Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Historia sztuki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia sztuki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z historii sztuki i historii powszechnej nabyta w trakcie nauki na poziomie podstawowym i średnim.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki.
C-2Wykształcenie w studencie wrażliwości na kontakt z dziełem sztuki.
C-3Zapoznanie z najważniejszymi architektury i urbanistyki w historii sztuki.
C-4Umiejętność odczytywania dzieła sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, społecznych, materialnych i kulturowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Sztuka prehistoryczna i starożytny Egipt.1
T-W-2Wielka cywilizacja Grecji i Rzymu1
T-W-3Sztuka wczesnego średniowiecza i sztuka romańska.1
T-W-4Gotyk.1
T-W-5Renesans.1
T-W-6Barok i rokoko.1
T-W-7Neoklasycyzm i Romantyzm.1
T-W-8Realizm i akademizm.1
T-W-9Impresjonizm i postimpresjonizm.1
T-W-10Secesja, symbolizm i modernizm.1
T-W-11Ekspresjonizm i kubizm.1
T-W-12Surrealizm.1
T-W-13Sztuka II połowy XX wieku.1
T-W-14Konstruktywizm i Postmodernizm.1
T-W-15Sztuka nowych mediów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach Czytanie wskazanej literatury Udział w wystawach i wydarzeniach artystycznych Regularne zwiedzanie wystaw w muzeach i galeriach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny Wykład problemowy wykład konwersacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas wykładów Ocena udziału studenta w wystawach i wydarzeniach artystycznych Eksploracja ekspozycji muzealnych zgromadzonych w regionie aktywności studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego Ocena aktywności studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_A09-H_W01
Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
OG_1A_W21C-2, C-3, C-1, C-4T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-13M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_A09-H_U01
Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki.
OG_1A_U16C-2, C-3, C-1, C-4T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-13M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_A09-H_K01
Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce.
OG_1A_K03C-2, C-3, C-1, C-4T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-13M-1S-2, S-1
OG_1A_A09-H_K02
Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej.
OG_1A_K03C-2, C-3, C-1, C-4T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-13M-1S-2, S-1
OG_1A_A09-H_K03
Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci.
OG_1A_K03C-2, C-3, C-1, C-4T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-13M-1S-2, S-1
OG_1A_A09-H_K04
Student rozumie sztukę, a szczególnie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
C-2, C-3, C-1, C-4T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-13M-1S-2, S-1
OG_1A_A09-H_K05
Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony.
C-2, C-3, C-1, C-4T-W-1, T-W-15, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-13M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_A09-H_W01
Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
2,0Student nie zna dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych, nie posiada wiedzy pozwalającej w najprostszy sposób wykazać ich znaczenia w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu.
3,0Student zna tylko wybrane dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, ale nie posiada wiedzy pozwalającej na swobodne wykazanie ich znaczenia w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu.
3,5Student zna większość dawnych i wspólczesnych tendencji i konwencji stylkowych i posiada wiedzę pozwalającą na wykazanie ich znaczenia w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu.
4,0Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, posiada wiedzę pozwalającą na scharakteryzowanie najważniejszych stylów w sztuce. Posiada wiedzę pozwalającą na wykazanie znaczenia większości z nich w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, uwarunkowań kulturowych i filozoficznych kształtujących architekturę i architekturę krajobrazu.
4,5Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, posiada wiedzę pozwalającą na scharakteryzowanie najważniejszych styli w sztuce wraz z podaniem przykładów. Zna ich znaczenie w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, uwarunkowania kulturowe i filozoficzne kształtujące architekturę i architekturę krajobrazu.
5,0Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze style w sztuce wraz z podaniem przykładów. Zna ich znaczenie w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, uwarunkowania kulturowe i filozoficzne kształtujące architekturę i architekturę krajobrazu. Nabył również wiedzę w sposób bezpośredni poprzez kontak z dziełem sztuki na wystawach muzealnych i w galeriach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_A09-H_U01
Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki.
2,0Student nie potrafi na poziomie podstawowym ocenić wartości kulturowej krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki.
3,0Student potrafi na poziomie podstawowym ocenić wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki.
3,5Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki, potrafi wykorzystać zagadnienia poruszane na wykładach i scharakteryzować poszczególne style i kierunki w sztuce.
