Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Zastosowanie surowców niechlebowych w piekarnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie surowców niechlebowych w piekarnictwie
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania wstępne: Mikrobiologia żywności, Technologia produktów zbożowych, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena jakościowa zbóż niechlebowych.1
T-L-2Ocena wartości przemiałowej zbóż niechlebowych- produkcja kasz.1
T-L-3Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu.2
T-L-4Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk.1
T-L-5Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania.1
T-L-6Produkcja makaronów.1
T-L-7Produkcja ekstrudatów.1
T-L-8Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych.3
T-L-9Wykorzystanie pszenżyta w produkcji pieczywa.1
T-L-10Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych.1
T-L-11Zastosowanie mąk niechlebowych w ciastkarstwie.1
T-L-12Ocena wartości odżywczej makaronów i ekstrudatów1
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka użytkowa zbóż niechlebowych (orkisz, ryż, kukurydza, amarantus, gryka).2
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza i żywieniowa wyrobów ze zbóż niechlebowych.2
T-W-3Właściwości przemiałowe zbóż niechlebowych. Właściwości i cechy wypiekowe mąk pszennych, pszenżyt nich i żytnich otrzymanych z ekologicznych systemów uprawy.2
T-W-4Przydatność technologiczna zbóż niechlebowych, metody aplikacji.2
T-W-5Wykorzystanie zbóż niechlebowych w piekarstwie.3
T-W-6Zastosowanie zbóż niechlebowych w technikach ekstruzji. Wykorzystanie zbóż niechlebowych w produkcji makaronu.2
T-W-7Wykorzystanie zbóż niechlebowych w ciastkarstwie.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych13
A-L-2Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie do kolokwium10
A-L-4Konsultacje3
31
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładzie13
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Analiza wskazanej literatury2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_W01
Zna budowę i skłąd ziarna zbóż, wykorzystanie mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmiany podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania.
TZZ_1A_W01, TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W16C-1T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1
TZZ_1A_PO5-2tiz_W02
Zna technologie inżynierskie dotyczące przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu.
TZZ_1A_W01, TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W16C-1T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_U01
W zaawansowanym stopniu scharakteryzuje główne składniki ziarna zbóż, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym dobór maszyn i urządzeń do przetwórstwa.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U21, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25C-1T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-12, T-L-10, T-L-11, T-L-7, T-L-3, T-L-8M-1, M-2S-4, S-2, S-3
TZZ_1A_PO5-2tiz_U02
W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokstałcenia.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U21, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25C-1T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-12, T-L-10, T-L-11, T-L-7, T-L-3, T-L-8M-1, M-2S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05C-1T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-12, T-L-10, T-L-11, T-L-7, T-L-3, T-L-8M-1, M-2S-4, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_W01
Zna budowę i skłąd ziarna zbóż, wykorzystanie mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmiany podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest powyżej standardu
TZZ_1A_PO5-2tiz_W02
Zna technologie inżynierskie dotyczące przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest powyżej standardu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_U01
W zaawansowanym stopniu scharakteryzuje główne składniki ziarna zbóż, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym dobór maszyn i urządzeń do przetwórstwa.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu
TZZ_1A_PO5-2tiz_U02
W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokstałcenia.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalająca lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej standardu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-2tiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
2,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca
3,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria
3,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu

Literatura podstawowa

  1. Ambroziak Z., Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, Warszawa, 1988, 2
  2. Ambroziak Z, Technologia piekarstwa, WSiP, Warszawa, 1992, 2
  3. Gąsiorowski H., Żyto chemia i technologia., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne., Poznań, 1994, 1
