Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny ozdobne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 10,0 ECTS (formy) 10,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 25 2,00,38zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL6 10 1,00,23zaliczenie
wykładyW6 20 1,00,48egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin
W-2Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji roślin na stresy środowiskowe
W-3Znajomość fizjologii wzrostu i rozwoju roślin, zasad uprawy roli, stosowania nawozów organicznych i mineralnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z technologią produkcji w gruncie odkrytym i pod osłonami
C-2Rozróżnianie i rozpoznawanie najważniejszych gatunków roślin ozdobnych
C-3Wskazanie i dobranie właściwych metod produkcji w zależności od grupy uprawnej
C-4Zaznajomienie z budową organów przetrwalnikowych i technikami rozmnażania poszczególnych gatunków
C-5Analizowanie wpływu czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych
C-6Wyrobienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ozdobne rośliny cebulowe: klasyfikacja roślin cebulowych, budowa cebuli. Ozdobne rośliny cebulowe zimujące w gruncie (tulipan, hiacynt, lilia, narcyz, cebulica, czosnek, szachownica i inne). Ozdobne rośliny cebulowe niezimujące w gruncie (błonczatka, galtonia, nerina, śniedek, zwartnica i inne). Ozdobne rośliny bulwiaste i kłączowe: klasyfikacja, budowa bulw, kłączy, korzeni marchwiastych.10
T-A-2Rośliny dwuletnie – charakterystyka najważniejszych gatunków.3
T-A-3Rośliny balkonowe5
T-A-4Wieloletnie rośliny uprawiane w gruncie (kwitnące wiosną i latem)7
25
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin doniczkowych z rodzin: Rubiaceae, Moraceae, Nyctaginaceae, Cactaceae, Crassulaceae, Aizoaceae, Dracenaceae, Aloaceae, Agavaceae, Euphorbiaceae, Gesneriaceae, Rutaceae, Asclepiadaceae, Cyperaceae, Vitaceae, Amaryllidaceae, Bromeliaceae, Convallariaceae, Thilliaceae, Cornaceae, Pandanaceae, Melastomataceae, Urticaceae, Orchidaceae, Araceae, Araliaceae, Acantaceae, Arecaceae, Apocynaceae, Araucariaceae, Begoniaceae, Commelinaceae, Asteraceae, Asparagaceae, Maranthaceae, Malvaceae.15
15
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rośliny jednoroczne z rodzin: Asteraceae, Aizoaceae, Acanthaceae, Amaranthaceae, Balsaminaceae, Begoniaceae, Capparidaceae, Lamiaceae, Polemoniaceae, Portulacaceae, Solanaceae, Tropaeolaceae, Verbenaceae, Apiaceae, Boraginaceae, Brassicaceae, Chenopodiaceae, Convolvulaceae, Cucurbitaceae, Dipsacaceae, Euphorbiaceae, Fabaceae, Hydrophyllaceae, Linaceae, Lobeliaceae, Malvaceae, Nolanaceae, Nyctaginaceae, Caryophyllaceae, Onagraceae, Papaveraceae, Plumbaginaceae, Ranunculaceae, Resedaceae, Sapindaceae, Scrophulariaceae, Poaceae.8
T-A-2Wieloletnie rośliny zielne uprawiane w gruncie (kwitnące późnym latem i jesienią)7
15
laboratoria
T-L-1Rozmnażanie roślin ozdobnych z najważniejszych grup uprawowych10
10
laboratoria
T-L-1Odmianoznawstwo roślin uprawianych na kwiat cięty pod osłonami - róża, gerbera, chryzantema, frezja i in.15
15
wykłady
T-W-1Stan produkcji roślin ozdobnych w Polsce i na świecie. Kierunki badań i rozwoju.6
T-W-2Technologia produkcji – szklarnie, tunele foliowe, rodzaje upraw, pojemniki do uprawy roślin ozdobnych.8
T-W-3Wymagania pokarmowe i nawozowe - nawożenie podstawowe i pogłówne roślin ozdobnych. Ziemie i podłoża ogrodnicze.6
T-W-4Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne decydujące o wzroście, rozwoju i plonowaniu.10
30
wykłady
T-W-1Produkcja roślin jednorocznych, dwuletnich oraz rabatowych w gruncie oraz balkonowych pod osłonami.10
T-W-2Produkcja roślin doniczkowych10
20
wykłady
T-W-1Produkcja roślin uprawianych na kwiat cięty pod osłonami - róża, gerbera, chryzantema, frezja i in.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach25
A-A-2konsultacje6
A-A-3opis roślin na kolekcji12
A-A-4przygotowanie do zaliczenia17
60
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Poznawanie roślin kolekcyjnych10
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia3
30
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2konsultacje4
A-A-3Opis roślin na kolekcjach6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych10
A-L-2Konsultacje3
A-L-3Studiowanie materiałów5
A-L-4Charakterystyka roślin na kolekcjach pod kątem roznażania5
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia7
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2analiza dostępnej literatury5
A-L-3konsultacje5
A-L-4przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2konsultacje5
A-W-3analiza literatury13
A-W-4przygotowanie do zaliczenia12
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Studiowanie literatury8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C12_W01
Proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawnych technologie produkcji roślin ozdobnych
OG_1A_W14C-1, C-3, C-6T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2
OG_1A_C12_W02
Rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki i odmiany roślin ozdobnych
OG_1A_W23C-2T-L-1, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-1, T-A-2M-1, M-3, M-4S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C12_U01
Potrafi dobierać odpowiednie metody produkcji i sporządzać zalecenia uprawowe dla poszczególnych grup roślin ozdobnych
OG_1A_U06C-1, C-3, C-5T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2
OG_1A_C12_U02
Potrafi dobierać właściwe metody rozmnażania do poszczególnych gatunków roślin
OG_1A_U07C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-3, T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2
OG_1A_C12_U03
Potrafi analizować i interpretować oddziaływanie czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych
OG_1A_U05C-1, C-3, C-5T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C12_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji
OG_1A_K01C-1, C-3, C-5, C-6T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C12_W01
Proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawnych technologie produkcji roślin ozdobnych
2,0student nie zna właściwych dla poszczególnych grup uprawowych technologii produkcji roślin ozdobnych
3,0student proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawowych technologie produkcji roślin ozdobnych
3,5student proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawowych technologie produkcji roślin ozdobnych i ogólnie je analizuje
4,0student proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawowych technologie produkcji roślin ozdobnych, umie je analizować i wskazać najważniejsze etapy
4,5student potrafi zaproponować technologie produkcji roślin ozdobnych dla poszczególnych grup uprawowych, umiejętnie je analizuje, wskazuje i omawia kluczowe etapy oraz zagrożenia
5,0student potrafi zaproponować i przeanalizować technologie produkcji dla poszczególnych grup uprawowych roślin ozdobnych, wskazuje kluczowe etapy w produkcji, szacuje zagrożenia i proponuje modyfikacje
OG_1A_C12_W02
Rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki i odmiany roślin ozdobnych
2,0student nie zna i nie rozpoznaje najważniejszych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych
3,0student rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo rodzaje i gatunki roślin ozdobnych
3,5student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki roślin ozdobnych, wskazuje przynależność do poszczególnych grup uprawowych
4,0student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki i odmiany roślin ozdobnych, wskazuje podobieństwa i różnice w budowie między podobnymi gatunkami i odmianami
4,5student rozpoznaje i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach gatunki i odmiany roślin ozdobnych, wskazuje podobieństwa i różnice między poznanymi gatunkami w obrębie rodzaju
5,0student ma szeroką wiedzę z zakresu rozpoznawania i nazywania całego asortymentu gatunków i odmian roślin ozdobnych poznanych na zajęciach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C12_U01
Potrafi dobierać odpowiednie metody produkcji i sporządzać zalecenia uprawowe dla poszczególnych grup roślin ozdobnych
2,0student nie potrafi dobierać metod produkcji i zaleceń uprawowych do poszczególnych grup roślin ozdobnych
3,0student potrafi dobrać odpowiednie metody produkcji i sporządzić zalecenia uprawowe dla poszczególnych grup uprawowych
3,5student ma umiejetność poprawnego doboru i analizowania właściwych metod produkcji i sporządzania zaleceń uprawowych dla poszczególnych grup uprawowych
4,0student umiejetnie dobiera i analizuje metody produkcji i sporządza zalecenia uprawowe dla najważniejszych gatunków z poszczególnych grup uprawowych
4,5student właściwie dobiera metody produkcji i sporządza zalecenia uprawowe dla większości poznanych gatunków z grup uprawowych, umie je analizować i modyfikować
