Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Zagrożenia mikrobiologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia mikrobiologiczne
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1mikrobiologia zywności
W-2podstawy technologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Izolacja i identyfikacja S. aureus w żywności.4
T-L-2Izoalcja i identyfikacja B. cereus w żywności.4
T-L-3Mikroflora zepsucia4
T-L-4Ocena stopnia zakażenia powietrza.3
15
wykłady
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca4
T-W-2Kryteria mikrobiologiczne w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności3
T-W-3Toksyczne metabolity mikroorganizmów2
T-W-4Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.4
T-W-5Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2bieżące przygotowywanie się do zajęć10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna - studiowanie literatury15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęc laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_W01
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z rodzajem zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą
TZZ_1A_W06C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-2, M-1, M-3S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_U01
potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki
TZZ_1A_U08C-1T-L-3M-2, M-1, M-3S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_K01
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w rązwiązywaniu problemów praktycznych
TZZ_1A_K04C-1T-W-1, T-W-4, T-L-4M-2, M-1, M-3S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_W01
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z rodzajem zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą
2,0
3,0potrafi wskazać wiekszość zagrożeń mikrobiologicznych, których nośnikiem może być zywność, jednak nie potrafi okreslić skąd sie tam biorą
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_U01
potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki
2,0
3,0potrafi wskazać jaki patogen nalezy oznaczac w konkretnym produkcie i co oznacza dopuszczalny poziom zanieczyszczenia w tym przypadku. Nie potrafi też okreslic jak przeprowadzić badania produktu w kierunku konkretnego patogena
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_K01
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w rązwiązywaniu problemów praktycznych
2,0
3,0ma świadomość co do rodzajów zagrożeń, nie wie jak im przeciwdziałać
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
  2. Salyers A., Whitt D.D., Mikrobiologia, roznorodność, chorobotwórczośc, PWN, W-wa, 2009
  3. Przondo-Mordarsa A i in., Mikrobiologia, Urban& Partner, 2011
  4. Molenda J., Mikrobiologia żywności pochodzenia zwierzęcego, UWP, Wrocław, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Mizerski W., B. Bednarczuk, M. Kawalec, Slownik bakterii ciekawych, pożytecznych, groźnych, Adamantan, Polska, 2011
  2. The International Journal of Food Microbiology

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja i identyfikacja S. aureus w żywności.4
T-L-2Izoalcja i identyfikacja B. cereus w żywności.4
T-L-3Mikroflora zepsucia4
T-L-4Ocena stopnia zakażenia powietrza.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca4
T-W-2Kryteria mikrobiologiczne w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności3
T-W-3Toksyczne metabolity mikroorganizmów2
T-W-4Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.4
T-W-5Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2bieżące przygotowywanie się do zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna - studiowanie literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3tiz_W01zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z rodzajem zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody badań surowców i produktów spożywczych. Zna nowe techniki analizy instrumentalnej. Zna charakterystykę towaroznawczą surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca
T-W-3Toksyczne metabolity mikroorganizmów
T-W-4Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.
T-W-5Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń
T-W-2Kryteria mikrobiologiczne w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęc laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wskazać wiekszość zagrożeń mikrobiologicznych, których nośnikiem może być zywność, jednak nie potrafi okreslić skąd sie tam biorą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3tiz_U01potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U08Potrafi dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych w analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać i krytycznie ocenić organizmy pasożytnicze.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-L-3Mikroflora zepsucia
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wskazać jaki patogen nalezy oznaczac w konkretnym produkcie i co oznacza dopuszczalny poziom zanieczyszczenia w tym przypadku. Nie potrafi też okreslic jak przeprowadzić badania produktu w kierunku konkretnego patogena
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3tiz_K01Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w rązwiązywaniu problemów praktycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca
T-W-4Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.
T-L-4Ocena stopnia zakażenia powietrza.
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość co do rodzajów zagrożeń, nie wie jak im przeciwdziałać
3,5
4,0
4,5
5,0