Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Systematyka organizmów wodnych użytecznych w technologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systematyka organizmów wodnych użytecznych w technologii
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 3,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza na temat biologii zwierząt kręgowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
C-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych ryb słodkowodnych i morskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Gromada: Chondrichthyes – chrzęstniki. Zrosłogłowe Holocephali; blaszkoskrzelne Elasmobranchii. Prezentacja gospodarczo ważnych gatunków rekinów i płaszczek. zapoznanie się z właściwościami surowców pozyskiwanych z tych ryb. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów na rynku rybnym.2
T-L-2Classis: Actinopterygii- promieniopłetwe. Sublassis: Chondrostei – ganoidy chrzęstne: Acipenseriformes (Polyodontidae i Acipenseridae rodzaje – Polyodon, Acipenser, Huso). Prezentacja najważniejszych gatunków. Omówienie właściwości surowców pozyskanych z tych ryb - mięso i ikra. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów na rynku rybnym.2
T-L-3Prezentacja gatunków z działu ryb kostnoszkieletowych Teleostei – charakterystyka różnych gatunków węgorzy Anguilliformes i ryb śledziokształtnych Clupeiformes. Przedstawienie korzyści prozdrowotnych i możliwych zagrożeń. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.1
T-L-4Prezentacja najważniejszych gospodarczo ryb z poddziału doskonałokostoszkieletowych – ryb karpiokształtnych Cypriniformes i sumokształtnych Siluriformes, jako surowców pozyskanych ze środowiska naturalnego i akwakultury polskiej i światowej. Omówienie podstawowych zagadnień dobrostanu ryb, warunków hodowli, oraz wpływu sezonu połowów na właściwości technologiczne tkanki mięśniowej. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.2
T-L-5Prezentacja ryb dorszokształtnych Gadiformes, ze szczególnym uwzględnieniem dorsza atlantyckiego – właściwości mięsa, wątroby, ikry; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Prezentacja i ocena wybranych produktów.2
T-L-6Praktyczna prezentacja ryb z rzędu szczupakoształtnych Esociformes i łososiokształtnych Salmoniformes. Rodzaje surowców pozyskiwanych z łososi na rynku polskim i światowym i ocena smakowa wybranych produktów.3
T-L-7Prezentacja gatunków ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes – z rodziny okoniowatych, prażmowatych, moronowatych. Przedstawienie szczególnych właściwości technologicznych ryb białokrwistych z podrzędu nototeniowców oraz makrelowców. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.2
T-L-8Prezentacja najważniejszych gatunków ryb z rzędu płastugokształtnych i omówienie ich właściwości technologicznych. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.1
15
wykłady
T-W-1Najważniejsze systematyczne cechy ryb. Najważniejsze pojęcia w taksonomii (gatunek, podgatunek, nazewnictwo binominalne, kategoria taksonomiczn). Gromada: Chondrichthyes – chrzęstniki. Zrosłogłowe Holocephali; blaszkoskrzelne Elasmobranchii. Poznanie gospodarczo ważnych gatunków rekinów i płaszczek. Właściwości surowców pozyskiwanych z tych ryb. Metody obróbki. Pozyskane towary na rynku rybnym.4
T-W-2Classis: Actinopterygii- promieniopłetwe. Sublassis: Chondrostei – ganoidy chrzęstne: Acipenseriformes (Polyodontidae i Acipenseridae rodzaje – Polyodon, Acipenser, Huso). Omówienie właściwości surowców pozyskanych z tych ryb - mięso i ikra. Rodzaje kawioru. Poddział: Clupeomorpha : Clupeiformes, Clupeidae, Engraulidae. Znaczenie gospodarcze i właściwości surowców rybnych pozyskanych ze śledzi, szprotów, sardynek i sardeli. Nazewnictwo angielskie ryb i produktów na rynku rybnym.7
T-W-3Sublassis: Neopterygii i dział Teleostei – charakterystyka. Poddział: Anguilliformes – charakterystyka, przedstawiciele (węgorz europejski, węgorz japoński, węgorz amerykański). Właściwości pozyskanych surowców, przedstawienie oferty towarów na rynku. Właściwości prozdrowotne i możliwe zagrożenia.1
T-W-4Narząd: Ostariophysi – otwartopęcherzowe – charakterystyka ogólna oraz rzędów: Cypriniformes (Cyprinoidea: Cyprinidae), orazi Siluriformes (Siluridae, Clariidae, Pangasiidae). Nadrząd: Protacanthopterygii wraz z rzędami: Esociformes (Esocidae), Salmoniformes (Salmonidae: S. alpinus, O. nerka, O. keta, O. gorbusha, O. tschawytsch). Właściwości technologiczne mięsa i ikry. Rodzaje kawioru i jego własciwości prozdrowotne.6
