Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Technologia produktów zbożowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia produktów zbożowych
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL6 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu technologii ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw przetwórstwa zbóż, technologii piekarskich, technologii ciastkarskich i ekstruzjji.
C-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie zbóż i piekarstwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.2
T-L-2Wyznaczanie temperatur kleikowania skrobi.3
T-L-3Ryż jako surowiec kaszarski, śrutowanie i analiza sitowa produktów przemiału.2
T-L-4Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.3
T-L-5Wyznaczanie cech fizycznych pop-cornu przed i po smażeniu.3
T-L-6Wytwarzanie pieczywa pszennego metodą jednofazową.4
T-L-7Technologia gofrów3
T-L-8Technologia ciast biszkoptowych3
T-L-9Otrzymywanie pieczywa półcukierniczego.6
T-L-10Technologia pieczywa mieszanego4
T-L-11Otrzymywanie ciast zaparzanych3
T-L-12Wytwarznie pieczywa pszebbego metodą dwufazową3
T-L-13Oznaczanie stopnia ekspansji ekstrudatów.3
T-L-14Ocena sensoryczna makaronów przed i po obróbce termicznej.3
45
wykłady
T-W-1Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.2
T-W-2Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.2
T-W-3Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.2
T-W-4Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.2
T-W-5Podstawy technologii piekarskich.2
T-W-6Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.2
T-W-7Przemiany ciasta w czasie mieszenia, rozrostu i wypieku pieczywa.2
T-W-8Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich.1
T-W-9Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.2
T-W-10Technologia wytwarzania makaronów, podział metod.2
T-W-11Technologia wyrobów ciastkarskich.2
T-W-12Technologie wytwarzania ciast, stosowane metody uzyskiwania struktury porowatej ciast.2
T-W-13Ekstruzja i technologie ekstruzyjne.3
T-W-14Przegląd produktów uzyskiwanych metodami ekstruzyjnymi.2
T-W-15Problemy BHP i sanitarne występujące w przetwórstwie zbóż.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przeprowadzenie ćwiczeń45
A-L-2Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów sprawdzających wiedzę.15
A-L-4Analiza wskazanej literatury10
A-L-5Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych10
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu30
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania
S-4Ocena formująca: ocena prezentacji
S-5Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.
S-6Ocena formująca: Ocena projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D8tiz_W01
Zna budowę i skład ziarna zbóż, wykorzystanie mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmiany podstawowych składników surowców zbożowych w czasie przetwarzania.
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W15C-1, C-2T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-6
TZZ_1A_D8tiz_W02
Rozumie technologie inżynierskie dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływ operacji jednostkowych na jakość produktu.
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17C-1, C-2T-W-11, T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D8tiz_U01
W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokstałcenia.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U04C-1, C-2T-W-11, T-W-14, T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-15, T-L-13, T-L-12, T-L-11, T-L-14, T-L-10, T-L-9, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-7M-1, M-2, M-3S-4, S-3, S-6
TZZ_1A_D8tiz_U02
W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne składniki ziarna zbóż, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z przetwórstwem zbóż w tym dobor maszyn i urządzeń do przetwórstwa.
TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U10, TZZ_1A_U18, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25C-1, C-2T-W-11, T-W-14, T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-15, T-L-13, T-L-12, T-L-8, T-L-11, T-L-14, T-L-6, T-L-10, T-L-9, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-7M-1, M-2, M-3S-4, S-3, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D8tiz_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera.Potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05C-1, C-2T-W-11, T-W-14, T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-15, T-L-13, T-L-12, T-L-8, T-L-11, T-L-14, T-L-6, T-L-10, T-L-9, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-7M-1, M-2S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D8tiz_W01
Zna budowę i skład ziarna zbóż, wykorzystanie mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmiany podstawowych składników surowców zbożowych w czasie przetwarzania.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy i składu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców zbożowych w czasie przetwarzania jest niewystraczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_D8tiz_W02
Rozumie technologie inżynierskie dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływ operacji jednostkowych na jakość produktu.
