Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Technologia spożywczych produktów fermentowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia spożywczych produktów fermentowanych | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mikrobiologia żywności, Biochemia, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae. | 2 |
T-L-2 | Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu. | 2 |
T-L-3 | Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej. | 3 |
T-L-4 | Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej. | 2 |
T-L-5 | Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego. | 2 |
T-L-6 | Produkcja wina owocowego. | 2 |
T-L-7 | Produkcja miodu pitnego-trójniak | 2 |
T-L-8 | Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej. | 1 |
T-L-9 | Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych | 1 |
T-L-10 | Produkcja fermentowanych sosów rybnych | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego. | 2 |
T-W-2 | Produkcja drożdży prasowanych. | 2 |
T-W-3 | Browarnictwo | 1 |
T-W-4 | Produkty fermentowane z nasion roślin strączkowych | 1 |
T-W-5 | Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja. | 1 |
T-W-6 | Technologia kwasu octowego i mlekowego. | 1 |
T-W-7 | Gorzelnictwo: technologia procesu zacierania i fermentacji. | 2 |
T-W-8 | Gorzelnictwo: technologia destylacji i rektyfikacji | 2 |
T-W-9 | Technologia produkcji fermentowanych sosów rybnych | 1 |
T-W-10 | Piekarstwo: biotechnologia zakwasu piekarskiego. | 2 |
T-W-11 | Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich. | 2 |
T-W-12 | Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych | 18 |
A-L-2 | Opracowanie wyników ćwiczeń | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium | 20 |
A-L-4 | Konsultacje | 3 |
A-L-5 | Analiza wskazanej literatury | 15 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywny udział w wykładzie | 18 |
A-W-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 48 |
A-W-4 | Analiza wskazanej literatury | 48 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych) |
S-4 | Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach |
S-5 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-6 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D9tiz_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mikrobiologię, biochemię i enzymologię fermentacji, elementarne moduły zestawów fermentacyjnych, oraz zmiany podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania. Rozumie w zaawansowanym stopniu technologie inżynierskie dotyczące fermentacji i wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu. | TZZ_1A_W01, TZZ_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D9tiz_U01 W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne surowce fermetacyjne, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z technologią fermentacji, w tym dobór maszyn i urządzeń do przetwórstwa. W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole oraz ma umiejętność samokształcenia. | TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U17 | — | — | C-1 | T-L-8, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-10 | M-2, M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D9tiz_K01 Student jest gotowy do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) powieważ rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-8, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-10 | M-2, M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D9tiz_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mikrobiologię, biochemię i enzymologię fermentacji, elementarne moduły zestawów fermentacyjnych, oraz zmiany podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania. Rozumie w zaawansowanym stopniu technologie inżynierskie dotyczące fermentacji i wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest niewystarczający |
3,0 | Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Zasób wiedzy z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami | |
5,0 | Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej standardu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D9tiz_U01 W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne surowce fermetacyjne, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z technologią fermentacji, w tym dobór maszyn i urządzeń do przetwórstwa. W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole oraz ma umiejętność samokształcenia. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający |
3,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami | |
4,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami | |
4,5 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu | |
5,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D9tiz_K01 Student jest gotowy do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) powieważ rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. | 2,0 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca |
3,0 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami | |
4,0 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami | |
5,0 | Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu |
Literatura podstawowa
- Bednarski W., Biotechnologia żywności, Sigma NOT, Warszawa, 2003, 1
- Czupryński B, Aktualne problemy gorzelnictwa rolniczego, Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1983, 1
- Czupryński B., Postępy w biotechnologii procesu fermentacji alkoholowej, Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2004, 1
- Lewis M.J., Young T.W., Piwowarstwo, PWN, Warszawa, 2001, 1
Literatura dodatkowa
- --, Przemysł fermentacyjny i owocowo-warzywny (czasopismo), --, --, 2011
- ALCOHOL, Elsevier, USA, ISSN: 0741-8329