  4. Gąsiorowski H, Pszenica chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Mościcki L., Mitrus M., Wójtowicz A., Technika Ekstruzji w przemyśle rolno – spożywczym, PWRiL, Warszawa, 2007, 1
  2. Journal of Cereal Science, Elsevier, USA, 0733-5210 ISSN

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena jakościowa zbóż niechlebowych.1
T-L-2Ocena wartości przemiałowej zbóż niechlebowych- produkcja kasz.1
T-L-3Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu.2
T-L-4Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk.1
T-L-5Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania.1
T-L-6Produkcja makaronów.1
T-L-7Produkcja ekstrudatów.1
T-L-8Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych.3
T-L-9Wykorzystanie pszenżyta w produkcji pieczywa.1
T-L-10Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych.1
T-L-11Zastosowanie mąk niechlebowych w ciastkarstwie.1
T-L-12Ocena wartości odżywczej makaronów i ekstrudatów1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka użytkowa zbóż niechlebowych (orkisz, ryż, kukurydza, amarantus, gryka).2
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza i żywieniowa wyrobów ze zbóż niechlebowych.2
T-W-3Właściwości przemiałowe zbóż niechlebowych. Właściwości i cechy wypiekowe mąk pszennych, pszenżyt nich i żytnich otrzymanych z ekologicznych systemów uprawy.2
T-W-4Przydatność technologiczna zbóż niechlebowych, metody aplikacji.2
T-W-5Wykorzystanie zbóż niechlebowych w piekarstwie.3
T-W-6Zastosowanie zbóż niechlebowych w technikach ekstruzji. Wykorzystanie zbóż niechlebowych w produkcji makaronu.2
T-W-7Wykorzystanie zbóż niechlebowych w ciastkarstwie.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych13
A-L-2Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie do kolokwium10
A-L-4Konsultacje3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładzie13
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Analiza wskazanej literatury2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-2tiz_W01Zna budowę i skłąd ziarna zbóż, wykorzystanie mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmiany podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W01Zna i rozumie zagadnienia z zakresu chemii nieorganicznej i organicznej, zna właściwości pierwiastków, związków organicznych i nieorganicznych, oraz rozumie mechanizmy reakcji chemicznych.
TZZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu higieny i toksykologii żywności, ma zaawansowaną wiedzę o niebezpiecznych czynnikach obecnych w surowcach i produktach spożywczych, zna i rozumie zasady zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
TZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej. Zna charakterystykę towaroznawczą surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZZ_1A_W07Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
TZZ_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu technik informatycznych oraz narzędzi statystycznych stosowanych w naukach inżynierskich.
TZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody kalkulacji kosztów produkcji oraz zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.
Treści programoweT-W-5Wykorzystanie zbóż niechlebowych w piekarstwie.
T-W-3Właściwości przemiałowe zbóż niechlebowych. Właściwości i cechy wypiekowe mąk pszennych, pszenżyt nich i żytnich otrzymanych z ekologicznych systemów uprawy.
T-W-7Wykorzystanie zbóż niechlebowych w ciastkarstwie.
T-W-4Przydatność technologiczna zbóż niechlebowych, metody aplikacji.
T-W-6Zastosowanie zbóż niechlebowych w technikach ekstruzji. Wykorzystanie zbóż niechlebowych w produkcji makaronu.
T-W-1Charakterystyka użytkowa zbóż niechlebowych (orkisz, ryż, kukurydza, amarantus, gryka).
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza i żywieniowa wyrobów ze zbóż niechlebowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta w zakresie budowy i skłądu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców niechlebowych w czasie przetwarzania jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-2tiz_W02Zna technologie inżynierskie dotyczące przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W01Zna i rozumie zagadnienia z zakresu chemii nieorganicznej i organicznej, zna właściwości pierwiastków, związków organicznych i nieorganicznych, oraz rozumie mechanizmy reakcji chemicznych.
TZZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu higieny i toksykologii żywności, ma zaawansowaną wiedzę o niebezpiecznych czynnikach obecnych w surowcach i produktach spożywczych, zna i rozumie zasady zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
TZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej. Zna charakterystykę towaroznawczą surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZZ_1A_W07Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
TZZ_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu technik informatycznych oraz narzędzi statystycznych stosowanych w naukach inżynierskich.
TZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody kalkulacji kosztów produkcji oraz zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.
