Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Reometria żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Reometria żywności | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej. Znajomość analizy funkcji matematycznych, zasad logarytmów, rachunku różniczkowego i całkowego |
W-2 | Podstawy ogólnej technologii żywności, analizy sensorycznej, zasad oceny jakości artykułów żywnościowych |
W-3 | Znajomość reologii materiałów lepkosprężystych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych |
C-4 | Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary lepkosci cieczy newtonowskich | 1 |
T-L-2 | Podstawowe zasady pomiarów własciwosci reologicznych płynów nienewtonowskich | 1 |
T-L-3 | Zasada działania i charakterystyka reometrów rotacyjnych | 1 |
T-L-4 | Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów newtonowskich metoda współosiowych cylindrów | 1 |
T-L-5 | Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda stozek-płytka | 1 |
T-L-6 | Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda płytka-płytka | 1 |
T-L-7 | Wyznaczanie granicy płyniecia płynu plastyczno-lepkiego | 1 |
T-L-8 | Dynamiczna metoda pomiary własciwosci reologicznych artykułów zywnosciowych metoda sinusoidalnie zmiennych odkształcen jednoosiowych | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Uogólniony stan naprezen | 1 |
T-W-2 | Podstawowe własciwosci płynów | 1 |
T-W-3 | Prawo lepkosci Newtona. | 2 |
T-W-4 | Ciecze lepkosprezyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego | 1 |
T-W-5 | Podstawy reologii zywnosci, analogi mechaniczne symulujace zachowania reologiczne materiałów lepkosprezystych | 1 |
T-W-6 | Przepływy cieczy nienewtonowskich | 1 |
T-W-7 | Opis tekstury za pomoca modeli reologicznych | 1 |
T-W-8 | Metody instrumentalne badania własciwosci reologicznych zywnosci | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajeciach | 9 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | konsultacje | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 18 |
A-W-3 | konsultacje | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady multimedialne |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tzpw_W01 Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | TZZ_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-8 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tzpw_U01 Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | TZZ_1A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-7, T-L-8 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
TZZ_1A_PO4-3tzpw_U02 Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | TZZ_1A_U05 | — | — | C-3, C-1 | T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tzpw_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-8 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tzpw_W01 Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tzpw_U01 Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniui. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_PO4-3tzpw_U02 Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | 2,0 | |
3,0 | Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tzpw_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
- Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
- Wilkinson W.L., Ciecze nienewtonowskie., W.N.T., Warszawa, 1960
- Balejko J, Reologia żywności, Wydawnictwo Naukowe Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne nżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 1985
- Journal of Food Engineering