Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Zabezpieczenie surowców pochodzenia wodnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zabezpieczenie surowców pochodzenia wodnego | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia organiczna / chemia / biochemia |
W-2 | Fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wstępne, szkolenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie spsobu wykonania ćwiczeń | 2 |
T-L-2 | Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie | 2 |
T-L-3 | Technologia schładzania surowca lodem | 2 |
T-L-4 | Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów rybnych | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów rybnych | 2 |
T-L-6 | Proces zamrażania "freeze flo" | 2 |
T-L-7 | Proces zamrażania surowców rybnych w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2 | 2 |
T-L-8 | Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach rybnych | 2 |
T-L-9 | Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach | 2 |
T-L-10 | Proces rozmrażania | 2 |
T-L-11 | Solenie surowców rybnych | 2 |
T-L-12 | Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców rybnych | 2 |
T-L-13 | Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców rybnych poddanych chłodniczemu utrwalaniu | 2 |
T-L-14 | Oznaczenie wybranych właściwości fizykochemicznych tkanki mięśniowej surowców przechowywanych w warunkach zamrażalniczych | 2 |
T-L-15 | Ćwiczenie zaliczeniowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział produktów ze względu na poziom przejawów życiowych. | 2 |
T-W-2 | Cechy surowców pochodzenia wodnego i ich zmiany w czasie chłodniczego przechowywania | 2 |
T-W-3 | Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów rybnych | 2 |
T-W-4 | Technologia i technika schładzania surowców i produktów rybnych c.d. | 2 |
T-W-5 | Zasady i sposoby schładzania poszczególnych rybnych grup towarowych | 2 |
T-W-6 | Zasady i sposoby schładzania poszczególnych rybnych grup towarowych cd. | 2 |
T-W-7 | Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia -super chilling) | 2 |
T-W-8 | Technologia częściowego zamrażania | 2 |
T-W-9 | Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy | 2 |
T-W-10 | Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy cd. | 2 |
T-W-11 | Technologia i technika rozmrażania | 2 |
T-W-12 | Utrwalanie surowców rybnych metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja) | 2 |
T-W-13 | Utrwalanie surowców rybnych metodą suszenia sublimacyjnego cd. | 2 |
T-W-14 | Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania rybnych surowców schładzanych i mrożonych. | 2 |
T-W-15 | Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 30 |
A-L-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D10tzpw_W01 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym procesy zachodzące podczas przechowywania surowców pochodzenia wodnego. Zna w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrażalniczego. | TZZ_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-3, T-W-11, T-W-14, T-W-7, T-W-5, T-W-12, T-W-10, T-W-13, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D10tzpw_U01 Potrafi wyszukiwać informacje i wykorzystać posiadaną wiedzę. Potrafi analizować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie. | TZZ_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-12, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-10, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-11, T-L-13 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D10tzpw_K01 Student jest gotów do ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną oraz do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K02 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-12, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-10, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-11, T-L-13, T-W-14, T-W-4, T-W-15, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-12, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-7 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D10tzpw_W01 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym procesy zachodzące podczas przechowywania surowców pochodzenia wodnego. Zna w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrażalniczego. | 2,0 | Student nie zna procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych |
3,0 | Student osiągnął 60% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych. | |
3,5 | Student osiągnął 70% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych. | |
4,0 | Student osiągnął 80% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych. | |
4,5 | Student osiągnął 90% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych. | |
5,0 | Student osiągnął 95 - 100% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D10tzpw_U01 Potrafi wyszukiwać informacje i wykorzystać posiadaną wiedzę. Potrafi analizować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie. | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać informacji i wykorzystać posiadanej wiedzy. Nie potrafi analizować i wykorzystywać potrzebnych informacji pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole, nie potrafi zrealizować zadania w wyznaczonym terminie. |
3,0 | Student osiągnął 60% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie. | |
3,5 | Student osiągnął 70% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie. | |
4,0 | Student osiągnął 80% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie. | |
4,5 | Student osiągnął 90% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie. | |
5,0 | Student osiągnął 95 - 100% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D10tzpw_K01 Student jest gotów do ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną oraz do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | 2,0 | Student jest gotów do ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się. Student nie jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Nie jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną oraz do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
3,0 | Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 60% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenie odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
3,5 | Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 70% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,0 | Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 80% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenie odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,5 | Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 90% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenie odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
5,0 | Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 95 - 100% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenie odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
Literatura podstawowa
- Jastrzębski W, Technologia obróbki chłodniczej., 2011
- Horubała A, Podstawy przechowywania żywności, W-wa, 2011
- Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, W-wa, 2011
Literatura dodatkowa
- Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności., Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008
- Chłodnictwo