Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Produkcja surowców pochodzenia wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Produkcja surowców pochodzenia wodnego
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 45 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student przystępujący do zajęć z hodowli organizmów wodnych powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
C-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania stawowych obiektów akwakultury15
T-L-2Obliczenia i projektowanie obiegów zamkniętych do chowu ryb śródlądowych10
T-L-3Obliczenia i projektowanie sadzowych obiektów akwakultury10
T-L-4Wizytacja z zapoznaniem się z technologią chowu w wybranych obiektach akwakultury10
45
wykłady
T-W-1Akwakultura śródlądowa - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju2
T-W-2Technologia produkcji ryb w stawach karpiowych6
T-W-3Technologia produkcji ryb łososiowatych6
T-W-4Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae4
T-W-5Chów zintegrowany2
T-W-6Tradycyjna polikultura chińska2
T-W-7Technologia chowu tilapii2
T-W-8Technologia chowu ryb w Ameryce Pd2
T-W-9Technologia chowu ryb z rodziny Ictaluridae2
T-W-10Technologia chowu ryb z rodziny Clariidae i Pangasiidae2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1wykonanie zadań, prezentacji i projektów i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu75
A-L-2uczestnictwo w zajęciach45
120
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zajęć30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
M-6ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów i rozwiązanych zadań
S-2Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: aprobata

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D12tzpw_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów
TZZ_1A_W10C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-1, M-4, M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D12tzpw_U01
potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach akwakultury, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli stawowej
TZZ_1A_U25C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2M-4, M-6, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D12tzpw_K01
ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
TZZ_1A_K04C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D12tzpw_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów
2,0nie ma podstawowej wiedzy w zakresie akwakultury
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie akwakultury
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie akwakultury w wybranych zagadanieniach posiada wiedzę rozszerzoną
4,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury
4,5ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury i potrafi w sposób twórczy podchodzić do zagadnień związanych z akwakulturą
5,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury i potrafi powiązać poszczególne fakty w ciąg przyczynowo-skutkowy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D12tzpw_U01
potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach akwakultury, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli stawowej
2,0nie potrafi wykonać podstawowych czynności ichtiologa ani wykonać obliczeń inżynierskich
3,0potrafi wykonać podstawowe czynności ichtiologa i wykonać obliczenia inżynierskie
3,5potrafi wykonać trudniejsze czynności ichtiologa i wykonać bardziej złożone obliczenia inżynierskie
4,0wykonuje czynności ichtiologa i potrafi wykonać skomplikowane obliczenia inżynierskie
4,5poza spełnieniem wymagań oceny 4,0 podchodzi w sposób twórczy do zleconych zadań inżynierskich
5,0poza spełnieniem wymagać oceny 4,5 potrafi rozwiązać trudniejsze zadania inżynierskie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D12tzpw_K01
ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
3,0Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
3,5Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
5,0Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym

Literatura podstawowa

  1. G.J.Holt, Larval fish nutrition, Wiley Blackwell, 2011
  2. A. Richmond, Handbook of Microalgal culture, Blackwell, 2003
  3. Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski,Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999
  4. J. Sadowski, Wykłady z przedmiotu akwakultura śródlądowa
  5. M. Landau, Introduction to Aquaculture, Wiley, 1991

Literatura dodatkowa

  1. różni, strony internetowe poświecone akwakulturze i strony czasopism poświęconych akwakulturze, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania stawowych obiektów akwakultury15
T-L-2Obliczenia i projektowanie obiegów zamkniętych do chowu ryb śródlądowych10
T-L-3Obliczenia i projektowanie sadzowych obiektów akwakultury10
T-L-4Wizytacja z zapoznaniem się z technologią chowu w wybranych obiektach akwakultury10
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Akwakultura śródlądowa - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju2
T-W-2Technologia produkcji ryb w stawach karpiowych6
T-W-3Technologia produkcji ryb łososiowatych6
T-W-4Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae4
T-W-5Chów zintegrowany2
T-W-6Tradycyjna polikultura chińska2
T-W-7Technologia chowu tilapii2
T-W-8Technologia chowu ryb w Ameryce Pd2
T-W-9Technologia chowu ryb z rodziny Ictaluridae2
T-W-10Technologia chowu ryb z rodziny Clariidae i Pangasiidae2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1wykonanie zadań, prezentacji i projektów i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu75
A-L-2uczestnictwo w zajęciach45
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zajęć30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D12tzpw_W01ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Zna i rozumie procesy zachodzące w środowisku, rozumie potrzebę monitoringu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
Treści programoweT-W-1Akwakultura śródlądowa - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju
T-W-4Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae
T-W-5Chów zintegrowany
T-W-6Tradycyjna polikultura chińska
T-W-7Technologia chowu tilapii
T-W-8Technologia chowu ryb w Ameryce Pd
T-W-9Technologia chowu ryb z rodziny Ictaluridae
T-W-10Technologia chowu ryb z rodziny Clariidae i Pangasiidae
T-W-2Technologia produkcji ryb w stawach karpiowych
T-W-3Technologia produkcji ryb łososiowatych
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania stawowych obiektów akwakultury
T-L-3Obliczenia i projektowanie sadzowych obiektów akwakultury
T-L-4Wizytacja z zapoznaniem się z technologią chowu w wybranych obiektach akwakultury
T-L-2Obliczenia i projektowanie obiegów zamkniętych do chowu ryb śródlądowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-3film
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma podstawowej wiedzy w zakresie akwakultury
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie akwakultury
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie akwakultury w wybranych zagadanieniach posiada wiedzę rozszerzoną
4,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury
4,5ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury i potrafi w sposób twórczy podchodzić do zagadnień związanych z akwakulturą
5,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury i potrafi powiązać poszczególne fakty w ciąg przyczynowo-skutkowy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D12tzpw_U01potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach akwakultury, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli stawowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U25Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
C-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania stawowych obiektów akwakultury
T-L-3Obliczenia i projektowanie sadzowych obiektów akwakultury
T-L-2Obliczenia i projektowanie obiegów zamkniętych do chowu ryb śródlądowych
Metody nauczaniaM-4pokaz połączony z przeżyciem
M-6ćwiczenia praktyczne
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów i rozwiązanych zadań
S-2Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wykonać podstawowych czynności ichtiologa ani wykonać obliczeń inżynierskich
3,0potrafi wykonać podstawowe czynności ichtiologa i wykonać obliczenia inżynierskie
3,5potrafi wykonać trudniejsze czynności ichtiologa i wykonać bardziej złożone obliczenia inżynierskie
4,0wykonuje czynności ichtiologa i potrafi wykonać skomplikowane obliczenia inżynierskie
4,5poza spełnieniem wymagań oceny 4,0 podchodzi w sposób twórczy do zleconych zadań inżynierskich
5,0poza spełnieniem wymagać oceny 4,5 potrafi rozwiązać trudniejsze zadania inżynierskie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D12tzpw_K01ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
Treści programoweT-W-1Akwakultura śródlądowa - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju
T-W-4Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae
T-W-5Chów zintegrowany
T-W-6Tradycyjna polikultura chińska
T-W-7Technologia chowu tilapii
T-W-8Technologia chowu ryb w Ameryce Pd
T-W-9Technologia chowu ryb z rodziny Ictaluridae
T-W-10Technologia chowu ryb z rodziny Clariidae i Pangasiidae
T-W-2Technologia produkcji ryb w stawach karpiowych
T-W-3Technologia produkcji ryb łososiowatych
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania stawowych obiektów akwakultury
T-L-3Obliczenia i projektowanie sadzowych obiektów akwakultury
T-L-4Wizytacja z zapoznaniem się z technologią chowu w wybranych obiektach akwakultury
T-L-2Obliczenia i projektowanie obiegów zamkniętych do chowu ryb śródlądowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
3,0Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
3,5Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
5,0Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym