Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo żywności z elementami prawa żywnościowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo żywności z elementami prawa żywnościowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z przedmiotów: Chemia, Chemia żywności, Technologia mleczarska, Analiza i Ocena Jakości, Technologia spożywczych produktów fermentowanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki oraz znać podstawowe elementy prawa żywnościowego UE a także przepisy dotyczące urzędowej kontroli jakości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego2
T-L-2Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego3
T-L-3Zmiany jakości towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego podczas przechowywania3
T-L-4Ocena towaroznawcza wybranych surowców i przetworów mięsnych3
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych asortymentów mleka i przetworów mlecznych2
T-L-6Ocena towaroznawcza używek2
15
wykłady
T-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.2
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych6
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza używek6
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza wyrobów cukierniczych2
T-W-5Charakterystyka towroznawcza ryb, owoców morza i ich produktów2
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mleczarskich2
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych2
T-W-8Jakość totalna, jakość projektowa, powody doskonalenia jakości3
T-W-9Prawo żywnościowe UE, rodzaje aktów prawnych, prawo obligatoryjne4
T-W-10Urzędowa kontrola jakości1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury naukowej5
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do egzaminu8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury naukowej14
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu14
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3zajęcia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D15zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
TZZ_1A_W14C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C13_U01
Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych.
TZZ_1A_U23
TZZ_1A_D15zcid_U02
Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
TZZ_1A_U01C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-4, M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D15zcid_K01
Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K03C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-4, M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D15zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
2,0Student nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
3,5Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
4,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
4,5Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dobrym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
5,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C13_U01
Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych.
2,0Nie potrafi krytycznie ocenić przydatności metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych.
3,0Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych w stopniu dostatecznym.
3,5Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych w ponad dostatecznym stopniu..
4,0Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych w dobrym stopniu..
4,5Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych w ponad dobrym stopniu..
5,0Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych w bardzo dobrym stopniu..
TZZ_1A_D15zcid_U02
Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
2,0Nie potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacji pochodzących z różnych źródeł literaturowych, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Nie potrafi uzyskanych informacji integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wniosków oraz formułować i uzasadniać opini. Nie potrafi zaprezentować rezultatów w formie pisemnej i ustnej.
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w dostatecznym stopniu.
3,5Potrafi w ponad dostatecznym stopniu wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w ponad dostatecznym stopniu.
4,0Potrafi w dobrym stopniu wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w dobrym stopniu.
4,5Potrafi w ponad dobrym stopniu wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w ponad dobrym stopniu.
5,0Potrafi w bardzo dobrym stopniu wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w bardzo dobrym stopniu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D15zcid_K01
Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
2,0Nie jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
3,0Jest gotów w dostatecznym stopniu do współdziałania i pracy w grupie.
3,5Jest gotów w ponad dostatecznym stopniu do współdziałania i pracy w grupie.
4,0Jest gotów w dobrym stopniu do współdziałania i pracy w grupie.
4,5Jest gotów w ponad dobrym stopniu do współdziałania i pracy w grupie.
5,0Jest gotów w bardzo dobrym stopniu do współdziałania i pracy w grupie.

Literatura podstawowa

  1. Przybyłowski, Piotr (Red.), owaroznawstwo artykułów spożywczych. Cz. 1, Akademia Morska, Gdynia, 2013
  2. Flaczyk, Ewa Maria. (Red.) Górecka, Danuta Red. Korczak, Józef Red. Czapski, Janusz, Towaroznawstwo żywności pochodzenia roślinnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2011
  3. Flaczyk, Ewa Maria.( Red.) Górecka, Danuta Red. Korczak, Józef Red. Bilska, Agnieszka, Towaroznawstwo żywności pochodzenia zwierzęcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2011
  4. Flaczyk, Ewa Maria. (Red.) Korczak, Józef. (Red.), Towaroznawstwo wybranych produktów spożywczych : przewodnik do ćwiczeń, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Niotecka E., Obiedzińsski M., Prawo żywnościowe Unii Europejskiej, FAPA, Warszawa, 2000
  2. Polish Journal of Commodity Science, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny, Radom

