Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesowa
Sylabus przedmiotu Problemy obliczeniowe wymiany pędu, ciepła i masy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Problemy obliczeniowe wymiany pędu, ciepła i masy | ||
Specjalność | Inżynieria procesowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy |
C-2 | Pogłębienie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy |
C-3 | Wyrobienie umiejętności korzystania z informacji źródłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego | 1 |
T-A-2 | Wyznaczenie linii prądu; Ruch cieczy a cyrkulacja | 1 |
T-A-3 | Ustalone i nieustalone przewodzenie ciepła | 1 |
T-A-4 | Wymiana ciepła podczas konwekcji wymuszonej; Wymiana ciepła podczas konwekcji swobodnej | 1 |
T-A-5 | Wymiana ciepła przez promieniowanie | 1 |
T-A-6 | Obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej | 1 |
T-A-7 | Obliczenia kolumny destylacyjnej | 1 |
T-A-8 | Obliczenia półkowej kolumny rektyfikacyjnej | 1 |
T-A-9 | Kolokwium | 1 |
9 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego | 1 |
T-L-2 | Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z ustaloną wymianą ciepła | 1 |
T-L-3 | Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z nieustaloną wymianą ciepła | 1 |
T-L-4 | Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła w określonym aparacie | 2 |
T-L-5 | Wspomagane komputerowo obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej | 1 |
T-L-6 | Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny destylacyjnej lub kolumny rektyfikacyjnej | 1 |
T-L-7 | Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w określonym aparacie | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza wymiarowa | 1 |
T-W-2 | Przepływy płynów w układach prostych; Przepływ w układach rozproszonych | 1 |
T-W-3 | Ustalona wymiana ciepła; Nieustalona wymiana ciepła | 1 |
T-W-4 | Specjalne przypadki konwekcji ciepła | 1 |
T-W-5 | Wymiana ciepła - aparatura | 1 |
T-W-6 | Ruch masy przez dyfuzję; Ruch masy przez wnikanie i przenikanie | 1 |
T-W-7 | Przenoszenie masy w układach rozproszonych | 1 |
T-W-8 | Wymiana masy - aparatura | 1 |
T-W-9 | Analogia przenoszenia pędu, energii i masy | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | przygotowanie do kolokwium | 9 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 6 |
A-A-4 | czytanie wskazanej literatury | 6 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | czytanie wskazanej literatury | 17 |
A-L-3 | przygotowanie do zajęć | 17 |
A-L-4 | przygotowanie sprawozdań z zajęć | 17 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-3 | uczestnictwo w egzaminie | 1 |
A-W-4 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: wykład: egzamin na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania 45 minut |
S-2 | Ocena podsumowująca: ćwiczenia przedmiotowe: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania kolokwium 45 minut |
S-3 | Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne: trzy opracowania wykonywane w trakcie semestru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICPN_2A_C03-08_W01 Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania wymiany pędu, ciepła i masy | ICHP_2A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICPN_2A_C03-08_U01 Student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę oraz umiejętności w zakresie rozwiązywania zadań z wymiany pędu, ciepła i masy Student posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przy rozwiązywaniu zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma wyrobione umiejętności korzystania z informacji źródłowych | ICHP_2A_U09 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-A-4 | M-3, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICPN_2A_C03-08_K01 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy | ICHP_2A_K04 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICPN_2A_C03-08_W01 Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania wymiany pędu, ciepła i masy | 2,0 | Student nie wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma uporządkowanej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy; |
3,0 | Student wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostateczną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy; | |
3,5 | Student wykazuje się dostatecznie dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę z tego zakresu; ma dostatecznie dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy; | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z tego zakresu; wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; | |
4,5 | Student wykazuje się lepiej niż dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się lepiej niż dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; | |
5,0 | Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się bardzo dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICPN_2A_C03-08_U01 Student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę oraz umiejętności w zakresie rozwiązywania zadań z wymiany pędu, ciepła i masy Student posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przy rozwiązywaniu zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma wyrobione umiejętności korzystania z informacji źródłowych | 2,0 | Student nie wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma uporządkowanej wiedzy w tej dziedzinie; nie umie w sposób dostateczny rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; nie umie w dostateczny sposób korzystać z informacji źródłowych; |
3,0 | Student wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę w tej dziedzinie; umie w sposób dostateczny rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostateczną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie w dostateczny sposób korzystać z informacji źródłowych; | |
3,5 | Student wykazuje się dostatecznie dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę w tej dziedzinie; umie w sposób dostatecznie dobry rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostatecznie dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie dostatecznie dobrze korzystać z informacji źródłowych; | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie dobrze korzystać z informacji źródłowych; | |
4,5 | Student wykazuje się lepiej niż dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma lepiej niż dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie lepiej niż dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się lepiej niż dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie lepiej niż dobrze korzystać z informacji źródłowych; | |
5,0 | Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma bardzo dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie bardzo dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się bardzo dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie bardzo dobrze korzystać z informacji źródłowych; |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICPN_2A_C03-08_K01 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zarzycki R., Wymiana ciepła i ruch masy w inżynierii środowiska, Warszawa, 2005
- Zarzycki R., Chacuk A., Starzak M., Absorpcja i absorbery, WNT Warszawa, 1995., Warszawa, 1995
- Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1985
- Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986
- Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
- Hobler T.:, Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976