Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii, fizyki i chemii, matematyki i statystyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi.
C-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.3
T-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.3
T-L-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.3
T-L-4Kryteria rozróżniania gatunków.2
T-L-5Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.3
T-L-6Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).3
T-L-7Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.2
T-L-8Metody oceny produkcji pierwotnej.2
T-L-9Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.3
T-L-10Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.3
T-L-11Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja.3
30
wykłady
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia.2
T-W-2Elementy biosystemów: abiotyczne i biotyczne.2
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy.3
T-W-4Prawa i zasady ekologiczne.2
T-W-5Poziomy organizacji życia na Ziemi.2
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.2
T-W-7Tolerancja ekologiczna2
T-W-8Biomy wodne2
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.2
T-W-10Relacje między biosferą a antroposferą2
T-W-11Ekologia stosowana.2
T-W-12Formy ochrony przyrody2
T-W-13Zasady monitoringu środowiskowego.2
T-W-14Ekologia populacji3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
A-L-3Wykonanie konspektu8
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu5
A-L-6Uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-7Zaliczenie końcowe przedmiotu2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Udział w konsultacjach8
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-3Ćwiczenia praktyczne w terenie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B12_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
RYB_1A_W02C-1T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-4, T-W-2, T-W-12, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-8M-1, M-2, M-4S-4, S-1, S-2, S-3
RYB_1A_B12_W02
Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery.
RYB_1A_W09, RYB_1A_W19C-1, C-2T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-W-4, T-W-13, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-9M-1, M-2, M-4S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B12_U01
Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
RYB_1A_U01, RYB_1A_U02, RYB_1A_U06, RYB_1A_U16C-2T-L-11, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-10, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9M-1, M-2, M-4, M-3S-4, S-1, S-2, S-3
RYB_1A_B12_U02
Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych.
RYB_1A_U01, RYB_1A_U16, RYB_1A_U17C-2T-L-11, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-10, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9M-1, M-2, M-4, M-3S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B12_K01
Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
RYB_1A_K01, RYB_1A_K04, RYB_1A_K05C-2T-L-9, T-W-13, T-W-11, T-W-12, T-W-10M-1, M-2, M-4, M-3S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B12_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować kilka podstawowych pojęć ekologicznych
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych
4,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach
4,5Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi
5,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi oraz wykorzystać nabytą wiedzę w dyskusji
RYB_1A_B12_W02
Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery.
2,0Student nie potrafi definiować podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku
3,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku i populacji
4,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu
4,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
5,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery oraz postrzegać relacje między nimi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B12_U01
Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
2,0Student nie potrafi wykorzystać znajomości podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
3,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku i populacji do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
4,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu do opisu istanu środowiska przyrodniczego.
4,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
5,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
RYB_1A_B12_U02
Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych.
2,0Student nie stosuje metod matematyczno-statystycznych do opisu zjawisk przyrodniczych
3,0Student stosuje podstawowe metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
3,5Student stosuje większość metod matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,5Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować
5,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B12_K01
Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
2,0Student nie postrzega relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
3,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego jedynie w skali lokalnej
3,5
4,0
4,5
5,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.

Literatura podstawowa

  1. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, 2005
  2. Mackenzie A., ball A. Virdee S.R., Ekologia. Krótkie wykłady., PWN, 2000
  3. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji, PWN, 1999
  4. Krebs C.J., Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, 1996
  5. Zimny H., Ekologia ogólna, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2002
  6. Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy., Kurnatowska A. (red.), PWN, Warszawa - Łódź, 1997
  7. Siebeneicher G.E., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
  8. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. AR, 2006
  2. Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, 2005, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf
  3. Brown L.R., Gospodarka ekologiczna. Na miarę Ziemi, Książka i Wiedza, Waerszawa, 2003
  4. Brown L.R., Flavin CH., Postel S., Na ratunek Ziemi, WSiP, Warszawa, 1994, 1
  5. Gore Al, Ziemia na krawędzi. Człowiek a ekologia, Ethos, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.3
T-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.3
T-L-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.3
T-L-4Kryteria rozróżniania gatunków.2
T-L-5Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.3
T-L-6Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).3
T-L-7Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.2
T-L-8Metody oceny produkcji pierwotnej.2
T-L-9Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.3
T-L-10Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.3
T-L-11Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia.2
T-W-2Elementy biosystemów: abiotyczne i biotyczne.2
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy.3
T-W-4Prawa i zasady ekologiczne.2
T-W-5Poziomy organizacji życia na Ziemi.2
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.2
T-W-7Tolerancja ekologiczna2
T-W-8Biomy wodne2
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.2
T-W-10Relacje między biosferą a antroposferą2
T-W-11Ekologia stosowana.2
T-W-12Formy ochrony przyrody2
T-W-13Zasady monitoringu środowiskowego.2
T-W-14Ekologia populacji3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
A-L-3Wykonanie konspektu8
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu5
A-L-6Uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-7Zaliczenie końcowe przedmiotu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Udział w konsultacjach8
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B12_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W02Zna elementarną terminologię w zakresie hydrochemii i biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi.
Treści programoweT-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-L-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-L-5Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-L-6Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-L-7Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.
T-L-4Kryteria rozróżniania gatunków.
T-W-2Elementy biosystemów: abiotyczne i biotyczne.
T-W-12Formy ochrony przyrody
T-W-5Poziomy organizacji życia na Ziemi.
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy.
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia.
T-W-10Relacje między biosferą a antroposferą
T-W-7Tolerancja ekologiczna
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
T-W-8Biomy wodne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować kilka podstawowych pojęć ekologicznych
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych
4,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach
4,5Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi
5,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi oraz wykorzystać nabytą wiedzę w dyskusji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B12_W02Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
RYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi.
C-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.
Treści programoweT-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-L-5Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-L-6Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-L-7Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.
T-W-4Prawa i zasady ekologiczne.
T-W-13Zasady monitoringu środowiskowego.
T-W-11Ekologia stosowana.
T-W-12Formy ochrony przyrody
T-W-5Poziomy organizacji życia na Ziemi.
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy.
T-W-6Ewolucja biosystemów – typy sukcesji.
T-W-10Relacje między biosferą a antroposferą
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi definiować podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku
3,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku i populacji
4,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu
4,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
5,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery oraz postrzegać relacje między nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B12_U01Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.
Treści programoweT-L-11Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja.
T-L-9Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.
T-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-L-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-L-5Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-L-6Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-L-7Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.
T-L-8Metody oceny produkcji pierwotnej.
T-L-4Kryteria rozróżniania gatunków.
T-L-10Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.
T-W-13Zasady monitoringu środowiskowego.
T-W-11Ekologia stosowana.
T-W-10Relacje między biosferą a antroposferą
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
M-3Ćwiczenia praktyczne w terenie
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać znajomości podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
3,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku i populacji do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
4,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu do opisu istanu środowiska przyrodniczego.
4,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
5,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B12_U02Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
RYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.
Treści programoweT-L-11Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja.
T-L-9Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.
T-L-2Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-L-3Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-L-5Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-L-6Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależnosci troficzne (konstruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-L-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-L-7Tolerancja ekologiczna. Prawo Liebiega i Shelforda.
T-L-8Metody oceny produkcji pierwotnej.
T-L-4Kryteria rozróżniania gatunków.
T-L-10Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego.
T-W-13Zasady monitoringu środowiskowego.
T-W-11Ekologia stosowana.
T-W-10Relacje między biosferą a antroposferą
T-W-9Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
M-3Ćwiczenia praktyczne w terenie
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje metod matematyczno-statystycznych do opisu zjawisk przyrodniczych
3,0Student stosuje podstawowe metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
3,5Student stosuje większość metod matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,5Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować
5,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B12_K01Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dotyczących zrozumienia funkcjonowania środowiska przyrodniczego i możliwości jego wykorzystania.
Treści programoweT-L-9Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska wodnego.
T-W-13Zasady monitoringu środowiskowego.
T-W-11Ekologia stosowana.
T-W-12Formy ochrony przyrody
T-W-10Relacje między biosferą a antroposferą
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne).
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika, pokazu i symulacji.
M-3Ćwiczenia praktyczne w terenie
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postrzega relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
3,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego jedynie w skali lokalnej
3,5
4,0
4,5
5,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.