Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesowa

Sylabus przedmiotu Procesy transportowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy transportowe
Specjalność Eksploatacja instalacji przemysłu petrochemicznego
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 27 1,20,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 18 0,80,30zaliczenie
projektyP1 9 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uporządkowanie i podbudowanie wiedzy ogólnej obejmującej zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy
C-2Umiejętność wykorzystania wiedzy i materiałów informacyjnych przy obliczaniu i projektowaniu zagadnień przenoszenia pędu, ciepła i masy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Statyka płynów – obliczenia1
T-A-2Kinematyka płynów w zadaniach2
T-A-3Równania ruchu - zastosowanie2
T-A-4Przepływy płynu1
T-A-5Analiza wybranych problemów przenoszenia ciepła4
T-A-6Konwekcyjne przenoszenie ciepła i masy2
T-A-7Analiza wybranych problemów przenoszenia masy4
T-A-8Zaliczenie2
18
projekty
T-P-1Projekt z zakresu przenoszenia pędu lub ciepła lub masy z zastosowaniem programu komputerowego9
9
wykłady
T-W-1Statyka płynów; Kinematyka płynów; Siły i ich reprezentacja; Równania ruchu, równanie Naviera-Stokesa; Ilustracja reprezentatywnych problemów przepływu płynu; Równanie bilansu ciepła; Analiza wybranych problemów przenoszenia ciepła; Równania opisujące przenoszenie masy; Analiza wybranych problemów ustalonego i nieustalonego przenoszenia masy; Konwekcyjne przenoszenie ciepła i masy; Sprzężone procesy przenoszenia; Skalowanie i analiza perturbacji; Bifurkacja i analiza stabilności; Analiza przepływów burzliwych; Przenoszenie masy w układach wieloskładnikowych; Równania przenoszenia masy uwzględniające przenoszenie naładowanych cząstek; Rozwiązywanie problemów przenoszenia pędu, ciepła lub masy z użyciem metod numerycznych;27
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
24
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie projektu10
A-P-3Studiowanie literatury5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2Przygotowanie do egzaminu10
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny czas trwania 90 min.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia przedmiotowe: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania 45 min.
S-3Ocena formująca: Projekt: wykonanie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C10-02_W01
Student ma uporządkowaną, podbudowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy
ICHP_2A_W05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C10-02_U01
Student potrafi wykorzystać umiejętności do rozwiązywania zadań inżynierskich obejmujących zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy
ICHP_2A_U09C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C10-02_K01
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do rozwiązywania zadań obejmujących zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy
ICHP_2A_K04C-2T-P-1M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C10-02_W01
Student ma uporządkowaną, podbudowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy
2,0
3,0Student wykazuje dostateczną znajomość z wiedzy ogólnej obejmującej zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C10-02_U01
Student potrafi wykorzystać umiejętności do rozwiązywania zadań inżynierskich obejmujących zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy
2,0
3,0Student potrafi w spodób dostateczny rozwiązać zadania obejmujące zagadnienia pędu, ciepła i masy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C10-02_K01
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do rozwiązywania zadań obejmujących zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym określać priorytety służące do rozwiązywania zadań obejnujących zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka I termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
  2. Kincaid D., Cheney W., Analiza numeryczna, WNT, Warszawa, 2006
  3. Zarzycki R., Wymiana ciepła i ruch masy w inżynierii środowiska, Warszawa, 2005
  4. Zarzycki R., Chacuk A., Starzak M., Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995
  5. Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986
  6. Hobler T., Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Bird R.B., Stewart W.E., Lightfoot E.N., Transport Phenomena, Wiley, New York, 2007
  2. Brodkey R.S., Hershey H.C., Transport phenomena. A unified approach, McGraw-Hill, New York, 1988
  3. Kessler D.P., Greenkorn R.A., Momentum, heat, and mass transfer fundamentals, Marcel Dekker, Basel, 1999
  4. Plawsky J. L., Transport phenomena fundamentals, CRC Press, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Statyka płynów – obliczenia1
T-A-2Kinematyka płynów w zadaniach2
T-A-3Równania ruchu - zastosowanie2
T-A-4Przepływy płynu1
T-A-5Analiza wybranych problemów przenoszenia ciepła4
T-A-6Konwekcyjne przenoszenie ciepła i masy2
T-A-7Analiza wybranych problemów przenoszenia masy4
T-A-8Zaliczenie2
18

