Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Surowce rybne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Surowce rybne
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu biologii (poziom szkoły średniej)
W-2Ogólna technologia żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb i bezkręgowców, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
C-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z cechami ryb, ważnymi technologicznie: pokrycie ciała ryb, rodzaje płetw i promieni, budowa anatomiczna ryb. Zapoznanie się z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb chrzęstnoszkieletowych, ganoidów chrzęstnych, ryb węgorzokształtnych i śledziokształtnych, oraz pozyskanymi z nich surowcami technologicznymi.3
T-L-2Praktyczne zapoznanie się z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb łososiokształtnych, karpiokształtnych, sumokształtnych i dorszokształtnych, oraz pozyskanymi z nich surowcami technologicznymi.3
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb okoniokształtnych i płastugokształtnych, oraz pozyskanymi z nich surowcami technologicznymi.4
T-L-4Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Malacostraca (skorupiaki wyższe): Squilla mantis, Euphausia superba, Meganyctiphanes norvegica, Pandalus borealis, Crangon crangon, Palemon adspersus, Astacus astacus, Pontastacus leptodactylus, Orconectes limosus, Hommarus gammarus, Nephrops norvegicus, Palinurus sp., Eriocheir sinensis, Cancer pagurus, Eupagurus sp., Lithodes maja. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Echinodermata (wszkarłpnie): Echinus esculentus, Cucumaria sp., Stychopus sp. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Gastropoda (ślimaki): Haliotis sp., Patella sp. Buccinum sp, Neptunea antiqua.3
T-L-5Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Bivalvia (małże): Pecten sp., Ostrea edulis, Pinna sp., Maleus, Mytilus edulis, Arca noae, Cerastoderma glaucum, Cerastoderma lamarckiana Solen sp., Mya arenaria, Wenus sp., Pholas dactylus. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Caphalopoda (głowonogi): Nautilus pompilius, Octopus vulgaris, Eledone sp., Sepia officinalis, Loligo vulgaris, Illex sp2
15
wykłady
T-W-11. Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwości biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Omówienie znaczenia ryb w diecie człowieka i struktury spożycia ryb w Polsce i na świecie.1
T-W-2Prezentacja najważniejszych gospodarczo chrzęstników z gromady: Chondrichthyes -. rekinów i płaszczek. Omówienie właściwości technologicznych i podstawowych metod obróbki tkanki mięśniowej, chrzęstnych elementów szkieletu i wątroby. Znaczenie w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i galanteryjnym. Możliwe zagrożenia stwierdzane w produktach.1
T-W-3Prezentacja najważniejszych gospodarczo ganoidów chrzęstnych z gromady: Actinopterygii- promieniopłetwch, z rzędu jesiotrokształtnych Acipenseriformes. Właściwości tkanki mięśniowej i ikry tych ryb. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z jesiotrów na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa gatunków ryb i uzyskanych z nich produktów.1
T-W-4Omówienie właściwości technologicznych surowców pozyskanych z gatunków z działu ryb kostnoszkieletowych Teleostei – charakterystyka różnych gatunków węgorzy Anguilliformes i ryb śledziokształtnych Clupeiformes. Korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia, wskazanie produktów o nieprawidłowych nazwach w obrocie handlowym.1
T-W-5Prezentacja najważniejszych gospodarczo ryb z poddziału doskonałokostoszkieletowych – charakterystyka technologiczna ryb karpiokształtnych Cypriniformes i sumokształtnych Siluriformes, jako surowców pozyskanych ze środowiska naturalnego i akwakultury polskiej i światowej. Podstawowe zagadnienia dotyczące dobrostanu ryb, warunków hodowli, lub sezonu połowów na właściwości technologiczne tkanki mięśniowej.1
T-W-6Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu szczupakoształtnych Esociformes i łososiokształtnych Salmoniformes. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z łososi na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa.2
T-W-7Prezentacja ryb dorszokształtnych Gadiformes, ze szczególnym uwzględnieniem dorsza atlantyckiego – właściwości mięsa, wątroby, ikry; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Podstawowa angielska terminologia fachowa. Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes – z rodziny okoniowatych, prażmowatych, moronowatych. Szczególne właściwości technologiczne ryb białokrwistych z podrzędu nototeniowców.2