5,0student ma pogłębioną wiedzę w zakresie doboru metod produkcji i sporządzania zaleceń uprawowych dla wszystkich poznanych gatunków z grup uprawowych; umie je analizować i modyfikować
OG_1A_C12_U02
Potrafi dobierać właściwe metody rozmnażania do poszczególnych gatunków roślin
2,0student nie umie dobierać właściwych metod rozmnażania dla poszczególnych gatunków
3,0student umie dobierać metody rozmnażania dla poszczegolnych gatunków
3,5student umie, uwzgledniając budowę organów przetrwalnikowych, dobierać właściwe metody rozmnażania dla poszczegolnych gatunków roślin ozdobnych
4,0student umie, uwzgledniając budowę organów przetrwalnikowych, dobierać właściwe metody i terminy rozmnażania dla poszczególnych gatunków odmian roślin ozdobnych
4,5student umie, uwzgledniając budowę organów przetrwalnikowych, dobrać właściwe metody i terminy rozmnażania dla poszczegolnych gatunków i niektórych odmian roślin ozdobnych uwzględniając ich budowę morfologiczną
5,0student ma kompleksowe umiejętności doboru metod i terminu rozmnażania dla poszczególnych gatunków i niektórych odmian roślin ozdobnych, uwzględniając ich budowę; potrafi szacować współczynnik rozmnażania
OG_1A_C12_U03
Potrafi analizować i interpretować oddziaływanie czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych
2,0student nie potrafi analizować i interpretować oddziaływania czynników agrotechnicznych na wzrost i rozwój roślin ozdobnych
3,0student potrafi analizować i interpretować oddziaływanie najważniejszych czynników agrotechnicznych na wzrost i rozwój podstawowych gatunków roślin ozdobnych
3,5student analizuje i interpretuje wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost i rozwój poznanych gatunków roślin ozdobnych
4,0student właściwie analizuje i interpretuje wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost i kwitnienie poznanych gatunków roślin ozdobnych; umie przewidzieć związki przyczynowo-skutkowe
4,5student potrafi analizować i interpretować wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost i kwitnienie poznanych gatunków roślin ozdobnych, ma umiejetność zapobiegania negatywnym efektom i modyfikowania warunkow wzrostu
5,0student ma szerokie umiejetności analizowania i interpretowania oddziaływania wiekszości czynników agrotechnicznych na wzrost, kwitnienie i plonowanie roślin ozdobnych, potrafi zapobiegać negatywnym skutkom oddziałania czynników i modyfikować warunki wzrostu posługując sie dostępnymi narzędziami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_C12_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji
2,0student nie ma potrzeby samodokształcania w zakresie nowych technologii produkcji roślin ozdobnych
3,0student ma potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji roślin ozdobnych
3,5student ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii produkcji roślin stosując najprostsze środki i narzędzia
4,0student ma świadomośc dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii wykorzystując samodzielnie uzyskane środki i narzędzia
4,5student ma świadomość dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii uprawy roślin ozdobnych, posługując sie wszelkimi, dostępnymi narzędziami i środkami oraz działając zgodnie z etyką zawodową
5,0student ma dużą świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji roślin ozdobnych, jest otwarty i chętny na nowe możliwości poznania, stosując środki i materiały pozyskane w kraju i za granicą zgodnie z etyką zawodową

Literatura podstawowa

  1. Czekalski M., Rośliny uprawiane na zieleń ciętą, PWRiL, Poznań, 2006
  2. Czekalski M., Ogólna uprawa roślin ozdobnych, AR, Wrocław, 1999
  3. Jerzy M. (red.), Kwiaty cięte uprawiane pod osłonami, PWRiL, Poznań, 2006
  4. Jerzy M., Krzymińska A., Rozmnażanie wegetatywne roślin ozdobnych, PWRiL, Poznań, 2005
  5. Krauze J., Uprawa roślin balkonowych i tarasowych, Plantpress, Kraków, 2006
  6. Praca zbiorowa pod red. H. Chmiela, Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  7. Praca zbiorowa, Rozmnażanie roślin ozdobnych, SGGW, Warszawa, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Chohura P., Podłoża ogrodnicze, Plantpress, Kraków, 2007
  2. Haynes B., Bird R., Podstawy ogrodnictwa, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań, 2003
  3. Krause J., Kwitnące cebule, KRPZD, Warszawa, 1992
  4. Krause J., Lisiecka A., Kwiaty jednoroczne, Medix Plus, Poznań, 1998
  5. Krauze J., Lisiecka A., Szczepaniak S., Ozdobne rośliny jednoroczne. Uprawa w gruncie., Ar, Poznań, 2006