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt z zakresu przenoszenia pędu lub ciepła lub masy z zastosowaniem programu komputerowego9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Statyka płynów; Kinematyka płynów; Siły i ich reprezentacja; Równania ruchu, równanie Naviera-Stokesa; Ilustracja reprezentatywnych problemów przepływu płynu; Równanie bilansu ciepła; Analiza wybranych problemów przenoszenia ciepła; Równania opisujące przenoszenie masy; Analiza wybranych problemów ustalonego i nieustalonego przenoszenia masy; Konwekcyjne przenoszenie ciepła i masy; Sprzężone procesy przenoszenia; Skalowanie i analiza perturbacji; Bifurkacja i analiza stabilności; Analiza przepływów burzliwych; Przenoszenie masy w układach wieloskładnikowych; Równania przenoszenia masy uwzględniające przenoszenie naładowanych cząstek; Rozwiązywanie problemów przenoszenia pędu, ciepła lub masy z użyciem metod numerycznych;27
27

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie projektu10
A-P-3Studiowanie literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2Przygotowanie do egzaminu10
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C10-02_W01Student ma uporządkowaną, podbudowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
Cel przedmiotuC-1Uporządkowanie i podbudowanie wiedzy ogólnej obejmującej zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-W-1Statyka płynów; Kinematyka płynów; Siły i ich reprezentacja; Równania ruchu, równanie Naviera-Stokesa; Ilustracja reprezentatywnych problemów przepływu płynu; Równanie bilansu ciepła; Analiza wybranych problemów przenoszenia ciepła; Równania opisujące przenoszenie masy; Analiza wybranych problemów ustalonego i nieustalonego przenoszenia masy; Konwekcyjne przenoszenie ciepła i masy; Sprzężone procesy przenoszenia; Skalowanie i analiza perturbacji; Bifurkacja i analiza stabilności; Analiza przepływów burzliwych; Przenoszenie masy w układach wieloskładnikowych; Równania przenoszenia masy uwzględniające przenoszenie naładowanych cząstek; Rozwiązywanie problemów przenoszenia pędu, ciepła lub masy z użyciem metod numerycznych;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny czas trwania 90 min.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje dostateczną znajomość z wiedzy ogólnej obejmującej zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C10-02_U01Student potrafi wykorzystać umiejętności do rozwiązywania zadań inżynierskich obejmujących zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystania wiedzy i materiałów informacyjnych przy obliczaniu i projektowaniu zagadnień przenoszenia pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-A-1Statyka płynów – obliczenia
T-A-2Kinematyka płynów w zadaniach
T-A-3Równania ruchu - zastosowanie
T-A-4Przepływy płynu
T-A-5Analiza wybranych problemów przenoszenia ciepła
T-A-6Konwekcyjne przenoszenie ciepła i masy
T-A-7Analiza wybranych problemów przenoszenia masy
T-P-1Projekt z zakresu przenoszenia pędu lub ciepła lub masy z zastosowaniem programu komputerowego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia przedmiotowe: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania 45 min.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w spodób dostateczny rozwiązać zadania obejmujące zagadnienia pędu, ciepła i masy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C10-02_K01Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do rozwiązywania zadań obejmujących zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystania wiedzy i materiałów informacyjnych przy obliczaniu i projektowaniu zagadnień przenoszenia pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-P-1Projekt z zakresu przenoszenia pędu lub ciepła lub masy z zastosowaniem programu komputerowego
Metody nauczaniaM-3Projekt
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Projekt: wykonanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym określać priorytety służące do rozwiązywania zadań obejnujących zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy
3,5
4,0
4,5
5,0