Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria
Sylabus przedmiotu Higiena i toksykologia żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Higiena i toksykologia żywności | ||
Specjalność | Bioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość fizjologii, biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji |
C-2 | zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych substancji |
C-3 | zapoznanie studentów z charakterystyką wybranych czynników biologicznych skażających żywność |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Oszacowanie dziennego pobrania wybranych zanieczyszczeń środowiskowych. | 4 |
T-A-2 | Wpływ wybranych procesów technologicznych na zawartość substancji szkodliwych w żywności. | 2 |
T-A-3 | Szkodniki magazynowe | 2 |
T-A-4 | Mięso jako źródło zarażeń pasożytami | 2 |
T-A-5 | Ocena pobrania z dietą wybranych dodatków do żywności. | 2 |
T-A-6 | Metody identyfikacji syntetycznych przeciwutleniaczy i barwników. Charakterystyka toksykologiczna. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Higiena żywności – cel i zadania. Higiena produkcji żywności – powietrze, woda i personel jako potencjalne źródło skażenia żywności w zakładach produkcyjnych. | 2 |
T-W-2 | Toksykologia żywności. Przedmiot i cel badań toksykologicznych. | 4 |
T-W-3 | Warunki akceptacji substancji chemicznej jako dodatku do żywności. Zakres badań w ocenie toksykologicznej dodatków do żywności. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa związków chemicznych dodawanych do żywności. | 2 |
T-W-4 | Monitoring zanieczyszczeń chemicznych żywności. System wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt – RASFF. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka substancji antyodżywczych obecnych w żywności | 2 |
T-W-6 | Skażenia biologiczne żywności. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 4 |
A-W-3 | przygotowanie się do zajęć i zaliczenia części wykładowej | 9 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenia pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O4.1_W01 Student dokonuje charakterystyki toksykologicznej wybranych substancji dodawanych celowo do żywności oraz stanowiących jej zanieczyszczenie. | BT_2A_W01 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
BT_2A_BI-S2-O4.1_W02 Student zna przemiany substancji toksycznych i szkodliwych w organizmie i czynniki wplywające na toksyczność substancji. | BT_2A_W01, BT_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-2, M-1 | S-2 |
BT_2A_BI-S2-O4.1_W03 Student opisuje wybrane czynniki biologiczne stanowiące zanieczyszczenie żywności, stwarzające zagrożenie dla zdrowia ludzi. | BT_2A_W01 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-6, T-A-3, T-A-4 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O4.1_U01 student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników i dokonywania oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów | BT_2A_U04 | — | — | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O4.1_K01 rozumie potrzebę rozwijania kompetencji zawodowych | BT_2A_K01 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O4.1_W01 Student dokonuje charakterystyki toksykologicznej wybranych substancji dodawanych celowo do żywności oraz stanowiących jej zanieczyszczenie. | 2,0 | |
3,0 | student dokonuje charakterystyki toksykologicznej najważniejszych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BI-S2-O4.1_W02 Student zna przemiany substancji toksycznych i szkodliwych w organizmie i czynniki wplywające na toksyczność substancji. | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje znajomość przemian, jakim podlegają ksenobiotyki w organizmie człowieka oraz opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BI-S2-O4.1_W03 Student opisuje wybrane czynniki biologiczne stanowiące zanieczyszczenie żywności, stwarzające zagrożenie dla zdrowia ludzi. | 2,0 | |
3,0 | student opisuje najważniejsze czynniki biologiczne stanowiące zanieczyszczenie żywności, stwarzające zagrożenie dla zdrowia ludzi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O4.1_U01 student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników i dokonywania oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów w podstawowym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O4.1_K01 rozumie potrzebę rozwijania kompetencji zawodowych | 2,0 | |
3,0 | Student w słabym stopniu rozumie potrzebę i celowość ustawicznego kształcenia i rozwijania własnych umiejętności zawodowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
- Brzozowska A. (red.), Toksykologia żywności - przewodnik do ćwiczeń., SGGW, Warszawa, 2010
- Gertig H., Żywność a zdrowie, PZWL, Warszawa, 1996