Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotów: Ekologia i ochrona środowiska, Higiena i toksykologia żywności, Biochemia, Podstawy żywienia człowieka, Technologie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności2
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu11
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta2
15
wykłady
T-W-1Cele i zadania monitoringu żywności2
T-W-2Organizacja monitoringu w UE i Polsce2
T-W-3Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.4
T-W-4Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny7
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie teoretyczne do zajęć6
A-L-3konsultacje3
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury naukowej13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-2_W01
Zna terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, jest w stanie zaprojektować monitoring bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej. Zna toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz potrafi zaproponować metody ich ograniczenia
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W04C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-2_U01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z monitoringiem bezpieczeństwa toksykologicznego żywności. Umie planować i wykonać badania w tym zakresie z zastosowaniem właściwych metod analitycznych, przestrzegając zasad BHP. Potrafi opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią.
TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U01C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-2_K01
Student ma świadomość znaczenia monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. Jest swiadomy potrzeby profesjonalizmu, zachowania zasad etyki, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
TZZ_1A_K01C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-2_W01
Zna terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, jest w stanie zaprojektować monitoring bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej. Zna toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz potrafi zaproponować metody ich ograniczenia
2,0
3,0Student zna i rozumie w 60% zagadnienia w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-2_U01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z monitoringiem bezpieczeństwa toksykologicznego żywności. Umie planować i wykonać badania w tym zakresie z zastosowaniem właściwych metod analitycznych, przestrzegając zasad BHP. Potrafi opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystywać w 60% narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształceniaw zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-2_K01
Student ma świadomość znaczenia monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. Jest swiadomy potrzeby profesjonalizmu, zachowania zasad etyki, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
2,0
3,0Student jest gotów do wykorzystania tylko podstawowych narzędzi niezbędnych do monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2017
  2. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  3. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007
  4. Kołożyn-Krajewska D, Sikora T, Zarządzanie bezpieczeństwem żywności. Teoria i praktyka., C.H. Beck, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, Czasopismo
  2. Food Additives and Contaminants, Czasopismo

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności2
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu11
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania monitoringu żywności2
T-W-2Organizacja monitoringu w UE i Polsce2
T-W-3Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.4
T-W-4Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny7
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie teoretyczne do zajęć6
A-L-3konsultacje3
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury naukowej13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO2-2_W01Zna terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, jest w stanie zaprojektować monitoring bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej. Zna toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz potrafi zaproponować metody ich ograniczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej. Zna charakterystykę towaroznawczą surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu higieny i toksykologii żywności, ma zaawansowaną wiedzę o niebezpiecznych czynnikach obecnych w surowcach i produktach spożywczych, zna i rozumie zasady zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.
Treści programoweT-W-4Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny
T-W-1Cele i zadania monitoringu żywności
T-W-2Organizacja monitoringu w UE i Polsce
T-W-3Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w 60% zagadnienia w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO2-2_U01Student zna i rozumie zagadnienia związane z monitoringiem bezpieczeństwa toksykologicznego żywności. Umie planować i wykonać badania w tym zakresie z zastosowaniem właściwych metod analitycznych, przestrzegając zasad BHP. Potrafi opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U07Potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie higieny i toksykologii żywności, w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności. Potrafi dobrać właściwe metody badań.
TZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.
Treści programoweT-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystywać w 60% narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształceniaw zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO2-2_K01Student ma świadomość znaczenia monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. Jest swiadomy potrzeby profesjonalizmu, zachowania zasad etyki, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.
Treści programoweT-W-4Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny
T-W-1Cele i zadania monitoringu żywności
T-W-2Organizacja monitoringu w UE i Polsce
T-W-3Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do wykorzystania tylko podstawowych narzędzi niezbędnych do monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
3,5
4,0
4,5
5,0