Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana

Sylabus przedmiotu Histologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Histologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z anatomii, fizjologii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z mikroskopową budową organizmów, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów; Tak postrzegana wiedza histologiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin.
C-3Student nabędzie umiejętność obsługi różnego typu mikroskopów oraz wiedzę praktyczną dotycząca preparatyki histologicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Techniki histologiczne. Utrwalanie materiału histologicznego. Przygotowanie skrawków; Barwienie preparatów tkankowych – różne typy barwników. Wpływ techniki na jakość preparatów;2
T-L-2Tkanka nabłonkowa – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyraz przystosowania do miejsca występowania i pełnionej funkcji;2
T-L-3Tkanka łączna właściwa, siateczkowata, galaretowata – struktury i elementy składowe, powstawanie, miejsca występowania w organizmie, unerwienie, unaczynienie; tkanka tłuszczowa żółta i brunatna; tkanka chrzęstna i kostna – struktury, elementy składowe, powstawanie; krew i limfa – elementy składowe, powstawanie.2
T-L-4Tkanka mięśniowa – rodzaje, unerwienie, budowa sarkomeru, ślizgowa teoria skurczu mięśnia, typy włókien mięśniowych – czerwone i białe, molekularny mechanizmu skurczu (skurcz izotoniczny, izometryczny i rozkurcz);2
T-L-5Tkanka nerwowa – rodzaje komórek w układzie nerwowym, pojęcie i budowa nerwu;1
T-L-6Udział i rola tkanek w strukturach o wyższym stopniu integracji morfo-funkcjonalnej - organach i układach, pokrycie ciała, układy krążenia i narządy krwiotwórcze, limfatyczny, pokarmowy, oddechowy, dokrewny, wydalniczy, nerwowy, opony mózgowo-rdzeniowe, narządy zmysłów, układ rozrodczy.2
T-L-7Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów. Morfologiczne modyfikacje komórek w narządach i układach jako wyraz pełnionych funkcji, współzależność strukturalna i funkcjonalna.2
T-L-8Analiza jakosci nasienia z wykorzystaniem komputerowego systemu CASA. Zastosowanie mikromanipulacji w badanich biologicznych.2
15
wykłady
T-W-1Metody badań budowy i funkcji tkanek; rozwój nauki o tkankach jako efekt postępu w zakresie technik i metod badawczych; rodzaje mikroskopów – świetlne i elektronowe; hodowla tkanek obserwowanych in vitro i in vivo;1
T-W-2Elementy strukturalne ciała – komórki, tkanki, organy, układy (budowa zewnętrzna i wewnętrzna komórki, struktury wewnątrzkomórkowe, zróżnicowanie wielkości, kształtów i budowy zewnętrznej i wewnętrznej w zależności od pełnionej funkcji; rodzaje tkanek - udział i rola tkanek w strukturach o wyższym stopniu integracji morfo-funkcjonalnej – organach i układach; Narządy – topografia, udział różnych struktur tkankowych w poszczegól-nych narządach, morfologiczne modyfikacje komórek w poszczególnych narządach; współzależność strukturalna i funkcjonalna poszczególnych narządów wewnątrz układu;1
T-W-3Tkanki nabłonkowe – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyrazu przystosowania jego makro- i mikrostruktury do miejsca występowania i pełnionej funkcji;1
T-W-4Tkanki pogranicza; nabłonki - rodzaje, budowa nabłonka jako wyraz przystosowania jego makro- i mikrostruktu-ry do miejsca występowania i pełnionej funkcji; pochodzenie nabłonków. Skóra: budowa, funkcje, warstwy, ubarwienie skóry, specyficzność i zróżnicowanie skóry na tle funkcji przez nią spełnianych.2
T-W-5Tkanki środowiska wewnętrznego - łączne, rodzaje, substancja pozakomórkowa (macierz), komórki tkanki łącznej właściwej, budowa substancji pozakomórkowej, kolagenowe i niekolagenowe składniki macierzy; budowa chemiczna i struktura mineralna tkanki, typy połączeń kości; krew jako zawiesina komórek (krwinek) i płytek krwi w płynnej substancji międzykomórkowej; skład krwi2
T-W-6Tkanki mięśniowe jako zbiór komórek zdolnych do skurczu i rozkurczu – rodzaje, pochodzenie, włókno mięśniowe – miocyt, budowa sarkomeru, miofilamenty cienkie i grube; ślizgowa teoria skurczu mięśnia; molekularny mechanizm skurczu, tubule poprzeczne i siateczka sarkoplazmatyczna; typy włókien mięśniowych; tkanka mięśniowa sercowa; tkanka mięśniowa gładka;2
T-W-7Układ krążenia (krwionośny i limfatyczny) - arterie i żyły, naczynia włosowate, serce; budowa i topografia; serca limfatyczne; układy wrotne – specyficzna budowa, topografia, znaczenie; mięśnie układu krążenia; ośrodki i struktury regulujące pracę i czynności układu krążenia.1
T-W-8Układy wydalniczy i osmoregulacyjny jako zespół organów wyprowadzających z organizmu na zewnątrz nadmiar wody, końcowe produkty przemiany materii oraz substancje toksyczne; budowa nerki ; topografia, podział na odcinki, struktury wewnętrzne, moczowody; wątroba i jej udział w wydalaniu i neutralizacji toksyn i końcowych produktów przemiany materii; woreczek żółciowy, kanał wyprowadzający żółć; układy wrotne, skzela i pęcherz pławny – rola w wydalaniu CO2 oraz nadmiaru soli, komórki chlorkowe; układy wrotne; przewód pokarmowy – nabłonki „odsalające” wodę morską.1
T-W-9Układ wydzielania wewnętrznego (endokrynny) - struktura (gruczoły) i topografia układu endokrynnego ryb; budowa komórkowa ważniejszych gruczołów, regulacja hormonalna funkcji i wpływ oddziaływań hormonów na struktury organizmu ryby; morfo-funkcjonalne skutki zaburzeń funkcji poszczególnych gruczołów; struktury neurosekrecyjne, udział gruczołów wydzielania wewnętrznego w regulacji i przygotowaniu organizmu do rozrodu; możliwości zastosowań praktycznych.1
T-W-10Tkanka nerwowa, układ nerwowy – neuron, tkanka glejowa, rozwój tkanki nerwowej, zakończenia nerwowe, rozwój układu nerwowego, pojęcie i budowa nerwu; opony mózgowo-rdzeniowe – budowa, funkcje; płyn mózgowo-rdzeniowy; mózg, nerwy mózgowe, rdzeń kręgowy, układ autonomiczny.1
T-W-11Układ i narządy rozrodcze – gonady i przewody wyprowadzające; zmiany strukturalne w budowie zewnętrznej towarzyszące cyklom rozrodczym i ich biologiczne znaczenie; Zmiany strukturalne w układzie endokrynnym; gruczoły płciowe, gonady, komórki rozrodcze – plemniki i jaja; spermatogeneza, owogeneza.1
T-W-12Mechanizm przenikania i transportu przez błony cytoplazmatyczne i wewnętrzne komórki substancji (gazy, toksyny).1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Udział w konsultacjach3
A-L-3Zapoznanie się z piśmiennictwem naukowym dotyczacym bieżacych ćwiczeń5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia labolatoriów4
A-L-5Zaliczenie pisemne zajęć3
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach6
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (wypreparowanie mięśni, oglądanie preparatów w formalinie, wykonanie i oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O6-2_W01
Student zna i rozpumie budowę histologiczną różnych gatunków zwierząt kregowych oraz wybranych bezkregowców wodnych
MS_1A_W11C-1, C-2T-W-5, T-W-10, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O6-2_U01
Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczącą histologii kręgowców i bezkręgowców, rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych. Student potrafi wykonać preparat histologiczny w celu oceny stanu narządu wewnętrznego.
MS_1A_U03, MS_1A_U07C-1, C-2T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-11M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O6-2_K01
Student jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
MS_1A_K03C-1, C-2T-W-5, T-W-10, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-11M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O6-2_W01
Student zna i rozpumie budowę histologiczną różnych gatunków zwierząt kregowych oraz wybranych bezkregowców wodnych
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy histologicznej kręgowców.
3,0Student ma wiedzę na temat wybranych elementów budowy histologicznej kręgowców.
3,5Student ma wiedzę na temat wybranych elementów budowy histologicznej kręgowców.
4,0Student ma wiedzę na temat budowy histologicznej kręgowców.
4,5Student ma wiedzę na temat budowy histologicznej kręgowców oraz potrafi scharakteryzować powiązania niektóre morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu.
5,0Student ma wiedzę na temat budowy histologicznej kręgowców oraz potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O6-2_U01
Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczącą histologii kręgowców i bezkręgowców, rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych. Student potrafi wykonać preparat histologiczny w celu oceny stanu narządu wewnętrznego.
2,0Student nie potrafi posługiwać się terminologię histologiczną.
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczącą histologii kręgowców i bezkręgowców, wykonać preparat histologiczny w celu oceny stanu narządu wewnętrznego.
3,5Student zna podstawowe zwroty histologiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce.
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej histologii oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań histologicznej.
4,5Student umieć posługiwac się specjalistyczna terminologia dotyczacą histologii w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych.
5,0Student umieć posługiwaę się specjalistyczna terminologia dotyczacą histologii zarówno w jezyku polskim jak i j. łacińskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O6-2_K01
Student jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. Cichocki Tadeusz, Litwin Jan A., Mirecka Jadwiga, Kompendium histologii Podręcznik dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2009, 4
  2. Sawicki Wojciech, Histologia, PZWL, Warszawa, 2009
  3. Kilarski Wincenty, Anatomia ryb, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2012
  4. Jura Czesław Klag Jerzy (red.)., Podstawy embriologii człowieka i zwierząt, Cz.1-2., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Techniki histologiczne. Utrwalanie materiału histologicznego. Przygotowanie skrawków; Barwienie preparatów tkankowych – różne typy barwników. Wpływ techniki na jakość preparatów;2
T-L-2Tkanka nabłonkowa – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyraz przystosowania do miejsca występowania i pełnionej funkcji;2
T-L-3Tkanka łączna właściwa, siateczkowata, galaretowata – struktury i elementy składowe, powstawanie, miejsca występowania w organizmie, unerwienie, unaczynienie; tkanka tłuszczowa żółta i brunatna; tkanka chrzęstna i kostna – struktury, elementy składowe, powstawanie; krew i limfa – elementy składowe, powstawanie.2
T-L-4Tkanka mięśniowa – rodzaje, unerwienie, budowa sarkomeru, ślizgowa teoria skurczu mięśnia, typy włókien mięśniowych – czerwone i białe, molekularny mechanizmu skurczu (skurcz izotoniczny, izometryczny i rozkurcz);2
T-L-5Tkanka nerwowa – rodzaje komórek w układzie nerwowym, pojęcie i budowa nerwu;1
T-L-6Udział i rola tkanek w strukturach o wyższym stopniu integracji morfo-funkcjonalnej - organach i układach, pokrycie ciała, układy krążenia i narządy krwiotwórcze, limfatyczny, pokarmowy, oddechowy, dokrewny, wydalniczy, nerwowy, opony mózgowo-rdzeniowe, narządy zmysłów, układ rozrodczy.2
T-L-7Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów. Morfologiczne modyfikacje komórek w narządach i układach jako wyraz pełnionych funkcji, współzależność strukturalna i funkcjonalna.2
T-L-8Analiza jakosci nasienia z wykorzystaniem komputerowego systemu CASA. Zastosowanie mikromanipulacji w badanich biologicznych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody badań budowy i funkcji tkanek; rozwój nauki o tkankach jako efekt postępu w zakresie technik i metod badawczych; rodzaje mikroskopów – świetlne i elektronowe; hodowla tkanek obserwowanych in vitro i in vivo;1
T-W-2Elementy strukturalne ciała – komórki, tkanki, organy, układy (budowa zewnętrzna i wewnętrzna komórki, struktury wewnątrzkomórkowe, zróżnicowanie wielkości, kształtów i budowy zewnętrznej i wewnętrznej w zależności od pełnionej funkcji; rodzaje tkanek - udział i rola tkanek w strukturach o wyższym stopniu integracji morfo-funkcjonalnej – organach i układach; Narządy – topografia, udział różnych struktur tkankowych w poszczegól-nych narządach, morfologiczne modyfikacje komórek w poszczególnych narządach; współzależność strukturalna i funkcjonalna poszczególnych narządów wewnątrz układu;1
T-W-3Tkanki nabłonkowe – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyrazu przystosowania jego makro- i mikrostruktury do miejsca występowania i pełnionej funkcji;1
T-W-4Tkanki pogranicza; nabłonki - rodzaje, budowa nabłonka jako wyraz przystosowania jego makro- i mikrostruktu-ry do miejsca występowania i pełnionej funkcji; pochodzenie nabłonków. Skóra: budowa, funkcje, warstwy, ubarwienie skóry, specyficzność i zróżnicowanie skóry na tle funkcji przez nią spełnianych.2
T-W-5Tkanki środowiska wewnętrznego - łączne, rodzaje, substancja pozakomórkowa (macierz), komórki tkanki łącznej właściwej, budowa substancji pozakomórkowej, kolagenowe i niekolagenowe składniki macierzy; budowa chemiczna i struktura mineralna tkanki, typy połączeń kości; krew jako zawiesina komórek (krwinek) i płytek krwi w płynnej substancji międzykomórkowej; skład krwi2
T-W-6Tkanki mięśniowe jako zbiór komórek zdolnych do skurczu i rozkurczu – rodzaje, pochodzenie, włókno mięśniowe – miocyt, budowa sarkomeru, miofilamenty cienkie i grube; ślizgowa teoria skurczu mięśnia; molekularny mechanizm skurczu, tubule poprzeczne i siateczka sarkoplazmatyczna; typy włókien mięśniowych; tkanka mięśniowa sercowa; tkanka mięśniowa gładka;2
T-W-7Układ krążenia (krwionośny i limfatyczny) - arterie i żyły, naczynia włosowate, serce; budowa i topografia; serca limfatyczne; układy wrotne – specyficzna budowa, topografia, znaczenie; mięśnie układu krążenia; ośrodki i struktury regulujące pracę i czynności układu krążenia.1
T-W-8Układy wydalniczy i osmoregulacyjny jako zespół organów wyprowadzających z organizmu na zewnątrz nadmiar wody, końcowe produkty przemiany materii oraz substancje toksyczne; budowa nerki ; topografia, podział na odcinki, struktury wewnętrzne, moczowody; wątroba i jej udział w wydalaniu i neutralizacji toksyn i końcowych produktów przemiany materii; woreczek żółciowy, kanał wyprowadzający żółć; układy wrotne, skzela i pęcherz pławny – rola w wydalaniu CO2 oraz nadmiaru soli, komórki chlorkowe; układy wrotne; przewód pokarmowy – nabłonki „odsalające” wodę morską.1
T-W-9Układ wydzielania wewnętrznego (endokrynny) - struktura (gruczoły) i topografia układu endokrynnego ryb; budowa komórkowa ważniejszych gruczołów, regulacja hormonalna funkcji i wpływ oddziaływań hormonów na struktury organizmu ryby; morfo-funkcjonalne skutki zaburzeń funkcji poszczególnych gruczołów; struktury neurosekrecyjne, udział gruczołów wydzielania wewnętrznego w regulacji i przygotowaniu organizmu do rozrodu; możliwości zastosowań praktycznych.1
T-W-10Tkanka nerwowa, układ nerwowy – neuron, tkanka glejowa, rozwój tkanki nerwowej, zakończenia nerwowe, rozwój układu nerwowego, pojęcie i budowa nerwu; opony mózgowo-rdzeniowe – budowa, funkcje; płyn mózgowo-rdzeniowy; mózg, nerwy mózgowe, rdzeń kręgowy, układ autonomiczny.1
T-W-11Układ i narządy rozrodcze – gonady i przewody wyprowadzające; zmiany strukturalne w budowie zewnętrznej towarzyszące cyklom rozrodczym i ich biologiczne znaczenie; Zmiany strukturalne w układzie endokrynnym; gruczoły płciowe, gonady, komórki rozrodcze – plemniki i jaja; spermatogeneza, owogeneza.1
T-W-12Mechanizm przenikania i transportu przez błony cytoplazmatyczne i wewnętrzne komórki substancji (gazy, toksyny).1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Udział w konsultacjach3
A-L-3Zapoznanie się z piśmiennictwem naukowym dotyczacym bieżacych ćwiczeń5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia labolatoriów4
A-L-5Zaliczenie pisemne zajęć3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach6
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O6-2_W01Student zna i rozpumie budowę histologiczną różnych gatunków zwierząt kregowych oraz wybranych bezkregowców wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu budowy i funkcjonowania komórek i narządów, fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo konsumenta.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z mikroskopową budową organizmów, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów; Tak postrzegana wiedza histologiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin.
Treści programoweT-W-5Tkanki środowiska wewnętrznego - łączne, rodzaje, substancja pozakomórkowa (macierz), komórki tkanki łącznej właściwej, budowa substancji pozakomórkowej, kolagenowe i niekolagenowe składniki macierzy; budowa chemiczna i struktura mineralna tkanki, typy połączeń kości; krew jako zawiesina komórek (krwinek) i płytek krwi w płynnej substancji międzykomórkowej; skład krwi
T-W-10Tkanka nerwowa, układ nerwowy – neuron, tkanka glejowa, rozwój tkanki nerwowej, zakończenia nerwowe, rozwój układu nerwowego, pojęcie i budowa nerwu; opony mózgowo-rdzeniowe – budowa, funkcje; płyn mózgowo-rdzeniowy; mózg, nerwy mózgowe, rdzeń kręgowy, układ autonomiczny.
T-W-1Metody badań budowy i funkcji tkanek; rozwój nauki o tkankach jako efekt postępu w zakresie technik i metod badawczych; rodzaje mikroskopów – świetlne i elektronowe; hodowla tkanek obserwowanych in vitro i in vivo;
T-W-8Układy wydalniczy i osmoregulacyjny jako zespół organów wyprowadzających z organizmu na zewnątrz nadmiar wody, końcowe produkty przemiany materii oraz substancje toksyczne; budowa nerki ; topografia, podział na odcinki, struktury wewnętrzne, moczowody; wątroba i jej udział w wydalaniu i neutralizacji toksyn i końcowych produktów przemiany materii; woreczek żółciowy, kanał wyprowadzający żółć; układy wrotne, skzela i pęcherz pławny – rola w wydalaniu CO2 oraz nadmiaru soli, komórki chlorkowe; układy wrotne; przewód pokarmowy – nabłonki „odsalające” wodę morską.
T-W-6Tkanki mięśniowe jako zbiór komórek zdolnych do skurczu i rozkurczu – rodzaje, pochodzenie, włókno mięśniowe – miocyt, budowa sarkomeru, miofilamenty cienkie i grube; ślizgowa teoria skurczu mięśnia; molekularny mechanizm skurczu, tubule poprzeczne i siateczka sarkoplazmatyczna; typy włókien mięśniowych; tkanka mięśniowa sercowa; tkanka mięśniowa gładka;
T-W-9Układ wydzielania wewnętrznego (endokrynny) - struktura (gruczoły) i topografia układu endokrynnego ryb; budowa komórkowa ważniejszych gruczołów, regulacja hormonalna funkcji i wpływ oddziaływań hormonów na struktury organizmu ryby; morfo-funkcjonalne skutki zaburzeń funkcji poszczególnych gruczołów; struktury neurosekrecyjne, udział gruczołów wydzielania wewnętrznego w regulacji i przygotowaniu organizmu do rozrodu; możliwości zastosowań praktycznych.
T-W-2Elementy strukturalne ciała – komórki, tkanki, organy, układy (budowa zewnętrzna i wewnętrzna komórki, struktury wewnątrzkomórkowe, zróżnicowanie wielkości, kształtów i budowy zewnętrznej i wewnętrznej w zależności od pełnionej funkcji; rodzaje tkanek - udział i rola tkanek w strukturach o wyższym stopniu integracji morfo-funkcjonalnej – organach i układach; Narządy – topografia, udział różnych struktur tkankowych w poszczegól-nych narządach, morfologiczne modyfikacje komórek w poszczególnych narządach; współzależność strukturalna i funkcjonalna poszczególnych narządów wewnątrz układu;
T-W-4Tkanki pogranicza; nabłonki - rodzaje, budowa nabłonka jako wyraz przystosowania jego makro- i mikrostruktu-ry do miejsca występowania i pełnionej funkcji; pochodzenie nabłonków. Skóra: budowa, funkcje, warstwy, ubarwienie skóry, specyficzność i zróżnicowanie skóry na tle funkcji przez nią spełnianych.
T-W-7Układ krążenia (krwionośny i limfatyczny) - arterie i żyły, naczynia włosowate, serce; budowa i topografia; serca limfatyczne; układy wrotne – specyficzna budowa, topografia, znaczenie; mięśnie układu krążenia; ośrodki i struktury regulujące pracę i czynności układu krążenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (wypreparowanie mięśni, oglądanie preparatów w formalinie, wykonanie i oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy histologicznej kręgowców.
