Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu szkoły średniej dotyczące ogólnych zjawisk i procesów biologicznych zachodzących na Ziemi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Jednostki systematyczne w świecie roślinnym i zwierzęcym.2
T-A-2Organelle komórkowe4
T-A-3Budowa i funkcjonowanie komórki roślinnej i zwierzęcej4
T-A-4Budowa i funkcjonowanie komórki prokariotycznej i eukariotycznej4
T-A-5Organizm jako jednostka biologiczna – współdziałanie tkanek i narządów.3
T-A-6Regulacja wody w komórkach – plazmoliza i deplazmoliza3
T-A-7Składniki mineralne i ich znaczenie dla organizmów żywych3
T-A-8Przemiany metaboliczne w komórce – fotosynteza3
T-A-9Przemiany metaboliczne w komórce – oddychanie3
T-A-10Kolokwium sprawdzające1
30
wykłady
T-W-1Klasyfikacja organizmów - podstawowe pojęcia taksonomii i systematyki2
T-W-2Komórka jako podstawowa jednostka strukturalna i funkcjonalna organizmu (m.in. budowa organelli komórkowych, tkanek)3
T-W-3Bioenergetyka komórki4
T-W-4Pierwiastki i związki chemiczne w organizmach żywych3
T-W-5Kierunki rozwoju nauk biologicznych i ich znaczenie dla człowieka.1
T-W-6Powstanie i ewolucja życia na Ziemi.1
T-W-7Pochodzenie i miejsce człowieka w biosferze.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej1
A-A-3praca własna z literaturą30
A-A-4przygotowanie do kolokwium10
A-A-5przygotowanie sprawozdań10
A-A-6przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
91
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie wykładów2
A-W-6praca własna z literaturą30
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów biologicznych i mikroskopów biologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B4_W01
Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz określić ich funkcjonowanie.
RYB_1A_W05C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-9, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
RYB_1A_B4_W02
Student potrafi opisać powstanie i ewolucję zycia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych.
RYB_1A_W05, RYB_1A_W19C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B4_U01
Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
RYB_1A_U06C-1T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-1, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
RYB_1A_B4_U02
Student analizuje budowę organizmów i ich funkcjonowanie oraz interpretuje zjawiska biologiczne.
RYB_1A_U01, RYB_1A_U16C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-9, T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B4_K01
Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym.
RYB_1A_K01C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-10M-1, M-2S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B4_W01
Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz określić ich funkcjonowanie.
2,0Student nie wymienia i nie definiuje podstawowych pojęć dotyczących taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz nie określa ich funkcjonowania.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów.
3,5Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów.
4,0Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów oraz biologii komórki.
4,5Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów.
5,0Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz określić ich funkcjonowanie.
RYB_1A_B4_W02
Student potrafi opisać powstanie i ewolucję zycia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych.
2,0Student nie potrafi opisać powstania i ewolucji życia na Ziemii oraz nie charakteryzuje kierunków nauk biologicznych.
3,0Student potrafi opisać powstanie życia na Ziemii.
3,5Student potrafi opisać ewolucję życia na Ziemii.
4,0Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii oraz wymienić kierunki nauk biologicznych.
4,5Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych.
5,0Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii, scharakteryzować kierunki nauk biologicznych oraz wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk biologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B4_U01
Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
2,0Student nie wykorzystuje z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
3,0Student potrafi korzystać z kilku nazw łacińskich przy opisie organizmów żywych.
3,5Student posługuje się kilkoma pojęciami z zakresu systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
4,0Student posługuje się większością pojęć z zakresu systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
4,5Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
5,0Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych oraz potrafi je zinterpretować.
RYB_1A_B4_U02
Student analizuje budowę organizmów i ich funkcjonowanie oraz interpretuje zjawiska biologiczne.
2,0Student nie potrafi przeanalizować budowy organizmów i ich funkcjonowania oraz nie interpretuje zjawisk biologicznych.
3,0Student przeprowadza analizę budowy organizmu.
3,5Student analizuje funkcjonowanie organizmu.
4,0Student analizuje budowę organizmów i jego funkcjonowanie oraz prezentuje zjawiska biologiczne.
4,5Student analizuje budowę organizmów i jego funkcjonowanie oraz interpretuje zjawiska biologiczne.
5,0Student analizuje budowę organizmów i ich funkcjonowanie, interpretuje zjawiska biologiczne oraz ocenia ich przydatność.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B4_K01
Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym.
2,0Student nie dostrzega relacji pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym.
3,0Student dostrzega jedynie relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów bez uwzględnienia środowiska przyrodniczego.
3,5
4,0
4,5
5,0Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym.

Literatura podstawowa

  1. Baturo W. (red.), Biologia. Encyklopedia szkolna, PWN, Warszawa, 2007
  2. 2. Bruce A., Dennis B., Karen H., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P., Podstawy biologii komórki, t. 1 I 2., PWN, Warszawa, 2007
  3. Jurd R.D., Biologia zwierząt. Krótkie wykłady., PWN, Warszawa, 2005
  4. Kosińska M. (red.), Biologia. Spojrzenie na życie i biosferę., PWN, Warszawa, 2002
  5. Lack A.J., Evans D.E., Biologia komórki. Krótkie wykłady., PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Kunicki-Goldfinger J.H., Podstawy biologii od bakterii do człowieka., PWN, Warszawa, 1980
  2. Ville P.B., Biologia., PWRiL, Warszawa, 1996
  3. Dudkiewicz-Świerzyńska M., Olechnowicz-Gworek K., Zdasz maturę z biologii. Komórka, tkanka, organizm., Piątek Trzynastego, Łódź, 1999
  4. Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki., PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Jednostki systematyczne w świecie roślinnym i zwierzęcym.2
T-A-2Organelle komórkowe4
T-A-3Budowa i funkcjonowanie komórki roślinnej i zwierzęcej4
T-A-4Budowa i funkcjonowanie komórki prokariotycznej i eukariotycznej4
T-A-5Organizm jako jednostka biologiczna – współdziałanie tkanek i narządów.3
T-A-6Regulacja wody w komórkach – plazmoliza i deplazmoliza3
T-A-7Składniki mineralne i ich znaczenie dla organizmów żywych3
T-A-8Przemiany metaboliczne w komórce – fotosynteza3
T-A-9Przemiany metaboliczne w komórce – oddychanie3
T-A-10Kolokwium sprawdzające1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja organizmów - podstawowe pojęcia taksonomii i systematyki2
T-W-2Komórka jako podstawowa jednostka strukturalna i funkcjonalna organizmu (m.in. budowa organelli komórkowych, tkanek)3
T-W-3Bioenergetyka komórki4
T-W-4Pierwiastki i związki chemiczne w organizmach żywych3
T-W-5Kierunki rozwoju nauk biologicznych i ich znaczenie dla człowieka.1
T-W-6Powstanie i ewolucja życia na Ziemi.1
T-W-7Pochodzenie i miejsce człowieka w biosferze.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej1
A-A-3praca własna z literaturą30
A-A-4przygotowanie do kolokwium10
A-A-5przygotowanie sprawozdań10
A-A-6przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie wykładów2
A-W-6praca własna z literaturą30
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B4_W01Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz określić ich funkcjonowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-W-5Kierunki rozwoju nauk biologicznych i ich znaczenie dla człowieka.
T-W-6Powstanie i ewolucja życia na Ziemi.
T-W-7Pochodzenie i miejsce człowieka w biosferze.
T-W-2Komórka jako podstawowa jednostka strukturalna i funkcjonalna organizmu (m.in. budowa organelli komórkowych, tkanek)
T-W-1Klasyfikacja organizmów - podstawowe pojęcia taksonomii i systematyki
T-W-3Bioenergetyka komórki
T-W-4Pierwiastki i związki chemiczne w organizmach żywych
T-A-3Budowa i funkcjonowanie komórki roślinnej i zwierzęcej
T-A-9Przemiany metaboliczne w komórce – oddychanie
T-A-8Przemiany metaboliczne w komórce – fotosynteza
T-A-6Regulacja wody w komórkach – plazmoliza i deplazmoliza
T-A-7Składniki mineralne i ich znaczenie dla organizmów żywych
T-A-1Jednostki systematyczne w świecie roślinnym i zwierzęcym.
T-A-4Budowa i funkcjonowanie komórki prokariotycznej i eukariotycznej
T-A-5Organizm jako jednostka biologiczna – współdziałanie tkanek i narządów.
T-A-2Organelle komórkowe
T-A-10Kolokwium sprawdzające
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów biologicznych i mikroskopów biologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wymienia i nie definiuje podstawowych pojęć dotyczących taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz nie określa ich funkcjonowania.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów.
3,5Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów.
4,0Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów oraz biologii komórki.
4,5Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów.
5,0Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące taksonomii i systematyki organizmów, biologii komórki i budowy organizmów oraz określić ich funkcjonowanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B4_W02Student potrafi opisać powstanie i ewolucję zycia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
RYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-W-5Kierunki rozwoju nauk biologicznych i ich znaczenie dla człowieka.
T-W-6Powstanie i ewolucja życia na Ziemi.
T-W-7Pochodzenie i miejsce człowieka w biosferze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać powstania i ewolucji życia na Ziemii oraz nie charakteryzuje kierunków nauk biologicznych.
3,0Student potrafi opisać powstanie życia na Ziemii.
3,5Student potrafi opisać ewolucję życia na Ziemii.
4,0Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii oraz wymienić kierunki nauk biologicznych.
4,5Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii oraz scharakteryzować kierunki nauk biologicznych.
5,0Student potrafi opisać powstanie i ewolucję życia na Ziemii, scharakteryzować kierunki nauk biologicznych oraz wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk biologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B4_U01Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa.
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-W-6Powstanie i ewolucja życia na Ziemi.
T-W-7Pochodzenie i miejsce człowieka w biosferze.
T-W-1Klasyfikacja organizmów - podstawowe pojęcia taksonomii i systematyki
T-A-1Jednostki systematyczne w świecie roślinnym i zwierzęcym.
T-A-5Organizm jako jednostka biologiczna – współdziałanie tkanek i narządów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykorzystuje z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
3,0Student potrafi korzystać z kilku nazw łacińskich przy opisie organizmów żywych.
3,5Student posługuje się kilkoma pojęciami z zakresu systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
4,0Student posługuje się większością pojęć z zakresu systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
4,5Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych.
5,0Student korzysta z systematyki i taksonomii przy opisie organizmów żywych oraz potrafi je zinterpretować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B4_U02Student analizuje budowę organizmów i ich funkcjonowanie oraz interpretuje zjawiska biologiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-W-2Komórka jako podstawowa jednostka strukturalna i funkcjonalna organizmu (m.in. budowa organelli komórkowych, tkanek)
T-W-3Bioenergetyka komórki
T-W-4Pierwiastki i związki chemiczne w organizmach żywych
T-A-3Budowa i funkcjonowanie komórki roślinnej i zwierzęcej
T-A-9Przemiany metaboliczne w komórce – oddychanie
T-A-8Przemiany metaboliczne w komórce – fotosynteza
T-A-6Regulacja wody w komórkach – plazmoliza i deplazmoliza
T-A-7Składniki mineralne i ich znaczenie dla organizmów żywych
T-A-4Budowa i funkcjonowanie komórki prokariotycznej i eukariotycznej
T-A-5Organizm jako jednostka biologiczna – współdziałanie tkanek i narządów.
T-A-2Organelle komórkowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
M-3ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów biologicznych i mikroskopów biologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeanalizować budowy organizmów i ich funkcjonowania oraz nie interpretuje zjawisk biologicznych.
3,0Student przeprowadza analizę budowy organizmu.
3,5Student analizuje funkcjonowanie organizmu.
4,0Student analizuje budowę organizmów i jego funkcjonowanie oraz prezentuje zjawiska biologiczne.
4,5Student analizuje budowę organizmów i jego funkcjonowanie oraz interpretuje zjawiska biologiczne.
5,0Student analizuje budowę organizmów i ich funkcjonowanie, interpretuje zjawiska biologiczne oraz ocenia ich przydatność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRYB_1A_B4_K01Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Uzupełnienie wiedzy studentów na temat budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz rolą nauk biologicznych, co stanowić będzie odpowiednią bazę dla przedmiotów prowadzonych na dalszych latach studiów.
Treści programoweT-W-5Kierunki rozwoju nauk biologicznych i ich znaczenie dla człowieka.
T-W-6Powstanie i ewolucja życia na Ziemi.
T-W-7Pochodzenie i miejsce człowieka w biosferze.
T-A-10Kolokwium sprawdzające
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega relacji pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym.
3,0Student dostrzega jedynie relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów bez uwzględnienia środowiska przyrodniczego.
3,5
4,0
4,5
5,0Student dostrzega relacje pomiędzy budową i funkcjonowaniem organizmów a środowiskiem przyrodniczym.