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego2
T-L-2Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego3
T-L-3Zmiany jakości towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego podczas przechowywania3
T-L-4Ocena towaroznawcza wybranych surowców i przetworów mięsnych3
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych asortymentów mleka i przetworów mlecznych2
T-L-6Ocena towaroznawcza używek2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.2
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych6
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza używek6
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza wyrobów cukierniczych2
T-W-5Charakterystyka towroznawcza ryb, owoców morza i ich produktów2
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mleczarskich2
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych2
T-W-8Jakość totalna, jakość projektowa, powody doskonalenia jakości3
T-W-9Prawo żywnościowe UE, rodzaje aktów prawnych, prawo obligatoryjne4
T-W-10Urzędowa kontrola jakości1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury naukowej5
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do egzaminu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury naukowej14
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D15zcid_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W14Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmiany w nich zachodzące podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki oraz znać podstawowe elementy prawa żywnościowego UE a także przepisy dotyczące urzędowej kontroli jakości
Treści programoweT-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza wyrobów cukierniczych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
T-W-5Charakterystyka towroznawcza ryb, owoców morza i ich produktów
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mleczarskich
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych asortymentów mleka i przetworów mlecznych
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-3Zmiany jakości towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego podczas przechowywania
T-L-2Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-4Ocena towaroznawcza wybranych surowców i przetworów mięsnych
Metody nauczaniaM-4zajęcia praktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3zajęcia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
3,5Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
4,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
4,5Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dobrym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
5,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C13_U01Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U23Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod analitycznych do oceny i analizy poprawności procesów technologicznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi krytycznie ocenić przydatności metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych.
3,0Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych w stopniu dostatecznym.
3,5Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych w ponad dostatecznym stopniu..
4,0Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych w dobrym stopniu..
4,5Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych w ponad dobrym stopniu..
5,0Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych w bardzo dobrym stopniu..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D15zcid_U02Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki oraz znać podstawowe elementy prawa żywnościowego UE a także przepisy dotyczące urzędowej kontroli jakości
Treści programoweT-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza wyrobów cukierniczych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
T-W-5Charakterystyka towroznawcza ryb, owoców morza i ich produktów
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mleczarskich
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych asortymentów mleka i przetworów mlecznych
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-3Zmiany jakości towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego podczas przechowywania
T-L-2Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-4Ocena towaroznawcza wybranych surowców i przetworów mięsnych
Metody nauczaniaM-4zajęcia praktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3zajęcia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacji pochodzących z różnych źródeł literaturowych, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Nie potrafi uzyskanych informacji integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wniosków oraz formułować i uzasadniać opini. Nie potrafi zaprezentować rezultatów w formie pisemnej i ustnej.
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w dostatecznym stopniu.
3,5Potrafi w ponad dostatecznym stopniu wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w ponad dostatecznym stopniu.
4,0Potrafi w dobrym stopniu wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w dobrym stopniu.
4,5Potrafi w ponad dobrym stopniu wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w ponad dobrym stopniu.
5,0Potrafi w bardzo dobrym stopniu wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w bardzo dobrym stopniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D15zcid_K01Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki oraz znać podstawowe elementy prawa żywnościowego UE a także przepisy dotyczące urzędowej kontroli jakości
Treści programoweT-W-1Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza wyrobów cukierniczych
T-W-3Charakterystyka towaroznawcza używek
T-W-2Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych
T-W-7Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych
T-W-5Charakterystyka towroznawcza ryb, owoców morza i ich produktów
T-W-6Charakterystyka towaroznawcza przetworów mleczarskich
T-L-5Ocena towaroznawcza wybranych asortymentów mleka i przetworów mlecznych
T-L-1Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-3Zmiany jakości towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego podczas przechowywania
T-L-2Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
T-L-4Ocena towaroznawcza wybranych surowców i przetworów mięsnych
Metody nauczaniaM-4zajęcia praktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3zajęcia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
3,0Jest gotów w dostatecznym stopniu do współdziałania i pracy w grupie.
3,5Jest gotów w ponad dostatecznym stopniu do współdziałania i pracy w grupie.
4,0Jest gotów w dobrym stopniu do współdziałania i pracy w grupie.
4,5Jest gotów w ponad dobrym stopniu do współdziałania i pracy w grupie.
5,0Jest gotów w bardzo dobrym stopniu do współdziałania i pracy w grupie.