Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Hortiterapia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hortiterapia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu ogrodnictwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi przygotować odpowiednie dla poszczególnych grup pacjentów programy z zakresu hortiterapii z wykorzystaniem upraw winorośli. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Koncepcja zagospodarowania winnicy do prowadzenia zajęć z hortiterapii. | 2 |
T-A-2 | Przygotowanie całorocznego programu terapii ogrodniczej w winnicy. | 1 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola winnic i ogrodów w terapii ogrodniczej. | 2 |
T-W-2 | Przystosowanie winnicy do prowadzenia zajęć z hortiterapii. | 2 |
T-W-3 | Podstawowe wyposażenie i narzędzia w różnych formach terapii ogrodniczej. | 2 |
T-W-4 | Elementy zagospodarowania winnic pomocne w prowadzeniu hortiterapii. | 2 |
T-W-5 | Projektowanie programów terapii ogrodniczej. | 4 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | przygotowanie projektów | 10 |
A-A-3 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-A-4 | udział w konsultacjach | 4 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcja roślin ozdobnych) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O16-1_W01 Studenta rozpoznaje gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii i ma wiedzę z zakresu metod uprawy ogrodniczej z wykorzystaniem hortiterapii | UWW_1A_W14 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O16-1_U01 student ma umiejętność rozpoznawania gatunków roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii i potrfi je wykorzstać w winnicy do realizacji programów z hortiterapii | UWW_1A_U05, UWW_1A_U08, UWW_1A_U13, UWW_1A_U03, UWW_1A_U09 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O16-1_K01 Ma świadomość potrzeby uzupełniania i aktualizowania wiedzy oraz samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych rozwiązań w zakresie hortiterapii | UWW_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O16-1_W01 Studenta rozpoznaje gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii i ma wiedzę z zakresu metod uprawy ogrodniczej z wykorzystaniem hortiterapii | 2,0 | |
3,0 | Student rozpoznaje gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii i zna metody upraw ogrodniczych z w wykorzystaniem hortiterapii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O16-1_U01 student ma umiejętność rozpoznawania gatunków roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii i potrfi je wykorzstać w winnicy do realizacji programów z hortiterapii | 2,0 | |
3,0 | student rozpoznaje gatunki roślin ogrodniczych stosowanych w hortiterapii i potrfi je wykorzstać w winnicy do realizacji programów z hortiterapii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O16-1_K01 Ma świadomość potrzeby uzupełniania i aktualizowania wiedzy oraz samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych rozwiązań w zakresie hortiterapii | 2,0 | |
3,0 | Studenta ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych rozwiązań w zakresie hortiterapii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Płoszaj-Witkowska B. (red.), Hortiterapia., WUWM, Olsztyn, 2014
Literatura dodatkowa
- Mitchel L. Hewson, Horticulture As Therapy, HTM, Ontario, 1994