Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia upraw maszynowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia upraw maszynowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących uprawy roli i roślin. Znajomość maszyn, narzędzi i urządzeń ogrodniczych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawami użytkowania agregatów maszynowych w ogrodnictwie. |
C-2 | Rozróżnianie i opanowanie zasad doboru technologii prac maszynowych do prowadzenia określonej produkcji. |
C-3 | Poznanie zasad projektowania technologii produkcji w aspekcie wykorzystywanej techniki w produkcji ogrodniczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Projektowanie technologii w produkcji ogrodniczej. Zasady zestawiania agregatów maszynowych. Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne oraz wydajność. Zasady doboru środków transportowych. Technologie prac maszynowych w ogrodnictwie. Koszty eksploatacji maszyn, narzędzi i urządzeń stosowanych w ogrodnictwie. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 15 |
A-L-3 | Opracowanie technologii produkcji roślin ogrodniczych | 20 |
A-L-4 | Konsuktacje | 5 |
A-L-5 | Sudiowanie literatury przedmiotu | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Opis i objaśnienie. |
M-2 | Dyskusja. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena samodzielnie rozwiazywanych zadań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnie wykonanej pracy. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy w zespole. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Wykonanie projektu technologii produkcji wskazanej rośliny ogrodniczej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C22_W01 Posiada wiedzę na temat technicznych i technologicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni. | OG_1A_W16, OG_1A_W14 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C22_U01 Potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu podstaw użytkowania agregatów maszynowych w ogrodnictwie dobierając środki techniczne do wykonywania określonych prac w wybranych technologiach produkcyjnych. | OG_1A_U06, OG_1A_U08 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C22_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, oraz potrafi pracować w zespole jako wykonawca części powierzonego zadania. | OG_1A_K05, OG_1A_K01 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-1 | M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C22_W01 Posiada wiedzę na temat technicznych i technologicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni. | 2,0 | Student nie zna zadnych teoretycznych podstaw zwiazanych z zastosowaniem techniki w technologiach produkcji ogrodniczej |
3,0 | Student posiada ograniczona, podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | Student posiada podstawowa wiedze w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,0 | Student reprezentuje dobra wiedze w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,5 | Student ma ponad dobra wiedze w odniesieniu do programu przedmiotu | |
5,0 | Student ma bardzo dobra wiedze w odniesieniu do programu przedmiotu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C22_U01 Potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu podstaw użytkowania agregatów maszynowych w ogrodnictwie dobierając środki techniczne do wykonywania określonych prac w wybranych technologiach produkcyjnych. | 2,0 | Student nie posiada umiejetnosci z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student posiada ograniczone, podstawowe umiejetnosci w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejetnosci w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,0 | Student opanował dobrze umiejetnosci w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,5 | Student posiada ponad dobre umiejetnosci o w odniesieniu do programu przedmiotu | |
5,0 | Student bardzo dobre umiejetnosci w odniesieniu do programu przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C22_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, oraz potrafi pracować w zespole jako wykonawca części powierzonego zadania. | 2,0 | Student nie wykazuje aktywnej i postawy oraz checi do zdobywania wiedzy i umiejetnosci w obszarze zwiazanym z tematyką przedmiotu |
3,0 | Student wykazuje chec do zdobywania wiedzy i umiejetnosci w obszarze zwiazanym z tematyką przedmiotu, co miedzy innymi przejawia sie w sytematycznym uczeszczaniu na zajecia | |
3,5 | dodatkowo jest aktywny w trakcie prowadzenia dyskusji, co miedzy innymi przejawia sie w zadawaniu pytań związanych z tematem dyskusji | |
4,0 | dodatkowo wykazuje zdolnosc stosowania własnej wiedzy ogólnej w trakcie dyskusji nad omawianymi zagadnieniami z obszaru przedmiotu | |
4,5 | dodatkowo jest bardzo aktywny w kreowaniu nowych pomysłów | |
5,0 | dodatkowo jest zdeterminowany do pogłebiania wiedzy i umiejetnosci, co przejawia sie dociekliwoscia w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnien |
Literatura podstawowa
- Banasiak J., i zespół, Agrotechnologia, PWRiL, Warszawa, 1999
- Dobek T., Ćwiczenia z użytkowania agregatów rolniczych, AR Szczecin, Szczecin, 1996
- Viscardi K., Viscardi D., Mechanizacja warzywnictwa gruntowego, PWRiL, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Technika Rolnicza Ogrodnicza Leśna, Top Agrar - Polska, Wieś Jutra, Nowoczesne Rolnictwo, Czasopisma
- Poradnik - katalog maszyn