Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana

Sylabus przedmiotu Mykologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mykologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii i wybranych działów mykologii na poziomie szkoły średniej oraz mikrobiologii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
C-2Zapoznanie studentów z wszechobecnością grzybów oraz pozytywnym i szkodliwym aspektem ich występowania w ekosystemach
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów przez człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w pracowni mikologicznej. Struktury morfotyczne stadiów wegetatywnych i generatywnych OGP. Mikroskopowa identyfikacja plazmodium, oogonium, antherydium, sporangium i oospor. Budowa i zróżnicowanie trzonków sporangialnych Oomycota.3
T-L-2Struktury morfotyczne tworzące formy wegetatywne grzybów właściwych. Obserwacja mikroskopowa: strzępek coenocytycznych, strzępek z septami bez sprzążek oraz ze sprzążkami i hakami. Zróżnicowanie sposobów wytwarzania zarodników mitosporowych. Typy, budowa i występowanie konidiomów: acerwulus, koremium, piknidium, sporodochium – obserwacja makro- i mikroskopowa.4
T-L-3Sprawdzian pisemny (zakres ćwiczeń 1-2)1
T-L-4Przegląd owocników wytwarzanych przez grzyby Ascomycota. Budowa i występowanie owocników typu klejstotecjum, perytecjum, apotecjum, pseudotecjum. Obserwacja mikroskopowa budowy worka i zarodników workowych. Budowa struktu infekcyjnych grzybów fitopatogenicznych.4
T-L-5Wegetatywne formy przetrwalnikowe grzybni. Przegląd i budowa owocników grzybów Basidiomycota. Budowa chlamydospor, sklerocjum, pseudosklerocjum i ryzomorf. Przykłady podstawczaków o owocnikach gymnokarpicznych, hemiangiokarpicznych i angiokarpicznych; budowa tych owocników. Morfologiczne zróżnicowanie owocników hemiangiokarpicznych. Budowa mikroskopowa podstawki i elementów tworzących hymenium.4
T-L-6Sprawdzian pisemny (ćwiczenie 3-4)1
T-L-7Grzyby toksynotwórcze w przemyśle i przetwórstwie spożywczym. Grzyby gnijących i„zepsutych” owoców, warzy i innych produktów spożywczych. Obserwacja mikroskopowa i kryteria identyfikacji rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Trichotecium, Alternaria, Botrytis. Budowa konidioforu, sposób tworzenia się i morfologia zarodników. Identyfikacja mikroskopowa rodzajów: Rhizopus, Mucor, Cladosporium.4
T-L-8Metody i zasady izolacji i hodowli i inkubacji mikromycetes; podłoża mykologiczne, zasdy ich przygotowania i utylizacji.4
T-L-9Grzyby drożdżoidalne wykorzystane w przemyśle i przetwórstwie spożywczym, hodowla i oznaczanie2
T-L-10Sprawdzian pisemny i praktyczne rozpoznawanie grzybów mikro- i makroskopowych3
30
wykłady
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii.4
T-W-2Cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.2
T-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach2
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie2
T-W-5Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mykoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, ogrody ambrozjowe; budowa, przykłady i znaczenie w ekosystemach.2
T-W-6Wykorzystanie grzybów w walce biologicznej ze szkodnikami roślin (nicienie, pajęczaki, owady) oraz ich rola jako nadpasożytów patogenów roślinnych2
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym2
T-W-8Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie4
T-W-9Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów.2
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz występowanie mykotoksyn w produktach spożywczych. Wpływ mykotoksyn na zdrowie2
T-W-11Grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry. Mykotrucizny i objawy zatruć nimi spowodowane2
T-W-12Grzyby uprawne, ich skład chemiczny i wartości odżywcze2
T-W-13Egzamin pisemny2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do zajęć10
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia8
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu35
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach25
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych w poszczgólnych gromadach grzybów i OGP, identyfikacja najważniejszych rodzajów / gatunków grzybów mikrioskopowych i makroskopowych
M-4Film dydaktyczny obrazujący zróżnicowanie morfologiczne grzybów oraz wskazujący na potrzebę ich ochrony

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C5_W01
Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie pojęcia mikologiczne, charakteryzuje specyfikę budowy, biologii i fizjologii grzybów oraz OGP, rozumie znaczenie grzybów i OGP w procesach biotechnologicznych, rozpoznaje gatunki wykorzystane w różnych gałęziach przemysłu, wyjaśnia znaczenie poszczególnych grup troficznych i ich przedstawicieli w ekosystemie i gospodarce człowieka
MS_1A_W03, MS_1A_W05C-1T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C5_U02
Student potrafi przeprowadzić poprawną obserwację, ocenę oraz interpretację procesów biochemicznych i biotechnologicznych, w których uczestniczą grzyby i OGP
MS_1A_U01, MS_1A_U02C-1, C-2, C-3T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C5_K01
Student jest gotów do stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mikologicznym oraz kontakcie z grzybami i ich metabolitami
MS_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-10, T-W-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C5_W01
Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie pojęcia mikologiczne, charakteryzuje specyfikę budowy, biologii i fizjologii grzybów oraz OGP, rozumie znaczenie grzybów i OGP w procesach biotechnologicznych, rozpoznaje gatunki wykorzystane w różnych gałęziach przemysłu, wyjaśnia znaczenie poszczególnych grup troficznych i ich przedstawicieli w ekosystemie i gospodarce człowieka
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie pojęcia mikologiczne, charakteryzuje specyfikę budowy, biologii i fizjologii grzybów oraz OGP, rozumie znaczenie grzybów i OGP w procesach biotechnologicznych, rozpoznaje gatunki wykorzystane w różnych gałęziach przemysłu, wyjaśnia znaczenie poszczególnych grup troficznych i ich przedstawicieli w ekosystemie i gospodarce człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C5_U02
Student potrafi przeprowadzić poprawną obserwację, ocenę oraz interpretację procesów biochemicznych i biotechnologicznych, w których uczestniczą grzyby i OGP
2,0Student nie potrafi przeprowadzić właściwej obserwacji miejsc występowania grzybów oraz nie umie powiązać i zinterpretować związków tego występowania z aktywnością biochemiczną tych organizmów i skutków tej aktywności dla ekosytemu gospodaki człowieka
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu przeprowadzić poprawną obserwację, ocenę oraz interpretację procesów biochemicznych i biotechnologicznych, w których uczestniczą grzyby i OGP
3,5Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach technologicznyc, nie potrafi jednak poprzec ich konkretnymi przykładami
4,0Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne pojedyncze przykłady występowania tych związków
4,5Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne, liczne przykłady występowania i znaczenia tych związków, nazywa ale praktycznie nie rozpoznaje grzybów spółtworzacych te związki
5,0Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne, liczne przykłady występowania i znaczenia tych związków, nie tylko nazywa ale tez identyfikuje grzyby wspóltworzące te zależności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C5_K01
Student jest gotów do stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mikologicznym oraz kontakcie z grzybami i ich metabolitami
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotów do stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bujakiewicz A., Lisiewska M., Mikologia.Przewodnik do ćwiczeń terenowych i laboratoryjnych, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2003, ISBN 83-89290-24-3
  2. Dynowska M., Ejdys E. (red.), Mikologia laboratoryjna. Przygotowanie materiału badawczego i diagnostyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurkiego, Olsztyn, 2011, ISBN 978-83-7299-722-7
  3. Grajewski J. (red.)., Mikotoksyny i grzyby pleśniowe. Zagrożenia dla człowieka i zwierząt, Wyd. UKW. Bydgoszcz, Bydgoszcz, 2006
  4. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW Warszawa., Warszawa., 2003, ISBN 83-7274-056-9
  5. Muller E., Loeffler W., Zarys mikologii dla przyrodników, PWRiL, Warszawa, 1987, ISBN 83-09-01137-7
  6. Grzywnowicz K., Grzyby prozdrowotne. Przyrodolecznictwo z tradycją odkryte na nowo., Dedal, Warszawa, 2014, ISBN: 978-83-940350-0-6
  7. Wrzosek M., Sierota Z., Grzyby jakich nie znamy, Centrum Informacyjne Laów Państwowych, Warszawa, 2012, ISBN: 978-83-61633-87-7

Literatura dodatkowa

  1. Bilai V.I., Antibiotic-producing microscopic fungi, Elevier Publishing Company, Amsterdam/London/New York, 1963
  2. Butt C.W., Jackson C.W., Magan N., Fungi as biocontrol agents. Progress, Problems and potential, CABI Publishing, Oxon UK, New York USA, 2001, ISBN 0 85199 356 7
  3. Gumińska B., Wojewoda W., Grzyby i ich oznaczanie, PWRiL, Warszawa, 1983, ISBN 83-09-00714-5
  4. Hofrichter R., Tajemnicze życie grzybów, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2017, ISBN: 978-83-8123-041-4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w pracowni mikologicznej. Struktury morfotyczne stadiów wegetatywnych i generatywnych OGP. Mikroskopowa identyfikacja plazmodium, oogonium, antherydium, sporangium i oospor. Budowa i zróżnicowanie trzonków sporangialnych Oomycota.3
T-L-2Struktury morfotyczne tworzące formy wegetatywne grzybów właściwych. Obserwacja mikroskopowa: strzępek coenocytycznych, strzępek z septami bez sprzążek oraz ze sprzążkami i hakami. Zróżnicowanie sposobów wytwarzania zarodników mitosporowych. Typy, budowa i występowanie konidiomów: acerwulus, koremium, piknidium, sporodochium – obserwacja makro- i mikroskopowa.4
T-L-3Sprawdzian pisemny (zakres ćwiczeń 1-2)1
T-L-4Przegląd owocników wytwarzanych przez grzyby Ascomycota. Budowa i występowanie owocników typu klejstotecjum, perytecjum, apotecjum, pseudotecjum. Obserwacja mikroskopowa budowy worka i zarodników workowych. Budowa struktu infekcyjnych grzybów fitopatogenicznych.4
T-L-5Wegetatywne formy przetrwalnikowe grzybni. Przegląd i budowa owocników grzybów Basidiomycota. Budowa chlamydospor, sklerocjum, pseudosklerocjum i ryzomorf. Przykłady podstawczaków o owocnikach gymnokarpicznych, hemiangiokarpicznych i angiokarpicznych; budowa tych owocników. Morfologiczne zróżnicowanie owocników hemiangiokarpicznych. Budowa mikroskopowa podstawki i elementów tworzących hymenium.4
T-L-6Sprawdzian pisemny (ćwiczenie 3-4)1
T-L-7Grzyby toksynotwórcze w przemyśle i przetwórstwie spożywczym. Grzyby gnijących i„zepsutych” owoców, warzy i innych produktów spożywczych. Obserwacja mikroskopowa i kryteria identyfikacji rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Trichotecium, Alternaria, Botrytis. Budowa konidioforu, sposób tworzenia się i morfologia zarodników. Identyfikacja mikroskopowa rodzajów: Rhizopus, Mucor, Cladosporium.4
T-L-8Metody i zasady izolacji i hodowli i inkubacji mikromycetes; podłoża mykologiczne, zasdy ich przygotowania i utylizacji.4
T-L-9Grzyby drożdżoidalne wykorzystane w przemyśle i przetwórstwie spożywczym, hodowla i oznaczanie2
T-L-10Sprawdzian pisemny i praktyczne rozpoznawanie grzybów mikro- i makroskopowych3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii.4
T-W-2Cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.2
T-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach2
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie2
T-W-5Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mykoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, ogrody ambrozjowe; budowa, przykłady i znaczenie w ekosystemach.2
T-W-6Wykorzystanie grzybów w walce biologicznej ze szkodnikami roślin (nicienie, pajęczaki, owady) oraz ich rola jako nadpasożytów patogenów roślinnych2
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym2
T-W-8Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie4
T-W-9Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów.2
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz występowanie mykotoksyn w produktach spożywczych. Wpływ mykotoksyn na zdrowie2
T-W-11Grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry. Mykotrucizny i objawy zatruć nimi spowodowane2
T-W-12Grzyby uprawne, ich skład chemiczny i wartości odżywcze2
T-W-13Egzamin pisemny2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do zajęć10
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu35
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C5_W01Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie pojęcia mikologiczne, charakteryzuje specyfikę budowy, biologii i fizjologii grzybów oraz OGP, rozumie znaczenie grzybów i OGP w procesach biotechnologicznych, rozpoznaje gatunki wykorzystane w różnych gałęziach przemysłu, wyjaśnia znaczenie poszczególnych grup troficznych i ich przedstawicieli w ekosystemie i gospodarce człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtowania środowiska.
MS_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmy, grzyby, parazyty i szkodniki) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
Treści programoweT-W-8Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz występowanie mykotoksyn w produktach spożywczych. Wpływ mykotoksyn na zdrowie
T-W-2Cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii.
T-W-9Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie pojęcia mikologiczne, charakteryzuje specyfikę budowy, biologii i fizjologii grzybów oraz OGP, rozumie znaczenie grzybów i OGP w procesach biotechnologicznych, rozpoznaje gatunki wykorzystane w różnych gałęziach przemysłu, wyjaśnia znaczenie poszczególnych grup troficznych i ich przedstawicieli w ekosystemie i gospodarce człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C5_U02Student potrafi przeprowadzić poprawną obserwację, ocenę oraz interpretację procesów biochemicznych i biotechnologicznych, w których uczestniczą grzyby i OGP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Potrafi posługiwać się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
C-2Zapoznanie studentów z wszechobecnością grzybów oraz pozytywnym i szkodliwym aspektem ich występowania w ekosystemach
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów przez człowieka
Treści programoweT-W-8Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie
T-W-5Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mykoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, ogrody ambrozjowe; budowa, przykłady i znaczenie w ekosystemach.
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym
T-W-6Wykorzystanie grzybów w walce biologicznej ze szkodnikami roślin (nicienie, pajęczaki, owady) oraz ich rola jako nadpasożytów patogenów roślinnych
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz występowanie mykotoksyn w produktach spożywczych. Wpływ mykotoksyn na zdrowie
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii.
T-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach
T-W-9Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić właściwej obserwacji miejsc występowania grzybów oraz nie umie powiązać i zinterpretować związków tego występowania z aktywnością biochemiczną tych organizmów i skutków tej aktywności dla ekosytemu gospodaki człowieka
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu przeprowadzić poprawną obserwację, ocenę oraz interpretację procesów biochemicznych i biotechnologicznych, w których uczestniczą grzyby i OGP
3,5Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach technologicznyc, nie potrafi jednak poprzec ich konkretnymi przykładami
4,0Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne pojedyncze przykłady występowania tych związków
4,5Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne, liczne przykłady występowania i znaczenia tych związków, nazywa ale praktycznie nie rozpoznaje grzybów spółtworzacych te związki
5,0Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne, liczne przykłady występowania i znaczenia tych związków, nie tylko nazywa ale tez identyfikuje grzyby wspóltworzące te zależności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C5_K01Student jest gotów do stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mikologicznym oraz kontakcie z grzybami i ich metabolitami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
C-2Zapoznanie studentów z wszechobecnością grzybów oraz pozytywnym i szkodliwym aspektem ich występowania w ekosystemach
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów przez człowieka
Treści programoweT-W-11Grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry. Mykotrucizny i objawy zatruć nimi spowodowane
T-W-12Grzyby uprawne, ich skład chemiczny i wartości odżywcze
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz występowanie mykotoksyn w produktach spożywczych. Wpływ mykotoksyn na zdrowie
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-L-1Zasady BHP w pracowni mikologicznej. Struktury morfotyczne stadiów wegetatywnych i generatywnych OGP. Mikroskopowa identyfikacja plazmodium, oogonium, antherydium, sporangium i oospor. Budowa i zróżnicowanie trzonków sporangialnych Oomycota.
T-L-2Struktury morfotyczne tworzące formy wegetatywne grzybów właściwych. Obserwacja mikroskopowa: strzępek coenocytycznych, strzępek z septami bez sprzążek oraz ze sprzążkami i hakami. Zróżnicowanie sposobów wytwarzania zarodników mitosporowych. Typy, budowa i występowanie konidiomów: acerwulus, koremium, piknidium, sporodochium – obserwacja makro- i mikroskopowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotów do stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych
3,5
4,0
4,5
5,0