Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana
Sylabus przedmiotu Mikrobiocenozy środowisk naturalnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiocenozy środowisk naturalnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii i ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze strukturą i funkcjonalną rolą mikrobiocenoz środowisk naturalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rola mikroorganizmów w biocenozach o róznym stopniu zeutrofizowania | 4 |
T-A-2 | Sukcesja ekologiczna w mikrobiocenozach naturalnych | 4 |
T-A-3 | Środowiska ekstremalne i charakterystyka mikroorganizmów w nich bytujace | 4 |
T-A-4 | Środowiska ekstremalne jako źródło pozyskiwania mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii i przemyśle | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów | 4 |
T-L-2 | Mikroflora wód | 4 |
T-L-3 | Mikroflora powietrza | 2 |
T-L-4 | Rola mikroorganizmów w środowisku ich bytowania | 3 |
T-L-5 | Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z mikrobiologii środowiskowej | 1 |
T-W-2 | Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy | 3 |
T-W-3 | Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa | 3 |
T-W-4 | Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach | 3 |
T-W-5 | Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów | 3 |
T-W-6 | Zaliczenie pisemne wykładów | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | samodzielne przygotowanie się do zaliczenia formy audytoryjnej przedmiotu | 8 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projeków |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O5-1_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zróżnicowanie mikroorganizmów i tworzonych przez nie społeczności w środowiskach naturalnych oraz wpływ czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich rolę w środowisku. | MS_1A_W03, MS_1A_W07, MS_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O5-1_U01 Student potrafi wskazać charakterystyczne dla określonych środowisk mikroorganizmy, opisać zależności między nimi oraz określić wpływ tych mikroorganizmów na miejsce ich bytowania | MS_1A_U05, MS_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O5-1_K01 Student jest gotów do wskazania i zrelacjonowania związku między środowiskiem a strukturą gatunkową i funkcją mikroorganizmów w nim występujących | MS_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O5-1_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zróżnicowanie mikroorganizmów i tworzonych przez nie społeczności w środowiskach naturalnych oraz wpływ czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich rolę w środowisku. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie zagadnienia związane ze zróżnicowaniem mikroorganizmów i tworzonych przez nie społeczności w środowiskach naturalnych oraz wpływ czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich rolę w środowisku w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O5-1_U01 Student potrafi wskazać charakterystyczne dla określonych środowisk mikroorganizmy, opisać zależności między nimi oraz określić wpływ tych mikroorganizmów na miejsce ich bytowania | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać charakterystyczne dla określonych środowisk mikroorganizmy, opisać zależności między nimi oraz określić wpływ tych mikroorganizmów na miejsce ich bytowania w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O5-1_K01 Student jest gotów do wskazania i zrelacjonowania związku między środowiskiem a strukturą gatunkową i funkcją mikroorganizmów w nim występujących | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do wskazania i zrelacjonowania związku między środowiskiem a strukturą gatunkową i funkcją mikroorganizmów w nim występujących w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Martin Alexander, Ekologia mikroorganizmów, PWN, Warszawa, 1975
- Sayers A.A., Whitt D.D., Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., PWN, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, 2007
- Microbial ecology