Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana

Sylabus przedmiotu Podstawy inżynierii biotechnologicznej, oprzyrządowanie technologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy inżynierii biotechnologicznej, oprzyrządowanie technologiczne
Specjalność mikrobiologia stosowana
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>, Magdalena Zdanowicz <magdalena.zdanowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw matematyki, fizyki, chemii, biotechnologii, mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie przemysłowej realizacji procesów z udziałem mikroorganizmów, zapoznanie się z podstawami doboru elementów i projektowania linii biotechnologicznych w oparciu o umiejętny dobór procesów i operacji jednostkowych niezbędnych do realizacji wybranych technologii, przekazanie wiedzy związanej z przewidywaniem ilościowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zasad BHP, bilans elementarny wzrostu drobnoustrojów3
T-L-2Bilans cieplny wzrostu drobnoustrojów2
T-L-3Metody wyjaławiania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych - porównanie parametrów surowca po wyjałowieniu, obserwacja mikroskopowa2
T-L-4Metody rozdrabniania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych (cięcie homogenizacja, homogenizacja ultradźwiękowa)2
T-L-5Proces biokonwersji wybranego źródła węgla do kwasu szczawiowego (up-stream procesu) - projekt linii.4
T-L-6Proces konwersji wybranego żródła węgla do ksantanu lub dekstranu (up-stream procesu) - projekt linii.4
T-L-7Wyodrębnianie i oczyszczanie kwasu szczawiowego z brzeczki pofermentacyjnej (down-stream) - projekt linii4
T-L-8Wyodrębnianie i oczyszczanie egzopilisacharydu (dekstranu lub ksantanu) z brzeczki pofermentacyjnej (down-stream procesu)4
T-L-9Charakterystyka produktów otrzymanych na drodze biokonwersji z wykorzystaniem analizy FTIR3
T-L-10kolokwium2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje dotyczace oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych2
T-W-2Ogólne zasady i specyficznośc procesów biotechnologicznych. Procesy i operacje jednostkowe w biotechnologii2
T-W-3Podstawy bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Rodzaje bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych2
T-W-4Bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)2
T-W-5Wydzielanie, oczyszczanie i utrwalanie bioproduktów2
T-W-6Powiększanie skali produkcji2
T-W-7Przykłady projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określanych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji1
T-W-8Wstęp do projektowania procesów przemysłowych, metody stosowane do przygotowania studiów wykonalności i projektowania instalacji szacowania kosztów.1
T-W-9zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach, wykonanie doświadczeń30
A-L-2wykonanie sprawozdań z uzyskanych wyników5
A-L-3wykonanie samodzielnego projektu15
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2opanowanie prezentowanego na wykładach materiału, przygotowaniie do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium/1 semestr
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O17-1_W15
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym: podstawowe definicje dotyczace oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych, zasady i specyficzność procesów biotechnologicznych. Rozumie zasady projektowania procesu i doboru niezbędnych w procesie operacji jednostkowych. Zna zasady obliczeń bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Zna rodzaje bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych, zna podstawy projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określonych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji, zna bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)
MS_1A_W07, MS_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-L-10, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O17-1_U06
Potrafi porównać parametry surowca po wyjałowieniu, potrafi wykorzystać metody mikroskopowe, potrafi potrafi prowadzić okresową i ciągłą hodowlę immobilizowanych mikroorganizmów w kierunku uzyskania maksymalnej wydajności procesu. Potrafi wykonać bilans elementarny i cieplny wzrostu drobnoustrojów oraz obliczyć wydajność reakcji po przeprowadzonym procesie.
MS_1A_U02, MS_1A_U04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-L-10, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-6M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O17-1_K01
jest gotów do ciągłego dokształcania się i wzięcia odpowiedzialności za własną pracę
MS_1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-L-10, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O17-1_W15
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym: podstawowe definicje dotyczace oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych, zasady i specyficzność procesów biotechnologicznych. Rozumie zasady projektowania procesu i doboru niezbędnych w procesie operacji jednostkowych. Zna zasady obliczeń bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Zna rodzaje bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych, zna podstawy projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określonych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji, zna bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych.
