Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie niekonwencjonalnych surowców mięsnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie niekonwencjonalnych surowców mięsnych
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Wykorzystanie niekonwencjonalnych surowców mięsnych powinien znać: podstawy z ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z wykorzystaniem miesa zwierzat, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi żródłami białka zwierzęcego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP1
T-L-2Podział dostępnych i rzadko stosowanych w produkcji gatunków na elementy; charakterystyka ilościowo-jakościowa4
T-L-3Wpływ rodzaju obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa4
T-L-4Wykorzystanie mięsa gatunków nietypowych w polskiej technologii do kształtowania cech sensorycznych produktów.5
T-L-5Podsumowanie1
15
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne1
T-W-2Charakterystyka biologiczna i jakościowa zwierząt i ptactwa żyjących na świecie nie będących głównymi gatunkami użytkowymi i metody ich pozyskiwania3
T-W-3Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako podstawowe źródło żywności w Polsce.3
T-W-4Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie3
T-W-5Właściwości fizyko-chemiczne, wartość odżywcza i kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych.3
T-W-6Podsumowanie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury6
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń4
A-L-4Konsultacje4
A-L-5Zaliczenie2
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)5
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5Zaliczenie2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie egzaminu z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu właściwości technologiczne i sensoryczne mięsa wybranych gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie i nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunki jego wykorzystania, a także potrafi dokonać zaawansowanej charakterystyki biologicznej tego surowca wraz ze wskazaniem czynników środowiskowych mogących wpływać na jego jakość.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1tiz_U01
Potrafi rozebrać na elementy dostępne rodzaje nietypowych surowców mięsnych, ocenić ich jakość i wykorzystać do produkcji przetworów mięsnych.
TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U17C-1, C-2T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1tiz_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
TZZ_1A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu właściwości technologiczne i sensoryczne mięsa wybranych gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie i nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunki jego wykorzystania, a także potrafi dokonać zaawansowanej charakterystyki biologicznej tego surowca wraz ze wskazaniem czynników środowiskowych mogących wpływać na jego jakość.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie znajomość charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej ze znajomością charakterystyki różnych gatunków zwierząt i ptactwa żyjącegona świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych ze znajomością charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie oraz kierunków jego wykorzystania.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie znajomości charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z tematem oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie znajomości charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1tiz_U01
Potrafi rozebrać na elementy dostępne rodzaje nietypowych surowców mięsnych, ocenić ich jakość i wykorzystać do produkcji przetworów mięsnych.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych oraz opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1tiz_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
  2. Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
  3. Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011, 3
  4. Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły z zakresu technologii mięsa
  2. Fleischwirtschaft
  3. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP1
T-L-2Podział dostępnych i rzadko stosowanych w produkcji gatunków na elementy; charakterystyka ilościowo-jakościowa4
T-L-3Wpływ rodzaju obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa4
T-L-4Wykorzystanie mięsa gatunków nietypowych w polskiej technologii do kształtowania cech sensorycznych produktów.5
T-L-5Podsumowanie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne1
T-W-2Charakterystyka biologiczna i jakościowa zwierząt i ptactwa żyjących na świecie nie będących głównymi gatunkami użytkowymi i metody ich pozyskiwania3
T-W-3Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako podstawowe źródło żywności w Polsce.3
T-W-4Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie3
T-W-5Właściwości fizyko-chemiczne, wartość odżywcza i kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych.3
T-W-6Podsumowanie2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury6
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń4
A-L-4Konsultacje4
A-L-5Zaliczenie2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)5
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5Zaliczenie2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1tiz_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu właściwości technologiczne i sensoryczne mięsa wybranych gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie i nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunki jego wykorzystania, a także potrafi dokonać zaawansowanej charakterystyki biologicznej tego surowca wraz ze wskazaniem czynników środowiskowych mogących wpływać na jego jakość.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody kalkulacji kosztów produkcji oraz zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z wykorzystaniem miesa zwierzat, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi żródłami białka zwierzęcego
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne
T-W-4Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie
T-W-3Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako podstawowe źródło żywności w Polsce.
T-W-2Charakterystyka biologiczna i jakościowa zwierząt i ptactwa żyjących na świecie nie będących głównymi gatunkami użytkowymi i metody ich pozyskiwania
T-W-5Właściwości fizyko-chemiczne, wartość odżywcza i kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych.
T-W-6Podsumowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie egzaminu z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie znajomość charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej ze znajomością charakterystyki różnych gatunków zwierząt i ptactwa żyjącegona świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych ze znajomością charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie oraz kierunków jego wykorzystania.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie znajomości charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z tematem oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie znajomości charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1tiz_U01Potrafi rozebrać na elementy dostępne rodzaje nietypowych surowców mięsnych, ocenić ich jakość i wykorzystać do produkcji przetworów mięsnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U17Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z wykorzystaniem miesa zwierzat, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi żródłami białka zwierzęcego
Treści programoweT-L-5Podsumowanie
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP
T-L-3Wpływ rodzaju obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa
T-L-4Wykorzystanie mięsa gatunków nietypowych w polskiej technologii do kształtowania cech sensorycznych produktów.
T-L-2Podział dostępnych i rzadko stosowanych w produkcji gatunków na elementy; charakterystyka ilościowo-jakościowa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych oraz opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1tiz_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z wykorzystaniem miesa zwierzat, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi żródłami białka zwierzęcego
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne
T-W-4Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie
T-W-3Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako podstawowe źródło żywności w Polsce.
T-W-2Charakterystyka biologiczna i jakościowa zwierząt i ptactwa żyjących na świecie nie będących głównymi gatunkami użytkowymi i metody ich pozyskiwania
T-W-5Właściwości fizyko-chemiczne, wartość odżywcza i kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych.
T-W-6Podsumowanie
T-L-5Podsumowanie
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP
T-L-3Wpływ rodzaju obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa
T-L-4Wykorzystanie mięsa gatunków nietypowych w polskiej technologii do kształtowania cech sensorycznych produktów.
T-L-2Podział dostępnych i rzadko stosowanych w produkcji gatunków na elementy; charakterystyka ilościowo-jakościowa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.