  6. Praca zbiorowa, Uprawa roślin cebulowych i bulwiastych, PWRiL, Warszawa, 1987
  7. Strojny Z., Nawożenie roślin ozdobnych pod osłonami, Centrum Ogrodnicze, Skierniewice, 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ozdobne rośliny cebulowe: klasyfikacja roślin cebulowych, budowa cebuli. Ozdobne rośliny cebulowe zimujące w gruncie (tulipan, hiacynt, lilia, narcyz, cebulica, czosnek, szachownica i inne). Ozdobne rośliny cebulowe niezimujące w gruncie (błonczatka, galtonia, nerina, śniedek, zwartnica i inne). Ozdobne rośliny bulwiaste i kłączowe: klasyfikacja, budowa bulw, kłączy, korzeni marchwiastych.10
T-A-2Rośliny dwuletnie – charakterystyka najważniejszych gatunków.3
T-A-3Rośliny balkonowe5
T-A-4Wieloletnie rośliny uprawiane w gruncie (kwitnące wiosną i latem)7
25

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin doniczkowych z rodzin: Rubiaceae, Moraceae, Nyctaginaceae, Cactaceae, Crassulaceae, Aizoaceae, Dracenaceae, Aloaceae, Agavaceae, Euphorbiaceae, Gesneriaceae, Rutaceae, Asclepiadaceae, Cyperaceae, Vitaceae, Amaryllidaceae, Bromeliaceae, Convallariaceae, Thilliaceae, Cornaceae, Pandanaceae, Melastomataceae, Urticaceae, Orchidaceae, Araceae, Araliaceae, Acantaceae, Arecaceae, Apocynaceae, Araucariaceae, Begoniaceae, Commelinaceae, Asteraceae, Asparagaceae, Maranthaceae, Malvaceae.15
15

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rośliny jednoroczne z rodzin: Asteraceae, Aizoaceae, Acanthaceae, Amaranthaceae, Balsaminaceae, Begoniaceae, Capparidaceae, Lamiaceae, Polemoniaceae, Portulacaceae, Solanaceae, Tropaeolaceae, Verbenaceae, Apiaceae, Boraginaceae, Brassicaceae, Chenopodiaceae, Convolvulaceae, Cucurbitaceae, Dipsacaceae, Euphorbiaceae, Fabaceae, Hydrophyllaceae, Linaceae, Lobeliaceae, Malvaceae, Nolanaceae, Nyctaginaceae, Caryophyllaceae, Onagraceae, Papaveraceae, Plumbaginaceae, Ranunculaceae, Resedaceae, Sapindaceae, Scrophulariaceae, Poaceae.8
T-A-2Wieloletnie rośliny zielne uprawiane w gruncie (kwitnące późnym latem i jesienią)7
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozmnażanie roślin ozdobnych z najważniejszych grup uprawowych10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Odmianoznawstwo roślin uprawianych na kwiat cięty pod osłonami - róża, gerbera, chryzantema, frezja i in.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan produkcji roślin ozdobnych w Polsce i na świecie. Kierunki badań i rozwoju.6
T-W-2Technologia produkcji – szklarnie, tunele foliowe, rodzaje upraw, pojemniki do uprawy roślin ozdobnych.8
T-W-3Wymagania pokarmowe i nawozowe - nawożenie podstawowe i pogłówne roślin ozdobnych. Ziemie i podłoża ogrodnicze.6
T-W-4Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne decydujące o wzroście, rozwoju i plonowaniu.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Produkcja roślin jednorocznych, dwuletnich oraz rabatowych w gruncie oraz balkonowych pod osłonami.10
T-W-2Produkcja roślin doniczkowych10
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Produkcja roślin uprawianych na kwiat cięty pod osłonami - róża, gerbera, chryzantema, frezja i in.10
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach25
A-A-2konsultacje6
A-A-3opis roślin na kolekcji12
A-A-4przygotowanie do zaliczenia17
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Poznawanie roślin kolekcyjnych10
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2konsultacje4
A-A-3Opis roślin na kolekcjach6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych10
A-L-2Konsultacje3
A-L-3Studiowanie materiałów5
A-L-4Charakterystyka roślin na kolekcjach pod kątem roznażania5
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2analiza dostępnej literatury5
A-L-3konsultacje5
A-L-4przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2konsultacje5
A-W-3analiza literatury13
A-W-4przygotowanie do zaliczenia12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Studiowanie literatury8
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C12_W01Proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawnych technologie produkcji roślin ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technologią produkcji w gruncie odkrytym i pod osłonami
C-3Wskazanie i dobranie właściwych metod produkcji w zależności od grupy uprawnej
C-6Wyrobienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji
Treści programoweT-W-2Technologia produkcji – szklarnie, tunele foliowe, rodzaje upraw, pojemniki do uprawy roślin ozdobnych.
T-W-3Wymagania pokarmowe i nawozowe - nawożenie podstawowe i pogłówne roślin ozdobnych. Ziemie i podłoża ogrodnicze.
T-W-4Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne decydujące o wzroście, rozwoju i plonowaniu.
T-L-1Rozmnażanie roślin ozdobnych z najważniejszych grup uprawowych
T-W-1Produkcja roślin jednorocznych, dwuletnich oraz rabatowych w gruncie oraz balkonowych pod osłonami.
T-W-2Produkcja roślin doniczkowych
T-W-1Produkcja roślin uprawianych na kwiat cięty pod osłonami - róża, gerbera, chryzantema, frezja i in.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna właściwych dla poszczególnych grup uprawowych technologii produkcji roślin ozdobnych
3,0student proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawowych technologie produkcji roślin ozdobnych
3,5student proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawowych technologie produkcji roślin ozdobnych i ogólnie je analizuje
4,0student proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawowych technologie produkcji roślin ozdobnych, umie je analizować i wskazać najważniejsze etapy
4,5student potrafi zaproponować technologie produkcji roślin ozdobnych dla poszczególnych grup uprawowych, umiejętnie je analizuje, wskazuje i omawia kluczowe etapy oraz zagrożenia
5,0student potrafi zaproponować i przeanalizować technologie produkcji dla poszczególnych grup uprawowych roślin ozdobnych, wskazuje kluczowe etapy w produkcji, szacuje zagrożenia i proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C12_W02Rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki i odmiany roślin ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2Rozróżnianie i rozpoznawanie najważniejszych gatunków roślin ozdobnych
Treści programoweT-L-1Odmianoznawstwo roślin uprawianych na kwiat cięty pod osłonami - róża, gerbera, chryzantema, frezja i in.
T-A-1Ozdobne rośliny cebulowe: klasyfikacja roślin cebulowych, budowa cebuli. Ozdobne rośliny cebulowe zimujące w gruncie (tulipan, hiacynt, lilia, narcyz, cebulica, czosnek, szachownica i inne). Ozdobne rośliny cebulowe niezimujące w gruncie (błonczatka, galtonia, nerina, śniedek, zwartnica i inne). Ozdobne rośliny bulwiaste i kłączowe: klasyfikacja, budowa bulw, kłączy, korzeni marchwiastych.
T-A-4Wieloletnie rośliny uprawiane w gruncie (kwitnące wiosną i latem)
T-A-2Rośliny dwuletnie – charakterystyka najważniejszych gatunków.
T-A-3Rośliny balkonowe
T-A-1Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin doniczkowych z rodzin: Rubiaceae, Moraceae, Nyctaginaceae, Cactaceae, Crassulaceae, Aizoaceae, Dracenaceae, Aloaceae, Agavaceae, Euphorbiaceae, Gesneriaceae, Rutaceae, Asclepiadaceae, Cyperaceae, Vitaceae, Amaryllidaceae, Bromeliaceae, Convallariaceae, Thilliaceae, Cornaceae, Pandanaceae, Melastomataceae, Urticaceae, Orchidaceae, Araceae, Araliaceae, Acantaceae, Arecaceae, Apocynaceae, Araucariaceae, Begoniaceae, Commelinaceae, Asteraceae, Asparagaceae, Maranthaceae, Malvaceae.
T-A-1Rośliny jednoroczne z rodzin: Asteraceae, Aizoaceae, Acanthaceae, Amaranthaceae, Balsaminaceae, Begoniaceae, Capparidaceae, Lamiaceae, Polemoniaceae, Portulacaceae, Solanaceae, Tropaeolaceae, Verbenaceae, Apiaceae, Boraginaceae, Brassicaceae, Chenopodiaceae, Convolvulaceae, Cucurbitaceae, Dipsacaceae, Euphorbiaceae, Fabaceae, Hydrophyllaceae, Linaceae, Lobeliaceae, Malvaceae, Nolanaceae, Nyctaginaceae, Caryophyllaceae, Onagraceae, Papaveraceae, Plumbaginaceae, Ranunculaceae, Resedaceae, Sapindaceae, Scrophulariaceae, Poaceae.
T-A-2Wieloletnie rośliny zielne uprawiane w gruncie (kwitnące późnym latem i jesienią)
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna i nie rozpoznaje najważniejszych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych
3,0student rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo rodzaje i gatunki roślin ozdobnych
3,5student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki roślin ozdobnych, wskazuje przynależność do poszczególnych grup uprawowych
4,0student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki i odmiany roślin ozdobnych, wskazuje podobieństwa i różnice w budowie między podobnymi gatunkami i odmianami
4,5student rozpoznaje i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach gatunki i odmiany roślin ozdobnych, wskazuje podobieństwa i różnice między poznanymi gatunkami w obrębie rodzaju
5,0student ma szeroką wiedzę z zakresu rozpoznawania i nazywania całego asortymentu gatunków i odmian roślin ozdobnych poznanych na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C12_U01Potrafi dobierać odpowiednie metody produkcji i sporządzać zalecenia uprawowe dla poszczególnych grup roślin ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technologią produkcji w gruncie odkrytym i pod osłonami
C-3Wskazanie i dobranie właściwych metod produkcji w zależności od grupy uprawnej
C-5Analizowanie wpływu czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych
Treści programoweT-A-1Ozdobne rośliny cebulowe: klasyfikacja roślin cebulowych, budowa cebuli. Ozdobne rośliny cebulowe zimujące w gruncie (tulipan, hiacynt, lilia, narcyz, cebulica, czosnek, szachownica i inne). Ozdobne rośliny cebulowe niezimujące w gruncie (błonczatka, galtonia, nerina, śniedek, zwartnica i inne). Ozdobne rośliny bulwiaste i kłączowe: klasyfikacja, budowa bulw, kłączy, korzeni marchwiastych.
T-A-4Wieloletnie rośliny uprawiane w gruncie (kwitnące wiosną i latem)
T-A-2Rośliny dwuletnie – charakterystyka najważniejszych gatunków.
T-A-3Rośliny balkonowe
T-W-2Technologia produkcji – szklarnie, tunele foliowe, rodzaje upraw, pojemniki do uprawy roślin ozdobnych.
T-W-3Wymagania pokarmowe i nawozowe - nawożenie podstawowe i pogłówne roślin ozdobnych. Ziemie i podłoża ogrodnicze.
T-W-4Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne decydujące o wzroście, rozwoju i plonowaniu.
T-A-1Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin doniczkowych z rodzin: Rubiaceae, Moraceae, Nyctaginaceae, Cactaceae, Crassulaceae, Aizoaceae, Dracenaceae, Aloaceae, Agavaceae, Euphorbiaceae, Gesneriaceae, Rutaceae, Asclepiadaceae, Cyperaceae, Vitaceae, Amaryllidaceae, Bromeliaceae, Convallariaceae, Thilliaceae, Cornaceae, Pandanaceae, Melastomataceae, Urticaceae, Orchidaceae, Araceae, Araliaceae, Acantaceae, Arecaceae, Apocynaceae, Araucariaceae, Begoniaceae, Commelinaceae, Asteraceae, Asparagaceae, Maranthaceae, Malvaceae.
T-W-1Produkcja roślin jednorocznych, dwuletnich oraz rabatowych w gruncie oraz balkonowych pod osłonami.
T-W-2Produkcja roślin doniczkowych
T-A-1Rośliny jednoroczne z rodzin: Asteraceae, Aizoaceae, Acanthaceae, Amaranthaceae, Balsaminaceae, Begoniaceae, Capparidaceae, Lamiaceae, Polemoniaceae, Portulacaceae, Solanaceae, Tropaeolaceae, Verbenaceae, Apiaceae, Boraginaceae, Brassicaceae, Chenopodiaceae, Convolvulaceae, Cucurbitaceae, Dipsacaceae, Euphorbiaceae, Fabaceae, Hydrophyllaceae, Linaceae, Lobeliaceae, Malvaceae, Nolanaceae, Nyctaginaceae, Caryophyllaceae, Onagraceae, Papaveraceae, Plumbaginaceae, Ranunculaceae, Resedaceae, Sapindaceae, Scrophulariaceae, Poaceae.