T-W-5Nadrząd: Paracanthopterygii, rząd Gadiformes (Gadidae, Lotidae, Merluccidae). Własciwości technologiczne mięsa. Rodzaje produktów na rynku rybnym. Nazewnictwo angielskie gatunków i produktów rybnych.3
T-W-6Scorpaeniformes: Scorpaenidae (rodzaj Scorpaena), Sebastiidae (rodzaj Sebastes). Perciformes – charakterystyka. Podrzędy: Percoidei: Moronidae, Percidae, Sparidae (rodzaj Diplodus, Sparus, Pagrus), Serranidae (Epinephelus), Centropomidae (Lates), (Trachurus, Seriola). Właściwości surowca i produkty na rynku rybnym.4
T-W-7Labroidei: Cichlidae; Anarhichadidae (Anarhichas). Notothenioidei: Nothotheniidae (Dissostichus), Channichthyidae (Champsocephalus). Scombroidei: Gempylidae (Lepidocybium), Scombridae (Scomber, Thunnus). Właściwosci surowca rybnego pozyskanego z tych gatunków. Właściwości prozdrowotne i ewntualne zagrożenia.3
T-W-8Pleuronectiformes: Pleuronectidae (Hippoglossus, Microstomus, Limanda), Scophthalmidae, Soleidae. Właściwości surowca rybnego pozyskanego z tych gatunków.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie się do zajęć6
A-L-3Przygotowanie prezentacji multimedialnych4
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych4
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach20
A-W-3studiowanie literatury do przedmiotu15
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia wykładów24
89

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D7tzpw_W01
Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków ryb
TZZ_1A_W05, TZZ_1A_W15C-1T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-2M-1, M-2S-1, S-3
TZZ_1A_D7tzpw_W02
Ma wiedzę na temat wartości odżywczych i wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych
C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D7tzpw_U01
Student umie wskazać i oceniać cechy różnicujące taksony ryb ważnych gospodarczo
TZZ_1A_U16C-1T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-L-1M-2S-1, S-3
TZZ_1A_D7tzpw_U02
Potrafi określać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków ryb jako surowców technologicznych
TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U16C-2T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D7tzpw_K01
Ma kreatywne podejście do przydatności zdobytej wiedzy z zakresu identyfikacji i charakterystyki surowców rybnych
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K04C-2T-L-4, T-L-3, T-L-7M-2S-1
TZZ_1A_D7tzpw_K02
Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców rybnych
C-2, C-1T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-8M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D7tzpw_W01
Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków ryb
2,0Student nie ma żadnej wiedzy w zakresie rozpoznawania i charakterystyki ważnych gospodarczo gatunków ryb
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie rozpoznawania i charakterystyki ważnych gospodarczo gatunków ryb
3,5Student ma wystarczająco dobrą wiedzę w zakresie rozpoznawania i podstawową wiedzę dotyczacą charakterystyki ważnych gospodarczo gatunków ryb
4,0Student ma wystarczająco dobrą wiedzę w zakresie rozpoznawania i charakterystyki ważnych gospodarczo gatunków ryb
4,5Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie rozpoznawania i dobrą wiedzę w zakresie charakterystyki ważnych gospodarczo gatunków ryb
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie rozpoznawania charakterystyki ważnych gospodarczo gatunków ryb
TZZ_1A_D7tzpw_W02
Ma wiedzę na temat wartości odżywczych i wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat wartości odżywczych i wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat wartości odżywczych i wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat wartości odżywczych i wystarczająco dobrą w zakresie wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych
4,0Student wykazuje się wiedzą na dobrym poziomie na temat wartości odżywczych i wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych
4,5Student wykazuje się wiedzą na dobrym poziomie na temat wartości odżywczych i bardzo dobrą w zakresie wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat wartości odżywczych i wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D7tzpw_U01
Student umie wskazać i oceniać cechy różnicujące taksony ryb ważnych gospodarczo
2,0Student nie umie wskazać i ocenić cech różnicujących taksony ryb ważnych gospodarczo
3,0Student umie wskazać i oceniać nieliczne cechy różnicujące taksony ryb ważnych gospodarczo
3,5Student umie wskazać i ocenić małą liczbę cech różnicujących taksony ryb ważnych gospodarczo
4,0Student umie wskazać i ocenić większość cech różnicujących taksony ryb ważnych gospodarczo
