Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Dietetyka bariatryczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dietetyka bariatryczna | ||
Specjalność | technologia rybna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | opanowanie treści z przemiotów : biochemia , anatomia, ogólna technologia żywności , dietetyka, patofizjologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy , umiejętnośći , kompetencji, w zakresie żywienia pacjenta bariatrycznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Diety redukujące masę ciała. | 2 |
T-L-2 | Modelowe postępowanie z pacjentem otyłym. Diety uwzględniające choroby towarzyszące otyłości. | 2 |
T-L-3 | Przygotowanie dietetyczne pacjenta przed planowanym zabiegiem bariatrycznym. Kwalifikacje potencjalnego pacjenta bariatrycznego. | 2 |
T-L-4 | Diety po zabiegach bariatrycznych. | 2 |
T-L-5 | Sposoby zapobiegania niedoborom żywieniowym. | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nadwaga i otyłość u dzieci i dorosłych: występowanie, przyczyny, następstwa zdrowotne i ekonomiczne. | 1 |
T-W-2 | Postępowanie dietetyczne i aktywność fizyczna w redukcji masy ciała. | 1 |
T-W-3 | Leczenie farmakologiczne nadwagi i otyłości. Planowanie żywienia w okresie okołooperacyjnym. | 1 |
T-W-4 | Operacje bariatryczne: metody, wskazania i przeciwwskazania. Analiza wytycznych. | 1 |
T-W-5 | Postępowanie dietetyczne u chorych po operacjach bariatrycznych. | 1 |
T-W-6 | Najczęstsze powikłania pooperacyjne i niedobory żywieniowe. Skuteczność stosowanych zabiegów bariatrycznych. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Analiza bieżącej literatury | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do okresowych zaliczeń | 10 |
A-L-4 | Konsultacje z prowadzącym | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Analiza bieżącej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do okresowych zaliczeń | 10 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzącym | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
M-3 | Ćwiczenia labolatoryjne - opanowanie metod żywienia osób po operacji bariatrycznej |
M-4 | Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń audytoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bierzące zaliczenie ćwiczeń teoretycznie i praktycznie |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktyczna wykonywania ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Egzamin końcowy z przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-6tr_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety. | TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W10 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-6tr_U01 Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-6tr_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-6tr_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego, składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-6tr_U01 Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy. | |
3,5 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr3-6tr_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Redakcja wyd. polskiego Danuta Gajewska, Podstawy żywienia i dietoterapia, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010
- Franciszek Kokot, Patrick Tounian, Otyłość u dzieci., Wydawnictwo lekarskie PZWL, 2008
- Jan Tatoń, Anna Czech, Małgorzata Bernas, Otyłość. Zespół metaboliczny, Wydawnictwo lekarskie PZWL, 2006
- Jarosz M., Kłosiewicz-Latoszek L, Otyłość. Zapobieganie i leczenie., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2006
- Małecka-Tendera Ewa, Socha Piotr, Otyłość u dzieci i młodzieży., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011
- Antoni Czupryna, Tomasz Gach, Antoni Gryglewski, Powikłania w chirurgii jamy brzusznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011
- Polskie Towarzystwo Przyrodników. Redakcja Krzysztof W Nowak, Joanna Gromadzka- Ostrowska, Romuald Zabielski., Otyłość plagą cywilizacji XXI wieku, Kosmos. Problemy nauk biologicznych, Tom 59 nr 3-4 (288-289)