T-W-8Prezentacja ryb z rodziny makrelowatych i gempylowatych, ze szczególnym uwzględnieniem tuńczyków i ryby maślanej. Specyficzne właściwości technologiczne technologiczne; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu płastugokształtnych. Podstawowa angielska terminologia fachowa. Substancje odżywcze zawarte w rybach i przetworach rybnych – ryby jako żywność funkcjonalna. Substancje niepożądane w rybach. Monitorowanie, oznakowanie i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego.1
T-W-9Ogólna charakterystyka Annelida (pierścienice). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania przedstawicieli gromad użytkowych gromad pierścienic użytkowych oraz przedstawiciele: Oligochaeta (skąposzczety), Polychaeta (wieloszczety) i Hirudina (pijawki). Sposoby wykorzystania.Charakterystyka i systematyka typu stawonogów (Arthropoda). Skorupiaki (Crustacea). Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Sposoby wykorzystania jako surowców spożywczych przedstawicieli: Stomatopoda (ustonogi), Euphausiacea (szczętki=eufauzje=kryle) oraz ich wartości odżywcze.1
T-W-10Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków2
T-W-11Charakterystyczne cechy i systematyka Echinodermata (szkarłupnie). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad szkarłupni użytkowych oraz przedstawiciele: Echinoidea (jeżowce), Holothuroidea (strzykwy). Sposoby wykorzystania. Wodne, kręgowe surowce nierybne z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki). Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające. Sposoby wykorzystania przez ludność różnych kultur we wszystkich szerokościach geograficznych.1
T-W-12Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie się do zajęć8
A-L-3Przygotowanie prezentacji multimedialnych3
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych3
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu9
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie końcowe wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D11tiz_W01
Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
TZZ_1A_W15C-1, C-2T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3
TZZ_1A_D11tiz_W02
Ma wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
TZZ_1A_W13C-2T-W-6, T-W-4M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D11tiz_U01
Student umie analizować i oceniać cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U11, TZZ_1A_U16C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-12, T-W-10, T-W-7M-1, M-2S-1, S-3
TZZ_1A_D11tiz_U02
Potrafi nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U18C-1, C-2T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-12, T-W-10M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D11tiz_K01
Student jest chętny i otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, co wynika ze świadomości zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K05C-1, C-2T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-12, T-W-10M-1, M-2S-3
TZZ_1A_D11tiz_K02
Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego
TZZ_1A_K04C-2T-W-6, T-W-4, T-W-11, T-W-12, T-W-10M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D11tiz_W01
Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
3,0Student ma bardzo ograniczoną wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
3,5Student ma ograniczoną wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
4,0Student ma wiedzę na dobrym poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
4,5Student ma wiedzę na wysokim poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
5,0Student ma wiedzę na bardzo wyssokim poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
TZZ_1A_D11tiz_W02
Ma wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
3,0Ma minimalną wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
3,5Ma niewielką wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
4,0Student ma wiedzę na dobrym poziomie w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
4,5Student ma wiedzę na wysokim poziomie merytorycznym w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
5,0Student ma wiedzę na bardzo wysokim poziomie merytorycznym w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D11tiz_U01
Student umie analizować i oceniać cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
2,0Student nie umie analizować i oceniać cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
3,0Student umie analizować i oceniać nieliczne cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
3,5Student umie analizować i oceniać większość cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
4,0Student umie twórczo analizować i oceniać większość cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
4,5Student umie twórczo analizować i właściwie oceniać większość cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
5,0Student umie twórczo analizować i oceniać wszystkie cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
TZZ_1A_D11tiz_U02
Potrafi nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
2,0Student nie potrafi nakreślić kierunków wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
