Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Inżynieria przepływu płynów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria przepływu płynów | ||
Specjalność | Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy z zakresu matematyki oraz komputerowych technik projektowania |
W-2 | Grafika inżynierska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy na temat przemian materii prowadzonych w skali przemysłowej. |
C-2 | Umiejętność identyfikacji poszczególnych operacji jednostkowych. |
C-3 | Umiejętność definiowaniai i rozpatrywania operacji przenoszenia pędu, przenoszenia ciepła lub dyfuzyjno-kinetycznego ruchu masy. |
C-4 | Opanowanie metod obliczeniowych przydatnych w konstruowaniu aparatów i ciągów technologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe właściwości płynów: gęstość, lepkość | 2 |
T-A-2 | Podstawy dynamiki płynów | 7 |
T-A-3 | Pomiary hydrodynamiczne | 2 |
T-A-4 | Procesy dynamiczne w układach niejednorodnych | 3 |
T-A-5 | Zaliczenie pisemne | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary przepływu. | 3 |
T-L-2 | Charakterystyka wentylatora. | 3 |
T-L-3 | Opory przepływu przez rurociąg. | 3 |
T-L-4 | Opory przepływu przez wypełnienie. | 3 |
T-L-5 | Badanie dynamiki przepływu płynu w sieci | 3 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Rozdanie tematów projektu, omówienie treści projektu. | 1 |
T-P-2 | Zebranie danych fizykochemicznych potrzebnych w projekcie. | 3 |
T-P-3 | Przegląd danych literaturowych na temat konstrukcji projektowanego aparatu. | 3 |
T-P-4 | Zaprojektowanie strumieni masowych w aparacie. | 1 |
T-P-5 | Obliczenia przepływów w poszczególnych strefach aparatu. | 2 |
T-P-6 | Dobór pomp i aparatury kontrolno-pomiarowej. | 2 |
T-P-7 | Obliczenia wytrzymałościowe. | 1 |
T-P-8 | Wykonanie części graficznej projektu: rysunków technicznych i poglądowych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe własności płynów: gęstość, lepkość, przeliczanie jednostek. Hydrostatyka. | 2 |
T-W-2 | Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu. | 6 |
T-W-3 | Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór. | 4 |
T-W-4 | Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość | 4 |
T-W-5 | Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane. | 3 |
T-W-6 | Fluidyzacja, transport pneumatyczny. | 4 |
T-W-7 | Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie. | 10 |
T-W-8 | Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja. | 4 |
T-W-9 | Barbotaż. Aparaty półkowe | 4 |
T-W-10 | Podstawy procesu mieszania. Zastosowania | 4 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-A-3 | konsultacje | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajeciach. | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium. | 5 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach. | 5 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajeciach. | 15 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach. | 3 |
A-P-3 | Korzystanie z bibliotek i internetu w celu zgromadzenia danych fizykochemicznych i charakterystyk pomp i AKP. | 2 |
A-P-4 | Wykonanie obliczeń i rysunków. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajeciach. | 45 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 35 |
A-W-3 | Korzystanie z konsultacji. | 10 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji. |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne kolokwia przed ćwiczeniami laboratoryjnymi. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności obliczeń i doboru osprzętu w projekcie. Sprawdzenie zebranych samodzielnie danych liczbowych. Sprawdzenie poprawności rysunków. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C06-01_W01 Student potrafi wykonać projekt aparatu lub prostego węzła technologicznego. Potrafi wykonać obliczenia procesów dynamicznych. Umie sporządzić program obliczeniowy projektu w MathCADzie oraz narysować potrzebne rysunki w AutoCADzie. | ICHP_2A_W05, ICHP_2A_W08 | — | — | C-4 | T-P-8, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-P-6, T-P-2, T-P-3, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
ICHP_2A_C06-01_W02 Student ma wiedzę na temat zastosowań poszczególnych operacji i procesów jednostkowych. Może tworzyć i użytkować systemy przenoszenia i bilansowania masy, pędu i energii. Potrafi wskazać kierunki rozwoju projektowania aparatury. | ICHP_2A_W01, ICHP_2A_W03 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3 | M-2, M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C06-01_U01 Student potrafi rozwiazywac problemy projektowo-obliczeniowe zwiazane z podstawowymi procesami dynamicznymi inżynierii chemicznej | ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U15 | — | — | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-2, M-1 | S-4 |
ICHP_2A_C06-01_U02 Student potrafi opracować dokumentację projektową aparatu do przeprowadzania wybranych procesów dynamicznych posługując sie odpowiednimi narzędziami komputerowymi | ICHP_2A_U03, ICHP_2A_U16, ICHP_2A_U17 | — | — | C-2, C-4 | T-P-8, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-P-6, T-P-2, T-P-3 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C06-01_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | ICHP_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C06-01_W01 Student potrafi wykonać projekt aparatu lub prostego węzła technologicznego. Potrafi wykonać obliczenia procesów dynamicznych. Umie sporządzić program obliczeniowy projektu w MathCADzie oraz narysować potrzebne rysunki w AutoCADzie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi objasniac zasady wykonywania obliczen procesowych dla podstawowych procesów dynamicznych inzynierii chemicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C06-01_W02 Student ma wiedzę na temat zastosowań poszczególnych operacji i procesów jednostkowych. Może tworzyć i użytkować systemy przenoszenia i bilansowania masy, pędu i energii. Potrafi wskazać kierunki rozwoju projektowania aparatury. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi charakteryzowac podstawowe procesy dynamiczne inzynierii chemicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C06-01_U01 Student potrafi rozwiazywac problemy projektowo-obliczeniowe zwiazane z podstawowymi procesami dynamicznymi inżynierii chemicznej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozwiazywac proste problemy projektowo-obliczeniowe. Błędy obliczeniowe i rysunkowe nie są kardynalne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C06-01_U02 Student potrafi opracować dokumentację projektową aparatu do przeprowadzania wybranych procesów dynamicznych posługując sie odpowiednimi narzędziami komputerowymi | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi sporzadzic dokumentacje projektowa aparatu zawierajaca obliczenia procesowe i rysunek pogladowy posługujac sie standardowymi technikami komputerowymi. Błedy obliczeniowe i rysunkowe nie sa kardynalne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C06-01_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | Student jest zorientowany na samodzielne rozwiazywanie typowych problemów projektowo-obliczeniowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1998
- Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej. Procesy przepływowe i cieplne, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
- Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1982
- Ciborowski J., Podstawy inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1965
Literatura dodatkowa
- Paderewski M., Procesy podstawowe. Cz. I. Przepływ płynów i metody rozdziału faz, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
- Fortuna S., Wentylatory i podstawy teoretyczne, zagadnienia konstrukcyjno – eksploatacyjne i zastosowanie, Techwent, 1999
- Bandowski J., Sedymentacja zawiesin - zasady i projektowanie, Politechnika Śląska, Gliwice, 1995