Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy jakości mięsa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne podstawy jakości mięsa | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu biologiczne podstawy jakości mięsa powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu surowców rzeźnych, technologii mięsa, przetwórstwa mięsa drobiowego, analizy jakości żywności, inżynierii procesoweji |
W-2 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej związków pomiędzy przemianami metabolicznymi w mięsie i czynnikami modyfikującymi te zmiany |
C-2 | Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących metod określania właściwości histochemicznych i histologicznych mięsa oraz wpływu tych cech na jakość surowców pochodzenia zwierzęcego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | Porównanie jakości kulinarnej i technologicznej mięsa różnych gatunków zwierząt rzeźnych i łownych. Ocena instrumentalna i sensoryczna tekstury wybranych asortymentów przetworów mięsnych | 4 |
T-L-3 | Przygotowanie preparatów histologicznych mięsa różnych gatunków zwierząt rzeźnych i łownych, poddanego ocenie przydatności technologicznej | 4 |
T-L-4 | Zastosowanie komputerowej analizy obrazu do pomiarów głównych elementów struktury różnych gatunków mięsa, poddanego ocenie przydatności technologicznej | 2 |
T-L-5 | Podsumowanie | 1 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów | 1 |
T-W-2 | Tkanka mięśniowa - rodzaje, budowa, klasyfikacje i właściwości. Typy mięśni, główne mięśnie użytkowe | 1 |
T-W-3 | Właściwości histochemiczne włókien mięśniowych a możliwości wykorzystania mięsa | 1 |
T-W-4 | Techniki mikroskopowe. Przygotowanie preparatów | 1 |
T-W-5 | Relacje pomiędzy strukturą a jakością mięsa. Praktyczne możliwości wykorzystania tych relacji | 1 |
T-W-6 | Podsumowanie | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 4 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 16 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-2zc_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczce przemian metabolicznych w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany oraz na temat zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi | TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-2zc_U01 Student potrafi przygotować preparaty histologiczne i ocenić elementy struktury mięsa pochodzącego od różnych gatunków oraz wyjaśnić zróżnicowanie jakości kulinarnej i technologicznej surowców mięsnych na podstawie ich budowy histologicznej | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U16 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-2zc_K01 Student jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; uznać znaczenie wiedzy własnej i ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; pełnić różne role zawodowe w sposób odpowiedzialny. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształacania się i poszerzania swojej wiedzy oraz odpowiedzialności za własną pracę. | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-2zc_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczce przemian metabolicznych w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany oraz na temat zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczce przemian metabolicznych w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany oraz na temat zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-2zc_U01 Student potrafi przygotować preparaty histologiczne i ocenić elementy struktury mięsa pochodzącego od różnych gatunków oraz wyjaśnić zróżnicowanie jakości kulinarnej i technologicznej surowców mięsnych na podstawie ich budowy histologicznej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać czynności związane z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa; potrafi opracować uzyskane wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr2-2zc_K01 Student jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; uznać znaczenie wiedzy własnej i ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; pełnić różne role zawodowe w sposób odpowiedzialny. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształacania się i poszerzania swojej wiedzy oraz odpowiedzialności za własną pracę. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; uznać znaczenie wiedzy własnej i ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; pełnić różne role zawodowe w sposób odpowiedzialny. Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształacania się i poszerzania swojej wiedzy oraz odpowiedzialności za własną pracę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Prost E. K., Zwierzęta rzeźne i mięso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006, 3
- Pisula S., Pospiech E., Mięso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 1997
- Litwin J.A., Podstawy technik mikroskopwych, Wydawnictwo UJ, Kraków, 1999, VI
Literatura dodatkowa
- Meat Science, Animal
- Medycyna Weterybaryjna