3,0Student potrafi nakreślić nieliczne kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
3,5Student potrafi nakreślić tylko niektóre kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
4,0Student potrafi dobrze nakreślić niektóre kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
4,5Student potrafi bardzo dobrze nakreślić niektóre kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i dobrze roślin wodnych jako surowców technologicznych
5,0Student potrafi bardzo dobrze nakreślić niektóre kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D11tiz_K01
Student jest chętny i otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, co wynika ze świadomości zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
2,0Student nie jest otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, co wynika z braku świadomości zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
3,0Student jest otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ale ma niewielką wiedzę z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
3,5Student jest otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ale ma niedużą wiedzę z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
4,0Student jest otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ma wiedzę na dobrym poziomie z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
4,5Student jest chętny i otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ma wiedzę na dobrym poziomie z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
5,0Student jest chętny i otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ma wiedzę na bardzo dobrym poziomie z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
TZZ_1A_D11tiz_K02
Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego
2,0Nie ma świadomości potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, bo nie ma odpowiedniej wiedzy
3,0Ma niską świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, bo ma mało odpowiedniej wiedzy
3,5Ma nieco wyższą świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ale ma wciąż za mało odpowiedniej wiedzy
4,0Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma wiedzę na dość dobrym poziomie
4,5Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma wiedzę na dobrym poziomie
5,0Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma wiedzę na badzo dobrym poziomie

Literatura podstawowa

  1. Jura Cz., Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy., Wyd. Nauk. PWN, 1996, ISBN 83-01-12034-6, Warszawa, 1996
  2. Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, AR, Szczecin, 2006
  3. Sikorski Z., Ryby i bezkręgowce morskie. Pozyskiwanie, właściwości i przetwarzanie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kawecki Z., Zoologia stosowana., PWN wyd. 2., Warszawa, 1982
  2. Kadłubowska J., Zarys algologii., PWN Warszawa, Warszawa, 1985
  3. Sikorski Z., Morskie surowce żywnościowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z cechami ryb, ważnymi technologicznie: pokrycie ciała ryb, rodzaje płetw i promieni, budowa anatomiczna ryb. Zapoznanie się z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb chrzęstnoszkieletowych, ganoidów chrzęstnych, ryb węgorzokształtnych i śledziokształtnych, oraz pozyskanymi z nich surowcami technologicznymi.3
T-L-2Praktyczne zapoznanie się z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb łososiokształtnych, karpiokształtnych, sumokształtnych i dorszokształtnych, oraz pozyskanymi z nich surowcami technologicznymi.3
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb okoniokształtnych i płastugokształtnych, oraz pozyskanymi z nich surowcami technologicznymi.4
T-L-4Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Malacostraca (skorupiaki wyższe): Squilla mantis, Euphausia superba, Meganyctiphanes norvegica, Pandalus borealis, Crangon crangon, Palemon adspersus, Astacus astacus, Pontastacus leptodactylus, Orconectes limosus, Hommarus gammarus, Nephrops norvegicus, Palinurus sp., Eriocheir sinensis, Cancer pagurus, Eupagurus sp., Lithodes maja. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Echinodermata (wszkarłpnie): Echinus esculentus, Cucumaria sp., Stychopus sp. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Gastropoda (ślimaki): Haliotis sp., Patella sp. Buccinum sp, Neptunea antiqua.3
T-L-5Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Bivalvia (małże): Pecten sp., Ostrea edulis, Pinna sp., Maleus, Mytilus edulis, Arca noae, Cerastoderma glaucum, Cerastoderma lamarckiana Solen sp., Mya arenaria, Wenus sp., Pholas dactylus. Zapoznanie się z morfologią i anatomią przedstawicieli Mollusca (mięczaki) z gromady Caphalopoda (głowonogi): Nautilus pompilius, Octopus vulgaris, Eledone sp., Sepia officinalis, Loligo vulgaris, Illex sp2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwości biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Omówienie znaczenia ryb w diecie człowieka i struktury spożycia ryb w Polsce i na świecie.1