4,5Student umie wskazać i ocenić prawie wszystkie cechy różnicujące taksony ryb ważnych gospodarczo
5,0Student umie wskazać i ocenić wszystkie cechy różnicujące taksony ryb ważnych gospodarczo
TZZ_1A_D7tzpw_U02
Potrafi określać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków ryb jako surowców technologicznych
2,0Student nie potrafi określić kierunków wykorzystania poszczególnych gatunków ryb jako surowców technologicznych
3,0Potrafi określić kierunki wykorzystania niewielu gatunków ryb jako surowców technologicznych
3,5Potrafi określić kierunki wykorzystania małej liczby gatunków ryb jako surowców technologicznych
4,0Potrafi określać kierunki wykorzystania najważniejszych gatunków ryb jako surowców technologicznych
4,5Potrafi określać kierunki wykorzystania prawie wszystkich ważnych gatunków ryb jako surowców technologicznych
5,0Potrafi określać kierunki wykorzystania wszystkich ważnych gatunków ryb jako surowców technologicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D7tzpw_K01
Ma kreatywne podejście do przydatności zdobytej wiedzy z zakresu identyfikacji i charakterystyki surowców rybnych
2,0Nie wykazuje kreatywnego podejścia do przydatności zdobytej wiedzy z zakresu identyfikacji i charakterystyki surowców rybnych
3,0Wykazuje kreatywne podejście do przydatności zdobytej wiedzy z zakresu identyfikacji i charakterystyki surowców rybnych jedynie w stopniu minimalnym
3,5Wykazuje kreatywne podejście do przydatności zdobytej wiedzy z zakresu identyfikacji i charakterystyki surowców rybnych w stopniu nieco wyższym niż minimalny
4,0Wykazuje kreatywne podejście do przydatności zdobytej wiedzy z zakresu identyfikacji i charakterystyki surowców rybnych w stopniu dobrym
4,5Wykazuje kreatywne podejście do przydatności zdobytej wiedzy z zakresu identyfikacji i charakterystyki surowców rybnych w stopniu wyższym niż dobry
5,0Wykazuje kreatywne podejście do przydatności zdobytej wiedzy z zakresu identyfikacji i charakterystyki surowców rybnych w stopniu bardzo dobrym
TZZ_1A_D7tzpw_K02
Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców rybnych
2,0Student nie odczuwa potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców rybnych, z powodu niedostatecznego poznania tej wiedzy
3,0Student odczuwa słabą potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców rybnych, mając jedynie dostateczną wiedzę na ten temat
3,5Student odczuwa potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców rybnych, ma jednak jedynie dostateczną wiedzę na ten temat
4,0Student odczuwa potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców rybnych, ma dobrą wiedzę na ten temat
4,5Student ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców rybnych, ma dobrą wiedzę na ten temat
5,0Student ma głęboką świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców rybnych, mając bardzo dobrą wiedzę na ten temat

Literatura podstawowa

  1. Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Alademia Rolnicza, Szczecin, 2006
  2. Sikorski Z., Ryby i bezkręgowce morskie. Pozyskiwanie, właściwości i przetwarzanie, Wydawnictwo Techniczne i Naukowe, Warszawa, 2004
  3. Nelson J., Fishes of the world, John Wiley & Sons, New York-Singapore, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski Z., Morskie surowce żywnościowe, Wydawnctwo naukowe i Techniczne, Warszawa, 1992
  2. Krzykawski S., Więvaszek B., Keszka S., Antoszek A., Systematyka bezszczękowców i ryb, AR, Szczecin, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Gromada: Chondrichthyes – chrzęstniki. Zrosłogłowe Holocephali; blaszkoskrzelne Elasmobranchii. Prezentacja gospodarczo ważnych gatunków rekinów i płaszczek. zapoznanie się z właściwościami surowców pozyskiwanych z tych ryb. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów na rynku rybnym.2
T-L-2Classis: Actinopterygii- promieniopłetwe. Sublassis: Chondrostei – ganoidy chrzęstne: Acipenseriformes (Polyodontidae i Acipenseridae rodzaje – Polyodon, Acipenser, Huso). Prezentacja najważniejszych gatunków. Omówienie właściwości surowców pozyskanych z tych ryb - mięso i ikra. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów na rynku rybnym.2
T-L-3Prezentacja gatunków z działu ryb kostnoszkieletowych Teleostei – charakterystyka różnych gatunków węgorzy Anguilliformes i ryb śledziokształtnych Clupeiformes. Przedstawienie korzyści prozdrowotnych i możliwych zagrożeń. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.1
