Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy chłodnictwa i przechowalnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy chłodnictwa i przechowalnictwa
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia / biochemia
W-2Fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wstępne, szkolenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie sposobu wykonania ćwiczeń.1
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie. Pomiar aktywności wody.2
T-L-3Proces zamrażania "freeze flo".2
T-L-4Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych.2
T-L-5Wpływ metody rozmrażania na zmiany masy surowców mięsnych.2
T-L-6Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców.2
T-L-7Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu.2
T-L-8Ćwiczenie zaliczeniowe.2
15
wykłady
T-W-1Cele przechowalnictwa żywności. Podział produktów ze względu na poziom przejawów życiowych.1
T-W-2Podstawowe procesy technologii chłodniczej. Metody chłodzenia żywności. Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności.2
T-W-3Metody zamrażania żywności. Zasady i sposoby zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Szybkość zamrażania.2
T-W-4Przechowalnictwo produktów roślinnych i zwierzęcych.2
T-W-5Technologia i technika odchładzania i rozmrażania żywności.2
T-W-6Jakość produktów mrożonych. Klasyfikacja i charakterystyka zmian występujących podczas zamrażalniczego przechowywania żywności.2
T-W-7Przechowalnictwo produktów nieutrwalonych. Podział produktów pod względem wrażliwości na szybkość mrożenia.2
T-W-8Wpływ szybkości zamrażania i rozmrażania na wyciek rozmrażalniczy. Temperatura a prędkość procesów biochemicznych.1
T-W-9Nowoczesne metody zamrażania i rozmrażania żywności.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach15
A-L-2Konsultacje z nauczycielem akademickim1
A-L-3Przygotowanie do zajęć10
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych5
31
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D20zcid_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zmiany przechowalnicze żywności. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji.
TZZ_1A_W03C-1T-W-1, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D20zcid_U01
Student potrafi wyszukiwać, zrozumieć, przeanalizować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole. Potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie.
TZZ_1A_U01C-1T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-1, M-2S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D20zcid_K01
Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K04C-1T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-1, T-W-6M-1, M-2S-2, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D20zcid_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zmiany przechowalnicze żywności. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji.
2,0Student nie zna i nie rozumie procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności.
3,0Student w 60% osiągnął zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności.
3,5Student w 70% osiągnął zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności.
4,0Student w 70% osiągnął zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności.
4,5Student w 70% osiągnął zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności.
5,0Student w 95 - 100% osiągnął zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D20zcid_U01
Student potrafi wyszukiwać, zrozumieć, przeanalizować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole. Potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie.
2,0Student nie posiada umiejętności wyszukania informacji, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wyszukiwać informacje i analizować problem, interpretować informacje i wyciągać właściwe wnioski, ale z licznymi nieprawidłowościami.
3,5Student osiągnął 70% umiejętności tj. potrafi wyszukiwać informacje i analizować problem, interpretować informacje i wyciągać właściwe wnioski, ale z licznymi nieprawidłowościami.
4,0Student osiągnął 80% umiejętności tj. potrafi dobrze wyszukiwać informacje i analizować problem, interpretować informacje i wyciągać właściwe wnioski, ale z licznymi nieprawidłowościami.
4,5Student osiągnął 90% umiejętności tj. potrafi bardzo dobrze wyszukiwać informacje i analizować problem, interpretować informacje i wyciągać właściwe wnioski, ale z licznymi nieprawidłowościami.
5,0Student osiągnął 95 - 100% umiejętności tj. potrafi doskonale wyszukiwać informacje i analizować problem, interpretować informacje i wyciągać właściwe wnioski, ale z licznymi nieprawidłowościami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D20zcid_K01
Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Nie jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 60% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia a także działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 70% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia a także działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 80% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia a także działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 90% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia a także działania w sposób przedsiębiorczy.
5,0Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 100% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia a także działania w sposób przedsiębiorczy.

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębski W, Technologia obróbki chłodniczej., 2011
  2. Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, W-wa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności., Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008
  2. B. Krzysztofik, T. Dróżdż, Z. Sobol, P. Nawara, P. Wrona, Metody zabezpieczania i utrwalania surowców oraz produktów żywnościowych, Polskie Towarzystwo Inżynierii Rolniczej, Wydz. Inżynierii Produkcji i Informatyki, Kraków, 2015
  3. M. Shafiur Rahman (editor), Handbook of Food Preservation. Second Edition., CRC Press, Taylor & Francis Group, Londyn, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wstępne, szkolenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie sposobu wykonania ćwiczeń.1
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie. Pomiar aktywności wody.2
T-L-3Proces zamrażania "freeze flo".2
T-L-4Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych.2
T-L-5Wpływ metody rozmrażania na zmiany masy surowców mięsnych.2
T-L-6Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców.2
T-L-7Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu.2
T-L-8Ćwiczenie zaliczeniowe.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele przechowalnictwa żywności. Podział produktów ze względu na poziom przejawów życiowych.1
T-W-2Podstawowe procesy technologii chłodniczej. Metody chłodzenia żywności. Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności.2
T-W-3Metody zamrażania żywności. Zasady i sposoby zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Szybkość zamrażania.2
T-W-4Przechowalnictwo produktów roślinnych i zwierzęcych.2
T-W-5Technologia i technika odchładzania i rozmrażania żywności.2
T-W-6Jakość produktów mrożonych. Klasyfikacja i charakterystyka zmian występujących podczas zamrażalniczego przechowywania żywności.2
T-W-7Przechowalnictwo produktów nieutrwalonych. Podział produktów pod względem wrażliwości na szybkość mrożenia.2
T-W-8Wpływ szybkości zamrażania i rozmrażania na wyciek rozmrażalniczy. Temperatura a prędkość procesów biochemicznych.1
T-W-9Nowoczesne metody zamrażania i rozmrażania żywności.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach15
A-L-2Konsultacje z nauczycielem akademickim1
A-L-3Przygotowanie do zajęć10
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D20zcid_W01Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zmiany przechowalnicze żywności. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące składników żywności, przemian i oddziaływań między nimi. Zna i rozumie główne przemiany biochemiczne.
