności odzysku ciepła z powietrza usuwanego
T-L-5Wyznaczanie charakterystyki wentylatora
T-L-6Rozkład temperatur i prędkości oraz zasięg strumienia powietrza
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki rurociągu
T-L-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji mechanicznej
T-L-3Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu i wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego PMV, PPD
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-10Filtrowanie powietrza.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań z zajęć.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-06_W03Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-10Filtrowanie powietrza.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-06_U01Potrafi pozyskiwać informacje z zakresu wentylacji i klimatyzacji z różnych źródeł, integrować i dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-10Filtrowanie powietrza.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-06_U02Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: w zakresie wentylacji i klimatyzacjii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-10Filtrowanie powietrza.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-06_U03potrafi planować i przeprowadzać podstawowe pomiary w zakresie wentylacji i klimatyzacji, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-L-8Badanie nawiewników powietrza
T-L-7Wyznaczenie sprawności odzysku ciepła z powietrza usuwanego
T-L-5Wyznaczanie charakterystyki wentylatora
T-L-6Rozkład temperatur i prędkości oraz zasięg strumienia powietrza
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki rurociągu
T-L-3Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu i wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego PMV, PPD
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań z zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw teoretycznych lub nie potrafi dobrać właściwych metod i przyrządów pomiarowych ani wykorzystać ich dla wykonania zadania.
3,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie wykonać zadanie.
4,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu dobrym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,5Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie.
5,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie wraz z przedstawieniem własnych wniosków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-06_U04potrafi obliczać podstawowe obiegi klimatyzacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-A-1obliczenia obiegów klimatyzacyjnych
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobu wykonywania obliczeń lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o właściwościach fizycznych substancji ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla wykonania zadania.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych zależności obliczeniowych oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych zależności obliczeniowych oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu dobrym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie wraz z przedstawieniem własnych wniosków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-06_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-10Filtrowanie powietrza.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-06_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-L-8Badanie nawiewników powietrza
T-L-7Wyznaczenie sprawności odzysku ciepła z powietrza usuwanego
T-L-5Wyznaczanie charakterystyki wentylatora
T-L-6Rozkład temperatur i prędkości oraz zasięg strumienia powietrza
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki rurociągu
T-L-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji mechanicznej
T-L-3Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu i wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego PMV, PPD
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-10Filtrowanie powietrza.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań z zajęć.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-06_K03Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-10Filtrowanie powietrza.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli