Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii gastronomicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii gastronomicznej | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wiedzy z zakresu Chemii żywności, Ogólnej technologii żywności oraz Analizy i oceny jakości żywności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie istoty przemian surowców w procesach kulinarnych z użyciem profesjonalnego sprzętu i urządzeń gastronomicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wpływ wybranych metod obróbek cieplnych na jakość i wydajność potraw przygotwywanych z użyciem profesjonalnych urządzeń grzewczych | 8 |
T-L-2 | Specyfika potraw o obniżonej wartości energetycznej - przygotowanie i ocena sensoryczna | 6 |
T-L-3 | Przyprawy i ich rola w technologii potraw | 2 |
T-L-4 | Zmiana barwy warzyw podczas przygotowywania potraw oraz zastosowanie metod przeciwdziałania temu procesowi. | 4 |
T-L-5 | Wartość odżywcza i walory sensoryczne surówek | 2 |
T-L-6 | Ocena wybranych potraw przed i po zamrożeniu. | 2 |
T-L-7 | Ocena jakości sensorycznej potraw przygotowanych tradycyjnie i z koncentratów spozywczych | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i charakterystyka zakładów żywienia zbiorowego. | 1 |
T-W-2 | Nieprzetworzone i przetworzone surowce w technologii potraw. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka wybranych operacji, zabiegów i procesów technologicznych. | 3 |
T-W-4 | Zmiany zachodzące w żywności w czasie obróbek cieplnych | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie funkcjonalnych (prozdrowotnych) dodatków modyfikujących jakość potraw oraz ich walory sensoryczne i żywieniowe | 3 |
T-W-6 | Podstawowe zasady przechowywania surowców, półproduktów i gotowych potraw. | 1 |
T-W-7 | Posiłki we współczesnej gastronomii, a w tym nowoczesne systemy produkcji i dystrybucji potraw. | 1 |
T-W-8 | Potrawy tradycyjnie polskie w aspekcie kulinarnego dziedzictwa. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do kolokwiów | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 14 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Godziny konsultacji z nauczycielem (nieobowiązkowe) | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady prowadzone z użyciem programu kompyterowego Microsoft Power Point. |
M-2 | Zajęcia praktyczne w pomieszczeniach Doświadczalnej Stacji Badawczej Technologii Gastronomicznej |
M-3 | Praca w zespole |
M-4 | Dyskusja |
M-5 | Rozwiązywanie problemów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pytania sprawdzające przygotowanie studenta do ćwiczeń - pisemne lub ustne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium ze znajomości tematyki ćwiczeń i wykładów - 3 x w semestrze. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z kolokwiów oraz aktywności studenta i pracy w zespole |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D12zcid_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu skład surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw | TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
TZZ_1A_D12zcid_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przygotowywanie potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji | TZZ_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D12zcid_U01 Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
TZZ_1A_D12zcid_U02 Ma umiejętność samokształcenia się oraz potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw | TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U21 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D12zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań. | TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D12zcid_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu skład surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw | 2,0 | Wiedzy studenta na temat składu surowców i półproduktów oraz możliwości kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych potraw, szczególnie z ryb jest niewystarczająca. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TZZ_1A_D12zcid_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przygotowywanie potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji | 2,0 | Wiedza studenta w zakresie przygotowywania potraw tradycyjnych oraz serwowanych z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ich produkcji i dystrybucji jest niewystarczająca. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D12zcid_U01 Potrafi pracować indywidualnie lub w zespole. Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułować i uzasadniać opinie | 2,0 | Praca indywidualna lub w zespole oraz umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury oraz wyciągania wnisków z przeprowadzonych badań, a także formułowania i uzasadniania opini jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TZZ_1A_D12zcid_U02 Ma umiejętność samokształcenia się oraz potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw | 2,0 | Umiejętność samokształcenia się oraz oceny wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D12zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań. | 2,0 | Świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za wspólne realizowanie zadań jest niewystarczająca. |
3,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Literatura podstawowa
- Zalewski S., Podstawy techologii gastronomicznej, WNT, Warszawa, 2010, IV
- Praca zbiorowa, Kucharz & gastronom Vademecum, REA, Warszawa, 2001
- Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, Warszawa, 1999
- Zina M., Ocena żywności i żywienia, Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2009
Literatura dodatkowa
- Polish Journal of Food and Nutrition Science
- Czasopismo, Roczniki PZH