3,0Student ma wiedzę na temat wybranych elementów budowy histologicznej kręgowców.
3,5Student ma wiedzę na temat wybranych elementów budowy histologicznej kręgowców.
4,0Student ma wiedzę na temat budowy histologicznej kręgowców.
4,5Student ma wiedzę na temat budowy histologicznej kręgowców oraz potrafi scharakteryzować powiązania niektóre morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu.
5,0Student ma wiedzę na temat budowy histologicznej kręgowców oraz potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O6-2_U01Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczącą histologii kręgowców i bezkręgowców, rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych. Student potrafi wykonać preparat histologiczny w celu oceny stanu narządu wewnętrznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U03Potrafi rozpoznać podstawowe struktury organizmów żywych, ich lokalizację oraz rozumie zależności między budową a czynnościami oraz wyjaśnia odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
MS_1A_U07Potrafi zorganizować pracę w laboratorium oraz przeprowadzić analizy. Potrafi walidować metodę badawczą. Potrafi przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z mikroskopową budową organizmów, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów; Tak postrzegana wiedza histologiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin.
Treści programoweT-W-10Tkanka nerwowa, układ nerwowy – neuron, tkanka glejowa, rozwój tkanki nerwowej, zakończenia nerwowe, rozwój układu nerwowego, pojęcie i budowa nerwu; opony mózgowo-rdzeniowe – budowa, funkcje; płyn mózgowo-rdzeniowy; mózg, nerwy mózgowe, rdzeń kręgowy, układ autonomiczny.
T-W-8Układy wydalniczy i osmoregulacyjny jako zespół organów wyprowadzających z organizmu na zewnątrz nadmiar wody, końcowe produkty przemiany materii oraz substancje toksyczne; budowa nerki ; topografia, podział na odcinki, struktury wewnętrzne, moczowody; wątroba i jej udział w wydalaniu i neutralizacji toksyn i końcowych produktów przemiany materii; woreczek żółciowy, kanał wyprowadzający żółć; układy wrotne, skzela i pęcherz pławny – rola w wydalaniu CO2 oraz nadmiaru soli, komórki chlorkowe; układy wrotne; przewód pokarmowy – nabłonki „odsalające” wodę morską.
T-W-9Układ wydzielania wewnętrznego (endokrynny) - struktura (gruczoły) i topografia układu endokrynnego ryb; budowa komórkowa ważniejszych gruczołów, regulacja hormonalna funkcji i wpływ oddziaływań hormonów na struktury organizmu ryby; morfo-funkcjonalne skutki zaburzeń funkcji poszczególnych gruczołów; struktury neurosekrecyjne, udział gruczołów wydzielania wewnętrznego w regulacji i przygotowaniu organizmu do rozrodu; możliwości zastosowań praktycznych.
T-W-11Układ i narządy rozrodcze – gonady i przewody wyprowadzające; zmiany strukturalne w budowie zewnętrznej towarzyszące cyklom rozrodczym i ich biologiczne znaczenie; Zmiany strukturalne w układzie endokrynnym; gruczoły płciowe, gonady, komórki rozrodcze – plemniki i jaja; spermatogeneza, owogeneza.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (wypreparowanie mięśni, oglądanie preparatów w formalinie, wykonanie i oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się terminologię histologiczną.
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczącą histologii kręgowców i bezkręgowców, wykonać preparat histologiczny w celu oceny stanu narządu wewnętrznego.
3,5Student zna podstawowe zwroty histologiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce.
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej histologii oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań histologicznej.
4,5Student umieć posługiwac się specjalistyczna terminologia dotyczacą histologii w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych.
5,0Student umieć posługiwaę się specjalistyczna terminologia dotyczacą histologii zarówno w jezyku polskim jak i j. łacińskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O6-2_K01Student jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Jest gotów ponieść odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z mikroskopową budową organizmów, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów; Tak postrzegana wiedza histologiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin.
