Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Civil Engineering (S2)
specjalność: International Construction Management

Sylabus przedmiotu Issues in Contemporary Building Physics:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Civil Engineering
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Issues in Contemporary Building Physics
Specjalność Engineering Structures
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Building Materials, Civil Engineering

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Understanding of thermal bridges impact on thermal and moisture behavior of building constructions - Skills to evaluation of hygrothermal state of construction details

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Measurements of thermal properties of isotropic materials in various states of moisture (thermal conductivity coefficient, thermal diffusivity, heat capacity, temperature)2
T-L-2Building airtightness - airtightness measurement using the fan method2
T-L-3Measurement of lighting parameters2
T-L-4Measurements of thermal and non-thermal parameters of the microclimate of rooms - Assessment of thermal comfort using the PMV / PPD method2
T-L-5Application of thermovision in buildings - interpretation of thermograms2
T-L-6Thermal bridge simulations2
T-L-7Acoustic measurements in buildings2
T-L-8Laboratory test1
15
wykłady
T-W-1Airtightness of buildings2
T-W-2Lighting1
T-W-3Microclimate of rooms and estimation of the thermal transmittance2
T-W-4Thermovision in buildings2
T-W-5Thermal bridges2
T-W-6Windows1
T-W-7Building acoustics2
T-W-8Elements influencing energy consumption in buildings, energy balance components, energy potential of buildings2
T-W-9Final test1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Participation in laboratory classes15
A-L-2Preparation for laboratory exercises4
A-L-3Analysis of results and reports preparation3
A-L-4Preparation for the laboratory test4
A-L-5Consultations3
A-L-6Laboratory test1
30
wykłady
A-W-1Participation in lectures15
A-W-2Learning material from lectures4
A-W-3Preparation for the test6
A-W-4Consultancies4
A-W-5Final test1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lecture
M-2Workshop
M-3Laboratory

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Grade
S-2Ocena formująca: Project work
S-3Ocena formująca: Continuous assesment
S-4Ocena formująca: Reports assesment

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CE_2A_ES/D/01_W01
Student knows and understands the knowledge in the filed of hygrothermal and airtightness behavior of modern buildings
B-A_2A_W02, B-A_2A_W06C-1M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CE_2A_ES/D/01_U01
Can properly select and apply modern techniques for assessing physical phenomena in buildings related to building physics
B-A_2A_U01C-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CE_2A_ES/D/01_K01
Is ready to evaluate the reliability of the obtained measurements and calculations results
B-A_2A_K02C-1M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CE_2A_ES/D/01_W01
Student knows and understands the knowledge in the filed of hygrothermal and airtightness behavior of modern buildings
2,0
3,0Student has basic knowledge in the field of hygrothermal and air tightness behavior of modern buildings
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CE_2A_ES/D/01_U01
Can properly select and apply modern techniques for assessing physical phenomena in buildings related to building physics
2,0
3,0Student properly select and practically apply certain of modern techniques for assessing physical phenomena in buildings
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CE_2A_ES/D/01_K01
Is ready to evaluate the reliability of the obtained measurements and calculations results
2,0
3,0Student is responsible for reliability of the obtained measurements and calculations results
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hegger M., Fuchs M., Stark T. Zeumer M., Energy Manual - Sustainable Architecture - Edition Detail, Birkhäuser, Basel, Boston, Berlin, 2008
  2. Incopera F.P., DeWitt D.P., Bergman T.L., Lavine A.S., Fundamentals of Heat and Mass Transfer - Sixth Edition, John Wiley & Sons, Hoboken, 2007
  3. McMullan R., Environmental Science in Building - Fifth edition, Palgrave MacMillan, New York, 2006
  4. Hens H., Applied building physics. Boundary conditions, building performace and material properties., Ernst & Sohn, Berlin, 2011
  5. Vollmer M., Möllmann K. P., Infrared Thermal Imaging: Fundamentals, Research and Applications, Wiley VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2018, 2nd Edition
  6. EN ISO, EN, ISO Standards