T-L-4Prezentacja najważniejszych gospodarczo ryb z poddziału doskonałokostoszkieletowych – ryb karpiokształtnych Cypriniformes i sumokształtnych Siluriformes, jako surowców pozyskanych ze środowiska naturalnego i akwakultury polskiej i światowej. Omówienie podstawowych zagadnień dobrostanu ryb, warunków hodowli, oraz wpływu sezonu połowów na właściwości technologiczne tkanki mięśniowej. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.2
T-L-5Prezentacja ryb dorszokształtnych Gadiformes, ze szczególnym uwzględnieniem dorsza atlantyckiego – właściwości mięsa, wątroby, ikry; korzyści prozdrowotne, możliwe zagrożenia. Prezentacja i ocena wybranych produktów.2
T-L-6Praktyczna prezentacja ryb z rzędu szczupakoształtnych Esociformes i łososiokształtnych Salmoniformes. Rodzaje surowców pozyskiwanych z łososi na rynku polskim i światowym i ocena smakowa wybranych produktów.3
T-L-7Prezentacja gatunków ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes – z rodziny okoniowatych, prażmowatych, moronowatych. Przedstawienie szczególnych właściwości technologicznych ryb białokrwistych z podrzędu nototeniowców oraz makrelowców. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.2
T-L-8Prezentacja najważniejszych gatunków ryb z rzędu płastugokształtnych i omówienie ich właściwości technologicznych. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Najważniejsze systematyczne cechy ryb. Najważniejsze pojęcia w taksonomii (gatunek, podgatunek, nazewnictwo binominalne, kategoria taksonomiczn). Gromada: Chondrichthyes – chrzęstniki. Zrosłogłowe Holocephali; blaszkoskrzelne Elasmobranchii. Poznanie gospodarczo ważnych gatunków rekinów i płaszczek. Właściwości surowców pozyskiwanych z tych ryb. Metody obróbki. Pozyskane towary na rynku rybnym.4
T-W-2Classis: Actinopterygii- promieniopłetwe. Sublassis: Chondrostei – ganoidy chrzęstne: Acipenseriformes (Polyodontidae i Acipenseridae rodzaje – Polyodon, Acipenser, Huso). Omówienie właściwości surowców pozyskanych z tych ryb - mięso i ikra. Rodzaje kawioru. Poddział: Clupeomorpha : Clupeiformes, Clupeidae, Engraulidae. Znaczenie gospodarcze i właściwości surowców rybnych pozyskanych ze śledzi, szprotów, sardynek i sardeli. Nazewnictwo angielskie ryb i produktów na rynku rybnym.7
T-W-3Sublassis: Neopterygii i dział Teleostei – charakterystyka. Poddział: Anguilliformes – charakterystyka, przedstawiciele (węgorz europejski, węgorz japoński, węgorz amerykański). Właściwości pozyskanych surowców, przedstawienie oferty towarów na rynku. Właściwości prozdrowotne i możliwe zagrożenia.1
T-W-4Narząd: Ostariophysi – otwartopęcherzowe – charakterystyka ogólna oraz rzędów: Cypriniformes (Cyprinoidea: Cyprinidae), orazi Siluriformes (Siluridae, Clariidae, Pangasiidae). Nadrząd: Protacanthopterygii wraz z rzędami: Esociformes (Esocidae), Salmoniformes (Salmonidae: S. alpinus, O. nerka, O. keta, O. gorbusha, O. tschawytsch). Właściwości technologiczne mięsa i ikry. Rodzaje kawioru i jego własciwości prozdrowotne.6
T-W-5Nadrząd: Paracanthopterygii, rząd Gadiformes (Gadidae, Lotidae, Merluccidae). Własciwości technologiczne mięsa. Rodzaje produktów na rynku rybnym. Nazewnictwo angielskie gatunków i produktów rybnych.3
T-W-6Scorpaeniformes: Scorpaenidae (rodzaj Scorpaena), Sebastiidae (rodzaj Sebastes). Perciformes – charakterystyka. Podrzędy: Percoidei: Moronidae, Percidae, Sparidae (rodzaj Diplodus, Sparus, Pagrus), Serranidae (Epinephelus), Centropomidae (Lates), (Trachurus, Seriola). Właściwości surowca i produkty na rynku rybnym.4
T-W-7Labroidei: Cichlidae; Anarhichadidae (Anarhichas). Notothenioidei: Nothotheniidae (Dissostichus), Channichthyidae (Champsocephalus). Scombroidei: Gempylidae (Lepidocybium), Scombridae (Scomber, Thunnus). Właściwosci surowca rybnego pozyskanego z tych gatunków. Właściwości prozdrowotne i ewntualne zagrożenia.3
T-W-8Pleuronectiformes: Pleuronectidae (Hippoglossus, Microstomus, Limanda), Scophthalmidae, Soleidae. Właściwości surowca rybnego pozyskanego z tych gatunków.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie się do zajęć6
A-L-3Przygotowanie prezentacji multimedialnych4
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach20
A-W-3studiowanie literatury do przedmiotu15
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia wykładów24
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7tzpw_W01Student ma wiedzę w zakresie rozpoznawania, charakterystyki i rozróżniania ważnych użytkowo gatunków ryb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W05Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące drobnoustrojów i ich wpływu na procesy technologiczne i jakość żywności. Zna patogeny występujące w żywności.
