Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi

Sylabus przedmiotu Informatyka w zarządzaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka w zarządzaniu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 12 3,00,50zaliczenie
wykładyW3 3 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu realizacji programu przedmiotu „Technologie informacyjne”

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką systemu informacyjnego w organizacji.
C-2Budowanie umiejętności stosowanych technologii informacynych do przetwarzania danych organizacji
C-3Zapoznanie studentów z rodzajami systemów informatycznych zarzadzania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rodzaje i formatowanie danych2
T-L-2Tworzenie wykresów kolumnowych, liniowych, kołowych, własnych.2
T-L-3Analiza i ocena danych wykorzytania zasobów organizacji1
T-L-4Modelowanie w arkuszu kalkulacyjnym2
T-L-5Funkcje decyzyjne w arkuszu kalkulacyjnym3
T-L-6Tworzenie raportów2
12
wykłady
T-W-1Istota i podstawowe pojęcia1
T-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem1
T-W-3System informatyczny w organizacji, architektura, klasyfikacja.1
3

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-L-2Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych32
A-L-3Czytanie wskazanej literatury przedmiotu44
A-L-4Udział w kolokwium2
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa / Wyklad konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne / Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metody praktyczne / Metoda przewodniego tekstu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej lub ustnej z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę na temat przetwarzania danych i informacji oraz systemów informatycznych zarządzania w organizacji.
Z_1A_W11, Z_1A_W07C-3, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować najważniejsze techniki do przetwarzania i analizy danych oraz zaprezentować wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych.
Z_1A_U14, Z_1A_U11C-2T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-W-2M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę na temat przetwarzania danych i informacji oraz systemów informatycznych zarządzania w organizacji.
2,0Nie zna podstawowych pojęć dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,0Zna podstawowe pojęcia dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,5Zna podstawowe pojęcia i ma niewielkie problemy z wyjaśnieniem ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
4,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi z niewielkimi błędami przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania.
4,5Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania.
5,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania oraz ich role w przedsiębiorstwie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować najważniejsze techniki do przetwarzania i analizy danych oraz zaprezentować wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, nieznajomość podstawowych technik przetwarzania danych.
3,0Zna podstawowe techniki przetwarzania.
3,5Zna podstawowe techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane.
4,0Zna techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane, przygotowuje z drobnymi błędami raport.
4,5Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport.
5,0Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport z poprawnym wnioskami.

Literatura podstawowa

  1. W. T. Bielecki, Informatyzacja zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001, 1
  2. P. Adamczewski, Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, MIKOM, Warszawa, 2005, 1
  3. Arkadiusz Januszewski, Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. Systemy Business Intelligence. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020
  4. Jerzy Kisielnicki, Systemy informatyczne zarządzania, Placet, 2013

Literatura dodatkowa

  1. J. Oleński, Ekonomika informacji. Metody, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  2. E. Niedzielska, Informatyka ekonomiczna, AE Wrocław, Wrocław, 1999, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rodzaje i formatowanie danych2
T-L-2Tworzenie wykresów kolumnowych, liniowych, kołowych, własnych.2
T-L-3Analiza i ocena danych wykorzytania zasobów organizacji1
T-L-4Modelowanie w arkuszu kalkulacyjnym2
T-L-5Funkcje decyzyjne w arkuszu kalkulacyjnym3
T-L-6Tworzenie raportów2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i podstawowe pojęcia1
T-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem1
T-W-3System informatyczny w organizacji, architektura, klasyfikacja.1
3

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-L-2Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych32
A-L-3Czytanie wskazanej literatury przedmiotu44
A-L-4Udział w kolokwium2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C10_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę na temat przetwarzania danych i informacji oraz systemów informatycznych zarządzania w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z rodzajami systemów informatycznych zarzadzania
C-1Zapoznanie studentów z problematyką systemu informacyjnego w organizacji.
Treści programoweT-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem
T-W-3System informatyczny w organizacji, architektura, klasyfikacja.
T-W-1Istota i podstawowe pojęcia
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa / Wyklad konwersatoryjny
M-1Metoda podająca / Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej lub ustnej z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,0Zna podstawowe pojęcia dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,5Zna podstawowe pojęcia i ma niewielkie problemy z wyjaśnieniem ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
4,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi z niewielkimi błędami przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania.
4,5Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania.
5,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania oraz ich role w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C10_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować najważniejsze techniki do przetwarzania i analizy danych oraz zaprezentować wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U11Posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Budowanie umiejętności stosowanych technologii informacynych do przetwarzania danych organizacji
Treści programoweT-L-1Rodzaje i formatowanie danych
T-L-4Modelowanie w arkuszu kalkulacyjnym
T-L-3Analiza i ocena danych wykorzytania zasobów organizacji
T-L-2Tworzenie wykresów kolumnowych, liniowych, kołowych, własnych.
T-L-5Funkcje decyzyjne w arkuszu kalkulacyjnym
T-L-6Tworzenie raportów
T-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa / Wyklad konwersatoryjny
M-4Metody praktyczne / Metoda przewodniego tekstu
M-3Metody praktyczne / Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, nieznajomość podstawowych technik przetwarzania danych.
3,0Zna podstawowe techniki przetwarzania.
3,5Zna podstawowe techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane.
4,0Zna techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane, przygotowuje z drobnymi błędami raport.
4,5Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport.
5,0Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport z poprawnym wnioskami.