Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju
Sylabus przedmiotu Produkcja żywności tradycyjnej i modyfikowanej genetycznie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Produkcja żywności tradycyjnej i modyfikowanej genetycznie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi produkcji żywności tradycyjnej i genetycznie modyfikowanej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Możliwość zastosowania GMO, transgenezy w produkcji żywności. Opinie i poglądy społeczne, dyskusja argumenty „za” i „przeciw”, uwarunkowania prawne i etyczne. | 5 |
T-A-2 | Przetwarzanie i przechowywanie żywności, system HACCP. Produkty regionalne i tradycyjne w Polsce i na świecie. Przykłady modyfikacji genetycznych wykorzystywanych w produkcji żywności. | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowa wiedza na temat produkcji żywności i żywienia, jej składu chemicznego determinującego zdrowotną jakość oraz wpływ na prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmu. | 5 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 60 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-A-4 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
100 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia i egzaminu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-7_W01 posiada ogólną wiedzę na temat składników odżywczych, wpływu żywienia na funkcjonowanie i zdrowie organizmu, posiada wiedzę z zakresu produkcji żywności tradycyjnej i genetycznie modyfikowanej | RWZR_10-_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-7_U01 posiada umiejętność opisania cech żywności produkowanej tradycyjnie i modyfikowanej genetycznie w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, rozumie potrzebę stosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji żywności. | RWZR_10-_U02, RWZR_10-_U01 | — | C-1 | T-A-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-7_K01 ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości | RWZR_10-_K02 | — | C-1 | T-W-1, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-7_W01 posiada ogólną wiedzę na temat składników odżywczych, wpływu żywienia na funkcjonowanie i zdrowie organizmu, posiada wiedzę z zakresu produkcji żywności tradycyjnej i genetycznie modyfikowanej | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ogółną wiedzę na temat odżywiania i jego wpływu na funkcjonowanie organizmu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-7_U01 posiada umiejętność opisania cech żywności produkowanej tradycyjnie i modyfikowanej genetycznie w odniesieniu do zagrożeń zdrowotnych i jej wpływu na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, rozumie potrzebę stosowania osiągnięć biotechnologii w produkcji żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętność opisania cech żywność tradycyjnej i modyfikowanej genetycznie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-7_K01 ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. Prof. Z. Litwińczuka, Surowce zwierzęce, ocena i wykorzystanie, PWRiL Warszawa, Warszawa, 2004
- Litwińczuk Z., Metody oceny towaroznawczej surowców i produktów zwierzęcych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2011
Literatura dodatkowa
- Zwierzchowski L., Structure, expression and engieering of milk protein genes, Biotechnologia 2 (33), 1996
- Nowoczesna technologia produkcji mleka i wołowiny, Materiały XIII Szkoły Zimowej Hodowców Bydła, Zakopane, 2005
- Kirchheim L., Sery dla smakoszy, Świat Książki, 2008