Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Rozród psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rozród psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza dotycząca rozwoju ssaków na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z prawidłowym przebiegiem procesów rozrodczych oraz występowaniem najczęstszych zaburzeń i chorób dotyczących płodności psów. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami oceny płodności psa i suki oraz metodami wykorzystywanymi w kierowaniu rozrodu psów. |
C-3 | Kształtowanie u studentów świadomości, że wiedza i odpowiednie postępowanie w zakresie rozrodu psów ma kluczowe znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja układu rozrodczego i specyfika gatunkowa budowy narządów rozrodczych psa i suki. | 4 |
T-L-2 | Pobieranie i badanie nasienia psa. Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany do oceny nasienia. Subiektywna i automatyczna ocena ruchliwości plemników. | 2 |
T-L-3 | Określanie koncentracji plemników w komorze Bürkera. | 2 |
T-L-4 | Ocena morfologiczna plemników (metody barwienia i oceny; technika negatywowa). | 2 |
T-L-5 | Metody oceny żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI). | 2 |
T-L-6 | Procedury krótkotrwałej konserwacji i kriokonserwacji nasienia; przygotowanie nasienia do sztucznego unasieniania. | 2 |
T-L-7 | Diagnostyka przebiegu cyklu płciowego u suk i metody wyznaczania optymalnego momentu krycia/zabiegu inseminacji (badanie oporności śluzu pochwowego, wziernikowanie pochwy, badania hormonalne, badanie cytologiczne i mikrobiologiczne wymazu z pochwy (pobieranie wymazów, barwienie i ocena preparatów). | 4 |
T-L-8 | Metody rozpoznawania ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. | 2 |
T-L-9 | Zastosowanie ultrasonografii w przebiegu ciąży suk (ocena rozwoju i wieku płodu oraz narządów pomocniczych podczas ciąży). | 2 |
T-L-10 | Ciężki poród i komplikacje porodowe u suk (najczęstsze przyczyny oraz objawy ciężkiego porodu; stres płodowy i przyczyny śmiertelności okołoporodowej szczeniąt; zagrożenia życia suki i płodów). Postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu i przedlekarska pomoc porodowa. Rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków. | 4 |
T-L-11 | Diagnoza wybranych schorzeń jajnika i dróg rodnych suki. Zapobieganie występowania zaburzeń narządów rozrodczych u suk. | 2 |
T-L-12 | Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich, dróg wyprowadzających oraz prostaty. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój płciowy psów. Mechanizmy regulujące przebieg procesów rozrodczych u psa i suki. | 2 |
T-W-2 | Badanie andrologiczne i zasady postępowania diagnostycznego przy niepłodności psa (wywiad; badanie kliniczne; powstawanie i właściwości ejakulatu; kryteria i wytyczne diagnostyki seminologicznej). | 2 |
T-W-3 | Badanie ginekologiczne i schemat postępowania diagnostycznego płodności suk (wywiad i odpowiednie badania kliniczne). | 2 |
T-W-4 | Organizacja rozrodu psów – krycie i sztuczne unasienianie (wskazania i przygotowanie do zabiegu inseminacyjnego; techniki zabiegu nasieniem świeżym lub konserwowanym). | 2 |
T-W-5 | Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany w organizmie samicy związane z ciążą). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży. | 2 |
T-W-6 | Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). | 2 |
T-W-7 | Zaburzenia i choroby związane z rozrodem psów (najważniejsze objawy chorobowe, efekty leczenia oraz procedury profilaktyczne). | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć | 30 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-L-5 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 1 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 12 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z zastosowaniem technik multimedialnych) |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz |
M-3 | Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej |
S-2 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium obejmujące zakres treści programowych zajęć laboaratoryjnych w formie testu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_W02_W01 Student zna budowę układu rozordczego psa i suki, prawidłowy przebieg procesów rozrodczych oraz najczęstsze zaburzenia i choroby związane z płodnością psów; zna podstawowe metody oceny płodności psa i suki oraz metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów. | Knlic_2A_W07, Knlic_2A_W08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_W02_U01 Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże najczęściej występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki; potrafi wskazywać właściwe postępowanie przy udzielaniu pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży oraz okresie okołoporodowym. | Knlic_2A_U04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_W02_K01 Student ma świadomość, że wiedza z zakresu rozrodu psów ma znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej. | Knlic_2A_K02, Knlic_2A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_W02_W01 Student zna budowę układu rozordczego psa i suki, prawidłowy przebieg procesów rozrodczych oraz najczęstsze zaburzenia i choroby związane z płodnością psów; zna podstawowe metody oceny płodności psa i suki oraz metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie opisuje budowę układu rozordczego psa i suki, prawidłowy przebieg procesów rozrodczych oraz najczęstsze zaburzenia i choroby związane z płodnością psów; poprawnie charakteryzuje podstawowe metody oceny płodności psa i suki oraz metody wykorzystywane w kierowaniu rozrodem psów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_W02_U01 Student właściwie dobiera i definiuje podstawowe procedury diagnostyczne układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże najczęściej występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki; potrafi wskazywać właściwe postępowanie przy udzielaniu pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży oraz okresie okołoporodowym. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wskazuje i uzasadnia zastosowanie podstawowych procedur diagnostycznych układu rozrodczego psów i suk; potrafi interpretować wyniki rutynowych badań ukierunkowanych na płodność oraz wyjaśnia podłoże najczęściej występujących zaburzeń funkcji płciowych u psa i suki; potrafi wskazywać właściwe postępowanie przy udzielaniu pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży oraz okresie okołoporodowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_W02_K01 Student ma świadomość, że wiedza z zakresu rozrodu psów ma znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość, że wiedza z zakresu rozrodu psów ma znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dubiel A. (red), Rozród psów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004
Literatura dodatkowa
- Jackson P.G.G., Położnictwo weterynaryjne, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010
- Zduńczyk S., Janowski T., Zaburzenia rozrodu psów i kotów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2014
- Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów. Diagnostyka i terapia., Wydawnictwo Galaktyka, Łódź, 2013
- Baumgarther W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011, red. wyd. pol. J. Twardoń