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-W-1Cele przechowalnictwa żywności. Podział produktów ze względu na poziom przejawów życiowych.
T-W-9Nowoczesne metody zamrażania i rozmrażania żywności.
T-W-7Przechowalnictwo produktów nieutrwalonych. Podział produktów pod względem wrażliwości na szybkość mrożenia.
T-W-8Wpływ szybkości zamrażania i rozmrażania na wyciek rozmrażalniczy. Temperatura a prędkość procesów biochemicznych.
T-W-4Przechowalnictwo produktów roślinnych i zwierzęcych.
T-W-5Technologia i technika odchładzania i rozmrażania żywności.
T-W-3Metody zamrażania żywności. Zasady i sposoby zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Szybkość zamrażania.
T-W-2Podstawowe procesy technologii chłodniczej. Metody chłodzenia żywności. Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności.
3,0Student w 60% osiągnął zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności.
3,5Student w 70% osiągnął zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności.
4,0Student w 70% osiągnął zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności.
4,5Student w 70% osiągnął zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności.
5,0Student w 95 - 100% osiągnął zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D20zcid_U01Student potrafi wyszukiwać, zrozumieć, przeanalizować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole. Potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-5Wpływ metody rozmrażania na zmiany masy surowców mięsnych.
T-L-6Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców.
T-L-7Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu.
T-L-3Proces zamrażania "freeze flo".
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie. Pomiar aktywności wody.
T-L-4Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wyszukania informacji, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wyszukiwać informacje i analizować problem, interpretować informacje i wyciągać właściwe wnioski, ale z licznymi nieprawidłowościami.
3,5Student osiągnął 70% umiejętności tj. potrafi wyszukiwać informacje i analizować problem, interpretować informacje i wyciągać właściwe wnioski, ale z licznymi nieprawidłowościami.
4,0Student osiągnął 80% umiejętności tj. potrafi dobrze wyszukiwać informacje i analizować problem, interpretować informacje i wyciągać właściwe wnioski, ale z licznymi nieprawidłowościami.
4,5Student osiągnął 90% umiejętności tj. potrafi bardzo dobrze wyszukiwać informacje i analizować problem, interpretować informacje i wyciągać właściwe wnioski, ale z licznymi nieprawidłowościami.
5,0Student osiągnął 95 - 100% umiejętności tj. potrafi doskonale wyszukiwać informacje i analizować problem, interpretować informacje i wyciągać właściwe wnioski, ale z licznymi nieprawidłowościami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D20zcid_K01Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-5Wpływ metody rozmrażania na zmiany masy surowców mięsnych.
T-L-6Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców.
T-L-7Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu.
T-L-3Proces zamrażania "freeze flo".
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie. Pomiar aktywności wody.
T-L-4Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych.
T-W-2Podstawowe procesy technologii chłodniczej. Metody chłodzenia żywności. Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności.
T-W-5Technologia i technika odchładzania i rozmrażania żywności.
T-W-8Wpływ szybkości zamrażania i rozmrażania na wyciek rozmrażalniczy. Temperatura a prędkość procesów biochemicznych.
T-W-7Przechowalnictwo produktów nieutrwalonych. Podział produktów pod względem wrażliwości na szybkość mrożenia.
T-W-3Metody zamrażania żywności. Zasady i sposoby zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Szybkość zamrażania.
T-W-4Przechowalnictwo produktów roślinnych i zwierzęcych.
T-W-9Nowoczesne metody zamrażania i rozmrażania żywności.
T-W-1Cele przechowalnictwa żywności. Podział produktów ze względu na poziom przejawów życiowych.
T-W-6Jakość produktów mrożonych. Klasyfikacja i charakterystyka zmian występujących podczas zamrażalniczego przechowywania żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Nie jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 60% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia a także działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 70% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia a także działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 80% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia a także działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 90% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia a także działania w sposób przedsiębiorczy.
5,0Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 100% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia a także działania w sposób przedsiębiorczy.