4,0Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki, potrafi wykorzystać zagadnienia poruszane na wykładach i scharakteryzować poszczególne style i kierunki w sztuce. Umie przeanalizować i zinterpretować dzieło sztuki wybrane dzieło sztuki.
4,5Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki, potrafi wykorzystać zagadnienia poruszane na wykładach i scharakteryzować poszczególne style i kierunki w sztuce. Umie przeanalizować i zinterpretować dzieło sztuki, także w kontekście uwarunkowań społecznych, kulturowych, ideowych i materialnych.
5,0Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki, potrafi efektownie wykorzystać zagadnienia poruszane na wykładach. Potrafi swobodnie scharakteryzować poszczególne style i kierunki w sztuce. Umie przeanalizować i zinterpretować dzieło sztuki, także w kontekście uwarunkowań społecznych, kulturowych, ideowych i materialnych. Potrafi przeprowadzić polemikę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_A09-H_K01
Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce.
2,0Student nie jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce.
3,0Student jest zdolny do zauważania podstawowych związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce.
3,5Student jest zdolny do zauważania większości związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce. Posiada potrzebę kontaktu z dziełem sztuki.
4,0Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce. Student jest otwarty na sztukę, potrafi aktywnie uczestniczyć w wystawach muzealnych i galeryjnych.
4,5Student jest zdolny do swobodnego zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce. Student jest otwarty na sztukę, potrafi aktywnie uczestniczyć w wystawach muzealnych i galeryjnych. Zauważa związek pomiędzy kontaktem z dziełem a procesem myślenia twórczego.
5,0Student jest zdolny do swobodnego zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce. Student jest otwarty na sztukę, również współczesną - intermedialną i interaktywną. Potrafi aktywnie uczestniczyć w wystawach muzealnych i galeryjnych. Docenia znaczenie i wpływ dzieł sztuki na proces myślenia twórczego.
OG_1A_A09-H_K02
Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej.
2,0Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, nie potrafi jej ocenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej.
3,0Student jest wrażliwy na najważniejsze przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej.
3,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Potrafi podać przykłady wykorzystania sztuki do budowania krajobrazu.
4,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Potrafi podać przykłady wykorzystania sztuki do budowania krajobrazu, chętnie uczestniczy w wystawach i ekspozycjach.
4,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Potrafi podać przykłady wykorzystania sztuki do budowania krajobrazu, jest aktywny w kontakcie ze sztuką.
5,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Potrafi swobodnie podawać przykłady wykorzystania sztuki do budowania krajobrazu, dyskutować o jej miejscu i znaczeniu, jest aktywny w kontakcie ze sztuką.
OG_1A_A09-H_K03
Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci.
2,0Student nie ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, nie dostrzega i nie rozumie jej powiązań z czasem w jakim powstaje. Nie dostrzega związków sztuki z architekturą.
3,0Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale nie potrafi jej powiązać z towarzyszącym jej tłem społeczno-historycznym. Dostrzega tylko wybrane związki sztuki z architekturą.
3,5Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, potrafi ją powiązać z towarzyszącym jej tłem społeczno-historycznym. Dostrzega również związki sztuki z architekturą krajobrazu.
4,0Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, jej powiązań z czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie) i zauważa i potrafi scharakteryzować wybrane związki sztuki z architekturą krajobrazu.
4,5Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, jej powiązań z czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie) i zauważa i potrafi swobodnie scharakteryzować wybrane związki sztuki z architekturą krajobrazu.
5,0Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, jej powiązań z czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie) i zauważa i potrafi swobodnie scharakteryzować wybrane związki sztuki z architekturą krajobrazu, potrafi nawiązać polemikę.
OG_1A_A09-H_K04
Student rozumie sztukę, a szczególnie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
2,0Student nie rozumie sztuki i architektury krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
3,0Student rozumie sztukę i architekturę krajobrazu w kontekście tylko wybranych uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
3,5Student rozumie sztukę i architekturę krajobrazu w kontekście większości uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
4,0Student rozumie sztukę i architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
4,5Student rozumie sztukę i architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych i potrafi o nich swobodnie dyskutować.
5,0Student rozumie sztukę i architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych i potrafi o nich swobodnie dyskutować i wykorzystywać do budowania własnej postawy twórczej.
OG_1A_A09-H_K05
Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony.
3,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony.
3,5Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Zna przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony tego dziedzictwa.