TZZ_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
Treści programoweT-W-1Najważniejsze systematyczne cechy ryb. Najważniejsze pojęcia w taksonomii (gatunek, podgatunek, nazewnictwo binominalne, kategoria taksonomiczn). Gromada: Chondrichthyes – chrzęstniki. Zrosłogłowe Holocephali; blaszkoskrzelne Elasmobranchii. Poznanie gospodarczo ważnych gatunków rekinów i płaszczek. Właściwości surowców pozyskiwanych z tych ryb. Metody obróbki. Pozyskane towary na rynku rybnym.
T-W-3Sublassis: Neopterygii i dział Teleostei – charakterystyka. Poddział: Anguilliformes – charakterystyka, przedstawiciele (węgorz europejski, węgorz japoński, węgorz amerykański). Właściwości pozyskanych surowców, przedstawienie oferty towarów na rynku. Właściwości prozdrowotne i możliwe zagrożenia.
T-W-8Pleuronectiformes: Pleuronectidae (Hippoglossus, Microstomus, Limanda), Scophthalmidae, Soleidae. Właściwości surowca rybnego pozyskanego z tych gatunków.
T-W-2Classis: Actinopterygii- promieniopłetwe. Sublassis: Chondrostei – ganoidy chrzęstne: Acipenseriformes (Polyodontidae i Acipenseridae rodzaje – Polyodon, Acipenser, Huso). Omówienie właściwości surowców pozyskanych z tych ryb - mięso i ikra. Rodzaje kawioru. Poddział: Clupeomorpha : Clupeiformes, Clupeidae, Engraulidae. Znaczenie gospodarcze i właściwości surowców rybnych pozyskanych ze śledzi, szprotów, sardynek i sardeli. Nazewnictwo angielskie ryb i produktów na rynku rybnym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy w zakresie rozpoznawania i charakterystyki ważnych gospodarczo gatunków ryb
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie rozpoznawania i charakterystyki ważnych gospodarczo gatunków ryb
3,5Student ma wystarczająco dobrą wiedzę w zakresie rozpoznawania i podstawową wiedzę dotyczacą charakterystyki ważnych gospodarczo gatunków ryb
4,0Student ma wystarczająco dobrą wiedzę w zakresie rozpoznawania i charakterystyki ważnych gospodarczo gatunków ryb
4,5Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie rozpoznawania i dobrą wiedzę w zakresie charakterystyki ważnych gospodarczo gatunków ryb
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie rozpoznawania charakterystyki ważnych gospodarczo gatunków ryb
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7tzpw_W02Ma wiedzę na temat wartości odżywczych i wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych ryb słodkowodnych i morskich
C-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
Treści programoweT-W-1Najważniejsze systematyczne cechy ryb. Najważniejsze pojęcia w taksonomii (gatunek, podgatunek, nazewnictwo binominalne, kategoria taksonomiczn). Gromada: Chondrichthyes – chrzęstniki. Zrosłogłowe Holocephali; blaszkoskrzelne Elasmobranchii. Poznanie gospodarczo ważnych gatunków rekinów i płaszczek. Właściwości surowców pozyskiwanych z tych ryb. Metody obróbki. Pozyskane towary na rynku rybnym.
T-W-3Sublassis: Neopterygii i dział Teleostei – charakterystyka. Poddział: Anguilliformes – charakterystyka, przedstawiciele (węgorz europejski, węgorz japoński, węgorz amerykański). Właściwości pozyskanych surowców, przedstawienie oferty towarów na rynku. Właściwości prozdrowotne i możliwe zagrożenia.