2,0Zasób wiedzy w zakresie tecjnologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D8tiz_U01
W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokstałcenia.
2,0Umiejętność wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych, praca indywidualna i w zespole oraz umiejętność samokstałcenia jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_D8tiz_U02
W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne składniki ziarna zbóż, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z przetwórstwem zbóż w tym dobor maszyn i urządzeń do przetwórstwa.
2,0Umiejętność charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, oraz rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D8tiz_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera.Potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności.
2,0Świadomość ciągłego dokształcania, przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową myślenie w sposób przedsiębiorczy i przyjmowanie pozycji lidera oraz ocena skutków wykonywanej działalności jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. Ambroziak Z, Piekarstwo i ciastkarstwo, WNT, arszawa, 1988
  2. Ambroziak Z, Technologia piekarstwa, WSiP, Warszawa, 1992
  3. Gąsiorowski H., Pszenica chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2004
  4. Gąsiorowski H., Żyto chemia i technologia, Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Mościcki L., Mitrus M., Wójtowicz A., Technika Ekstruzji w przemyśle rolno – spożywczym, PWRiL, Warszawa, 2007
  2. Journal of Cereal Science, Elsevier, USA, 0733-5210 ISSN

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.2
T-L-2Wyznaczanie temperatur kleikowania skrobi.3
T-L-3Ryż jako surowiec kaszarski, śrutowanie i analiza sitowa produktów przemiału.2
T-L-4Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.3
T-L-5Wyznaczanie cech fizycznych pop-cornu przed i po smażeniu.3
T-L-6Wytwarzanie pieczywa pszennego metodą jednofazową.4
T-L-7Technologia gofrów3
T-L-8Technologia ciast biszkoptowych3
T-L-9Otrzymywanie pieczywa półcukierniczego.6
T-L-10Technologia pieczywa mieszanego4
T-L-11Otrzymywanie ciast zaparzanych3
T-L-12Wytwarznie pieczywa pszebbego metodą dwufazową3
T-L-13Oznaczanie stopnia ekspansji ekstrudatów.3
T-L-14Ocena sensoryczna makaronów przed i po obróbce termicznej.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.2
T-W-2Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.2
T-W-3Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.2
T-W-4Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.2
T-W-5Podstawy technologii piekarskich.2
T-W-6Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.2
T-W-7Przemiany ciasta w czasie mieszenia, rozrostu i wypieku pieczywa.2
T-W-8Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich.1
T-W-9Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.2
T-W-10Technologia wytwarzania makaronów, podział metod.2
T-W-11Technologia wyrobów ciastkarskich.2
T-W-12Technologie wytwarzania ciast, stosowane metody uzyskiwania struktury porowatej ciast.2
T-W-13Ekstruzja i technologie ekstruzyjne.3
T-W-14Przegląd produktów uzyskiwanych metodami ekstruzyjnymi.2
T-W-15Problemy BHP i sanitarne występujące w przetwórstwie zbóż.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przeprowadzenie ćwiczeń45
A-L-2Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów sprawdzających wiedzę.15
A-L-4Analiza wskazanej literatury10
A-L-5Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury25
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu30
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8tiz_W01Zna budowę i skład ziarna zbóż, wykorzystanie mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmiany podstawowych składników surowców zbożowych w czasie przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej. Zna charakterystykę towaroznawczą surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZZ_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw przetwórstwa zbóż, technologii piekarskich, technologii ciastkarskich i ekstruzjji.
C-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie zbóż i piekarstwie.
Treści programoweT-W-11Technologia wyrobów ciastkarskich.
T-W-6Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.
T-W-7Przemiany ciasta w czasie mieszenia, rozrostu i wypieku pieczywa.
T-W-8Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich.