Treści programoweT-W-5Wykorzystanie zbóż niechlebowych w piekarstwie.
T-W-3Właściwości przemiałowe zbóż niechlebowych. Właściwości i cechy wypiekowe mąk pszennych, pszenżyt nich i żytnich otrzymanych z ekologicznych systemów uprawy.
T-W-7Wykorzystanie zbóż niechlebowych w ciastkarstwie.
T-W-4Przydatność technologiczna zbóż niechlebowych, metody aplikacji.
T-W-6Zastosowanie zbóż niechlebowych w technikach ekstruzji. Wykorzystanie zbóż niechlebowych w produkcji makaronu.
T-W-1Charakterystyka użytkowa zbóż niechlebowych (orkisz, ryż, kukurydza, amarantus, gryka).
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza i żywieniowa wyrobów ze zbóż niechlebowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu ekologii produkcji na jakość produktu jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-2tiz_U01W zaawansowanym stopniu scharakteryzuje główne składniki ziarna zbóż, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym dobór maszyn i urządzeń do przetwórstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U02Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U17Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować metody i sposoby zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_U21Potrafi planować i organizować pracę zgodnie z zasadami BHP.
TZZ_1A_U24Potrafi krytycznie ocenić działania mające na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U25Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
Cel przedmiotuC-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.
Treści programoweT-L-9Wykorzystanie pszenżyta w produkcji pieczywa.
T-L-1Ocena jakościowa zbóż niechlebowych.
T-L-2Ocena wartości przemiałowej zbóż niechlebowych- produkcja kasz.
T-L-4Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk.
T-L-5Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania.
T-L-6Produkcja makaronów.
T-L-12Ocena wartości odżywczej makaronów i ekstrudatów
T-L-10Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych.
T-L-11Zastosowanie mąk niechlebowych w ciastkarstwie.
T-L-7Produkcja ekstrudatów.
T-L-3Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu.
T-L-8Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż niechlebowych w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-2tiz_U02W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokstałcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U02Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U17Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować metody i sposoby zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_U21Potrafi planować i organizować pracę zgodnie z zasadami BHP.
TZZ_1A_U24Potrafi krytycznie ocenić działania mające na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U25Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
Cel przedmiotuC-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.
Treści programoweT-L-9Wykorzystanie pszenżyta w produkcji pieczywa.
T-L-1Ocena jakościowa zbóż niechlebowych.
T-L-2Ocena wartości przemiałowej zbóż niechlebowych- produkcja kasz.
T-L-4Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk.
T-L-5Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania.
T-L-6Produkcja makaronów.
T-L-12Ocena wartości odżywczej makaronów i ekstrudatów
T-L-10Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych.
T-L-11Zastosowanie mąk niechlebowych w ciastkarstwie.
T-L-7Produkcja ekstrudatów.
T-L-3Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu.
T-L-8Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest zadowalająca lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych oraz umiejętności samokształcenia jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-2tiz_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Zakres przedmiotu obejmuje poznanie podstaw wykorzystania alternatywnych źródeł pozyskiwania surowców dla piekarnictwa, ich wartości użytkowej oraz dietetycznej.
Treści programoweT-L-9Wykorzystanie pszenżyta w produkcji pieczywa.
T-L-1Ocena jakościowa zbóż niechlebowych.
T-L-2Ocena wartości przemiałowej zbóż niechlebowych- produkcja kasz.
T-L-4Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- zdolność fermentacyjna mąk.
T-L-5Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- ocena zdolności kleikowania.
T-L-6Produkcja makaronów.
T-L-12Ocena wartości odżywczej makaronów i ekstrudatów
T-L-10Produkcja pieczywa z mąk ekologicznych.
T-L-11Zastosowanie mąk niechlebowych w ciastkarstwie.
T-L-7Produkcja ekstrudatów.
T-L-3Ocena wartości wypiekowej mąk ze zbóż niechlebowych- badanie jakości glutenu.
T-L-8Produkcja pieczywa z mąk niechlebowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca
3,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria
3,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu