Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Probiotyki w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Probiotyki w żywności
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość mikrobiologii żywności, żywienia człowieka, dietetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zastosowanie probiotyków i probiotyków w preparatach mlekozastępczych dla niemowląt i dzieci.3
T-L-2Zastosowanie w przetwórstwie mięsnym oraz rybnym LAB3
T-L-3Bakteriocyny2
T-L-4Analiza składu kefirów i jogurtów oraz kiszonek dostępnych na rynku.3
T-L-5Żywność orientalna, jako źródło LAB2
T-L-6Zaliczenie2
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja bakterii kwasu mlekowego.2
T-W-2Probiotyki i prebiotyki2
T-W-3Oddziaływanie prozdrowotne mikroflory przewodu pokarmowego.3
T-W-4Immunomodulujące działanie synbiotyków2
T-W-5Dysbioza przewodu pokarmowego i jej znaczenie w zespole metabolicznym2
T-W-6Wykorzystanie bakterii fermentacji mlekowej do produkcji żywności orientalnej.2
T-W-7Alternatywne źródła LAB2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Konsultacje z nauczycielem5
A-L-4Analiza wskazanej literatury6
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-4zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę z zakresu właściwości i możliwości stosowania probiotyków. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Posiada ogólną wiedzę składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14, TZZ_1A_W22C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-4zcid_U01
Student posiada umiejętność w zakresie stosowania prebiotyków i probiotyków. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem pre- i probiotyków. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U09, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U29, TZZ_1A_U30C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-4zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli prebiotyków i probiotyków w zapobieganiu chorób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-4zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę z zakresu właściwości i możliwości stosowania probiotyków. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Posiada ogólną wiedzę składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
2,0Student nie zna immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego. Nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu możliwości stosowania probiotyków.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-4zcid_U01
Student posiada umiejętność w zakresie stosowania prebiotyków i probiotyków. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem pre- i probiotyków. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zastosować pebiotyków i probiotyków w dietach osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-4zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli prebiotyków i probiotyków w zapobieganiu chorób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Bakterie fermentacji mlekowej [w: Probiotyki], PTTŻ, Łódź, 2002
  2. Singelton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, Warszawa, 2000
  3. Zaremba ML., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Łódź, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zastosowanie probiotyków i probiotyków w preparatach mlekozastępczych dla niemowląt i dzieci.3
T-L-2Zastosowanie w przetwórstwie mięsnym oraz rybnym LAB3
T-L-3Bakteriocyny2
T-L-4Analiza składu kefirów i jogurtów oraz kiszonek dostępnych na rynku.3
T-L-5Żywność orientalna, jako źródło LAB2
T-L-6Zaliczenie2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja bakterii kwasu mlekowego.2
T-W-2Probiotyki i prebiotyki2
T-W-3Oddziaływanie prozdrowotne mikroflory przewodu pokarmowego.3
T-W-4Immunomodulujące działanie synbiotyków2
T-W-5Dysbioza przewodu pokarmowego i jej znaczenie w zespole metabolicznym2
T-W-6Wykorzystanie bakterii fermentacji mlekowej do produkcji żywności orientalnej.2
T-W-7Alternatywne źródła LAB2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Konsultacje z nauczycielem5
A-L-4Analiza wskazanej literatury6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-4zcid_W01Student ma ogólną wiedzę z zakresu właściwości i możliwości stosowania probiotyków. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Posiada ogólną wiedzę składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
TZZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego.
Treści programoweT-L-3Bakteriocyny
T-L-2Zastosowanie w przetwórstwie mięsnym oraz rybnym LAB
T-L-1Zastosowanie probiotyków i probiotyków w preparatach mlekozastępczych dla niemowląt i dzieci.
T-L-5Żywność orientalna, jako źródło LAB
T-L-6Zaliczenie
T-L-4Analiza składu kefirów i jogurtów oraz kiszonek dostępnych na rynku.
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja bakterii kwasu mlekowego.
T-W-4Immunomodulujące działanie synbiotyków
T-W-2Probiotyki i prebiotyki
T-W-6Wykorzystanie bakterii fermentacji mlekowej do produkcji żywności orientalnej.
T-W-5Dysbioza przewodu pokarmowego i jej znaczenie w zespole metabolicznym
T-W-3Oddziaływanie prozdrowotne mikroflory przewodu pokarmowego.
T-W-7Alternatywne źródła LAB
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego. Nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu możliwości stosowania probiotyków.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-4zcid_U01Student posiada umiejętność w zakresie stosowania prebiotyków i probiotyków. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem pre- i probiotyków. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U09Potrafi posługiwać się terminologią mikrobiologiczną, dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać organizmy pasożytnicze.
TZZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U30Stosuje podstawowe technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego.
Treści programoweT-L-3Bakteriocyny
T-L-2Zastosowanie w przetwórstwie mięsnym oraz rybnym LAB
T-L-1Zastosowanie probiotyków i probiotyków w preparatach mlekozastępczych dla niemowląt i dzieci.
T-L-5Żywność orientalna, jako źródło LAB
T-L-6Zaliczenie
T-L-4Analiza składu kefirów i jogurtów oraz kiszonek dostępnych na rynku.
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja bakterii kwasu mlekowego.
T-W-4Immunomodulujące działanie synbiotyków
T-W-2Probiotyki i prebiotyki
T-W-6Wykorzystanie bakterii fermentacji mlekowej do produkcji żywności orientalnej.
T-W-5Dysbioza przewodu pokarmowego i jej znaczenie w zespole metabolicznym
T-W-3Oddziaływanie prozdrowotne mikroflory przewodu pokarmowego.
T-W-7Alternatywne źródła LAB
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zastosować pebiotyków i probiotyków w dietach osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-4zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli prebiotyków i probiotyków w zapobieganiu chorób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego.
Treści programoweT-L-3Bakteriocyny
T-L-2Zastosowanie w przetwórstwie mięsnym oraz rybnym LAB
T-L-1Zastosowanie probiotyków i probiotyków w preparatach mlekozastępczych dla niemowląt i dzieci.
T-L-5Żywność orientalna, jako źródło LAB
T-L-6Zaliczenie
T-L-4Analiza składu kefirów i jogurtów oraz kiszonek dostępnych na rynku.
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja bakterii kwasu mlekowego.
T-W-4Immunomodulujące działanie synbiotyków
T-W-2Probiotyki i prebiotyki
T-W-6Wykorzystanie bakterii fermentacji mlekowej do produkcji żywności orientalnej.
T-W-5Dysbioza przewodu pokarmowego i jej znaczenie w zespole metabolicznym
T-W-3Oddziaływanie prozdrowotne mikroflory przewodu pokarmowego.
T-W-7Alternatywne źródła LAB
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.