4,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Potrafi podawać przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony tego dziedzictwa. Posiada potrzebę samodzielnego poszukiwania wiedzy.
4,5Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Zna rówież dziedzictwo kulturowe swojego regionu. Potrafi podawać przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony tego dziedzictwa. Potrafi poszukiwać wiedzy samodzielnie.
5,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Zna rówież dziedzictwo kulturowe swojego regionu. Potrafi podawać liczne przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony tego dziedzictwa, prowadzić polemikę. Potrafi poszukiwać wiedzy samodzielnie.

Literatura podstawowa

  1. Anda Rotenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, SENTOR Wydawnictwo Piotra Marciszuka, Warszawa, 2005
  2. Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, wydanie siódme
  3. Barbara Osińska, Sztuka i czas, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1977
  2. Terry Eagleton, Iluzje postmodernizmu, Spacja, Warszawa, 1998
  3. Krystyna Zwolińska, Mała historia sztuki, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sztuka prehistoryczna i starożytny Egipt.1
T-W-2Wielka cywilizacja Grecji i Rzymu1
T-W-3Sztuka wczesnego średniowiecza i sztuka romańska.1
T-W-4Gotyk.1
T-W-5Renesans.1
T-W-6Barok i rokoko.1
T-W-7Neoklasycyzm i Romantyzm.1
T-W-8Realizm i akademizm.1
T-W-9Impresjonizm i postimpresjonizm.1
T-W-10Secesja, symbolizm i modernizm.1
T-W-11Ekspresjonizm i kubizm.1
T-W-12Surrealizm.1
T-W-13Sztuka II połowy XX wieku.1
T-W-14Konstruktywizm i Postmodernizm.1
T-W-15Sztuka nowych mediów.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach Czytanie wskazanej literatury Udział w wystawach i wydarzeniach artystycznych Regularne zwiedzanie wystaw w muzeach i galeriach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_A09-H_W01Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W21student posiada wiedzę z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie w studencie wrażliwości na kontakt z dziełem sztuki.
C-3Zapoznanie z najważniejszymi architektury i urbanistyki w historii sztuki.
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki.
C-4Umiejętność odczytywania dzieła sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, społecznych, materialnych i kulturowych.
Treści programoweT-W-1Sztuka prehistoryczna i starożytny Egipt.
T-W-15Sztuka nowych mediów.
T-W-5Renesans.
T-W-10Secesja, symbolizm i modernizm.
T-W-6Barok i rokoko.
T-W-9Impresjonizm i postimpresjonizm.
T-W-14Konstruktywizm i Postmodernizm.
T-W-4Gotyk.
T-W-7Neoklasycyzm i Romantyzm.
T-W-3Sztuka wczesnego średniowiecza i sztuka romańska.
T-W-2Wielka cywilizacja Grecji i Rzymu
T-W-12Surrealizm.
T-W-8Realizm i akademizm.
T-W-11Ekspresjonizm i kubizm.
T-W-13Sztuka II połowy XX wieku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego Ocena aktywności studenta
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas wykładów Ocena udziału studenta w wystawach i wydarzeniach artystycznych Eksploracja ekspozycji muzealnych zgromadzonych w regionie aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych, nie posiada wiedzy pozwalającej w najprostszy sposób wykazać ich znaczenia w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu.
3,0Student zna tylko wybrane dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, ale nie posiada wiedzy pozwalającej na swobodne wykazanie ich znaczenia w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu.
3,5Student zna większość dawnych i wspólczesnych tendencji i konwencji stylkowych i posiada wiedzę pozwalającą na wykazanie ich znaczenia w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu.
4,0Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, posiada wiedzę pozwalającą na scharakteryzowanie najważniejszych stylów w sztuce. Posiada wiedzę pozwalającą na wykazanie znaczenia większości z nich w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, uwarunkowań kulturowych i filozoficznych kształtujących architekturę i architekturę krajobrazu.
4,5Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, posiada wiedzę pozwalającą na scharakteryzowanie najważniejszych styli w sztuce wraz z podaniem przykładów. Zna ich znaczenie w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, uwarunkowania kulturowe i filozoficzne kształtujące architekturę i architekturę krajobrazu.