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, zna zagadnienia w nim zawarte, identyfikuje pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O17-1_U06
Potrafi porównać parametry surowca po wyjałowieniu, potrafi wykorzystać metody mikroskopowe, potrafi potrafi prowadzić okresową i ciągłą hodowlę immobilizowanych mikroorganizmów w kierunku uzyskania maksymalnej wydajności procesu. Potrafi wykonać bilans elementarny i cieplny wzrostu drobnoustrojów oraz obliczyć wydajność reakcji po przeprowadzonym procesie.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń).
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a także potrafi zapisać reakcje do przeprowadzonych ćwiczeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O17-1_K01
jest gotów do ciągłego dokształcania się i wzięcia odpowiedzialności za własną pracę
2,0student nie potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium,nie potrafi współpracować w grupie
3,0jest gotów do ciągłego dokształcania się i wzięcia odpowiedzialności za własną pracę. Student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium, potrafi współpracować w grupie w dostatecznym stopniu
3,5student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (z niewielką pomocą potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie
4,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie
4,5student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie, potrafi kreatywnie organizować swoją pracę
5,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie, potrafi kreatywnie organizować pracę w grupie

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Fiedurk J., Podstawy Biotechnologii przemysłowej, WNT, Warszawa, 2007
  2. Kayser O., Podstawy Biotechnologii farmaceutycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2006
  3. Fiedurk J., Podstawy wybranych procesów biotechnologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie-Curie-Skłodowskie, Lublin, 2004
  4. Wiley J., Biotechnology for engineers, 1988

Literatura dodatkowa

  1. Biotechnology and Bioprocess Engineering, Springer
  2. BIOTECHNOLOGY AND BIOENGINEERING, Wiley Online Library

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zasad BHP, bilans elementarny wzrostu drobnoustrojów3
T-L-2Bilans cieplny wzrostu drobnoustrojów2
T-L-3Metody wyjaławiania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych - porównanie parametrów surowca po wyjałowieniu, obserwacja mikroskopowa2
T-L-4Metody rozdrabniania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych (cięcie homogenizacja, homogenizacja ultradźwiękowa)2
T-L-5Proces biokonwersji wybranego źródła węgla do kwasu szczawiowego (up-stream procesu) - projekt linii.4
T-L-6Proces konwersji wybranego żródła węgla do ksantanu lub dekstranu (up-stream procesu) - projekt linii.4
T-L-7Wyodrębnianie i oczyszczanie kwasu szczawiowego z brzeczki pofermentacyjnej (down-stream) - projekt linii4
T-L-8Wyodrębnianie i oczyszczanie egzopilisacharydu (dekstranu lub ksantanu) z brzeczki pofermentacyjnej (down-stream procesu)4
T-L-9Charakterystyka produktów otrzymanych na drodze biokonwersji z wykorzystaniem analizy FTIR3
T-L-10kolokwium2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje dotyczace oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych2
T-W-2Ogólne zasady i specyficznośc procesów biotechnologicznych. Procesy i operacje jednostkowe w biotechnologii2
T-W-3Podstawy bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Rodzaje bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych2
T-W-4Bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)2
T-W-5Wydzielanie, oczyszczanie i utrwalanie bioproduktów2
T-W-6Powiększanie skali produkcji2
T-W-7Przykłady projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określanych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji1
T-W-8Wstęp do projektowania procesów przemysłowych, metody stosowane do przygotowania studiów wykonalności i projektowania instalacji szacowania kosztów.1
T-W-9zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach, wykonanie doświadczeń30
A-L-2wykonanie sprawozdań z uzyskanych wyników5
A-L-3wykonanie samodzielnego projektu15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2opanowanie prezentowanego na wykładach materiału, przygotowaniie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O17-1_W15Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym: podstawowe definicje dotyczace oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych, zasady i specyficzność procesów biotechnologicznych. Rozumie zasady projektowania procesu i doboru niezbędnych w procesie operacji jednostkowych. Zna zasady obliczeń bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Zna rodzaje bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych, zna podstawy projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określonych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji, zna bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W07Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu procesów zachodzących z udziałem mikroorganizmów i ich wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa.
