Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnology (S2)
specjalność: Biotechnology in animal production and environmental protection
Sylabus przedmiotu In vitro and in vivo methods in toxicological assessment of xenobiotics:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnology | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | In vitro and in vivo methods in toxicological assessment of xenobiotics | ||
Specjalność | Biotechnology in animal production and environmental protection | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | no requirements |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | To acquaint students with the in vivo and in vitro methods used in assessing the toxicity of xenobiotics. |
C-2 | To acquaint students with the mechanisms of action of toxic substances and their metabolism. |
C-3 | To acquaint students with the computational methods in toxicity, exposure and risk assessment. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metabolism of xenobiotics. | 2 |
T-A-2 | The mechanisms of toxicity. | 2 |
T-A-3 | Methods for determining the median lethal dose/concentration (LD50 i LC50). | 3 |
T-A-4 | Calculation methods in the toxicity assessment. Exposure and risk assessment. Determination of NOAEL, LOAEL, LoAL and RfD. | 3 |
T-A-5 | Toxicological evaluation of raw materials and cosmetic products. | 2 |
T-A-6 | Alternative methods in ecotoxicological studies. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | The use of animals in toxicometric research. The main organizations promoting alternative methods in the world. Database of in vitro techniques used in toxicology. | 2 |
T-W-2 | Use of in vivo tests in evaluation of the toxicity of chemicals. Types and directions of toxicological research. | 2 |
T-W-3 | Acute toxicity - classic and alternative methods. | 4 |
T-W-4 | Repeated dose toxicity. The methods used in assessing the genotoxicity, carcinogenicity, neurotoxicity, effects on reproduction, fertility and offspring. | 3 |
T-W-5 | Evaluation of toxicity of a compound based on the relationship between the chemical structure and biological activity (structure-activity relationship). Factors affecting the toxicity. Genetic factors increasing the sensitivity to chemical compounds. | 2 |
T-W-6 | Chemical safety. The most important rules governing the issue of chemical safety. The classification and labeling of chemicals. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | participation in lectures | 15 |
A-A-2 | Consultation with the teacher | 15 |
A-A-3 | preparation for test | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | participation in lectures | 15 |
A-W-2 | Consultation with the teacher | 15 |
A-W-3 | preparation for test | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Delivery method, lecture/presentation. |
M-2 | Discussion |
M-3 | Explanation |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test |
S-2 | Ocena formująca: assessment of student's activity and attitudes towards discussed issues. |
S-3 | Ocena formująca: report |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O6.1_W01 Student describes methods using in toxicity assessment of xenobiotics. | BTap_2A_W01 | — | — | C-1 | T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BT_2A_BTZ-A-O6.1_W02 Student desribes the metabolism of toxins and mechanisms of toxicity | BTap_2A_W01 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O6.1_U01 Student uses the computational methods in toxicity, exposure and risk assessment. | BTap_2A_U09 | — | — | C-3 | T-A-3, T-A-4 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O6.1_K01 Student understands the need to reduce the use of animals in toxicological studies. | BTap_2A_K06 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O6.1_W01 Student describes methods using in toxicity assessment of xenobiotics. | 2,0 | |
3,0 | The student lists and discribes the methods uses in toxicity assessment. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BTZ-A-O6.1_W02 Student desribes the metabolism of toxins and mechanisms of toxicity | 2,0 | |
3,0 | Student describes phases of xenobiotic's metabolism and lists mechanisms of toxicity. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O6.1_U01 Student uses the computational methods in toxicity, exposure and risk assessment. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to calculate: the LD50 for a specific subtance (with using at least two methods), RfD, LOAL. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-O6.1_K01 Student understands the need to reduce the use of animals in toxicological studies. | 2,0 | |
3,0 | Student explains the reasons for reducing the number of animals in experimental studies. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Seńczuk (ed.), Toksykologia współczesna, PWN, Warszawa, 2006
- https://www.oecd-ilibrary.org/environment/oecd-guidelines-for-the-testing-of-chemicals-section-4-health-effects_20745788, 2011