T-W-8Pleuronectiformes: Pleuronectidae (Hippoglossus, Microstomus, Limanda), Scophthalmidae, Soleidae. Właściwości surowca rybnego pozyskanego z tych gatunków.
T-W-5Nadrząd: Paracanthopterygii, rząd Gadiformes (Gadidae, Lotidae, Merluccidae). Własciwości technologiczne mięsa. Rodzaje produktów na rynku rybnym. Nazewnictwo angielskie gatunków i produktów rybnych.
T-L-2Classis: Actinopterygii- promieniopłetwe. Sublassis: Chondrostei – ganoidy chrzęstne: Acipenseriformes (Polyodontidae i Acipenseridae rodzaje – Polyodon, Acipenser, Huso). Prezentacja najważniejszych gatunków. Omówienie właściwości surowców pozyskanych z tych ryb - mięso i ikra. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów na rynku rybnym.
T-L-4Prezentacja najważniejszych gospodarczo ryb z poddziału doskonałokostoszkieletowych – ryb karpiokształtnych Cypriniformes i sumokształtnych Siluriformes, jako surowców pozyskanych ze środowiska naturalnego i akwakultury polskiej i światowej. Omówienie podstawowych zagadnień dobrostanu ryb, warunków hodowli, oraz wpływu sezonu połowów na właściwości technologiczne tkanki mięśniowej. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.
T-L-7Prezentacja gatunków ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes – z rodziny okoniowatych, prażmowatych, moronowatych. Przedstawienie szczególnych właściwości technologicznych ryb białokrwistych z podrzędu nototeniowców oraz makrelowców. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.
T-L-8Prezentacja najważniejszych gatunków ryb z rzędu płastugokształtnych i omówienie ich właściwości technologicznych. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat wartości odżywczych i wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat wartości odżywczych i wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat wartości odżywczych i wystarczająco dobrą w zakresie wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych
4,0Student wykazuje się wiedzą na dobrym poziomie na temat wartości odżywczych i wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych
4,5Student wykazuje się wiedzą na dobrym poziomie na temat wartości odżywczych i bardzo dobrą w zakresie wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat wartości odżywczych i wykorzystania prozdrowotnych surowców rybnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7tzpw_U01Student umie wskazać i oceniać cechy różnicujące taksony ryb ważnych gospodarczo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
Treści programoweT-W-3Sublassis: Neopterygii i dział Teleostei – charakterystyka. Poddział: Anguilliformes – charakterystyka, przedstawiciele (węgorz europejski, węgorz japoński, węgorz amerykański). Właściwości pozyskanych surowców, przedstawienie oferty towarów na rynku. Właściwości prozdrowotne i możliwe zagrożenia.
T-W-8Pleuronectiformes: Pleuronectidae (Hippoglossus, Microstomus, Limanda), Scophthalmidae, Soleidae. Właściwości surowca rybnego pozyskanego z tych gatunków.
T-W-4Narząd: Ostariophysi – otwartopęcherzowe – charakterystyka ogólna oraz rzędów: Cypriniformes (Cyprinoidea: Cyprinidae), orazi Siluriformes (Siluridae, Clariidae, Pangasiidae). Nadrząd: Protacanthopterygii wraz z rzędami: Esociformes (Esocidae), Salmoniformes (Salmonidae: S. alpinus, O. nerka, O. keta, O. gorbusha, O. tschawytsch). Właściwości technologiczne mięsa i ikry. Rodzaje kawioru i jego własciwości prozdrowotne.
T-W-2Classis: Actinopterygii- promieniopłetwe. Sublassis: Chondrostei – ganoidy chrzęstne: Acipenseriformes (Polyodontidae i Acipenseridae rodzaje – Polyodon, Acipenser, Huso). Omówienie właściwości surowców pozyskanych z tych ryb - mięso i ikra. Rodzaje kawioru. Poddział: Clupeomorpha : Clupeiformes, Clupeidae, Engraulidae. Znaczenie gospodarcze i właściwości surowców rybnych pozyskanych ze śledzi, szprotów, sardynek i sardeli. Nazewnictwo angielskie ryb i produktów na rynku rybnym.
T-W-5Nadrząd: Paracanthopterygii, rząd Gadiformes (Gadidae, Lotidae, Merluccidae). Własciwości technologiczne mięsa. Rodzaje produktów na rynku rybnym. Nazewnictwo angielskie gatunków i produktów rybnych.
T-L-1Gromada: Chondrichthyes – chrzęstniki. Zrosłogłowe Holocephali; blaszkoskrzelne Elasmobranchii. Prezentacja gospodarczo ważnych gatunków rekinów i płaszczek. zapoznanie się z właściwościami surowców pozyskiwanych z tych ryb. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów na rynku rybnym.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wskazać i ocenić cech różnicujących taksony ryb ważnych gospodarczo
3,0Student umie wskazać i oceniać nieliczne cechy różnicujące taksony ryb ważnych gospodarczo
3,5Student umie wskazać i ocenić małą liczbę cech różnicujących taksony ryb ważnych gospodarczo
4,0Student umie wskazać i ocenić większość cech różnicujących taksony ryb ważnych gospodarczo
4,5Student umie wskazać i ocenić prawie wszystkie cechy różnicujące taksony ryb ważnych gospodarczo
5,0Student umie wskazać i ocenić wszystkie cechy różnicujące taksony ryb ważnych gospodarczo
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7tzpw_U02Potrafi określać kierunki wykorzystania poszczególnych gatunków ryb jako surowców technologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U14Potrafi zaprojektować, ocenić i skorygować jadłospis dla różnych grup ludności. Potrafi krytycznie ocenić dobór składników diety w celu zwiększenia jej efektów prozdrowotnych.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych ryb słodkowodnych i morskich
Treści programoweT-W-3Sublassis: Neopterygii i dział Teleostei – charakterystyka. Poddział: Anguilliformes – charakterystyka, przedstawiciele (węgorz europejski, węgorz japoński, węgorz amerykański). Właściwości pozyskanych surowców, przedstawienie oferty towarów na rynku. Właściwości prozdrowotne i możliwe zagrożenia.
T-W-8Pleuronectiformes: Pleuronectidae (Hippoglossus, Microstomus, Limanda), Scophthalmidae, Soleidae. Właściwości surowca rybnego pozyskanego z tych gatunków.
T-W-4Narząd: Ostariophysi – otwartopęcherzowe – charakterystyka ogólna oraz rzędów: Cypriniformes (Cyprinoidea: Cyprinidae), orazi Siluriformes (Siluridae, Clariidae, Pangasiidae). Nadrząd: Protacanthopterygii wraz z rzędami: Esociformes (Esocidae), Salmoniformes (Salmonidae: S. alpinus, O. nerka, O. keta, O. gorbusha, O. tschawytsch). Właściwości technologiczne mięsa i ikry. Rodzaje kawioru i jego własciwości prozdrowotne.
T-W-6Scorpaeniformes: Scorpaenidae (rodzaj Scorpaena), Sebastiidae (rodzaj Sebastes). Perciformes – charakterystyka. Podrzędy: Percoidei: Moronidae, Percidae, Sparidae (rodzaj Diplodus, Sparus, Pagrus), Serranidae (Epinephelus), Centropomidae (Lates), (Trachurus, Seriola). Właściwości surowca i produkty na rynku rybnym.
T-W-5Nadrząd: Paracanthopterygii, rząd Gadiformes (Gadidae, Lotidae, Merluccidae). Własciwości technologiczne mięsa. Rodzaje produktów na rynku rybnym. Nazewnictwo angielskie gatunków i produktów rybnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić kierunków wykorzystania poszczególnych gatunków ryb jako surowców technologicznych
3,0Potrafi określić kierunki wykorzystania niewielu gatunków ryb jako surowców technologicznych
3,5Potrafi określić kierunki wykorzystania małej liczby gatunków ryb jako surowców technologicznych
4,0Potrafi określać kierunki wykorzystania najważniejszych gatunków ryb jako surowców technologicznych
4,5Potrafi określać kierunki wykorzystania prawie wszystkich ważnych gatunków ryb jako surowców technologicznych
5,0Potrafi określać kierunki wykorzystania wszystkich ważnych gatunków ryb jako surowców technologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7tzpw_K01Ma kreatywne podejście do przydatności zdobytej wiedzy z zakresu identyfikacji i charakterystyki surowców rybnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych ryb słodkowodnych i morskich
Treści programoweT-L-4Prezentacja najważniejszych gospodarczo ryb z poddziału doskonałokostoszkieletowych – ryb karpiokształtnych Cypriniformes i sumokształtnych Siluriformes, jako surowców pozyskanych ze środowiska naturalnego i akwakultury polskiej i światowej. Omówienie podstawowych zagadnień dobrostanu ryb, warunków hodowli, oraz wpływu sezonu połowów na właściwości technologiczne tkanki mięśniowej. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.
