Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Reometria żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reometria żywności
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej. Znajomość analizy funkcji matematycznych, zasad logarytmów, rachunku różniczkowego i całkowego
W-2Podstawy ogólnej technologii żywności, analizy sensorycznej, zasad oceny jakości artykułów żywnościowych
W-3Znajomość reologii materiałów lepkosprężystych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
C-4Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary lepkosci cieczy newtonowskich2
T-L-2Podstawowe zasady pomiarów własciwosci reologicznych płynów nienewtonowskich2
T-L-3Zasada działania i charakterystyka reometrów rotacyjnych2
T-L-4Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów newtonowskich metoda współosiowych cylindrów2
T-L-5Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda stozek-płytka2
T-L-6Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda płytka-płytka1
T-L-7Wyznaczanie granicy płyniecia płynu plastyczno-lepkiego2
T-L-8Dynamiczna metoda pomiary własciwosci reologicznych artykułów zywnosciowych metoda sinusoidalnie zmiennych odkształcen jednoosiowych2
15
wykłady
T-W-1Podstawy reometrii2
T-W-2Modele teoretyczne2
T-W-3Symulacje zachować reologicznych cieczy2
T-W-4Metody analityczne rozwiązywania zagadnień reologicznych2
T-W-5Metody instrumentalne w reometrii żywności2
T-W-6Reometry rotacyjne, kapilarne, wiskozymetry1
T-W-7Analiza Profilu Tekstury2
T-W-8Techniki i metody sporządzania kompleksowej charakterystyki reologicznej artykułów żywnosciowych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajeciach15
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3konsultacje3
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-3tzpw_W01
Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W17C-1T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-3tzpw_U01
Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U09, TZZ_1A_U21C-2, C-1T-L-8, T-W-7, T-W-8M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1
TZZ_1A_PO4-3tzpw_U02
Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U09, TZZ_1A_U21C-3, C-1T-W-5M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-3tzpw_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05C-2, C-3, C-4, C-1T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-3tzpw_W01
Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-3tzpw_U01
Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
2,0Student nie potrafi sporządzać ani analizować profili tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
TZZ_1A_PO4-3tzpw_U02
Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
2,0Student nie potrafi stosować teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-3tzpw_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.

Literatura podstawowa

  1. Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
  2. Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
  3. Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989
  4. Wilkinson W.L., Ciecze nienewtonowskie., W.N.T., Warszawa, 1960
  5. Balejko J, Reologia żywności, Wydawnictwo Naukowe Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne nżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 1985
  2. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  3. Petela R.:, Przepływ ciepła., P.W.N., Warszawa, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary lepkosci cieczy newtonowskich2
T-L-2Podstawowe zasady pomiarów własciwosci reologicznych płynów nienewtonowskich2
T-L-3Zasada działania i charakterystyka reometrów rotacyjnych2
T-L-4Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów newtonowskich metoda współosiowych cylindrów2
T-L-5Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda stozek-płytka2
T-L-6Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda płytka-płytka1
T-L-7Wyznaczanie granicy płyniecia płynu plastyczno-lepkiego2
T-L-8Dynamiczna metoda pomiary własciwosci reologicznych artykułów zywnosciowych metoda sinusoidalnie zmiennych odkształcen jednoosiowych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy reometrii2
T-W-2Modele teoretyczne2
T-W-3Symulacje zachować reologicznych cieczy2
T-W-4Metody analityczne rozwiązywania zagadnień reologicznych2
T-W-5Metody instrumentalne w reometrii żywności2
T-W-6Reometry rotacyjne, kapilarne, wiskozymetry1
T-W-7Analiza Profilu Tekstury2
T-W-8Techniki i metody sporządzania kompleksowej charakterystyki reologicznej artykułów żywnosciowych2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajeciach15
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3konsultacje3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3tzpw_W01Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu technik informatycznych oraz narzędzi statystycznych stosowanych w naukach inżynierskich.
TZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i systemy zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Zna materiały do produkcji opakowań, zasady certyfikacji i znakowania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-L-5Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda stozek-płytka
T-L-6Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda płytka-płytka
T-L-1Pomiary lepkosci cieczy newtonowskich
T-L-2Podstawowe zasady pomiarów własciwosci reologicznych płynów nienewtonowskich
T-L-3Zasada działania i charakterystyka reometrów rotacyjnych
T-L-4Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów newtonowskich metoda współosiowych cylindrów
T-L-7Wyznaczanie granicy płyniecia płynu plastyczno-lepkiego
T-L-8Dynamiczna metoda pomiary własciwosci reologicznych artykułów zywnosciowych metoda sinusoidalnie zmiennych odkształcen jednoosiowych
T-W-2Modele teoretyczne
T-W-3Symulacje zachować reologicznych cieczy
T-W-4Metody analityczne rozwiązywania zagadnień reologicznych
T-W-5Metody instrumentalne w reometrii żywności
T-W-6Reometry rotacyjne, kapilarne, wiskozymetry
T-W-7Analiza Profilu Tekstury
T-W-8Techniki i metody sporządzania kompleksowej charakterystyki reologicznej artykułów żywnosciowych
T-W-1Podstawy reometrii
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
M-1Wykłady multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3tzpw_U01Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U03Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2, czytać ze zrozumiem publikacje naukowe, instrukcje i dokumentację technologiczną.
TZZ_1A_U04Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
TZZ_1A_U05Potrafi posługiwać się terminologią chemiczną, dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz.
TZZ_1A_U06Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
TZZ_1A_U09Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania. Potrafi wykryć zafałszowania żywności.
TZZ_1A_U21Potrafi planować i organizować pracę zgodnie z zasadami BHP.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-L-8Dynamiczna metoda pomiary własciwosci reologicznych artykułów zywnosciowych metoda sinusoidalnie zmiennych odkształcen jednoosiowych
T-W-7Analiza Profilu Tekstury
T-W-8Techniki i metody sporządzania kompleksowej charakterystyki reologicznej artykułów żywnosciowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
M-1Wykłady multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzać ani analizować profili tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3tzpw_U02Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U03Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2, czytać ze zrozumiem publikacje naukowe, instrukcje i dokumentację technologiczną.
TZZ_1A_U04Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
TZZ_1A_U05Potrafi posługiwać się terminologią chemiczną, dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz.
TZZ_1A_U06Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
TZZ_1A_U09Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania. Potrafi wykryć zafałszowania żywności.
TZZ_1A_U21Potrafi planować i organizować pracę zgodnie z zasadami BHP.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-5Metody instrumentalne w reometrii żywności
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
M-1Wykłady multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3tzpw_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
C-4Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-L-5Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda stozek-płytka
T-L-6Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda płytka-płytka
T-L-1Pomiary lepkosci cieczy newtonowskich
T-L-2Podstawowe zasady pomiarów własciwosci reologicznych płynów nienewtonowskich
T-L-3Zasada działania i charakterystyka reometrów rotacyjnych
T-L-4Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów newtonowskich metoda współosiowych cylindrów
T-L-7Wyznaczanie granicy płyniecia płynu plastyczno-lepkiego
T-L-8Dynamiczna metoda pomiary własciwosci reologicznych artykułów zywnosciowych metoda sinusoidalnie zmiennych odkształcen jednoosiowych
T-W-2Modele teoretyczne
T-W-3Symulacje zachować reologicznych cieczy
T-W-4Metody analityczne rozwiązywania zagadnień reologicznych
T-W-5Metody instrumentalne w reometrii żywności
T-W-6Reometry rotacyjne, kapilarne, wiskozymetry
T-W-7Analiza Profilu Tekstury
T-W-8Techniki i metody sporządzania kompleksowej charakterystyki reologicznej artykułów żywnosciowych
T-W-1Podstawy reometrii
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
M-1Wykłady multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.