Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologie środowiskowe wspomagane technikami membranowymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologie środowiskowe wspomagane technikami membranowymi
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z obszaru nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu biotechnologii środowiskowych wspomaganych technikami membranowymi. Poznanie budowy, rodzajów membran i poszczególnych technik membranowych stosowanych w technologii oczyszczania wody, ścieków i powietrza

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratorium membranowym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń1
T-L-2Zastosowanie technik membranowych w technologii wody - proces odwróconej osmozy (RO) w uzdatnianiu wody wodociągowej4
T-L-3Nanofiltracja (NF) wodnych roztworów wybranej substancji rozpuszczonej – określanie: współczynnika retencji; wpływu ciśnienia na współczynnik retencji; wpływu prędkości liniowej nad powierzchnią membrany na współczynnik zatrzymywania substancji rozpuszczonej4
T-L-4Wykorzystanie procesu nanofiltracji (NF) w oczyszczaniu ścieków3
T-L-5Badanie zjawiska foulingu membran ceramicznych3
15
wykłady
T-W-1Procesy membranowe: procesy separacji; rodzaje siły napędowej procesów membranowych. Membrany: rodzaje, budowa, metody ich otrzymywania3
T-W-2Rodzaje procesów membranowych: ciśnieniowe procesy membranowe: MF, UF, NF, RO; procesy membranowe, których siłą napędową jest różnica stężeń, membrany ciekłe, destylacja membranowa, dializa, elektrodializa.3
T-W-3Techniki membranowe w technologii wody: odsalanie wód; możliwości zmiękczanie wody; demineralizacjawody - woda ultraczysta, ultrafiltracja w uzdatnianiu wody; membrany w procesie denitryfikacji wody pitnej.3
T-W-4Techniki membranowe w oczyszczaniu ścieków: zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym;odcieki z wysypisk odpadów stałych;oczyszczanie ścieków przy wykorzystaniu bioreaktorów membranowych (MBR), oczyszczanie ścieków emulsyjnych;odzyskiwanie metali ze ścieków3
T-W-5Techniki membranowe w oczyszczaniu powietrza: wykorzystanie membran do usuwania lotnych związków organicznych z powietrza; zastosowanie procesu membranowej absorpcji do oczyszczania powietrza;3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie wyników z laboratorium5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-3tzpw_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym techniki (np. rodzaje i metody otrzymywania membran) i zjawiska (np ciśnienie TMP, fouling) zachodzące w czasie procesów membranowych stosowanych w biotechnologiach środowiskowych, oczyszcaniu wody i ścieków.
TZZ_1A_W03C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-3tzpw_U02
Student potrafi w stopniu zaawansowanym pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP obsługując aparaturę i posługując sie sprzętem laboratoryjnym (moduł membranowy) z wykorzystaniem pogłębionej wiedzy z zakresu separacji membranowych i bioprocesów. Na podstawie uzyskanych pomiarów potrafi między innymi obliczyć prędkośći strumienia permeatu i wydajność membran, a na podstawie analiz chemicznych ocenić stężenia składników nadawy, permeatu, retentatu i określić stopień zatrzymania badanych substancji. Na podstawie tych informacji potrafi dokonać krytycznej analizy i interpretacji wyników.
TZZ_1A_U22C-1T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-3tzpw_K01
Student jest gotów współpracować w grupie w trakcie zajęć laboratoryjnych; dzielić się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzystać z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań zawodowych (studenckich) oraz odpowiedzialnego podejścia do kwestii bezpieczeństwa pracy i ochrony środowiska.
TZZ_1A_K01C-1T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-3tzpw_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym techniki (np. rodzaje i metody otrzymywania membran) i zjawiska (np ciśnienie TMP, fouling) zachodzące w czasie procesów membranowych stosowanych w biotechnologiach środowiskowych, oczyszcaniu wody i ścieków.
2,0Student w niezadowalającym stopniu opanował obowiązujący materiał.Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-3tzpw_U02
Student potrafi w stopniu zaawansowanym pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP obsługując aparaturę i posługując sie sprzętem laboratoryjnym (moduł membranowy) z wykorzystaniem pogłębionej wiedzy z zakresu separacji membranowych i bioprocesów. Na podstawie uzyskanych pomiarów potrafi między innymi obliczyć prędkośći strumienia permeatu i wydajność membran, a na podstawie analiz chemicznych ocenić stężenia składników nadawy, permeatu, retentatu i określić stopień zatrzymania badanych substancji. Na podstawie tych informacji potrafi dokonać krytycznej analizy i interpretacji wyników.
2,0Student nie zawsze pracuje zgodnie z przepisami BHP pracowni membranowej. Nie potrafi w zadowalający sposób obsługiwać instalacji membranowej i sprzętu laboratoryjnego jak również nie potrafi przeprowadzić procesu filtracji. Nie posiada umiejętności interpretacji uzyskanych wyników i wyciągania wniosków.
3,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie instalację membranową i aparaturę. Posiada umiejętność przeprowadzenia doświadczenia lub analizy niekiedy pod nadzorem i przy pomocy prowadzącego. Nie zawsze potrafi na podstawie wykonanej analizy zinterpretować uzyskane wyniki.
3,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie obsługuje instalację membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia eksperymentu lub analizy chemicznej a na jej podstawie podejmuje próbę interpretacji uzyskanych wyników.
4,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Prawidłowo obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętość samodzielnego przeprowadzenia peksperymentu a następnie analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń podejmuje udaną próbę interpretacji wyników i formułuje prawidłowe wnioski.
4,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, sprawnie obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzania eksperymentu i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń prawidłowo interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski.
5,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, bardzo sprawnie obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia eksperymentu i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń analizuje a następnie bezbłędnie interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-3tzpw_K01
Student jest gotów współpracować w grupie w trakcie zajęć laboratoryjnych; dzielić się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzystać z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań zawodowych (studenckich) oraz odpowiedzialnego podejścia do kwestii bezpieczeństwa pracy i ochrony środowiska.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rautenbach R., Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996
  2. Bodzek M., J. Bohdziewicz, K. Konieczny, Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
  3. Biernaca E., Suchecka T., Techniki membranowe w ochronie środowiska, SGGW, Warszawa, 2004
  4. Miksch K., Sikora J., Biotechnologia ścieków, PWN, Warszawa, 2010
  5. Bodzek M., Konieczny K., Usuwanie zanieczyszczeń nieorganicznych ze środowiska wodnego metodami membranowymi, Wydawnictwo Seidel-Przywecki, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Bodzek M., Konieczny K, Wykorzystanie procesów membranowych w uzdatnianiu wody, Oficyna Wydawnicza Projprzem – EKO, Bydgoszcz, 2005
  2. Lipiński K., D. Szaniawska, A. Szaniawski, Membrany dynamiczne. Nowy rodzaj membran do ultrafiltracji i odwróconej osmozy, WNT, Warszawa, 1990

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratorium membranowym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń1
T-L-2Zastosowanie technik membranowych w technologii wody - proces odwróconej osmozy (RO) w uzdatnianiu wody wodociągowej4
T-L-3Nanofiltracja (NF) wodnych roztworów wybranej substancji rozpuszczonej – określanie: współczynnika retencji; wpływu ciśnienia na współczynnik retencji; wpływu prędkości liniowej nad powierzchnią membrany na współczynnik zatrzymywania substancji rozpuszczonej4
T-L-4Wykorzystanie procesu nanofiltracji (NF) w oczyszczaniu ścieków3
T-L-5Badanie zjawiska foulingu membran ceramicznych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy membranowe: procesy separacji; rodzaje siły napędowej procesów membranowych. Membrany: rodzaje, budowa, metody ich otrzymywania3
T-W-2Rodzaje procesów membranowych: ciśnieniowe procesy membranowe: MF, UF, NF, RO; procesy membranowe, których siłą napędową jest różnica stężeń, membrany ciekłe, destylacja membranowa, dializa, elektrodializa.3
T-W-3Techniki membranowe w technologii wody: odsalanie wód; możliwości zmiękczanie wody; demineralizacjawody - woda ultraczysta, ultrafiltracja w uzdatnianiu wody; membrany w procesie denitryfikacji wody pitnej.3
T-W-4Techniki membranowe w oczyszczaniu ścieków: zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym;odcieki z wysypisk odpadów stałych;oczyszczanie ścieków przy wykorzystaniu bioreaktorów membranowych (MBR), oczyszczanie ścieków emulsyjnych;odzyskiwanie metali ze ścieków3
T-W-5Techniki membranowe w oczyszczaniu powietrza: wykorzystanie membran do usuwania lotnych związków organicznych z powietrza; zastosowanie procesu membranowej absorpcji do oczyszczania powietrza;3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie wyników z laboratorium5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-3tzpw_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym techniki (np. rodzaje i metody otrzymywania membran) i zjawiska (np ciśnienie TMP, fouling) zachodzące w czasie procesów membranowych stosowanych w biotechnologiach środowiskowych, oczyszcaniu wody i ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące składników żywności, przemian i oddziaływań między nimi. Zna i rozumie główne przemiany biochemiczne.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu biotechnologii środowiskowych wspomaganych technikami membranowymi. Poznanie budowy, rodzajów membran i poszczególnych technik membranowych stosowanych w technologii oczyszczania wody, ścieków i powietrza
Treści programoweT-W-1Procesy membranowe: procesy separacji; rodzaje siły napędowej procesów membranowych. Membrany: rodzaje, budowa, metody ich otrzymywania
T-W-4Techniki membranowe w oczyszczaniu ścieków: zastosowanie technik membranowych w przemyśle rolno-spożywczym;odcieki z wysypisk odpadów stałych;oczyszczanie ścieków przy wykorzystaniu bioreaktorów membranowych (MBR), oczyszczanie ścieków emulsyjnych;odzyskiwanie metali ze ścieków
T-W-5Techniki membranowe w oczyszczaniu powietrza: wykorzystanie membran do usuwania lotnych związków organicznych z powietrza; zastosowanie procesu membranowej absorpcji do oczyszczania powietrza;
T-W-2Rodzaje procesów membranowych: ciśnieniowe procesy membranowe: MF, UF, NF, RO; procesy membranowe, których siłą napędową jest różnica stężeń, membrany ciekłe, destylacja membranowa, dializa, elektrodializa.