T-W-9Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych
S-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-6Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy i składu ziarna zbóż, wykorzystania mikroorganizmów w technologiach piekarskich, oraz zmian podstawowych składników surowców zbożowych w czasie przetwarzania jest niewystraczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8tiz_W02Rozumie technologie inżynierskie dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływ operacji jednostkowych na jakość produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody kalkulacji kosztów produkcji oraz zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i systemy zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Zna materiały do produkcji opakowań, zasady certyfikacji i znakowania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw przetwórstwa zbóż, technologii piekarskich, technologii ciastkarskich i ekstruzjji.
C-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie zbóż i piekarstwie.
Treści programoweT-W-11Technologia wyrobów ciastkarskich.
T-W-10Technologia wytwarzania makaronów, podział metod.
T-W-1Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.
T-W-3Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.
T-W-2Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.
T-W-4Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.
T-W-5Podstawy technologii piekarskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych
S-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-6Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy w zakresie tecjnologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa zbóż i wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8tiz_U01W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokstałcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U02Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U04Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw przetwórstwa zbóż, technologii piekarskich, technologii ciastkarskich i ekstruzjji.
C-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie zbóż i piekarstwie.
Treści programoweT-W-11Technologia wyrobów ciastkarskich.
T-W-14Przegląd produktów uzyskiwanych metodami ekstruzyjnymi.
T-W-10Technologia wytwarzania makaronów, podział metod.
T-W-1Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.
T-W-3Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.
T-W-2Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.
T-W-4Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.
T-W-5Podstawy technologii piekarskich.
T-W-6Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.
T-W-7Przemiany ciasta w czasie mieszenia, rozrostu i wypieku pieczywa.
T-W-8Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich.
T-W-9Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.
T-W-12Technologie wytwarzania ciast, stosowane metody uzyskiwania struktury porowatej ciast.
T-W-13Ekstruzja i technologie ekstruzyjne.
T-W-15Problemy BHP i sanitarne występujące w przetwórstwie zbóż.
T-L-13Oznaczanie stopnia ekspansji ekstrudatów.
T-L-12Wytwarznie pieczywa pszebbego metodą dwufazową
T-L-11Otrzymywanie ciast zaparzanych
T-L-14Ocena sensoryczna makaronów przed i po obróbce termicznej.
T-L-10Technologia pieczywa mieszanego
T-L-9Otrzymywanie pieczywa półcukierniczego.
T-L-2Wyznaczanie temperatur kleikowania skrobi.
T-L-4Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.
T-L-1Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.
T-L-3Ryż jako surowiec kaszarski, śrutowanie i analiza sitowa produktów przemiału.
T-L-5Wyznaczanie cech fizycznych pop-cornu przed i po smażeniu.
T-L-7Technologia gofrów
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena prezentacji
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania
S-6Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność wyszukiwania i wykorzystywania informacji źródłowych, praca indywidualna i w zespole oraz umiejętność samokstałcenia jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8tiz_U02W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne składniki ziarna zbóż, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z przetwórstwem zbóż w tym dobor maszyn i urządzeń do przetwórstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U06Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
TZZ_1A_U10Potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem, wyposażaniem i eksploatacją linii technologicznych przemysłu spożywczego. W tym celu potrafi wykorzystać poznane metody komputerowe.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować metody i sposoby zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_U24Potrafi krytycznie ocenić działania mające na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U25Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw przetwórstwa zbóż, technologii piekarskich, technologii ciastkarskich i ekstruzjji.
C-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie zbóż i piekarstwie.
Treści programoweT-W-11Technologia wyrobów ciastkarskich.
T-W-14Przegląd produktów uzyskiwanych metodami ekstruzyjnymi.
T-W-10Technologia wytwarzania makaronów, podział metod.
T-W-1Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.
T-W-3Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.
T-W-2Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.
T-W-4Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.
T-W-5Podstawy technologii piekarskich.
T-W-6Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.
T-W-7Przemiany ciasta w czasie mieszenia, rozrostu i wypieku pieczywa.
T-W-8Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich.
T-W-9Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.
