Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana
Sylabus przedmiotu Parazytologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Parazytologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa znajomość zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem pasożytów a organizmem żywiciela |
C-2 | Przedstawienie strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania |
C-3 | Uświadomienie studentom zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady pracy w laboratorium parazytologicznym. Morfologia, fizjologia i cykle życiowe przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych pasożytów | 22 |
T-L-2 | Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi, zwierząt i roślin. | 4 |
T-L-3 | Praktyczne zastosowanie wybranych metod badawczych, stosowanych w badaniach parazytologicznych. Techniki różnicowania pasożytów, zasady korzystania z literarury fachowej, wykorzystanie internetowych baz danych. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Krótkie wprowadzenie do przedmiotu. Definicje i aspekty pasożytnictwa. Nomenklatura parazytologiczna. | 2 |
T-W-2 | Ogólna charakterystyka poszczególnych grup pasożytów; cechy morfologiczne, systematyka, klasyfikacja, wpływ na organizm żywicielski. Czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku. Najważniejsze choroby pasożytnicze występujące w Europie. | 20 |
T-W-3 | Cechy biologiczne i fizjologiczne układu pasożyt – żywiciel. Przystosowania do pasożytniczego trybu życia. Istota pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków. Miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym. | 7 |
T-W-4 | Ekologia pasożynictwa. Pojęcie transmisji, sekwencji, skracanie i wydłużanie cyklu rozwojowego | 5 |
T-W-5 | Czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie pasozytów. Adaptacje do pasożytniczego trybu życia. | 3 |
T-W-6 | Filogeneza i ewolucja pasożytnictwa. Biologiczne właściwości układu pasożyt - żywiciel. | 5 |
T-W-7 | Fizjologia układu pasożyt - żywiciel. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Godziny kontaktowe z prowadzącym | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | krótkie filmy |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z trescią przedmiotu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C7_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: • istotę pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, • ekologię populacyjną pasożytów i ich klasyfikację, • budowę różnych znaczeniowo grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski, • czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku, • źródła zarażenia, drógi wnikania i transmisji pasożytów, • kryteria oceny parazytologicznej i metody badawcze stosowane w parazytologii. | MS_1A_W05, MS_1A_W08 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C7_U01 Student potrafi: • posługiwać się specjalistyczną terminologią parazytologiczną, • wykonywać zadania badawcze, prawidłowo interpretowaći wyniki i wyciągać wnioski, • wskazać właściwe techniki diagnostyczne w badaniach parazytologicznych. | MS_1A_U05, MS_1A_U06 | — | — | C-3 | T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C7_K01 Student jest gotów do ciągłego dokształcania się w zakresie problematyki przedmiotu | MS_1A_K01 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-3, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C7_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: • istotę pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, • ekologię populacyjną pasożytów i ich klasyfikację, • budowę różnych znaczeniowo grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski, • czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku, • źródła zarażenia, drógi wnikania i transmisji pasożytów, • kryteria oceny parazytologicznej i metody badawcze stosowane w parazytologii. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu opanował materiał przedmiotu | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, zna podstawową literaturę przedmiotu - wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy merytoryczne | |
4,0 | Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - w dużej mierze przyswoił zasadnicze treści programowe, zna literaturę przedmiotu - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błędy. | |
4,5 | Student: - opanował materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błędów merytorycznych, zna literaturę przedmiotu | |
5,0 | Student: - opanował obowiązujący materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, zna literaturę przedmiotu - nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C7_U01 Student potrafi: • posługiwać się specjalistyczną terminologią parazytologiczną, • wykonywać zadania badawcze, prawidłowo interpretowaći wyniki i wyciągać wnioski, • wskazać właściwe techniki diagnostyczne w badaniach parazytologicznych. | 2,0 | Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią z zakresu parazytologii. |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi: • posługiwać się specjalistyczną terminologią parazytologiczną, • wykonywać zadania badawcze, prawidłowo interpretowaći wyniki i wyciągać wnioski, • wskazać właściwe techniki diagnostyczne w badaniach parazytologicznych. | |
3,5 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przykłady. | |
4,0 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów. | |
4,5 | Student zna i rozumie pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów. | |
5,0 | Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi. Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C7_K01 Student jest gotów do ciągłego dokształcania się w zakresie problematyki przedmiotu | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | Student jest w dostatecznym stopniu gotów i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie problematyki przedmiotu | |
3,5 | Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | Student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | Student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | Student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001, 2
Literatura dodatkowa
- Bush A., Fernandez J.C., Esch G.W., Seed J.R., Parasitism. The diversity and ecology of animal parasites, Cambridge University Press, Cambridge, 2002, 2, pp 566
- Gundłach J., Sadzikowski A., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004, 1