T-W-3Techniki membranowe w technologii wody: odsalanie wód; możliwości zmiękczanie wody; demineralizacjawody - woda ultraczysta, ultrafiltracja w uzdatnianiu wody; membrany w procesie denitryfikacji wody pitnej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z części wykładowej
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niezadowalającym stopniu opanował obowiązujący materiał.Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5Student opanował 60% zrealizowanych treści programowych.
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych.
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych.
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-3tzpw_U02Student potrafi w stopniu zaawansowanym pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP obsługując aparaturę i posługując sie sprzętem laboratoryjnym (moduł membranowy) z wykorzystaniem pogłębionej wiedzy z zakresu separacji membranowych i bioprocesów. Na podstawie uzyskanych pomiarów potrafi między innymi obliczyć prędkośći strumienia permeatu i wydajność membran, a na podstawie analiz chemicznych ocenić stężenia składników nadawy, permeatu, retentatu i określić stopień zatrzymania badanych substancji. Na podstawie tych informacji potrafi dokonać krytycznej analizy i interpretacji wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U22Potrafi dostrzegać aspekty pozatechniczne w rozwiązywaniu problemów technologicznych.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu biotechnologii środowiskowych wspomaganych technikami membranowymi. Poznanie budowy, rodzajów membran i poszczególnych technik membranowych stosowanych w technologii oczyszczania wody, ścieków i powietrza
Treści programoweT-L-4Wykorzystanie procesu nanofiltracji (NF) w oczyszczaniu ścieków
T-L-1BHP w laboratorium membranowym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń
T-L-5Badanie zjawiska foulingu membran ceramicznych
T-L-2Zastosowanie technik membranowych w technologii wody - proces odwróconej osmozy (RO) w uzdatnianiu wody wodociągowej
T-L-3Nanofiltracja (NF) wodnych roztworów wybranej substancji rozpuszczonej – określanie: współczynnika retencji; wpływu ciśnienia na współczynnik retencji; wpływu prędkości liniowej nad powierzchnią membrany na współczynnik zatrzymywania substancji rozpuszczonej
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zawsze pracuje zgodnie z przepisami BHP pracowni membranowej. Nie potrafi w zadowalający sposób obsługiwać instalacji membranowej i sprzętu laboratoryjnego jak również nie potrafi przeprowadzić procesu filtracji. Nie posiada umiejętności interpretacji uzyskanych wyników i wyciągania wniosków.
3,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie instalację membranową i aparaturę. Posiada umiejętność przeprowadzenia doświadczenia lub analizy niekiedy pod nadzorem i przy pomocy prowadzącego. Nie zawsze potrafi na podstawie wykonanej analizy zinterpretować uzyskane wyniki.
3,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Poprawnie obsługuje instalację membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia eksperymentu lub analizy chemicznej a na jej podstawie podejmuje próbę interpretacji uzyskanych wyników.
4,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP. Prawidłowo obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętość samodzielnego przeprowadzenia peksperymentu a następnie analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń podejmuje udaną próbę interpretacji wyników i formułuje prawidłowe wnioski.
4,5Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, sprawnie obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzania eksperymentu i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń prawidłowo interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski.
5,0Student pracuje zgodnie z przepisami BHP, bardzo sprawnie obsługuje instalcję membranową i aparaturę znajdującą się w pracowni. Posiada umiejętność samodzielnego przeprowadzenia eksperymentu i analizy chemicznej. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń analizuje a następnie bezbłędnie interpretuje wyniki, formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-3tzpw_K01Student jest gotów współpracować w grupie w trakcie zajęć laboratoryjnych; dzielić się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzystać z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań zawodowych (studenckich) oraz odpowiedzialnego podejścia do kwestii bezpieczeństwa pracy i ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu biotechnologii środowiskowych wspomaganych technikami membranowymi. Poznanie budowy, rodzajów membran i poszczególnych technik membranowych stosowanych w technologii oczyszczania wody, ścieków i powietrza
Treści programoweT-L-4Wykorzystanie procesu nanofiltracji (NF) w oczyszczaniu ścieków
T-L-1BHP w laboratorium membranowym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń
T-L-5Badanie zjawiska foulingu membran ceramicznych
T-L-2Zastosowanie technik membranowych w technologii wody - proces odwróconej osmozy (RO) w uzdatnianiu wody wodociągowej
T-L-3Nanofiltracja (NF) wodnych roztworów wybranej substancji rozpuszczonej – określanie: współczynnika retencji; wpływu ciśnienia na współczynnik retencji; wpływu prędkości liniowej nad powierzchnią membrany na współczynnik zatrzymywania substancji rozpuszczonej
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienie, opis
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0