T-W-12Technologie wytwarzania ciast, stosowane metody uzyskiwania struktury porowatej ciast.
T-W-13Ekstruzja i technologie ekstruzyjne.
T-W-15Problemy BHP i sanitarne występujące w przetwórstwie zbóż.
T-L-13Oznaczanie stopnia ekspansji ekstrudatów.
T-L-12Wytwarznie pieczywa pszebbego metodą dwufazową
T-L-8Technologia ciast biszkoptowych
T-L-11Otrzymywanie ciast zaparzanych
T-L-14Ocena sensoryczna makaronów przed i po obróbce termicznej.
T-L-6Wytwarzanie pieczywa pszennego metodą jednofazową.
T-L-10Technologia pieczywa mieszanego
T-L-9Otrzymywanie pieczywa półcukierniczego.
T-L-2Wyznaczanie temperatur kleikowania skrobi.
T-L-4Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.
T-L-1Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.
T-L-3Ryż jako surowiec kaszarski, śrutowanie i analiza sitowa produktów przemiału.
T-L-5Wyznaczanie cech fizycznych pop-cornu przed i po smażeniu.
T-L-7Technologia gofrów
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena prezentacji
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania
S-6Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność charakterystyki głównych składników ziarna zbóż, oraz rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z przetwórstwem zbóż w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D8tiz_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera.Potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw przetwórstwa zbóż, technologii piekarskich, technologii ciastkarskich i ekstruzjji.
C-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie zbóż i piekarstwie.
Treści programoweT-W-11Technologia wyrobów ciastkarskich.
T-W-14Przegląd produktów uzyskiwanych metodami ekstruzyjnymi.
T-W-10Technologia wytwarzania makaronów, podział metod.
T-W-1Surowce zbożowe, charakterystyka, podział, kierunki przetwarzania.
T-W-3Systemy przemiałowe, maszyny i urządzenia stosowane w młynarstwie.
T-W-2Podstawy młynarstwa i kaszarstwa.
T-W-4Własności funkcjonalne i wypiekowe mąk.
T-W-5Podstawy technologii piekarskich.
T-W-6Prowadzenie pieczywa pszennego (jedno- i dwufazowe) oraz żytniego.
T-W-7Przemiany ciasta w czasie mieszenia, rozrostu i wypieku pieczywa.
T-W-8Charakterystyka biologicznych i chemicznych substancji spulchniających stosowanych w technologiach piekarskich.
T-W-9Rola polepszaczy w technologiach piekarskich.
T-W-12Technologie wytwarzania ciast, stosowane metody uzyskiwania struktury porowatej ciast.
T-W-13Ekstruzja i technologie ekstruzyjne.
T-W-15Problemy BHP i sanitarne występujące w przetwórstwie zbóż.
T-L-13Oznaczanie stopnia ekspansji ekstrudatów.
T-L-12Wytwarznie pieczywa pszebbego metodą dwufazową
T-L-8Technologia ciast biszkoptowych
T-L-11Otrzymywanie ciast zaparzanych
T-L-14Ocena sensoryczna makaronów przed i po obróbce termicznej.
T-L-6Wytwarzanie pieczywa pszennego metodą jednofazową.
T-L-10Technologia pieczywa mieszanego
T-L-9Otrzymywanie pieczywa półcukierniczego.
T-L-2Wyznaczanie temperatur kleikowania skrobi.
T-L-4Wpływ wybranych dodatków na zdolność fermentacyjną drożdży.
T-L-1Oznaczanie liczby glutenowej mąk pszennych.
T-L-3Ryż jako surowiec kaszarski, śrutowanie i analiza sitowa produktów przemiału.
T-L-5Wyznaczanie cech fizycznych pop-cornu przed i po smażeniu.
T-L-7Technologia gofrów
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość ciągłego dokształcania, przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową myślenie w sposób przedsiębiorczy i przyjmowanie pozycji lidera oraz ocena skutków wykonywanej działalności jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.