Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Statki i porty rybackie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statki i porty rybackie | ||
Specjalność | Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu fizyki, matematyki, budowy i eksploatacji narzędzi połowu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu budowy i eksploatacji statków rybackich oraz lokalizacji, funkcji i wyposażenia portów rybackich |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami działania portów, ich podziałem, częściami składowymi, funkcjami i lokalizacją |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wizytacja typowych jednostek rybackich | 24 |
T-L-2 | Podział portów | 2 |
T-L-3 | Wizytacja wybranych portów | 19 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka statku i rozwój statków | 1 |
T-W-2 | Ogólne uwarukowania budowy i eksploatacji statków | 1 |
T-W-3 | Przepisy prawne regulujące ruch statków | 1 |
T-W-4 | Klasyfikacja statków i ubezpieczenia morskie | 1 |
T-W-5 | Kryteria podziału statków i podział statków rybackich | 2 |
T-W-6 | Konstrukcja i budowa kadłuba statku | 4 |
T-W-7 | Elementy konstrukcyjne kadłuba statku | 2 |
T-W-8 | Wyposażenie statków, podstawowe zasady podziału pomieszczeń statku | 3 |
T-W-9 | Urządzenia energetyczne, charakterystyka układów napędowych | 3 |
T-W-10 | Instalacje okrętowe, urządzenia sterowe, kotwiczno - cumownicze i przeładunkowe | 2 |
T-W-11 | Środki i urządzenia ratunkowe, wyposażenie nawigacyjne, radiokomunikacyjne i ichtiolokacyjne | 2 |
T-W-12 | Ogólne wiadomości o portach, podział portów | 1 |
T-W-13 | Lokalizacja portów | 1 |
T-W-14 | Części składowe portów | 2 |
T-W-15 | Funkcje portów w tym rybackich | 2 |
T-W-16 | Wyposażenie portów na tle realizowanych funkcji | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | czytanie wskazanej literatury | 7 |
A-L-3 | omawianie i dyskusja o wizytowanych jednostkach | 12 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
74 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | czytanie literatury | 4 |
A-W-3 | przygotowanie planu rozmieszczenia urządzeń rybackich i cumowniczych na pokładzie | 7 |
A-W-4 | przygotowania do egzaminu | 8 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | opis |
M-3 | film |
M-4 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin ustny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_D1-2_W01 Student po zakończeniu przedmiotu będzie miał zaawansowaną wiedze na temat budowy, wyposażenia i eksploatacji statków wykorzystywanych w rybactwie | IA_1A_W07, IA_1A_W14, IA_1A_W17, IA_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
IA_1A_D1-2_W02 Student po zakończeniu przedmiotu będzie miał zaawansowaną wiedzę na temat podziału, części składowych, wyposażenia portów rybackich | IA_1A_W01, IA_1A_W14, IA_1A_W17, IA_1A_W20 | — | — | C-2 | T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_D1-2_U01 Student potrafi eksploatować urządzenia zainstalowane na jednostkach używanych w rybactwie oraz umieć stosować zasady bezpiecznej żeglugi | IA_1A_U04, IA_1A_U17 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-8, T-W-11, T-L-1 | M-1, M-3, M-4 | S-2 |
IA_1A_D1-2_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi rozpoznawać porty, ich części składowe, funkcje, wyposażenie i lokalizacje | IA_1A_U01, IA_1A_U02, IA_1A_U04 | — | — | C-2 | T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-L-3 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_D1-2_K01 student ma nabędzie zdolności do oceny budowy i wyposażenia statków uzywanych w rybactwie | IA_1A_K04, IA_1A_K05, IA_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-L-1 | M-3, M-4 | S-1 |
IA_1A_D1-2_K02 W wyniku przeprowazonych zajęć student jes gotowy do aktywnej postawy do oceny funkcji jakie pełnią porty i zorientowanie na budowę nowych portów i przystani | IA_1A_K04, IA_1A_K03 | — | — | C-2 | T-W-16, T-L-3 | M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_D1-2_W01 Student po zakończeniu przedmiotu będzie miał zaawansowaną wiedze na temat budowy, wyposażenia i eksploatacji statków wykorzystywanych w rybactwie | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IA_1A_D1-2_W02 Student po zakończeniu przedmiotu będzie miał zaawansowaną wiedzę na temat podziału, części składowych, wyposażenia portów rybackich | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_D1-2_U01 Student potrafi eksploatować urządzenia zainstalowane na jednostkach używanych w rybactwie oraz umieć stosować zasady bezpiecznej żeglugi | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IA_1A_D1-2_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi rozpoznawać porty, ich części składowe, funkcje, wyposażenie i lokalizacje | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_D1-2_K01 student ma nabędzie zdolności do oceny budowy i wyposażenia statków uzywanych w rybactwie | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IA_1A_D1-2_K02 W wyniku przeprowazonych zajęć student jes gotowy do aktywnej postawy do oceny funkcji jakie pełnią porty i zorientowanie na budowę nowych portów i przystani | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tołkacz L., Infrastruktura transportu wodnego, Szczecin, 2010
- Rozporządzenia i zarządzenia dotyczące portów, Aktualne akty prawne, 2012
- Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich, PRS, Gdańsk
Literatura dodatkowa
- Urbański P., Intalacje spalinowych siłowni okrętowych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1984
- Przepisy klasyfikacji i budowy statkow morskich, PRS, Gdansk, 2011
- Balcerski A., Silownie okretowe, Gdansk, 1990