Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia ogólna
W-2Podstawy biochemii
W-3Podstawy technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy (bakterie, grzyby mikroskopowe), rodzaje metod oznaczeń (m. płytkowe, m. miana, m. NPL), zasady postępowania.3
T-L-2Mikroflora zepsucia: grupy, specyfika surowcowa.3
T-L-3Bakterie wskaźnikowe w ocenie jakości żywności - obowiązujące kryteria ilościowe, metody oznaczeń.3
T-L-4Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.6
15
wykłady
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów, mikroflora zepsucia.3
T-W-2Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.2
T-W-3Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola3
T-W-4Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne2
T-W-5Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości, toksynotwórczość.3
T-W-6Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Biezace przygotowywanie sie do zajęc praktycznych20
A-L-3Opracowywanie wyników przeprowadzanych doświadczeń25
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie sie do egzaminu20
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C10_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotycżace mikroorganizmów stanowiących potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności
TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W06C-1T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C10_U01
Potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
TZZ_1A_U08C-1T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C10_K01
Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy
TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K03C-1T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C10_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotycżace mikroorganizmów stanowiących potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności
2,0
3,0potrafi wymienic główne bakterie chorobotworcze przenoszone droga pokarmową lecz nie zna ich pełnej charakterystyki, wie jaki wpływ na jakość zywności mają mikroorganizmy nie potrafi wskazać przedstawicieli mikroflory zepsucia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C10_U01
Potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
2,0
3,0zna nazewnictwo binominalne jedynie glownych patogenów człowieka przenoszonych droga pokarmowa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C10_K01
Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0nie do końca rozumie związek między obecnością patogena i jego liczebnoscią lub ilością toksyny a zagrożeniem dla zdrowia w przypadku obecnosci czynnika chorobotwórczego w zywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna tom 1 Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, pierwsze, Czyt. WNoŻiR
  2. Salyers A.A., Whitt D.D. (red.), Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
  3. Szewczyk E.M. (red.), Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, pierwsze, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  4. Daczkowska-Kozon E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności: skrypt do ćwiczeń z mikrobiologii żywności cz 1, Wydaw. AR, Szczecin, 2003, czwarte, Czyt. WNoŻiR

Literatura dodatkowa

  1. Jałosińska M., Mikrobiologia żywności, Wydawnictwo Format AB, Warszawa, 2006, pierwsze
  2. The International Journal of Food Microbiology

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy (bakterie, grzyby mikroskopowe), rodzaje metod oznaczeń (m. płytkowe, m. miana, m. NPL), zasady postępowania.3
T-L-2Mikroflora zepsucia: grupy, specyfika surowcowa.3
T-L-3Bakterie wskaźnikowe w ocenie jakości żywności - obowiązujące kryteria ilościowe, metody oznaczeń.3
T-L-4Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów, mikroflora zepsucia.3
T-W-2Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.2
T-W-3Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola3
T-W-4Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne2
T-W-5Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości, toksynotwórczość.3
T-W-6Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Biezace przygotowywanie sie do zajęc praktycznych20
A-L-3Opracowywanie wyników przeprowadzanych doświadczeń25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie sie do egzaminu20
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C10_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotycżace mikroorganizmów stanowiących potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu higieny i toksykologii żywności, ma zaawansowaną wiedzę o niebezpiecznych czynnikach obecnych w surowcach i produktach spożywczych, zna i rozumie zasady zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
TZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej. Zna charakterystykę towaroznawczą surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.
T-W-6Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-5Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości, toksynotwórczość.
T-W-3Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-4Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów, mikroflora zepsucia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienic główne bakterie chorobotworcze przenoszone droga pokarmową lecz nie zna ich pełnej charakterystyki, wie jaki wpływ na jakość zywności mają mikroorganizmy nie potrafi wskazać przedstawicieli mikroflory zepsucia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C10_U01Potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U08Potrafi dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych w analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać i krytycznie ocenić organizmy pasożytnicze.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-L-4Bezpieczeństwo zdrowotne żywności - żywność jako potencjalny nośnik bakterii chorobotwórczych; postępowanie przy badaniu żywności w kierunku bakterii chorobotwórczych w żywności - izolacja i identyfikacja wybranych patogenów.
T-L-2Mikroflora zepsucia: grupy, specyfika surowcowa.
T-L-1Jakościowa i ilościowa analiza mikrobiologiczna żywnosci - zasady, wytyczne, obowiązujace kryteria. Metody liczbowego ozbaczania mikroorganizmów w żywności, oznaczane grupy (bakterie, grzyby mikroskopowe), rodzaje metod oznaczeń (m. płytkowe, m. miana, m. NPL), zasady postępowania.
T-L-3Bakterie wskaźnikowe w ocenie jakości żywności - obowiązujące kryteria ilościowe, metody oznaczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna nazewnictwo binominalne jedynie glownych patogenów człowieka przenoszonych droga pokarmowa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C10_K01Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Uszkodzenia subletalne, sposoby bakterii na przeżycie.
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów, mikroflora zepsucia.
T-W-6Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-5Bakterie chorobotwórcze w żywności, charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości, toksynotwórczość.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie do końca rozumie związek między obecnością patogena i jego liczebnoscią lub ilością toksyny a zagrożeniem dla zdrowia w przypadku obecnosci czynnika chorobotwórczego w zywności.
3,5
4,0
4,5
5,0