Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Owoce i warzywa egzotyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Owoce i warzywa egzotyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii roślin, znajomość podstaw ogrodnictwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z biologią, znaczeniem, wymaganiami klimatycznymi i wartością biologiczną owoców i warzyw ze strefy tropikalnej i subtropikalnej oraz z wykorzystaniem roślin dostarczających używek roślinnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Technologie upraw roślin sadowniczych i warzyw pochodzących ze strefy tropikalnej i subtropikalnej. | 4 |
T-A-2 | Możliwości i technologie uprawy w Polsce roślin sadowniczych i warzyw pochodzących z innych stref klimatycznych. | 3 |
T-A-3 | Towaroznawstwo i obrót warzyw i owoców tropikalnych w Polsce. | 1 |
8 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie oraz podstawy towaroznawstwa najważniejszych gatunków owoców i warzyw tropikalnych. | 1 |
1 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka warunków klimatycznych i glebowych uprawy owoców i warzyw tropikalnych i subtropikalnych. | 2 |
T-W-2 | Biologia, charakterystyka, znaczenie gospodarcze, rejony uprawy oraz wartość biologiczna owoców i warzyw pochodzących ze strefy tropikalnej i subtropikalnej | 13 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | Konsultacje | 3 |
A-A-3 | Studiowanie literatury fachowej | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 5 |
21 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 1 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 2 |
A-L-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 5 |
A-W-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, materiał roślinny) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O13-1_W01 Student ma wiedzę na temat czynników glebowych i klimatycznych warunkujących uprawę warzyw, owoców i używek roślinnych ze stref tropikalnej i subtropikalnej. | UWW_1A_W03, UWW_1A_W14, UWW_1A_W13 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-1 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-2 |
UWW_1A_O13-1_W02 Zna biologię i charakterystykę roślin sadowniczych i warzywnych pochodzących ze stref klimatu tropikalnego, ich wartość biologiczną i znaczenie gospodarcze. | UWW_1A_W03, UWW_1A_W14 | — | — | C-1 | T-A-3, T-W-2, T-L-1 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O13-1_U01 Posiada umiejętność rozpoznawania i oceniania, jakości owoców, warzyw i używek roślinnych pochodzących ze stref tropikalnych i subtropikalnych. | UWW_1A_U13, UWW_1A_U03 | — | — | C-1 | T-A-3, T-L-1 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O13-1_K01 student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samodoskonalenia zawodowego i aktualizowania informacji | UWW_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-L-1 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O13-1_W01 Student ma wiedzę na temat czynników glebowych i klimatycznych warunkujących uprawę warzyw, owoców i używek roślinnych ze stref tropikalnej i subtropikalnej. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia podstawowe czynniki warunkujące uprawę roślin sadowniczych i warzyw pochodzących ze stref tropikalnych i subtropikalnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_O13-1_W02 Zna biologię i charakterystykę roślin sadowniczych i warzywnych pochodzących ze stref klimatu tropikalnego, ich wartość biologiczną i znaczenie gospodarcze. | 2,0 | |
3,0 | Student zna biologię niektórych roślin sadowniczych i warzywnych pochodzących ze stref tropikalnych i subtropikalnych, jest słabo zorientowany odnośnie ich wartości biologicznej i znaczenia gospodarczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O13-1_U01 Posiada umiejętność rozpoznawania i oceniania, jakości owoców, warzyw i używek roślinnych pochodzących ze stref tropikalnych i subtropikalnych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł umiejętność rozpoznawania i oceny jakości niektórych omawianych gatunków owoców, warzyw i używek roślinnych pochodzących ze stref tropikalnrj i subtropikalnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O13-1_K01 student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samodoskonalenia zawodowego i aktualizowania informacji | 2,0 | |
3,0 | student jest dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samodoskonalenia zawodowego i uczenia się przez całe życie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Biggs M., Warzywa, Muza SA, 2008
- Podbielkowski Z., Rośliny użytkowe, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1983
- Pieniążek S.A., Sadownictwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2005
- Czikow P., Łaptiew, Rośliny lecznicze i bogate w witaminy, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i leśne, Warszawa, 1983
Literatura dodatkowa
- czasopisma branżowe: Hasło Ogrodnicze, Sad Nowoczesny