MS_1A_W10Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z oprzyrządowaniem i technikami biotechnologicznymi oraz ich wykorzystaniem w przeprowadzaniu bioprocesów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie przemysłowej realizacji procesów z udziałem mikroorganizmów, zapoznanie się z podstawami doboru elementów i projektowania linii biotechnologicznych w oparciu o umiejętny dobór procesów i operacji jednostkowych niezbędnych do realizacji wybranych technologii, przekazanie wiedzy związanej z przewidywaniem ilościowym
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje dotyczace oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych
T-W-2Ogólne zasady i specyficznośc procesów biotechnologicznych. Procesy i operacje jednostkowe w biotechnologii
T-W-3Podstawy bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Rodzaje bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych
T-W-4Bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)
T-W-5Wydzielanie, oczyszczanie i utrwalanie bioproduktów
T-W-6Powiększanie skali produkcji
T-W-8Wstęp do projektowania procesów przemysłowych, metody stosowane do przygotowania studiów wykonalności i projektowania instalacji szacowania kosztów.
T-W-7Przykłady projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określanych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji
T-L-10kolokwium
T-L-4Metody rozdrabniania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych (cięcie homogenizacja, homogenizacja ultradźwiękowa)
T-L-3Metody wyjaławiania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych - porównanie parametrów surowca po wyjałowieniu, obserwacja mikroskopowa
T-L-1Omówienie zasad BHP, bilans elementarny wzrostu drobnoustrojów
T-L-7Wyodrębnianie i oczyszczanie kwasu szczawiowego z brzeczki pofermentacyjnej (down-stream) - projekt linii
T-L-5Proces biokonwersji wybranego źródła węgla do kwasu szczawiowego (up-stream procesu) - projekt linii.
T-L-6Proces konwersji wybranego żródła węgla do ksantanu lub dekstranu (up-stream procesu) - projekt linii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych.
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, zna zagadnienia w nim zawarte, identyfikuje pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O17-1_U06Potrafi porównać parametry surowca po wyjałowieniu, potrafi wykorzystać metody mikroskopowe, potrafi potrafi prowadzić okresową i ciągłą hodowlę immobilizowanych mikroorganizmów w kierunku uzyskania maksymalnej wydajności procesu. Potrafi wykonać bilans elementarny i cieplny wzrostu drobnoustrojów oraz obliczyć wydajność reakcji po przeprowadzonym procesie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Potrafi posługiwać się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U04Potrafi ocenić jakość surowców, produktów i materiałów technicznych oraz wybrać właściwe oprzyrządowanie, techniki biotechnologiczne oraz przeprowadzić bioproces.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie przemysłowej realizacji procesów z udziałem mikroorganizmów, zapoznanie się z podstawami doboru elementów i projektowania linii biotechnologicznych w oparciu o umiejętny dobór procesów i operacji jednostkowych niezbędnych do realizacji wybranych technologii, przekazanie wiedzy związanej z przewidywaniem ilościowym
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje dotyczace oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych
T-W-2Ogólne zasady i specyficznośc procesów biotechnologicznych. Procesy i operacje jednostkowe w biotechnologii
T-W-3Podstawy bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Rodzaje bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych
T-W-4Bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)
T-W-5Wydzielanie, oczyszczanie i utrwalanie bioproduktów
T-W-6Powiększanie skali produkcji
T-W-8Wstęp do projektowania procesów przemysłowych, metody stosowane do przygotowania studiów wykonalności i projektowania instalacji szacowania kosztów.
T-W-7Przykłady projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określanych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji
T-L-10kolokwium
T-L-4Metody rozdrabniania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych (cięcie homogenizacja, homogenizacja ultradźwiękowa)
T-L-3Metody wyjaławiania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych - porównanie parametrów surowca po wyjałowieniu, obserwacja mikroskopowa
T-L-1Omówienie zasad BHP, bilans elementarny wzrostu drobnoustrojów
T-L-7Wyodrębnianie i oczyszczanie kwasu szczawiowego z brzeczki pofermentacyjnej (down-stream) - projekt linii
T-L-5Proces biokonwersji wybranego źródła węgla do kwasu szczawiowego (up-stream procesu) - projekt linii.
T-L-6Proces konwersji wybranego żródła węgla do ksantanu lub dekstranu (up-stream procesu) - projekt linii.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium/1 semestr
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń)
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a z doświadczeń potrafi wyciągnąć wnioski
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń).
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczenia, przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wnioski, ponadto student będzie efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o wynikach z przeprowadzonych doświadczeń (opisywanych w instrukcjach do ćwiczeń), a także potrafi zapisać reakcje do przeprowadzonych ćwiczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O17-1_K01jest gotów do ciągłego dokształcania się i wzięcia odpowiedzialności za własną pracę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie przemysłowej realizacji procesów z udziałem mikroorganizmów, zapoznanie się z podstawami doboru elementów i projektowania linii biotechnologicznych w oparciu o umiejętny dobór procesów i operacji jednostkowych niezbędnych do realizacji wybranych technologii, przekazanie wiedzy związanej z przewidywaniem ilościowym
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje dotyczace oprzyrządowania i urządzeń pomocniczych do procesów biotechnologicznych
T-W-2Ogólne zasady i specyficznośc procesów biotechnologicznych. Procesy i operacje jednostkowe w biotechnologii
T-W-3Podstawy bilansowania wzrostu drobnoustrojów. Rodzaje bioreaktorów w ujęciu projektowania linii biotechnologicznych
T-W-4Bioreaktory specjalne (kolumnowe do procesów z biokatalizatorami unieruchomionymi i inne)
T-W-5Wydzielanie, oczyszczanie i utrwalanie bioproduktów
T-W-6Powiększanie skali produkcji
T-W-8Wstęp do projektowania procesów przemysłowych, metody stosowane do przygotowania studiów wykonalności i projektowania instalacji szacowania kosztów.
T-W-7Przykłady projektowania i praktycznego wykorzystania linii biotechnologicznych do otrzymywania określanych substancji w przemyśle rolno - spożywczym i farmacji
T-L-10kolokwium
T-L-4Metody rozdrabniania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych (cięcie homogenizacja, homogenizacja ultradźwiękowa)
T-L-3Metody wyjaławiania surowców wykorzystywanych w procesach biotechnologicznych - porównanie parametrów surowca po wyjałowieniu, obserwacja mikroskopowa
T-L-1Omówienie zasad BHP, bilans elementarny wzrostu drobnoustrojów
T-L-7Wyodrębnianie i oczyszczanie kwasu szczawiowego z brzeczki pofermentacyjnej (down-stream) - projekt linii
T-L-5Proces biokonwersji wybranego źródła węgla do kwasu szczawiowego (up-stream procesu) - projekt linii.
T-L-6Proces konwersji wybranego żródła węgla do ksantanu lub dekstranu (up-stream procesu) - projekt linii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium/1 semestr
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium,nie potrafi współpracować w grupie
3,0jest gotów do ciągłego dokształcania się i wzięcia odpowiedzialności za własną pracę. Student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium, potrafi współpracować w grupie w dostatecznym stopniu
3,5student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (z niewielką pomocą potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie
4,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie
4,5student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie, potrafi kreatywnie organizować swoją pracę
5,0student potrafi samodzielnie przeprowadzać doświadczenia w laboratorium (potrafi dobrać odpowiednie doświadczenie do do konkretnej grupy związków), potrafi współpracować w grupie, potrafi kreatywnie organizować pracę w grupie