5,0Zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze style w sztuce wraz z podaniem przykładów. Zna ich znaczenie w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, uwarunkowania kulturowe i filozoficzne kształtujące architekturę i architekturę krajobrazu. Nabył również wiedzę w sposób bezpośredni poprzez kontak z dziełem sztuki na wystawach muzealnych i w galeriach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_A09-H_U01Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U16student posiada umiejętność oceny znaczenia w życiu człowieka zagadnień wynikających z nauk humanistycznych i społecznych
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie w studencie wrażliwości na kontakt z dziełem sztuki.
C-3Zapoznanie z najważniejszymi architektury i urbanistyki w historii sztuki.
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki.
C-4Umiejętność odczytywania dzieła sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, społecznych, materialnych i kulturowych.
Treści programoweT-W-1Sztuka prehistoryczna i starożytny Egipt.
T-W-15Sztuka nowych mediów.
T-W-5Renesans.
T-W-10Secesja, symbolizm i modernizm.
T-W-6Barok i rokoko.
T-W-9Impresjonizm i postimpresjonizm.
T-W-14Konstruktywizm i Postmodernizm.
T-W-4Gotyk.
T-W-7Neoklasycyzm i Romantyzm.
T-W-3Sztuka wczesnego średniowiecza i sztuka romańska.
T-W-2Wielka cywilizacja Grecji i Rzymu
T-W-12Surrealizm.
T-W-8Realizm i akademizm.
T-W-11Ekspresjonizm i kubizm.
T-W-13Sztuka II połowy XX wieku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego Ocena aktywności studenta
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas wykładów Ocena udziału studenta w wystawach i wydarzeniach artystycznych Eksploracja ekspozycji muzealnych zgromadzonych w regionie aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi na poziomie podstawowym ocenić wartości kulturowej krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki.
3,0Student potrafi na poziomie podstawowym ocenić wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki.
3,5Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki, potrafi wykorzystać zagadnienia poruszane na wykładach i scharakteryzować poszczególne style i kierunki w sztuce.
4,0Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki, potrafi wykorzystać zagadnienia poruszane na wykładach i scharakteryzować poszczególne style i kierunki w sztuce. Umie przeanalizować i zinterpretować dzieło sztuki wybrane dzieło sztuki.
4,5Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki, potrafi wykorzystać zagadnienia poruszane na wykładach i scharakteryzować poszczególne style i kierunki w sztuce. Umie przeanalizować i zinterpretować dzieło sztuki, także w kontekście uwarunkowań społecznych, kulturowych, ideowych i materialnych.
5,0Student ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych w odniesieniu do historii sztuki, potrafi efektownie wykorzystać zagadnienia poruszane na wykładach. Potrafi swobodnie scharakteryzować poszczególne style i kierunki w sztuce. Umie przeanalizować i zinterpretować dzieło sztuki, także w kontekście uwarunkowań społecznych, kulturowych, ideowych i materialnych. Potrafi przeprowadzić polemikę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_A09-H_K01Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie w studencie wrażliwości na kontakt z dziełem sztuki.
C-3Zapoznanie z najważniejszymi architektury i urbanistyki w historii sztuki.
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki.
C-4Umiejętność odczytywania dzieła sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, społecznych, materialnych i kulturowych.
Treści programoweT-W-1Sztuka prehistoryczna i starożytny Egipt.
T-W-15Sztuka nowych mediów.
T-W-5Renesans.
T-W-10Secesja, symbolizm i modernizm.
T-W-6Barok i rokoko.
T-W-9Impresjonizm i postimpresjonizm.
T-W-14Konstruktywizm i Postmodernizm.
T-W-4Gotyk.
T-W-7Neoklasycyzm i Romantyzm.
T-W-3Sztuka wczesnego średniowiecza i sztuka romańska.
T-W-2Wielka cywilizacja Grecji i Rzymu
T-W-12Surrealizm.
T-W-8Realizm i akademizm.
T-W-11Ekspresjonizm i kubizm.
T-W-13Sztuka II połowy XX wieku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego Ocena aktywności studenta
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas wykładów Ocena udziału studenta w wystawach i wydarzeniach artystycznych Eksploracja ekspozycji muzealnych zgromadzonych w regionie aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce.
3,0Student jest zdolny do zauważania podstawowych związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce.
3,5Student jest zdolny do zauważania większości związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce. Posiada potrzebę kontaktu z dziełem sztuki.
4,0Student jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce. Student jest otwarty na sztukę, potrafi aktywnie uczestniczyć w wystawach muzealnych i galeryjnych.
4,5Student jest zdolny do swobodnego zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce. Student jest otwarty na sztukę, potrafi aktywnie uczestniczyć w wystawach muzealnych i galeryjnych. Zauważa związek pomiędzy kontaktem z dziełem a procesem myślenia twórczego.
5,0Student jest zdolny do swobodnego zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i kompozycji w odniesieniu do dawnych i współczesnych tendencji i konwencji stylowych w sztuce. Student jest otwarty na sztukę, również współczesną - intermedialną i interaktywną. Potrafi aktywnie uczestniczyć w wystawach muzealnych i galeryjnych. Docenia znaczenie i wpływ dzieł sztuki na proces myślenia twórczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_A09-H_K02Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie w studencie wrażliwości na kontakt z dziełem sztuki.
C-3Zapoznanie z najważniejszymi architektury i urbanistyki w historii sztuki.
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki.
C-4Umiejętność odczytywania dzieła sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, społecznych, materialnych i kulturowych.
Treści programoweT-W-1Sztuka prehistoryczna i starożytny Egipt.
T-W-15Sztuka nowych mediów.
T-W-5Renesans.
T-W-10Secesja, symbolizm i modernizm.
T-W-6Barok i rokoko.
T-W-9Impresjonizm i postimpresjonizm.
T-W-14Konstruktywizm i Postmodernizm.
T-W-4Gotyk.
T-W-7Neoklasycyzm i Romantyzm.
T-W-3Sztuka wczesnego średniowiecza i sztuka romańska.
T-W-2Wielka cywilizacja Grecji i Rzymu
T-W-12Surrealizm.
T-W-8Realizm i akademizm.
T-W-11Ekspresjonizm i kubizm.
T-W-13Sztuka II połowy XX wieku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego Ocena aktywności studenta
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas wykładów Ocena udziału studenta w wystawach i wydarzeniach artystycznych Eksploracja ekspozycji muzealnych zgromadzonych w regionie aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, nie potrafi jej ocenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej.
3,0Student jest wrażliwy na najważniejsze przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej.
3,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Potrafi podać przykłady wykorzystania sztuki do budowania krajobrazu.
4,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Potrafi podać przykłady wykorzystania sztuki do budowania krajobrazu, chętnie uczestniczy w wystawach i ekspozycjach.
4,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Potrafi podać przykłady wykorzystania sztuki do budowania krajobrazu, jest aktywny w kontakcie ze sztuką.
5,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją ocenić, docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Potrafi swobodnie podawać przykłady wykorzystania sztuki do budowania krajobrazu, dyskutować o jej miejscu i znaczeniu, jest aktywny w kontakcie ze sztuką.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_A09-H_K03Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie w studencie wrażliwości na kontakt z dziełem sztuki.
C-3Zapoznanie z najważniejszymi architektury i urbanistyki w historii sztuki.
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki.
C-4Umiejętność odczytywania dzieła sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, społecznych, materialnych i kulturowych.
Treści programoweT-W-1Sztuka prehistoryczna i starożytny Egipt.
T-W-15Sztuka nowych mediów.
T-W-5Renesans.
T-W-10Secesja, symbolizm i modernizm.
T-W-6Barok i rokoko.
T-W-9Impresjonizm i postimpresjonizm.
T-W-14Konstruktywizm i Postmodernizm.
T-W-4Gotyk.
T-W-7Neoklasycyzm i Romantyzm.
T-W-3Sztuka wczesnego średniowiecza i sztuka romańska.
T-W-2Wielka cywilizacja Grecji i Rzymu
T-W-12Surrealizm.
T-W-8Realizm i akademizm.
T-W-11Ekspresjonizm i kubizm.
T-W-13Sztuka II połowy XX wieku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego Ocena aktywności studenta
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas wykładów Ocena udziału studenta w wystawach i wydarzeniach artystycznych Eksploracja ekspozycji muzealnych zgromadzonych w regionie aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, nie dostrzega i nie rozumie jej powiązań z czasem w jakim powstaje. Nie dostrzega związków sztuki z architekturą.
3,0Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, ale nie potrafi jej powiązać z towarzyszącym jej tłem społeczno-historycznym. Dostrzega tylko wybrane związki sztuki z architekturą.
3,5Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, potrafi ją powiązać z towarzyszącym jej tłem społeczno-historycznym. Dostrzega również związki sztuki z architekturą krajobrazu.
4,0Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, jej powiązań z czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie) i zauważa i potrafi scharakteryzować wybrane związki sztuki z architekturą krajobrazu.
4,5Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, jej powiązań z czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie) i zauważa i potrafi swobodnie scharakteryzować wybrane związki sztuki z architekturą krajobrazu.
5,0Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, jej powiązań z czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie) i zauważa i potrafi swobodnie scharakteryzować wybrane związki sztuki z architekturą krajobrazu, potrafi nawiązać polemikę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_A09-H_K04Student rozumie sztukę, a szczególnie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie w studencie wrażliwości na kontakt z dziełem sztuki.
C-3Zapoznanie z najważniejszymi architektury i urbanistyki w historii sztuki.
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki.
C-4Umiejętność odczytywania dzieła sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, społecznych, materialnych i kulturowych.
Treści programoweT-W-1Sztuka prehistoryczna i starożytny Egipt.
T-W-15Sztuka nowych mediów.
T-W-5Renesans.
T-W-10Secesja, symbolizm i modernizm.
T-W-6Barok i rokoko.
T-W-9Impresjonizm i postimpresjonizm.
T-W-14Konstruktywizm i Postmodernizm.
T-W-4Gotyk.
T-W-7Neoklasycyzm i Romantyzm.
T-W-3Sztuka wczesnego średniowiecza i sztuka romańska.
T-W-2Wielka cywilizacja Grecji i Rzymu
T-W-12Surrealizm.
T-W-8Realizm i akademizm.
T-W-11Ekspresjonizm i kubizm.
T-W-13Sztuka II połowy XX wieku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego Ocena aktywności studenta
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas wykładów Ocena udziału studenta w wystawach i wydarzeniach artystycznych Eksploracja ekspozycji muzealnych zgromadzonych w regionie aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie sztuki i architektury krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
3,0Student rozumie sztukę i architekturę krajobrazu w kontekście tylko wybranych uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
3,5Student rozumie sztukę i architekturę krajobrazu w kontekście większości uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
4,0Student rozumie sztukę i architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
4,5Student rozumie sztukę i architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych i potrafi o nich swobodnie dyskutować.
5,0Student rozumie sztukę i architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych i potrafi o nich swobodnie dyskutować i wykorzystywać do budowania własnej postawy twórczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_A09-H_K05Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie w studencie wrażliwości na kontakt z dziełem sztuki.
C-3Zapoznanie z najważniejszymi architektury i urbanistyki w historii sztuki.
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki.
C-4Umiejętność odczytywania dzieła sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, społecznych, materialnych i kulturowych.
Treści programoweT-W-1Sztuka prehistoryczna i starożytny Egipt.
T-W-15Sztuka nowych mediów.
T-W-5Renesans.
T-W-10Secesja, symbolizm i modernizm.
T-W-6Barok i rokoko.
T-W-9Impresjonizm i postimpresjonizm.
T-W-14Konstruktywizm i Postmodernizm.
T-W-4Gotyk.
T-W-7Neoklasycyzm i Romantyzm.
T-W-3Sztuka wczesnego średniowiecza i sztuka romańska.
T-W-2Wielka cywilizacja Grecji i Rzymu
T-W-12Surrealizm.
T-W-8Realizm i akademizm.
T-W-11Ekspresjonizm i kubizm.
T-W-13Sztuka II połowy XX wieku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego Ocena aktywności studenta
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas wykładów Ocena udziału studenta w wystawach i wydarzeniach artystycznych Eksploracja ekspozycji muzealnych zgromadzonych w regionie aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony.
3,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony.
3,5Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Zna przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony tego dziedzictwa.
4,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Potrafi podawać przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony tego dziedzictwa. Posiada potrzebę samodzielnego poszukiwania wiedzy.
4,5Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Zna rówież dziedzictwo kulturowe swojego regionu. Potrafi podawać przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony tego dziedzictwa. Potrafi poszukiwać wiedzy samodzielnie.
5,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony. Zna rówież dziedzictwo kulturowe swojego regionu. Potrafi podawać liczne przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony tego dziedzictwa, prowadzić polemikę. Potrafi poszukiwać wiedzy samodzielnie.