Treści programoweT-W-5Tkanki środowiska wewnętrznego - łączne, rodzaje, substancja pozakomórkowa (macierz), komórki tkanki łącznej właściwej, budowa substancji pozakomórkowej, kolagenowe i niekolagenowe składniki macierzy; budowa chemiczna i struktura mineralna tkanki, typy połączeń kości; krew jako zawiesina komórek (krwinek) i płytek krwi w płynnej substancji międzykomórkowej; skład krwi
T-W-10Tkanka nerwowa, układ nerwowy – neuron, tkanka glejowa, rozwój tkanki nerwowej, zakończenia nerwowe, rozwój układu nerwowego, pojęcie i budowa nerwu; opony mózgowo-rdzeniowe – budowa, funkcje; płyn mózgowo-rdzeniowy; mózg, nerwy mózgowe, rdzeń kręgowy, układ autonomiczny.
T-W-1Metody badań budowy i funkcji tkanek; rozwój nauki o tkankach jako efekt postępu w zakresie technik i metod badawczych; rodzaje mikroskopów – świetlne i elektronowe; hodowla tkanek obserwowanych in vitro i in vivo;
T-W-8Układy wydalniczy i osmoregulacyjny jako zespół organów wyprowadzających z organizmu na zewnątrz nadmiar wody, końcowe produkty przemiany materii oraz substancje toksyczne; budowa nerki ; topografia, podział na odcinki, struktury wewnętrzne, moczowody; wątroba i jej udział w wydalaniu i neutralizacji toksyn i końcowych produktów przemiany materii; woreczek żółciowy, kanał wyprowadzający żółć; układy wrotne, skzela i pęcherz pławny – rola w wydalaniu CO2 oraz nadmiaru soli, komórki chlorkowe; układy wrotne; przewód pokarmowy – nabłonki „odsalające” wodę morską.
T-W-6Tkanki mięśniowe jako zbiór komórek zdolnych do skurczu i rozkurczu – rodzaje, pochodzenie, włókno mięśniowe – miocyt, budowa sarkomeru, miofilamenty cienkie i grube; ślizgowa teoria skurczu mięśnia; molekularny mechanizm skurczu, tubule poprzeczne i siateczka sarkoplazmatyczna; typy włókien mięśniowych; tkanka mięśniowa sercowa; tkanka mięśniowa gładka;
T-W-9Układ wydzielania wewnętrznego (endokrynny) - struktura (gruczoły) i topografia układu endokrynnego ryb; budowa komórkowa ważniejszych gruczołów, regulacja hormonalna funkcji i wpływ oddziaływań hormonów na struktury organizmu ryby; morfo-funkcjonalne skutki zaburzeń funkcji poszczególnych gruczołów; struktury neurosekrecyjne, udział gruczołów wydzielania wewnętrznego w regulacji i przygotowaniu organizmu do rozrodu; możliwości zastosowań praktycznych.
T-W-2Elementy strukturalne ciała – komórki, tkanki, organy, układy (budowa zewnętrzna i wewnętrzna komórki, struktury wewnątrzkomórkowe, zróżnicowanie wielkości, kształtów i budowy zewnętrznej i wewnętrznej w zależności od pełnionej funkcji; rodzaje tkanek - udział i rola tkanek w strukturach o wyższym stopniu integracji morfo-funkcjonalnej – organach i układach; Narządy – topografia, udział różnych struktur tkankowych w poszczegól-nych narządach, morfologiczne modyfikacje komórek w poszczególnych narządach; współzależność strukturalna i funkcjonalna poszczególnych narządów wewnątrz układu;
T-W-4Tkanki pogranicza; nabłonki - rodzaje, budowa nabłonka jako wyraz przystosowania jego makro- i mikrostruktu-ry do miejsca występowania i pełnionej funkcji; pochodzenie nabłonków. Skóra: budowa, funkcje, warstwy, ubarwienie skóry, specyficzność i zróżnicowanie skóry na tle funkcji przez nią spełnianych.
T-W-7Układ krążenia (krwionośny i limfatyczny) - arterie i żyły, naczynia włosowate, serce; budowa i topografia; serca limfatyczne; układy wrotne – specyficzna budowa, topografia, znaczenie; mięśnie układu krążenia; ośrodki i struktury regulujące pracę i czynności układu krążenia.
T-W-11Układ i narządy rozrodcze – gonady i przewody wyprowadzające; zmiany strukturalne w budowie zewnętrznej towarzyszące cyklom rozrodczym i ich biologiczne znaczenie; Zmiany strukturalne w układzie endokrynnym; gruczoły płciowe, gonady, komórki rozrodcze – plemniki i jaja; spermatogeneza, owogeneza.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (wypreparowanie mięśni, oglądanie preparatów w formalinie, wykonanie i oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole