Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S3)
Sylabus przedmiotu PLANT BIOTECHNOLOGY:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | |||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | PLANT BIOTECHNOLOGY | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 10,0 | ECTS (formy) | 10,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | The fundamental knowledge of genetic and cell function. structure and physiology, fundamental knowledge of plant propagation |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Theoretical knowledge and practical skills of the students in the field of plant biotechnology |
C-2 | Comparison of conventional and biotechnological plant breeding technique |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | To become informed about health and safety rules in the in vitro and genetics laboratory. Learning the scope of work performed in laboratories. | 2 |
T-L-2 | Methods for isolating DNA from plant material, PCR, molecular markers, electrophoretic separations; application of genetic engineering methods for the analysis of plant material | 25 |
T-L-3 | In vitro culture methods, media preparation and disinfection of plant material, culture initiation; use of somaclonal variation in the selection of forms with desired characteristics; somatic embryos, selection in in vitro cultures | 20 |
T-L-4 | Methods of castration of spikes and ways of directional pollination of plants | 4 |
T-L-5 | Cryopreservation, long-term storage of plants in in vitro cultures | 4 |
T-L-6 | Application of mutagen in the plant vitro cultures. Selection of forms with visual chenges and its characteristic | 3 |
T-L-7 | Student's project presentation | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | History of plant biotechnology. The use of biotechnology. | 2 |
T-W-2 | Biotechnological Applications: Biopesticides (Insecticides). Biofertilizers. Vermiculture. Phytoremediation. Nutraceuticals. Cosmeceuticals. Biofuels. Single-cell Protein References | 2 |
T-W-3 | Methods of plant transformation; Gene cloning, methods of transformation – electroporation, particle bombardment and Agrobacterium mediated | 4 |
T-W-4 | GMO: Achievements and issues. Examples of transgenic plants produced successfully: Bt crops, golden rice, Flavr Savr Tomato. | 4 |
T-W-5 | Molecular Markers: Role of molecular markers in characterization of transgenic crops, fingerprinting of cultivars. | 4 |
T-W-6 | Plant in vitro cultures: general aim of methods, micropropagation, crypreservation and usfulness in conservation of genetic resources. | 6 |
T-W-7 | Plant in vitro culture: somatic embryogenesis. Creation and use of synthetic seeds. Production of secondary metabolites. | 4 |
T-W-8 | Selection in in vitro cultures, modes, selection factors, significance and use | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in the laboratory | 60 |
A-L-2 | Preparations of laboratories conspects | 30 |
A-L-3 | Reading the prescribed literature. | 40 |
A-L-4 | Preparation for the exam. | 30 |
A-L-5 | Preparation of presentation. | 27 |
187 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in classes. | 30 |
A-W-2 | Reading recommended literature. | 10 |
A-W-3 | Preparation and presentation of the project | 8 |
A-W-4 | Preparing to the exam. | 10 |
A-W-5 | Participation in consultations. | 5 |
63 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | lecture |
M-2 | laboratory |
M-3 | disccusion |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: written exam |
S-2 | Ocena formująca: assessment of students presentations |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_3-_null_W01 The student learns the basic information on the use of biotechnology methods in plant breeding. | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_3-_null_U01 The student is able to analyze and draw correct conclusions from the results of the conducted research. | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_3-_null_K01 The student is aware of the possibility of using presented methods in plant biotechnology | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_3-_null_W01 The student learns the basic information on the use of biotechnology methods in plant breeding. | 2,0 | |
3,0 | The student knows the basic information on the use of biotechnology methods in plant breeding. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_3-_null_U01 The student is able to analyze and draw correct conclusions from the results of the conducted research. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to analyze and draw correct conclusions from the results of the conducted research. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_3-_null_K01 The student is aware of the possibility of using presented methods in plant biotechnology | 2,0 | |
3,0 | The student is aware of the possibility of using presented methods in plant biotechnology. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chawla, Introduction to plant biotechnology, Scientific Publisher, 2002
- S. Umesha, Plant Biotechnology, Energy and Resources Institute, 2017
Literatura dodatkowa
- Westermeier R, Electrophoresis in practice, 1993