T-W-2Prezentacja najważniejszych gospodarczo chrzęstników z gromady: Chondrichthyes -. rekinów i płaszczek. Omówienie właściwości technologicznych i podstawowych metod obróbki tkanki mięśniowej, chrzęstnych elementów szkieletu i wątroby. Znaczenie w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i galanteryjnym. Możliwe zagrożenia stwierdzane w produktach.1
T-W-3Prezentacja najważniejszych gospodarczo ganoidów chrzęstnych z gromady: Actinopterygii- promieniopłetwch, z rzędu jesiotrokształtnych Acipenseriformes. Właściwości tkanki mięśniowej i ikry tych ryb. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z jesiotrów na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa gatunków ryb i uzyskanych z nich produktów.1
T-W-4Omówienie właściwości technologicznych surowców pozyskanych z gatunków z działu ryb kostnoszkieletowych Teleostei – charakterystyka różnych gatunków węgorzy Anguilliformes i ryb śledziokształtnych Clupeiformes. Korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia, wskazanie produktów o nieprawidłowych nazwach w obrocie handlowym.1
T-W-5Prezentacja najważniejszych gospodarczo ryb z poddziału doskonałokostoszkieletowych – charakterystyka technologiczna ryb karpiokształtnych Cypriniformes i sumokształtnych Siluriformes, jako surowców pozyskanych ze środowiska naturalnego i akwakultury polskiej i światowej. Podstawowe zagadnienia dotyczące dobrostanu ryb, warunków hodowli, lub sezonu połowów na właściwości technologiczne tkanki mięśniowej.1
T-W-6Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu szczupakoształtnych Esociformes i łososiokształtnych Salmoniformes. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z łososi na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa.2
T-W-7Prezentacja ryb dorszokształtnych Gadiformes, ze szczególnym uwzględnieniem dorsza atlantyckiego – właściwości mięsa, wątroby, ikry; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Podstawowa angielska terminologia fachowa. Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes – z rodziny okoniowatych, prażmowatych, moronowatych. Szczególne właściwości technologiczne ryb białokrwistych z podrzędu nototeniowców.2
T-W-8Prezentacja ryb z rodziny makrelowatych i gempylowatych, ze szczególnym uwzględnieniem tuńczyków i ryby maślanej. Specyficzne właściwości technologiczne technologiczne; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu płastugokształtnych. Podstawowa angielska terminologia fachowa. Substancje odżywcze zawarte w rybach i przetworach rybnych – ryby jako żywność funkcjonalna. Substancje niepożądane w rybach. Monitorowanie, oznakowanie i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego.1
T-W-9Ogólna charakterystyka Annelida (pierścienice). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania przedstawicieli gromad użytkowych gromad pierścienic użytkowych oraz przedstawiciele: Oligochaeta (skąposzczety), Polychaeta (wieloszczety) i Hirudina (pijawki). Sposoby wykorzystania.Charakterystyka i systematyka typu stawonogów (Arthropoda). Skorupiaki (Crustacea). Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Sposoby wykorzystania jako surowców spożywczych przedstawicieli: Stomatopoda (ustonogi), Euphausiacea (szczętki=eufauzje=kryle) oraz ich wartości odżywcze.1
T-W-10Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków2
T-W-11Charakterystyczne cechy i systematyka Echinodermata (szkarłupnie). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad szkarłupni użytkowych oraz przedstawiciele: Echinoidea (jeżowce), Holothuroidea (strzykwy). Sposoby wykorzystania. Wodne, kręgowe surowce nierybne z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki). Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające. Sposoby wykorzystania przez ludność różnych kultur we wszystkich szerokościach geograficznych.1
T-W-12Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie się do zajęć8
A-L-3Przygotowanie prezentacji multimedialnych3
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu9
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11tiz_W01Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb i bezkręgowców, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
C-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
Treści programoweT-W-5Prezentacja najważniejszych gospodarczo ryb z poddziału doskonałokostoszkieletowych – charakterystyka technologiczna ryb karpiokształtnych Cypriniformes i sumokształtnych Siluriformes, jako surowców pozyskanych ze środowiska naturalnego i akwakultury polskiej i światowej. Podstawowe zagadnienia dotyczące dobrostanu ryb, warunków hodowli, lub sezonu połowów na właściwości technologiczne tkanki mięśniowej.
T-W-8Prezentacja ryb z rodziny makrelowatych i gempylowatych, ze szczególnym uwzględnieniem tuńczyków i ryby maślanej. Specyficzne właściwości technologiczne technologiczne; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu płastugokształtnych. Podstawowa angielska terminologia fachowa. Substancje odżywcze zawarte w rybach i przetworach rybnych – ryby jako żywność funkcjonalna. Substancje niepożądane w rybach. Monitorowanie, oznakowanie i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego.
T-W-3Prezentacja najważniejszych gospodarczo ganoidów chrzęstnych z gromady: Actinopterygii- promieniopłetwch, z rzędu jesiotrokształtnych Acipenseriformes. Właściwości tkanki mięśniowej i ikry tych ryb. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z jesiotrów na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa gatunków ryb i uzyskanych z nich produktów.
T-W-11Charakterystyczne cechy i systematyka Echinodermata (szkarłupnie). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad szkarłupni użytkowych oraz przedstawiciele: Echinoidea (jeżowce), Holothuroidea (strzykwy). Sposoby wykorzystania. Wodne, kręgowe surowce nierybne z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki). Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające. Sposoby wykorzystania przez ludność różnych kultur we wszystkich szerokościach geograficznych.
T-W-11. Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwości biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Omówienie znaczenia ryb w diecie człowieka i struktury spożycia ryb w Polsce i na świecie.
T-W-2Prezentacja najważniejszych gospodarczo chrzęstników z gromady: Chondrichthyes -. rekinów i płaszczek. Omówienie właściwości technologicznych i podstawowych metod obróbki tkanki mięśniowej, chrzęstnych elementów szkieletu i wątroby. Znaczenie w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i galanteryjnym. Możliwe zagrożenia stwierdzane w produktach.
T-W-9Ogólna charakterystyka Annelida (pierścienice). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania przedstawicieli gromad użytkowych gromad pierścienic użytkowych oraz przedstawiciele: Oligochaeta (skąposzczety), Polychaeta (wieloszczety) i Hirudina (pijawki). Sposoby wykorzystania.Charakterystyka i systematyka typu stawonogów (Arthropoda). Skorupiaki (Crustacea). Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Sposoby wykorzystania jako surowców spożywczych przedstawicieli: Stomatopoda (ustonogi), Euphausiacea (szczętki=eufauzje=kryle) oraz ich wartości odżywcze.
T-W-12Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.
T-W-10Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków
T-W-7Prezentacja ryb dorszokształtnych Gadiformes, ze szczególnym uwzględnieniem dorsza atlantyckiego – właściwości mięsa, wątroby, ikry; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Podstawowa angielska terminologia fachowa. Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes – z rodziny okoniowatych, prażmowatych, moronowatych. Szczególne właściwości technologiczne ryb białokrwistych z podrzędu nototeniowców.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie końcowe wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
3,0Student ma bardzo ograniczoną wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
3,5Student ma ograniczoną wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
4,0Student ma wiedzę na dobrym poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
4,5Student ma wiedzę na wysokim poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
5,0Student ma wiedzę na bardzo wyssokim poziomie w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków bezkręgowców, ryb i wodnych surowców roślinnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11tiz_W02Ma wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych. Zna w zaawansowanym stopniu suplementy diety i preparaty dietetyczne.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
Treści programoweT-W-6Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu szczupakoształtnych Esociformes i łososiokształtnych Salmoniformes. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z łososi na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa.
T-W-4Omówienie właściwości technologicznych surowców pozyskanych z gatunków z działu ryb kostnoszkieletowych Teleostei – charakterystyka różnych gatunków węgorzy Anguilliformes i ryb śledziokształtnych Clupeiformes. Korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia, wskazanie produktów o nieprawidłowych nazwach w obrocie handlowym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
3,0Ma minimalną wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
3,5Ma niewielką wiedzę na temat wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
4,0Student ma wiedzę na dobrym poziomie w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
4,5Student ma wiedzę na wysokim poziomie merytorycznym w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
5,0Student ma wiedzę na bardzo wysokim poziomie merytorycznym w zakresie wykorzystania oraz wartości odżywczych i prozdrowotnych surowców pochodzenia wodnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11tiz_U01Student umie analizować i oceniać cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U11Potrafi dokonać identyfikacji surowców pochodzenia wodnego i krytycznie ocenić czynniki wpływające na efektywność eksploatacji organizmów wodnych wykorzystywanych w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb i bezkręgowców, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
C-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
Treści programoweT-W-5Prezentacja najważniejszych gospodarczo ryb z poddziału doskonałokostoszkieletowych – charakterystyka technologiczna ryb karpiokształtnych Cypriniformes i sumokształtnych Siluriformes, jako surowców pozyskanych ze środowiska naturalnego i akwakultury polskiej i światowej. Podstawowe zagadnienia dotyczące dobrostanu ryb, warunków hodowli, lub sezonu połowów na właściwości technologiczne tkanki mięśniowej.
T-W-11. Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z pojęciem gatunku, nazewnictwa łacińskiego, właściwości biologicznych i cech taksonomicznych ryb. Omówienie znaczenia ryb w diecie człowieka i struktury spożycia ryb w Polsce i na świecie.
T-W-12Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.
T-W-10Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków
T-W-7Prezentacja ryb dorszokształtnych Gadiformes, ze szczególnym uwzględnieniem dorsza atlantyckiego – właściwości mięsa, wątroby, ikry; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Podstawowa angielska terminologia fachowa. Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes – z rodziny okoniowatych, prażmowatych, moronowatych. Szczególne właściwości technologiczne ryb białokrwistych z podrzędu nototeniowców.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować i oceniać cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
3,0Student umie analizować i oceniać nieliczne cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
3,5Student umie analizować i oceniać większość cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
4,0Student umie twórczo analizować i oceniać większość cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
4,5Student umie twórczo analizować i właściwie oceniać większość cech różnicujących w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
5,0Student umie twórczo analizować i oceniać wszystkie cechy różnicujące w grupach systematycznych użytkowych organizmów wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11tiz_U02Potrafi nakreślać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U14Potrafi zaprojektować, ocenić i skorygować jadłospis dla różnych grup ludności. Potrafi krytycznie ocenić dobór składników diety w celu zwiększenia jej efektów prozdrowotnych.
TZZ_1A_U18Potrafi zaplanować metody i sposoby zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb i bezkręgowców, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
C-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
Treści programoweT-W-6Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu szczupakoształtnych Esociformes i łososiokształtnych Salmoniformes. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z łososi na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa.
T-W-4Omówienie właściwości technologicznych surowców pozyskanych z gatunków z działu ryb kostnoszkieletowych Teleostei – charakterystyka różnych gatunków węgorzy Anguilliformes i ryb śledziokształtnych Clupeiformes. Korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia, wskazanie produktów o nieprawidłowych nazwach w obrocie handlowym.
T-W-8Prezentacja ryb z rodziny makrelowatych i gempylowatych, ze szczególnym uwzględnieniem tuńczyków i ryby maślanej. Specyficzne właściwości technologiczne technologiczne; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu płastugokształtnych. Podstawowa angielska terminologia fachowa. Substancje odżywcze zawarte w rybach i przetworach rybnych – ryby jako żywność funkcjonalna. Substancje niepożądane w rybach. Monitorowanie, oznakowanie i certyfikacja produktów pochodzenia wodnego.
T-W-2Prezentacja najważniejszych gospodarczo chrzęstników z gromady: Chondrichthyes -. rekinów i płaszczek. Omówienie właściwości technologicznych i podstawowych metod obróbki tkanki mięśniowej, chrzęstnych elementów szkieletu i wątroby. Znaczenie w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i galanteryjnym. Możliwe zagrożenia stwierdzane w produktach.
T-W-12Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.
