Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Toksyny roślin i zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksyny roślin i zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotów: Ekologia i ochrona środowiska, Biochemia, Higiena i toksykologia żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn1
T-L-2Metody wykrywania obecności trucizn1
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn2
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych4
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta1
9
wykłady
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt1
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite1
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych3
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych3
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie do zajęć12
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej9
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2konsultacje2
A-W-3studiowanie literatury19
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-3_W01
Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować. Ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm człowieka oraz o możliwościach przeciwdziałania efektom zatrucia, potrafi objaśnić zależność pomiędzy stanem środowiska, a pojawienioem się toksyn w organizmach - składnikach diety człowieka, jest w stanie wybrać i zastosować metody matematyczne w celu opracowania wyników badań.
TZZ_1A_W04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-3_U01
Umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach stosując metody informatyczne. Umie pracować samodzielnie i zespołowo, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować. Potrafi opracować wyniki badań i przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-3_K01
Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń, ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej w produkcji żywności i żywieniu. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności.
TZZ_1A_K01C-1T-W-5, T-L-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-3_W01
Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować. Ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm człowieka oraz o możliwościach przeciwdziałania efektom zatrucia, potrafi objaśnić zależność pomiędzy stanem środowiska, a pojawienioem się toksyn w organizmach - składnikach diety człowieka, jest w stanie wybrać i zastosować metody matematyczne w celu opracowania wyników badań.
2,0
3,0Student zna na poziomie podstawowym zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach potrafi scharakteryzować niektóre toksyny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-3_U01
Umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach stosując metody informatyczne. Umie pracować samodzielnie i zespołowo, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować. Potrafi opracować wyniki badań i przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim.
2,0
3,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować podstawowe informacje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-3_K01
Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń, ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej w produkcji żywności i żywieniu. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności.
2,0
3,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Burkhard B., Dietze P., Rośliny trujące, Wyd. Bellona, Warszawa, 2008
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2017
  3. Altmann H., Atlas trujących roślin i jadowitych zwierząt, Wyd. Świat Książki, Warszawa, 2004
  4. Biernat J, Świat trucizn, Astrum, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  2. Mebs D., Venomous and Poisonous Animals, CRC Press, Scientific Publisher, Stuttgart, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn1
T-L-2Metody wykrywania obecności trucizn1
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn2
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych4
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt1
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite1
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych3
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych3
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie do zajęć12
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2konsultacje2
A-W-3studiowanie literatury19
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO2-3_W01Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować. Ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm człowieka oraz o możliwościach przeciwdziałania efektom zatrucia, potrafi objaśnić zależność pomiędzy stanem środowiska, a pojawienioem się toksyn w organizmach - składnikach diety człowieka, jest w stanie wybrać i zastosować metody matematyczne w celu opracowania wyników badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu higieny i toksykologii żywności, ma zaawansowaną wiedzę o niebezpiecznych czynnikach obecnych w surowcach i produktach spożywczych, zna i rozumie zasady zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-W-1Rola toksyn w organizmie roślin i zwierząt
T-W-3Charakterystyka trucizn roślinnych
T-W-4Charakterystyka trucizn zwierzęcych
T-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-W-2Organizmy toksyczne i jadowite
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna na poziomie podstawowym zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach potrafi scharakteryzować niektóre toksyny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO2-3_U01Umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje o organizmach i ich toksynach stosując metody informatyczne. Umie pracować samodzielnie i zespołowo, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować. Potrafi opracować wyniki badań i przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U02Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U04Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-2Metody wykrywania obecności trucizn
T-L-5Oszacowanie wyników tych badań w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-4Wykrywanie obecności trucizn. Badania zawartości toksycznych substancji naturalnych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-3Metody instrumentalne stosowane w analizie jakościowej i ilościowej trucizn
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować podstawowe informacje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO2-3_K01Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta oraz zagrożeń, ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej w produkcji żywności i żywieniu. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o zagrożeniach bezpieczeństwa żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-W-5Zagrożenia zdrowia ludzkiego w wyniku kontaktu, ze szczególnym uwzględnieniem drogi pokarmowej i możliwości przeciwdziałania
T-L-1Zasady bhp w pracy z substancjami niebezpiecznymi. Metody wykrywania obecności trucizn
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach w żywności z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta
3,5
4,0
4,5
5,0