T-L-3Prezentacja gatunków z działu ryb kostnoszkieletowych Teleostei – charakterystyka różnych gatunków węgorzy Anguilliformes i ryb śledziokształtnych Clupeiformes. Przedstawienie korzyści prozdrowotnych i możliwych zagrożeń. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.
T-L-7Prezentacja gatunków ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes – z rodziny okoniowatych, prażmowatych, moronowatych. Przedstawienie szczególnych właściwości technologicznych ryb białokrwistych z podrzędu nototeniowców oraz makrelowców. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje kreatywnego podejścia do przydatności zdobytej wiedzy z zakresu identyfikacji i charakterystyki surowców rybnych
3,0Wykazuje kreatywne podejście do przydatności zdobytej wiedzy z zakresu identyfikacji i charakterystyki surowców rybnych jedynie w stopniu minimalnym
3,5Wykazuje kreatywne podejście do przydatności zdobytej wiedzy z zakresu identyfikacji i charakterystyki surowców rybnych w stopniu nieco wyższym niż minimalny
4,0Wykazuje kreatywne podejście do przydatności zdobytej wiedzy z zakresu identyfikacji i charakterystyki surowców rybnych w stopniu dobrym
4,5Wykazuje kreatywne podejście do przydatności zdobytej wiedzy z zakresu identyfikacji i charakterystyki surowców rybnych w stopniu wyższym niż dobry
5,0Wykazuje kreatywne podejście do przydatności zdobytej wiedzy z zakresu identyfikacji i charakterystyki surowców rybnych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D7tzpw_K02Ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców rybnych
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy w zakresie wartości odżywczych i prozdrowotnych ryb słodkowodnych i morskich
C-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gospodarczo gatunkami ryb, z których pozyskiwane są surowce technologiczne
Treści programoweT-W-7Labroidei: Cichlidae; Anarhichadidae (Anarhichas). Notothenioidei: Nothotheniidae (Dissostichus), Channichthyidae (Champsocephalus). Scombroidei: Gempylidae (Lepidocybium), Scombridae (Scomber, Thunnus). Właściwosci surowca rybnego pozyskanego z tych gatunków. Właściwości prozdrowotne i ewntualne zagrożenia.
T-W-8Pleuronectiformes: Pleuronectidae (Hippoglossus, Microstomus, Limanda), Scophthalmidae, Soleidae. Właściwości surowca rybnego pozyskanego z tych gatunków.
T-L-1Gromada: Chondrichthyes – chrzęstniki. Zrosłogłowe Holocephali; blaszkoskrzelne Elasmobranchii. Prezentacja gospodarczo ważnych gatunków rekinów i płaszczek. zapoznanie się z właściwościami surowców pozyskiwanych z tych ryb. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów na rynku rybnym.
T-L-4Prezentacja najważniejszych gospodarczo ryb z poddziału doskonałokostoszkieletowych – ryb karpiokształtnych Cypriniformes i sumokształtnych Siluriformes, jako surowców pozyskanych ze środowiska naturalnego i akwakultury polskiej i światowej. Omówienie podstawowych zagadnień dobrostanu ryb, warunków hodowli, oraz wpływu sezonu połowów na właściwości technologiczne tkanki mięśniowej. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.
T-L-3Prezentacja gatunków z działu ryb kostnoszkieletowych Teleostei – charakterystyka różnych gatunków węgorzy Anguilliformes i ryb śledziokształtnych Clupeiformes. Przedstawienie korzyści prozdrowotnych i możliwych zagrożeń. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.
T-L-8Prezentacja najważniejszych gatunków ryb z rzędu płastugokształtnych i omówienie ich właściwości technologicznych. Prezentacja i ocena smakowa wybranych produktów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne każdego ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie odczuwa potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców rybnych, z powodu niedostatecznego poznania tej wiedzy
3,0Student odczuwa słabą potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców rybnych, mając jedynie dostateczną wiedzę na ten temat
3,5Student odczuwa potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców rybnych, ma jednak jedynie dostateczną wiedzę na ten temat
4,0Student odczuwa potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców rybnych, ma dobrą wiedzę na ten temat
4,5Student ma świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców rybnych, ma dobrą wiedzę na ten temat
5,0Student ma głęboką świadomość potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego wykorzystania surowców rybnych, mając bardzo dobrą wiedzę na ten temat