T-W-1Produkcja roślin uprawianych na kwiat cięty pod osłonami - róża, gerbera, chryzantema, frezja i in.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dobierać metod produkcji i zaleceń uprawowych do poszczególnych grup roślin ozdobnych
3,0student potrafi dobrać odpowiednie metody produkcji i sporządzić zalecenia uprawowe dla poszczególnych grup uprawowych
3,5student ma umiejetność poprawnego doboru i analizowania właściwych metod produkcji i sporządzania zaleceń uprawowych dla poszczególnych grup uprawowych
4,0student umiejetnie dobiera i analizuje metody produkcji i sporządza zalecenia uprawowe dla najważniejszych gatunków z poszczególnych grup uprawowych
4,5student właściwie dobiera metody produkcji i sporządza zalecenia uprawowe dla większości poznanych gatunków z grup uprawowych, umie je analizować i modyfikować
5,0student ma pogłębioną wiedzę w zakresie doboru metod produkcji i sporządzania zaleceń uprawowych dla wszystkich poznanych gatunków z grup uprawowych; umie je analizować i modyfikować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C12_U02Potrafi dobierać właściwe metody rozmnażania do poszczególnych gatunków roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U07student potrafi założyć i prowadzić szkółkę drzew i krzewów ozdobnych oraz sadowniczych, posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod rozmnażania roślin
Cel przedmiotuC-2Rozróżnianie i rozpoznawanie najważniejszych gatunków roślin ozdobnych
C-3Wskazanie i dobranie właściwych metod produkcji w zależności od grupy uprawnej
C-4Zaznajomienie z budową organów przetrwalnikowych i technikami rozmnażania poszczególnych gatunków
Treści programoweT-A-1Ozdobne rośliny cebulowe: klasyfikacja roślin cebulowych, budowa cebuli. Ozdobne rośliny cebulowe zimujące w gruncie (tulipan, hiacynt, lilia, narcyz, cebulica, czosnek, szachownica i inne). Ozdobne rośliny cebulowe niezimujące w gruncie (błonczatka, galtonia, nerina, śniedek, zwartnica i inne). Ozdobne rośliny bulwiaste i kłączowe: klasyfikacja, budowa bulw, kłączy, korzeni marchwiastych.
T-A-3Rośliny balkonowe
T-A-1Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin doniczkowych z rodzin: Rubiaceae, Moraceae, Nyctaginaceae, Cactaceae, Crassulaceae, Aizoaceae, Dracenaceae, Aloaceae, Agavaceae, Euphorbiaceae, Gesneriaceae, Rutaceae, Asclepiadaceae, Cyperaceae, Vitaceae, Amaryllidaceae, Bromeliaceae, Convallariaceae, Thilliaceae, Cornaceae, Pandanaceae, Melastomataceae, Urticaceae, Orchidaceae, Araceae, Araliaceae, Acantaceae, Arecaceae, Apocynaceae, Araucariaceae, Begoniaceae, Commelinaceae, Asteraceae, Asparagaceae, Maranthaceae, Malvaceae.
T-L-1Rozmnażanie roślin ozdobnych z najważniejszych grup uprawowych
T-W-1Produkcja roślin jednorocznych, dwuletnich oraz rabatowych w gruncie oraz balkonowych pod osłonami.
T-W-2Produkcja roślin doniczkowych
T-W-1Produkcja roślin uprawianych na kwiat cięty pod osłonami - róża, gerbera, chryzantema, frezja i in.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie dobierać właściwych metod rozmnażania dla poszczególnych gatunków
3,0student umie dobierać metody rozmnażania dla poszczegolnych gatunków
3,5student umie, uwzgledniając budowę organów przetrwalnikowych, dobierać właściwe metody rozmnażania dla poszczegolnych gatunków roślin ozdobnych
4,0student umie, uwzgledniając budowę organów przetrwalnikowych, dobierać właściwe metody i terminy rozmnażania dla poszczególnych gatunków odmian roślin ozdobnych
4,5student umie, uwzgledniając budowę organów przetrwalnikowych, dobrać właściwe metody i terminy rozmnażania dla poszczegolnych gatunków i niektórych odmian roślin ozdobnych uwzględniając ich budowę morfologiczną
5,0student ma kompleksowe umiejętności doboru metod i terminu rozmnażania dla poszczególnych gatunków i niektórych odmian roślin ozdobnych, uwzględniając ich budowę; potrafi szacować współczynnik rozmnażania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C12_U03Potrafi analizować i interpretować oddziaływanie czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technologią produkcji w gruncie odkrytym i pod osłonami
C-3Wskazanie i dobranie właściwych metod produkcji w zależności od grupy uprawnej
C-5Analizowanie wpływu czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych
Treści programoweT-W-2Technologia produkcji – szklarnie, tunele foliowe, rodzaje upraw, pojemniki do uprawy roślin ozdobnych.