Literatura dodatkowa

  1. H. Garbalińska, J. Strzałkowski, Thermal and Strength Properties of Lightweight Concretes with Variable Porosity Structures, ASCE-AMER SOC CIVIL ENGINEERS, 2018, Zeszyt: 12, Tom: 30, DOI: 10.1061/(ASCE)MT.1943-5533.0002549

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Measurements of thermal properties of isotropic materials in various states of moisture (thermal conductivity coefficient, thermal diffusivity, heat capacity, temperature)2
T-L-2Building airtightness - airtightness measurement using the fan method2
T-L-3Measurement of lighting parameters2
T-L-4Measurements of thermal and non-thermal parameters of the microclimate of rooms - Assessment of thermal comfort using the PMV / PPD method2
T-L-5Application of thermovision in buildings - interpretation of thermograms2
T-L-6Thermal bridge simulations2
T-L-7Acoustic measurements in buildings2
T-L-8Laboratory test1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Airtightness of buildings2
T-W-2Lighting1
T-W-3Microclimate of rooms and estimation of the thermal transmittance2
T-W-4Thermovision in buildings2
T-W-5Thermal bridges2
T-W-6Windows1
T-W-7Building acoustics2
T-W-8Elements influencing energy consumption in buildings, energy balance components, energy potential of buildings2
T-W-9Final test1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Participation in laboratory classes15
A-L-2Preparation for laboratory exercises4
A-L-3Analysis of results and reports preparation3
A-L-4Preparation for the laboratory test4
A-L-5Consultations3
A-L-6Laboratory test1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in lectures15
A-W-2Learning material from lectures4
A-W-3Preparation for the test6
A-W-4Consultancies4
A-W-5Final test1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCE_2A_ES/D/01_W01Student knows and understands the knowledge in the filed of hygrothermal and airtightness behavior of modern buildings
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB-A_2A_W02Knows and understands advanced general knowledge in the field of civil engineering. Knows specialist terminology in a foreign language, consistent with the field of study
B-A_2A_W06Knows and understands advanced general knowledge covering the key issues assigned to the field of civil engineering
Cel przedmiotuC-1Understanding of thermal bridges impact on thermal and moisture behavior of building constructions - Skills to evaluation of hygrothermal state of construction details
Metody nauczaniaM-1Lecture
M-2Workshop
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Continuous assesment
S-1Ocena podsumowująca: Grade
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student has basic knowledge in the field of hygrothermal and air tightness behavior of modern buildings
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCE_2A_ES/D/01_U01Can properly select and apply modern techniques for assessing physical phenomena in buildings related to building physics
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB-A_2A_U01Can obtain information from literature, databases and other properly selected sources, also in a foreign language. Is able to integrate the obtained information, make its interpretation and critical evaluation, as well as draw conclusions and formulate and exhaustively justify opinions
Cel przedmiotuC-1Understanding of thermal bridges impact on thermal and moisture behavior of building constructions - Skills to evaluation of hygrothermal state of construction details
Metody nauczaniaM-1Lecture
M-2Workshop
M-3Laboratory
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Project work
S-3Ocena formująca: Continuous assesment
S-1Ocena podsumowująca: Grade
S-4Ocena formująca: Reports assesment
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student properly select and practically apply certain of modern techniques for assessing physical phenomena in buildings
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCE_2A_ES/D/01_K01Is ready to evaluate the reliability of the obtained measurements and calculations results
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB-A_2A_K02Is ready to inspire and organize the process of improving his own professional workshop and other people
Cel przedmiotuC-1Understanding of thermal bridges impact on thermal and moisture behavior of building constructions - Skills to evaluation of hygrothermal state of construction details
Metody nauczaniaM-2Workshop
M-3Laboratory
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Project work
S-3Ocena formująca: Continuous assesment
S-4Ocena formująca: Reports assesment
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student is responsible for reliability of the obtained measurements and calculations results
3,5
4,0
4,5
5,0