Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Biochemia żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia żywienia
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość chemii organicznej, podstaw biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze szlakami metabolicznymi w organizmie człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Aktywność katalityczna enzymów3
T-L-2Przemiany biochemiczne białek – parametry wskaźnikowe3
T-L-3Przemiany biochemiczne lipidów– parametry wskaźnikowe3
T-L-4Przemiany biochemiczne węglowodanów– parametry wskaźnikowe3
T-L-5Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii3
15
wykłady
T-W-1Bioenergetyka – rola ATP i utlenianie biologiczne2
T-W-2Przemiany biochemiczne białek i aminokwasów3
T-W-3Przemiany biochemiczne lipidów3
T-W-4Przemiany biochemiczne węglowodanów2
T-W-5Przemiany pośrednie składników odżywczych – integracja metabolizmu2
T-W-6Metabolizm ksenobiotyków3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć12
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-3uczestnictwo w zajęciach13
30
wykłady
A-W-1Analiza wskazanej literatury12
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-3uczestnictwo w zajęciach13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium kończące ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-2zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przemiany biochemiczne zachodzące w organizmie
TZZ_1A_W13C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-2zcid_U02
Potrafi scharakteryzować przemiany składników odżywczych w organizmie
TZZ_1A_U06C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-2zcid_K01
Jest gotów do popularyzacji wiedzy i ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby na bieżąco oceniać skutki wpływu przetwórstwa żywności na możliwości metabolizowania składników odżywczych
TZZ_1A_K05C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-2zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przemiany biochemiczne zachodzące w organizmie
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-2zcid_U02
Potrafi scharakteryzować przemiany składników odżywczych w organizmie
2,0Nie potrafi scharakteryzować przemian składników odżywczych w organizmie
3,0Potrafi scharakteryzować przemiany składników odżywczych w organizmie w stopniu podstawowym
3,5Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie oraz umie wskazać niektóre powiązania pomiędzy nimi
4,0Potrafi omówić przemiany składników odżywczych w organizmie oraz umie wskazać większość powiązań pomiędzy nimi
4,5Potrafi omówić przemiany składników odżywczych w organizmie oraz wskazać wszystkie powiązania pomiędzy nimi.
5,0Potrafi omówić przemiany składników odżywczych w organizmie, wskazać i omówić wszystkie powiązania pomiędzy nimi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-2zcid_K01
Jest gotów do popularyzacji wiedzy i ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby na bieżąco oceniać skutki wpływu przetwórstwa żywności na możliwości metabolizowania składników odżywczych
2,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Nie zdefiniowano w formie stopnia

Literatura podstawowa

  1. Murray R.K., Granner D. K., Rodwell V. W., Biochemia Harpera, PZWL, Warszawa, 2008
  2. Bańkowski E., Biochemia: podręcznik dla studentów uczelni medycznych, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Berg J.M., Tymoczko L.J., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2009
  2. Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.H.R., Biologia molekularna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Aktywność katalityczna enzymów3
T-L-2Przemiany biochemiczne białek – parametry wskaźnikowe3
T-L-3Przemiany biochemiczne lipidów– parametry wskaźnikowe3
T-L-4Przemiany biochemiczne węglowodanów– parametry wskaźnikowe3
T-L-5Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioenergetyka – rola ATP i utlenianie biologiczne2
T-W-2Przemiany biochemiczne białek i aminokwasów3
T-W-3Przemiany biochemiczne lipidów3
T-W-4Przemiany biochemiczne węglowodanów2
T-W-5Przemiany pośrednie składników odżywczych – integracja metabolizmu2
T-W-6Metabolizm ksenobiotyków3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć12
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-3uczestnictwo w zajęciach13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Analiza wskazanej literatury12
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-3uczestnictwo w zajęciach13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-2zcid_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przemiany biochemiczne zachodzące w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych. Zna w zaawansowanym stopniu suplementy diety i preparaty dietetyczne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze szlakami metabolicznymi w organizmie człowieka.
Treści programoweT-W-1Bioenergetyka – rola ATP i utlenianie biologiczne
T-W-4Przemiany biochemiczne węglowodanów
T-W-2Przemiany biochemiczne białek i aminokwasów
T-W-5Przemiany pośrednie składników odżywczych – integracja metabolizmu
T-W-3Przemiany biochemiczne lipidów
T-W-6Metabolizm ksenobiotyków
T-L-2Przemiany biochemiczne białek – parametry wskaźnikowe
T-L-3Przemiany biochemiczne lipidów– parametry wskaźnikowe
T-L-4Przemiany biochemiczne węglowodanów– parametry wskaźnikowe
T-L-5Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii
T-L-1Aktywność katalityczna enzymów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-2zcid_U02Potrafi scharakteryzować przemiany składników odżywczych w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U06Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze szlakami metabolicznymi w organizmie człowieka.
Treści programoweT-W-1Bioenergetyka – rola ATP i utlenianie biologiczne
T-W-4Przemiany biochemiczne węglowodanów
T-W-2Przemiany biochemiczne białek i aminokwasów
T-W-5Przemiany pośrednie składników odżywczych – integracja metabolizmu
T-W-3Przemiany biochemiczne lipidów
T-W-6Metabolizm ksenobiotyków
T-L-2Przemiany biochemiczne białek – parametry wskaźnikowe
T-L-3Przemiany biochemiczne lipidów– parametry wskaźnikowe
T-L-4Przemiany biochemiczne węglowodanów– parametry wskaźnikowe
T-L-5Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii
T-L-1Aktywność katalityczna enzymów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium kończące ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi scharakteryzować przemian składników odżywczych w organizmie
3,0Potrafi scharakteryzować przemiany składników odżywczych w organizmie w stopniu podstawowym
3,5Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie oraz umie wskazać niektóre powiązania pomiędzy nimi
4,0Potrafi omówić przemiany składników odżywczych w organizmie oraz umie wskazać większość powiązań pomiędzy nimi
4,5Potrafi omówić przemiany składników odżywczych w organizmie oraz wskazać wszystkie powiązania pomiędzy nimi.
5,0Potrafi omówić przemiany składników odżywczych w organizmie, wskazać i omówić wszystkie powiązania pomiędzy nimi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-2zcid_K01Jest gotów do popularyzacji wiedzy i ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby na bieżąco oceniać skutki wpływu przetwórstwa żywności na możliwości metabolizowania składników odżywczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze szlakami metabolicznymi w organizmie człowieka.
Treści programoweT-W-1Bioenergetyka – rola ATP i utlenianie biologiczne
T-W-4Przemiany biochemiczne węglowodanów
T-W-2Przemiany biochemiczne białek i aminokwasów
T-W-5Przemiany pośrednie składników odżywczych – integracja metabolizmu
T-W-3Przemiany biochemiczne lipidów
T-W-6Metabolizm ksenobiotyków
T-L-2Przemiany biochemiczne białek – parametry wskaźnikowe
T-L-3Przemiany biochemiczne lipidów– parametry wskaźnikowe
T-L-4Przemiany biochemiczne węglowodanów– parametry wskaźnikowe
T-L-5Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii
T-L-1Aktywność katalityczna enzymów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Nie zdefiniowano w formie stopnia