T-W-3Wymagania pokarmowe i nawozowe - nawożenie podstawowe i pogłówne roślin ozdobnych. Ziemie i podłoża ogrodnicze.
T-W-4Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne decydujące o wzroście, rozwoju i plonowaniu.
T-W-1Produkcja roślin jednorocznych, dwuletnich oraz rabatowych w gruncie oraz balkonowych pod osłonami.
T-W-2Produkcja roślin doniczkowych
T-W-1Produkcja roślin uprawianych na kwiat cięty pod osłonami - róża, gerbera, chryzantema, frezja i in.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi analizować i interpretować oddziaływania czynników agrotechnicznych na wzrost i rozwój roślin ozdobnych
3,0student potrafi analizować i interpretować oddziaływanie najważniejszych czynników agrotechnicznych na wzrost i rozwój podstawowych gatunków roślin ozdobnych
3,5student analizuje i interpretuje wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost i rozwój poznanych gatunków roślin ozdobnych
4,0student właściwie analizuje i interpretuje wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost i kwitnienie poznanych gatunków roślin ozdobnych; umie przewidzieć związki przyczynowo-skutkowe
4,5student potrafi analizować i interpretować wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost i kwitnienie poznanych gatunków roślin ozdobnych, ma umiejetność zapobiegania negatywnym efektom i modyfikowania warunkow wzrostu
5,0student ma szerokie umiejetności analizowania i interpretowania oddziaływania wiekszości czynników agrotechnicznych na wzrost, kwitnienie i plonowanie roślin ozdobnych, potrafi zapobiegać negatywnym skutkom oddziałania czynników i modyfikować warunki wzrostu posługując sie dostępnymi narzędziami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_C12_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technologią produkcji w gruncie odkrytym i pod osłonami
C-3Wskazanie i dobranie właściwych metod produkcji w zależności od grupy uprawnej
C-5Analizowanie wpływu czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych
C-6Wyrobienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji
Treści programoweT-L-1Odmianoznawstwo roślin uprawianych na kwiat cięty pod osłonami - róża, gerbera, chryzantema, frezja i in.
T-W-2Technologia produkcji – szklarnie, tunele foliowe, rodzaje upraw, pojemniki do uprawy roślin ozdobnych.
T-W-3Wymagania pokarmowe i nawozowe - nawożenie podstawowe i pogłówne roślin ozdobnych. Ziemie i podłoża ogrodnicze.
T-W-4Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne decydujące o wzroście, rozwoju i plonowaniu.
T-W-1Stan produkcji roślin ozdobnych w Polsce i na świecie. Kierunki badań i rozwoju.
T-L-1Rozmnażanie roślin ozdobnych z najważniejszych grup uprawowych
T-W-1Produkcja roślin jednorocznych, dwuletnich oraz rabatowych w gruncie oraz balkonowych pod osłonami.
T-W-2Produkcja roślin doniczkowych
T-W-1Produkcja roślin uprawianych na kwiat cięty pod osłonami - róża, gerbera, chryzantema, frezja i in.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma potrzeby samodokształcania w zakresie nowych technologii produkcji roślin ozdobnych
3,0student ma potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji roślin ozdobnych
3,5student ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii produkcji roślin stosując najprostsze środki i narzędzia
4,0student ma świadomośc dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii wykorzystując samodzielnie uzyskane środki i narzędzia
4,5student ma świadomość dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii uprawy roślin ozdobnych, posługując sie wszelkimi, dostępnymi narzędziami i środkami oraz działając zgodnie z etyką zawodową
5,0student ma dużą świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji roślin ozdobnych, jest otwarty i chętny na nowe możliwości poznania, stosując środki i materiały pozyskane w kraju i za granicą zgodnie z etyką zawodową