T-W-10Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie końcowe wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nakreślić kierunków wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
3,0Student potrafi nakreślić nieliczne kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
3,5Student potrafi nakreślić tylko niektóre kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
4,0Student potrafi dobrze nakreślić niektóre kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
4,5Student potrafi bardzo dobrze nakreślić niektóre kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i dobrze roślin wodnych jako surowców technologicznych
5,0Student potrafi bardzo dobrze nakreślić niektóre kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków zwierząt i roślin wodnych jako surowców technologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11tiz_K01Student jest chętny i otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, co wynika ze świadomości zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb i bezkręgowców, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
C-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
Treści programoweT-W-6Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu szczupakoształtnych Esociformes i łososiokształtnych Salmoniformes. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z łososi na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa.
T-W-4Omówienie właściwości technologicznych surowców pozyskanych z gatunków z działu ryb kostnoszkieletowych Teleostei – charakterystyka różnych gatunków węgorzy Anguilliformes i ryb śledziokształtnych Clupeiformes. Korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia, wskazanie produktów o nieprawidłowych nazwach w obrocie handlowym.
T-W-3Prezentacja najważniejszych gospodarczo ganoidów chrzęstnych z gromady: Actinopterygii- promieniopłetwch, z rzędu jesiotrokształtnych Acipenseriformes. Właściwości tkanki mięśniowej i ikry tych ryb. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z jesiotrów na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa gatunków ryb i uzyskanych z nich produktów.
T-W-12Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.
T-W-10Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, co wynika z braku świadomości zdobytej wiedzy z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
3,0Student jest otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ale ma niewielką wiedzę z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
3,5Student jest otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ale ma niedużą wiedzę z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
4,0Student jest otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ma wiedzę na dobrym poziomie z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
4,5Student jest chętny i otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ma wiedzę na dobrym poziomie z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
5,0Student jest chętny i otwarty na poszukiwanie nowych możliwości do zorganizowania przetwórstwa surowców rybnych i nierybnych, ma wiedzę na bardzo dobrym poziomie z zakresu charakterystyki surowców technologicznych pochodzenia wodnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11tiz_K02Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych użytkowych organizmów wodnych
Treści programoweT-W-6Omówienie właściwości technologicznych ryb z rzędu szczupakoształtnych Esociformes i łososiokształtnych Salmoniformes. Rodzaje kawioru i jego wartość jako żywności funkcjonalnej dla organizmu człowieka. Rodzaje surowców pozyskiwanych z łososi na rynku polskim i światowym. Podstawowa angielska terminologia fachowa.
T-W-4Omówienie właściwości technologicznych surowców pozyskanych z gatunków z działu ryb kostnoszkieletowych Teleostei – charakterystyka różnych gatunków węgorzy Anguilliformes i ryb śledziokształtnych Clupeiformes. Korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia, wskazanie produktów o nieprawidłowych nazwach w obrocie handlowym.
T-W-11Charakterystyczne cechy i systematyka Echinodermata (szkarłupnie). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad szkarłupni użytkowych oraz przedstawiciele: Echinoidea (jeżowce), Holothuroidea (strzykwy). Sposoby wykorzystania. Wodne, kręgowe surowce nierybne z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki). Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające. Sposoby wykorzystania przez ludność różnych kultur we wszystkich szerokościach geograficznych.
T-W-12Wodne surowce roślinne, ogólna charakterystyka, systematyka, sposoby hodowli i pozyskiwania makrofitów, glonów użytkowych i sinic. Sposoby wykorzystania, wartości odżywcze i prozdrowotne.
T-W-10Charakterystyczne cechy i systematyka Decapoda (dziesięcionogi). Podrzędy Dendrobranchiata i Pleocyemata. Biologia, znaczenie, i wykorzystanie jako surowców przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze skorupiaków. Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). Technologie hodowli różnych grup ślimaków i małży. Sposoby wykorzystania i wartości odżywcze mięczaków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie końcowe wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, bo nie ma odpowiedniej wiedzy
3,0Ma niską świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, bo ma mało odpowiedniej wiedzy
3,5Ma nieco wyższą świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ale ma wciąż za mało odpowiedniej wiedzy
4,0Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma wiedzę na dość dobrym poziomie
4,5Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma wiedzę na dobrym poziomie
5,0Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców pochodzenia wodnego, ma wiedzę na badzo dobrym poziomie